مطالب عمومی سری اول

راهنمای جامع قوانین معافیت از سربازی

خدمت سربازی به نظر سربازی رفته ها، یکی از شیرین ترین دوران زندگی جوانان ایرانیه که با خاطرات جذابی همراه بوده و واسه کسایی که در واحدهای تخصصی مربوط به رشته تحصیلی خود مشغول به فعالیت می شن، بستر تجربه اندوزی هستش.

با این وجود، هنوز تعداد خیلی از جوانان و حتی کسایی که از سن خدمت رفتن اونا سالیان زیادی گذشته، از رفتن به سربازی دوری می کنن و به خاطر همین، از دست کم ۱۰ امکان قانونی بی بهره می شن که یکی از اونا دریافت گذرنامه واسه خروج از کشوره.

چند ماه پیش، بیشتر از دو میلیون و دویست هزار اس ام اس به مشمولان غایب از طرف سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فرستاده شد تا درباره خدمت خود. تعیین تکلیف کنن. حدود ۱۵۰ هزار نفر از اونا تا حالا این کار رو انجام داده و و با پرداخت جریمه ریالی ایام غیبت قابل بخشش، نسبت به خرید خدمت اقدام کردن. از شروع مهر ۹۵ هم طرح شدید شدن برخورد با غایبان مشولان در دستور کار قرار گرفته.

از اول مهرماه مرحله دوم ثبت نام واسه جریمه ریالی سربازی در سراسر کشور شروع شده و کلیه آدمایی که دارای ۸ سال غیبت یا بیشتر از اون بوده و سنوات غیبتشان تا آخر امسال به کمترین حد ممکن ۸ سال می رسه، می تونن با مراجعه به دفاتر پلیس هم اینکه ۱۰ درخواست خود رو ثبت کنن.

گفته شده که سربازان فراری و انصراف دهندگان از تحصیل هم می‌ بایست تا آخر سال ۹۵ دست کم هشت سال از تاریخ انصراف یا ترک یگان خدمتی‌ شون گذشته باشه.

اگه دوستانتون در هفته ها یا ماه های آینده، آماده اعزام به خدمت هستن یا می خوان شرایط معافیتای جور واجور رو بررسی کنن، خوندن این مقاله اطلاعات لازم و محتوای لازم رو بهتون میده.

از کجا شروع کنیم؟

اگه می خواید در آینده به خدمت وظیفه عمومی اعزام شید (بدون توجه به نوع مدرک تحصیلی و شهر محل سکونت)، پیشنهاد می کنیم در اول امر به درگاه اطلاع رسانی رسمی سازمان وظیفه عمومی مراجعه کنین.

جالبه بدونین که این درگاه از زمان راه اندازی تا کنون، بیشتر از ۴۰ میلیون بار مورد بازدید ایرانیان سراسر کشور قرار گرفته. حالا هم دو نسخه اپلیکیشن اندروید و جاوا در خدمت شما قرار داره تا دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده لازم خدمت وظیفه عمومی و رابطه با مسئولان راحت تر شه.

در این درگاه، مجموعه قانون خدمت وظیفه عمومی شامل:

 

  •  

 

    • قانون خدمت وظیفه عمومی با اصلاحات و الحاقات بعدی

 

  • آیین نامه اجرایی قانوان خدمت وظیفه عمومی

 

  • آیین نامه اجرایی بخش معافیت تحصیلی قانون خدمت وظیفه عمومی
  • آیین نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون خدمت وظیفه عمومی
  • آیین نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولات خدمت وظیفه عمومی

در اختیار علاقمندان قرار میگیره.

اگه شما یا یکی از دوستان و آشنایان شاغل به تحصیل در بیرون مرز کشور بوده و یا ایرونی متولد در آنسوی آبا هستش، شرایط معافیت مربوطه در این قسمت ارائه شده.
کلیه سوالات مربوط به اعزام به خدمت یا معافیت هموطنان عزیز بیرون مرز کشور در این نشانی قابل بررسیه .

اگه می خواید قبل از خدمت، به معاینه پزشکی رفته و گواهی پزشکی رو به همراه دفترچه ضمیمه و بفرستین، می تونین در این لینک فهرست پزشکان معتمد نیروی انتظامی رو ببینین.

اگه می خواین بعضی از کارای اعزام به خدمت خود رو از راه دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور انجام بدین، می تونین فهرست کامل این مراکز رو در این نشانی ببینین.

اطلاعات تعرفه ای

درباره تعرفه اعزام به خدمت یا معافیت، معمولا افراد با سوالات فوری مواجه هستن که واسه جواب به پرسشای خود، باید محورهای زیر رو در نظر داشته باشن:

۱- افراد می تونن کلیه اطلاعات مربوط به معافیتای پزشکی در سطوح جور واجور و شرایط و روش و دستور العملای مربوط رو در این قسمت ببینن. اگه موفق به دریافت این معافیت شید، باید ۱۲۲۵۰۰ تومن پرداخت کنین که مربوط به سه تعرفه جدا از هم هستش.

۲- اگه قصد خروج از کشور رو به عنوان سرباز دارین، از اطلاعات این بخش استفاده فرمایید.

۳- همه اطلاعات لازم واسه معافیت کفالت در این بخش در دسترس شما میشه.

۴- مددجویان امکان دریافت معافیت مددجویان رو دارن. واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این لینک مراجعه کنین.

۵- معافیت ایثارگران و معافیت موارد خاص هم از جمله مواردیه که شاید مناسب بعضی مخاطبان سربازی باشه. واسه اطلاعات مربوطه، به لینکای معرفی شده مراجعه کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در بین تحصیل هم میشه  درخواست معافیت کفالت کرد.
فرد مشمول با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل معتبر، رسیدگی به ادعای کفالتش انجام می شه.
برابر ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، دارندگان کارت معافیت پزشکی، در صورت بهبود کامل مریضی می تونن با باطل شدن کارت معافیت پزشکی خود، واسه اعزام به خدمت دست به کار شن.

اطلاعات عمومی مهم درباره خدمت سربازی

مشمول  کیست؟

کسیه که در عمومیت قانون خدمت وظیفه عمومی قرار داشته باشه. برابر قانون، ادما از ۱۸ سالگی تموم تا ۵۰ سالگی تموم در عمومیت قانون وظیفه عمومی قرار دارن. برابر ماده (۲) قانون خدمت وظیفه عمومی، هر فرد ذکور ایرانی در ماهی که طی اون ماه به سن ۱۸سال تموم می‌رسد، مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومیه.

اگه سن رو تغییر داده باشیم چه کنیم؟

برابر قانون، سن مشمولان از دید خدمت وظیفه عمومی و یا معافیت از اون، پیرو مندرجات اولیه اولین شناسنامه بوده و هر گونه تغییری که بعداً به عمل  اومده باشه، از دید وظیفه عمومی معتبر نیس، مگه اینکه تغییر سن اونا بر مبنای ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی مصوب سال ۶۷ انجام شده باشه.

– برابر ماده واحده قانون حفظ اعتبار اسناد سجلی مصوب ۱۳۶۷، تغییر تاریخ تولد افراد ممنوعه. در تبصره این قانون اومده: صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر و در صورتی که اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی به تشخیص کمیسیون مربوط، بیش از ۵ سال باشه می‌تونه سن خود رو اصلاح نماید.

مدت خدمت سربازی الان چند ماه می‌باشه؟

جواب : با در نظر گرفتن مقررات موجود که از ابتدای سال ۱۳۹۱ به مرحله اجرا درآمده، مدت خدمت دوره ضرورت به توضیح زیر می‌باشه:

الف : خدمت کارکنان وظیفه مأمور به دستگاه‌های غیر نظامی (امریه): ۲۴ ماه.

ب : خدمت کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح و یگان‌های حفاظت در مناطق عادی: ۲۱ ماه.

پ : خدمت کارکنان وظیفه غیر بومی در مناطق امنیتی غیر درگیر، مناطق عملیاتی مناطق محروم و بد‌ آب‌ و هوا: ۱۹ ماه

ت : خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و امنیتی درگیر: ۱۸ ماه

 اگه فردی وضعیت خدمت سربازی خود رو مشخص نکرده باشه چه محرومیت‌هایی شامل حال اون می‌شه؟

برابر ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی، انجام امور زیر در مورد مشمولین وظیفه عمومی لازمه ارائه مدرک مربوط به رسیدگی به وضع مشمولیت اونا می‌باشه:

الف : شرکت در آزمایشات رانندگی و اخذ گواهینامه.

ب : دریافت هر گونه وام و کمک‌های کشاورزی و صنعتی و دامداری و مسکن از طریق بانکا و وزارتخانه‌ ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی.

پ : کاندیدا شدن جهت انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر شوراها و انجمن‌ های قانونی.

ت : تحویل اصل گواهینامه یا پایان نامه دوره‌های تحصیلی، دیپلم و بالاتر از وزارتخانه مربوطه.

ث: ارسال پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضویت در شرکت‌های تعاونی.

ج : دریافت مستمری از سازمان‌های دولتی و وابسته و نهادهای قانونی.

چ : – استخدام به هر صورت (رسمی، پیمانی، روزمزد و خرید خدمت) در وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی و شرکت‌های دولتی.

چه کسایی مشمول طرح جریمه سربازان غایب هستن؟

اگه سرباز غایب هستین و شمام مشمول طرح جریمه سربازان غایب میشین، باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که افراد ذکور ایرونی که آخرین تاریخ اتمام تحصیل اونا (فراغت، انصراف، اخراج و ترک تحصیل منتهی به اخراج) بیشترین حد تا آخر سال ۱۳۸۶ بوده باشه و تا کنون هم موفق به اتمام خدمت دوره ضرورت نشده باشن (یعنی تا آخر سال۱۳۹۴ دارای بیشتر از هشت سال غیبت بوده باشن)، می تونن از امتیازات این قانون بهره مند شن.

خواهندگان  با مدارک زیر می تونن واسه ثبت درخواست به دفاتر خدمات  الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) مراجعه کنن:

 

  • اصل و کپی شناسنامه مشمول

 

 

  • اصل و کپی کارت ملی مشمول

 

 

  • اصل و کپی  آخرین مدرک تحصیلی

 

  • اصل و کپی شناسنامه همسر و فرزندان

 

 

  • یه قطعه عکس ۴*۳ زمینه سفید رنگی

نکته مهم اون هستش که مشمولین  می تونن در صورت انصراف ، درخواست خود رو پس از اعلام  زمان انصراف از طرف سازمان وظیفه عمومی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس +۱۰) ارائه و بعد مبادرت به ثبت درخواست اعزام به خدمت کنن .

مشمولی که تا آخر سال ۱۳۹۴ مدت غیبت ایشون به ۸ سال می رسه، می تونه در این طرح ثبت نام کنه.
فردی که الان دارای بیشتر از ۷ سال غیبت باشه و تا آخر سال ۱۳۹۴  غیبت ایشون به بیشتر از هشت سال می رسه، می تونه درخواست خود رو ثبت و پس از تصویب قطعی مبلغ با پرداخت جریمه از سربازی معاف شه.

نکته مهم: سربازان فراری که آخرین تاریخ ترک خدمت اونا بیشترین حد تا آخر سال ۱۳۸۶ باشه، می تونن در طرح پیش ثبت نام شرکت کنن، اما لازمه خیلی سریع وضعیت اونا در دادسرای نظامی رسیدگی شه و پس از اشتغال به خدمت می تونن دست به کار شن.

مصادیق غیبت سربازی کدامند؟

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مشمولین خدمت وظیفه عمومی که برای رسیدگی و یا اعزام احضار می شن اگه در مهلت یا موعد مقرر خود رو معرفی نکنند غایب تلقی می گردن.

موارد غیبت به توضیح زیره:

الف: افرادی که پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تموم، ظرف مدت شش ماه خود رو معرفی نکنند (این بند شامل افرادی می‌شه که قبل از سن مشمولیت ترک تحصیل کرده و یا دیپلم گرفته باشن و در مهلت ۶ ماهه معرفی، وارد دانشگاه نشده باشن.)

ب: علم‌آموزان و دانشجویان مشمولی که پس از ترک تحصیل، انصراف، اخراج و یا فراغت از تحصیل، ظرف مدت یک سال خود رو معرفی نکرده باشن.

پ: مشمولینی که معافیت موقت دریافت داشته و پس از انقضای مدت اعتبار، ظرف یک ماه خود رو واسه تجدید رسیدگی معرفی نکنند.

ت : کارکنان نیروهای مسلح و متعهدین خدمت در دستگاه‌های غیر نظامی که پس از استعفاء یا برکناری، ظرف مدت ۶ ماه خود رو معرفی نکنند.

ث: علم‌آموزان و دانشجویان مشمول که مدت تحصیل اونا بیش از سقف مجاز به طول انجامیده باشه.

ج :مشمولانی که برای اونا برگ آماده به خدمت صادر شده ولی در موعد اعزام حاضر نشن.

معافیت پزشکی

واسه شروع کار روند بررسی معافیت پزشکی سربازان،  هر فرد باید حضورا به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی اقدام کرده و دفترچه راهنما و اوراق مربوطه به معافیت پزشکی رو دریافت و تکمیل کنه.

بعد با مراجعه به پزشکان، معاینه اولیه انجام شه.

اگه شما درخواست بررسی  معافیت پزشکی بدین، اما در وسط کار از انجام این روند بیخیال شین، تا وقتی که طرح پرونده در شورای پزشکی ادامه داره، حق انصراف دارین. اگه مشمولی به دلیل مریضی چشم در شورای پزشکی، سرباز شناخته شده ولی دارای مریضی عضلانی هم هست، می تونه واسه مریضی دوم خود درخواست معافیت پزشکی بده.

اگه درخواست شما در شورای پزشکی مبنی مردود شد، هم جهت با ماده ۴۲ زیاد قانون مشمولان نظام وظیفه می تونین به رای شورای پزشکی و یا به نظریه تخصصی اعتراض کنین تا در شورای عالی پزشکی مورد بررسی قرار بگیره.

هر رای که به وسیله شورای عالی پزشکی واسه سربازان صادر می شه، لازم الاجرا و قطعیه و امکان شکایت واسه اون وجود نداره.

اگه قد شما در زمان اعزام به خدمت، کم تر از ۱۴۵ سانتیمتر  باشه، از خدمت وظیفه عمومی  معاف میشین.

معافیت کفالت

اگه خواهان دریافت معافیت کفالت هستین و در این راه با پرسشایی روبرو شدید، پیشنهاد می کنیم موارد ۸ گانه زیر رو در نظر داشته باشین:

 

  • شرایط اختصاصی کفالت پدر

 

 

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین هر فردی که یدونه بچه ذکور خونواده باشه نمی تونه درخواست کفالت پدرش رو نماید، چون که این موضوع بستگی به سن پدر و وضعیت جسمی ایشون داره.
سن پدر واسه معافیت بچه، باید دست کم ۷۰ سال باشه. اگه سن پدر کمتر از ۷۰ سال و بیمار باشه هم میشه درخواست رسیدگی کرد.

در صورتی که به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی، پدر به دلیل بیماری نیازمند به مراقب تشخیص داده شه در عمومیت معافیت کفالت قرار می گیرد.

اگه داداش یا برادران دیگر مشمول در محل سکونت پدر ۷۰ سال یا بیمار نباشن (مثلا در خارج از کشور باشن)، نمی توان درخواست کفالت کرد.
مشمول متقاضی می بایست تنها بچه ذکور بالای ۱۸ سال باشه مگه آنکه داداش یا برادران فقط به دلیل بیماری یا  معلولیت قادر به نگهداری از پدر نباشن.

اگه پدری فردی رو از کودکی با سیر مراحل قانونی با اخذ شناسنامه به نام خود و عنوان بچه خونده خود انتخاب  کرده باشه، براساس شناسنامه میشه به ادعای معافیت کفالت بچه خونده رسیدگی کرد.

  • قوانین اختصاصی کفالت مادر

شروط اصلی برای بهره‌مندی از معافیت کفالت مادر عبارتند از:

  • مادر به دلیل طلاق یا فوت همسر بدون شوهر باشه.
  • مشمول تنها بچه ذکور بالای ۱۸ سال واسه مادر باشه.

مدت معافیت کفالت واسه مادر به موارد زیر بستگی داره:

  • درصورتی که ۳۰ ماه از تاریخ ثبت طلاق گذشته باشه معافیت دائم تعلق می گیره.
  • درصورتی که از تاریخ ثبت طلاق کمتر از ۳۰ ماه گذشته باشه معافیت موقت به مشمول تعلق می گیره.

مدت ۳۰ ماه معافیت موقت از تاریخ ثبت طلاق یا فوت شوهر عملیاتی می شه.

البته اگه پدر در حبس باشه، نمیشه به ادعای کفالت مادر رسیدگی کرد.

اگه بعد از پایان ۳۰ ماه معافیت موقت، مادر ازدواج یا فوت نماید، اگه در زمان طرح پرونده در هیئتای رسیدگی شرایط کفالت مشمول بازم باقی مونده باشه، میشه به وضعیت تغییر معافیت موقت به دائم رسیدگی کرد.

اگه فرزندی به دلیل مادر از خدمت معاف شده باشه و بعد فوت نماید، می‌توان به ادعای کفالت بچه دوم رسیدگی کرد.
این در صورتیه که بچه معاف شده به دلیل بیماری به تایید شورای پزشکی قادر به سرپرستی از مادر نباشه یا فوت کرده باشه.

اگه مادر از شوهران قبلی خود دارای بچه ذکور بوده که پیش مادر نباشن، نمیشه به ادعای کفالت بچه دیگر ایشون رسیدگی کرد.
فرد درخواست کننده می بایست به عنوان تنها بچه ذکور بالای ۱۸ سال واسه مادر باشه.

شاغل بودن مادر در معافیت کفالت بچه ایشون تاثیر نمی ذاره.

توجه کنین که سالم بودن مادر در معافیت کفالت فرزندش تاثیرگذار نیس، چون که برای معافیت کفالت، شرط اصلی بدون شوهر بودن مادره.

اگه طلاق مادر به صورت عادی و غیر ثبتی انجام شده باشه، رسیدگی با اصل طلاقنامه عادی و همچنین اقرارنامه محضری مادر مبنی بر طلاق با قید تاریخ ملاک رسیدگی قرار می گیره.

 

  • شرایط اختصاصی کفالت آبجی

 

 

شروط اصلی واسه معافیت کفالت آبجی عبارتند از:

 

  • پدر فوت کرده باشه

 

    • مشمول تنها داداش بالای ۱۸ سال و تنی ( از پدر و مادر یکی باشن ) اون باشه

 

  • آبجی بدون همسر و بچه ذکور غیر محجور باشه

 

 

در معافیت کفالت آبجی سن ملاک رسیدگی نیس.
هم اینکه در معافیت کفالت آبجی ، داداش ناتنی نمی تونه درخواست رسیدگی نماید.

اگه پدر در حبس باشه نمیشه به ادعای کفالت آبجی صغیر رسیدگی کرد.

اگه آبجی بدون پدر مطلقه یا همسرش فوت کرده باشه، میشه به ادعای کفالت رسیدگی کرد.

اگه آبجی مطلقه یا همسرش فوت کرده باشه، در صورتی که دارای بچه محجور بالای ۱۸ سال و یا بچه صغیر زیر ۱۸ سال باشه در عمومیت مصوبه قرار می گیرد.

موضوع بعدی این که با وجود مادر میشه به ادعای کفالت آبجی بدون پدر و همسر و بچه رسیدگی کرد، اما  شاغل بودن آبجی بدون پدر و همسر و بچه، مانع رسیدگی کفالت واسه داداش نیس.

علاوه بر این، اگه مشمول دارای داداش بالای ۱۸ سال دیگری باشه ، رسیدگی به پرونده فقط در صورتی که داداش بالای ۱۸ سال به دلیل بیماری و به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی قادر به سرپرستی از آبجی نباشه، رسیدگی بلامانع میشه.

واسه کفالت مادربزرگ (بابایی یا مادری) هم اطلاعات خاصی هست که واسه کسب اونا می تونین به لینک مربوطه مراجعه کنین.

با امید به اینکه اطلاعات مختصری که در این گفتار ارائه شد، تونسته باشه راهنمای خوبی واسه علاقه مندان به دریافت شکلای جور واجور کفالتای سربازی باشه. اگه پس از مطالعه این متون، با پرسشی مواجه شدید، درخواست خود رو با کارشناسان سازمان وظیفه عمومی در میان بذارین.

این مطلب را هم بخوانید :   ده راهکار برای خوب خوابیدن