مطالب عمومی سری اول

آموزش مجازی؛ از «آلیسون» تا «خان آکادمی» [قسمت دوم]

اگه خواننده مطالب سرویس علمی ما باشین، به معرفی ظرفیتای آموزش مجازی دو قطب علمی جهان یعنی دانشگاه MIT و دانشگاه هاروارد پرداختیم. علاوه بر اینا، معرفی برترینای آموزش مجازی در سرزمین دیجیتال رو که شامل درگاهایی مانند یودمی و کورسرا و openlearning بود، در قسمت اول، مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

در قسمت اول، به این موضوع گفته شد که آموزش مجازی، یکی از مهم ترین کارکردهای فضای دیجیتال در روزگار امروزی بوده و وقت و هزینه میلیونا نفر از کاربران جامعه اطلاعاتی دنیا، به بحث یادگیری اینترنتی دائمی رابطه داره.

در واقع صنعت آموزش مجازی، یکی از صنایع پیشرو و در حال رشد دنیا بوده که به نظر می رسه تونسته فرصتای مختلفی کارآفرینی دیجیتالی رو واسه دنیای دور کارا (FREELANCER) جفت و جور کنه.
یعنی شما، چه به عنوان دانشجوی این صنعت و چه به عنوان ارائه دهنده محتوای دیجیتالی و چه به عنوان استاد و مربی فعال باشین، این صنعت واسه شما فرصت آفرینه.

از طرفی، سبک زندگی دیجیتالی اینستا و فیس بوک زده امروز خیلیا رو، یادگیری مجازی حرفه ای می تونه عوض کنه و فرصتای جور واجور علمی و شغلی رو براشون به ارمغان آورد.

در کشور ما هم همونجوریکه در گفتاری اشاره کردیم، ده ها دانشگاه و موسسه آموزش عالی مجوز دار، نسبت به تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دوره های مجازی مشغول بوده و حالا هزاران علم آموخته ایرونی، از دانشگاه های مجازی فارغ التحصیل شدن.

انگار روند پذیرش و تربیت دانشجو در خیلی از رشته های تحصیلی در دانشگاه ها جهان به سمت سیستم آموزش مجازی در حال تغییر  است و باید از این ظرفیتا خوب استفاده کرد.

 صنعت آموزش مجازی: صنعت فرصت آفرین و کارآفرین

اگه به دنبال کار و کاسبی باحال و هیجانی در فضای مجازی هستین، دنیای اپا می تونه شما رو به بحث آموزش مجازی بفرسته. حتما بعضی از مارکتای فروش اپ در ایران و بقیه کشورها رو مشاهده کردین که نرم افزارهای APP آموزشی حتی معمولی، تونسته ان با نیاز سنجی خوب مخاطبان، درآمدهای میلیونی به دست بیارن.

این، فرصت رو باید قدر دونست و بستری واسه درآمد زایی دیجیتالی در ان درست کرد.
قبلا هم گفتیم که در دنیای مجازی، مهم نیس که شما خیاط هستین یا آشپز یا نقاش یا حتی طراح نقشه های صنعتی و حتی مربی ورزش. هر مهارتی دارین رو میشه در دنیای فریلنسرها و اپا، فرصت آفرین کرد و به پول تبدیل کرد.

آموزش مجازی یکی از اوناس. موزش آنلاین، یکی از بهترین فرصت­ها واسه یادگیری دائمی و استفاده بهینه از زمان­هاییه که در اینترنت مشغول به چرخ زدن هستیم و جز دنیای لایک و کامنت و هشتگ­ها، فایده خاصی نصیب ما نمی­شه.

چه خوبه اگه یه وقتی که در اینترنت هستیم رو زمان بندی کرده و بخشی از ان رو واسه کسب اطلاعات حرفه­ای و آکادمیک اختصاص بدیم که ظرفیت­های فرصت آفرین واسه ما بوجود میاره.

در روزای قبل، به معرفی بعضی از بهترین درگاه­های آموزش مجازی حرفه­ای در اینترنت پرداختیم. وب­سایت­هایی مانند یودمی، دانشگاه هاروارد و MIT، از جمله معتبر ترین مراکز آموزش مجازی بوده که هر سال با استقبال میلیون­ها کاربر اینترنت مواجه می­شه.

در این درگاه­ها، هزاران کورس در مورد­های جور واجور ارائه شده که موارد رایگان و پولی و هم­اینجور دوره­هایی که به مدارک حرفه­ای و عالی و حتی کارشناسی ارشد منتهی می­شه، در دسترس مخاطبان درس خوندن آنلاینه.

یادگیری مجازی، بخشی از ظرفیت­های در حال افزایش کارآفرینی دیجیتالی بوده که مخاطبان بسیاری داشته و پیشنهاد می­کنیم که اگه برنامه نویس و اپ نویس هستین، در این مورد فرصت­های خوبی براتون هست که در اومد زا میشه.

اما اگه خواهان تحصیل به زبون انگلیسی هستین و واسه تقویت رزومه تحصیلی خود، نیازمند مدارک صلاحیت حرفه­ای از دانشگاه­های معتبر هستین، درگاه­های زیر رو پیشنهاد می­کنیم که واسه ثبت نام در کورس­ها، از سیستم پرداخت مجازی شرکتای صادر کننده کارتای اعتباری ارزی استفاده کنین.

سرزمین آکادمیک

مقصد اول سایت گردی امروز ما، سرزمین آکادمیکه. سایتی که از اسمش مشخصه که به موضوعات دانشگاهی می پردازه.

سرزمین آکادمیک، یکی از درگاه­های فعال در مورد آموزش آنلاینه که مخاطبان بسیار داره.
وب­سایت HULU از جمله سایت­های فعال در این مورد بود که در ACADEMIC EARTH، توانایی­های خوبی در اختیارتون قرار گرفته. این وب­سایت، تونسته مجموعه­های رایگان و متنوعی از سخنرانی­های علمی و کلاس­های دانشگاهی رو از دانشگاه­های جور واجور رو جمع آوری کنه.

این درگاه تلاش داره تا واسه هر کاربر، پیشنهادات خوبی رو ارائه کنه و به نظر می­رسد که روش متفاوتی رو به نسبت دیگه درگاه­ها در این مورد در پیش گرفته.

در این وب­سایت، ۲۳۲ کورس از دانشگاه ماساچوست، ۱۶۱ کورس از دانشگاه استانفورد و ۶۴ کورس از دانشگاه معتبر برکلی در اختیار مخاطبان قرار داره.
همه این کورس­ها به صورت رایگان در اختیار شما قرار داره.

۸ موضوع اصلی در این سایت ارائه شده که دارای زیر مجموعه­های گوناگونیه:

  • هنر و طراحی که معماری و سینما و تئاتر و گرافیک از جمله زیر شاخه­ های اون هستش.
  • کار و کاسبی که حسابداری و کارآفرینی و مدیریت و بازاریابی از جمله زیر شاخه­ های اون هستش.
  • مهندسی که شیمی و مهندسی برق و مکانیک از جمله زیر شاخه­ های اون هستش.
  • علوم انسانی که ارتباطات و تاریخ و فلسفه و ادبیات از جمله زیر گروه­ های اون هستش.
  • علوم دارویی که دندونپزشکی و پرستاری و تغذیه از زیر شاخه­ های انه.
  • علوم که شیمی و رایانه و علوم محیط زیست از زیر شاخه ­های اون هستش.
  • علوم اجتماعی که زیر شاخه­هایی از جمله اقتصاد و آموزش و آدم شناسی داره.
  • آمادگی جهت شرکت در آزمون­های بین المللی مانند GMAT, ACT, LSAT, SAT از بخش­های آموزشی وب­سایته.

دانشگاه­های مختلفی با این وب­سایت همکاری دارن. جالبه بدونین، این مجموعه در سال ۲۰۰۸ میلادی با پشتیبانی بعضی از برند­گان جایزه پولیتزر راه اندازی شد و حالا به وسیله CMN اداره می­شه.

واسه به کار گیری این سایت،‌ اگه با پرسشی مواجه شدید، مراتب رو از راه صفحه فیسبوک مجموعه سوال کنین.

دنیای آی تونز

اپل، از معروف­ترین شرکت­های دنیای دیجیتال، حالا یکی از مارکت­های فعال در مورد آموزش انلاین بوده و به نظر می­رسد بخشی از مخاطبان بزرگ­ترین مارکت خدمات اپلیکیشنی دنیا، از ظرفیت­های تولید محتوای اپل استفاده می­کنن. همه توانایی­های اپل رایگان نیس ولی حجم بالایی از منابع و مدیا از راه برنامه آی تونز در دسترس میشه.

بعضی از مدارس از برنامه iTunes U واسه ساخت محتوا جهت دانش آموزان خود از این مارکت استفاده میکردن. بعضی از محتواهای ارائه شده رایگان و بعضی هم با پرداخت مجازی در اختیار مخاطب قرار می­­گیرد. حتما می­دونین که کلیه اپ­های موجود در اپ استور و گوگل پلی، به وسیله سیستم پرداخت مجازی  در دسترس شما هستش.

واسه باخبر شدن از نرم افزار­هایی که در این درگاه ارائه شده، به قسمت BOOKS مراجعه کنین.

تلاش کنین تا از ظرفیت­های علمی و کار و کاسبی ارائه شده در اپل استور واسه ارتقای توانایی های علمی  و سبک زندگی خود بهره بگیرین.

هم اینکه با دنیای اپا،  می تونین با پرداخت ۹۹ دلار، یکی از developerای اپ استور شده و اپای اموزشی خود رو عرضه و به فروش برسونین.

انقلاب تکست بوک

وب­سایت دیگری که باید به اون اشاره کنیم، درگاه Textbook Revolution به وسیله خود دانشجویان اداره می­شه و کتاب­های رایگان بسیاری در اون هست.
هر چند که طراحی ضعیفی داره، اما برنامه ­های آموزشی جور واجور و کتابای الکترونیکی خوبی رو در اختیار شما قرار می­دهد.

به هر حال، واسه دانشجویایی که در مورد­های جور واجور نیازمند جزوه علمی خوب به زبون انگلیسی هستن، این یکی از درگاه­های مطلوبه.

فهرست کورس­ها همیشه در حال تکمیل شدنه و دانلود، رایگان میشه.

این مطلب را هم بخوانید :   شب تاریخی «پرسپولیسی‌ها»: کاشیما آنتلرز امشب در جهنم آزادی

خان آکادمی: انقلاب سلمان خان در آموزش مجازی

یکی از معروف ترین سایتای آموزش مجازی رو باید سایت خان آکادمی دونست که واسه کاربران ایرونی نامی شناخته شده نیس.
بیشتر از ۸ میلیون صفحه ایندکس شده در گوگل درباره این جادوی اینترنتی سلمان خان، جوون کارآفرین هندی، نشون دهنده بخشی از قابلیتای این درگاه آموزشی هستش.

هند، پایتخت فریلنسرهای آسیا و یکی از کشورای صادر کننده نیروی متخصص فاوا در دنیاس که در مورد استارت آپای دیجیتالی، از جمله کشورای پیشرو به حساب میان. رهبری غول نرم افزار جهان (مایکروسافت) رو امروزه یه هندی (ساتیا نادلا) رو دوش داره .

خان آکادمی هم یکی از بهترین پلتفرم­های آموزش آنلاین به حساب می­رود. دوره­ها و درس­هایی متنوعی که خواسته های کاربران از سطوح تازه کار و تحصیلات ابتدایی تا سطوح پیشرفته و سطوح دانشگاهی رو در بر میگیره، همراه با یه رابط کاربری تعاملی در این سایت قرار داده شده.

سلمان خان، این وب­سایت رو راه اندازی کرد تا دسترسی همه آدما به کورس­های آنلاین جفت و جور شد.

شعار اون: آموزش به هرکی، هر کجاس و آموزشای رایگانش، مخاطبان بسیار داره.

آکادمی خان سازمانی آموزشیه که وب‌بعضی وقتا با همین اسمشه و هدف اصلی این سازمان، «ارائه امکانات آموزشی با کیفیت و استاندارد بالا، به هرکی و در هر کجا» بیان شده.

این سازمان غیرانتفاعی در سال ۲۰۰۶ به دست سلمان خان، آمریکایی-بنگلادشی نسل که خود علم‌آموخته مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) است بنیان نهاده شد.

در وب‌گاه این سازمان بیشتر از ۷۰۰ دوره آموزشی دربارهٔ ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، اقتصاد، تاریخ، پزشکی و… به رایگان ارائه شده که در وب‌گاه یوتیوب هم قابل رسیدنه. هم اینکه آکادمی خان پخش ویدیوهای فارسی رو از سال ۲۰۱۳ شروع کرده.

در این آکادمی هیچ قانون‌ای واسه کارمندان وجود نداره و هیچ راهی واسه ورود به بازار بورس هم نداره. هزینه‌های اون از طرف افراد بشردوستانه تامین می‌شه و هیچ سرمایه‌گذاری هم در اون انجام نشده.

در واقع راه و روش دوستانه و بیان ساده سلمان خان به نحویه که کودکان و بزرگسالان درسرتاسر جهان رو علاقه مند می‌کنه تا راه خود رو پیدا کنن. خان می‌گوید: در اول می فکر کردیم که یوتیوب تنها مکانیه که در اون شیرین‌کاری سگ‌های خونگی رو در برابر نمایش بقیه قرار میدن.

این در حالیه که ویدیوهای ایشون ماهانه پذیرای بیشتر از ۳ میلیون کاربره. ایشون می‌افزاید: می‌تونستم از همون اول کسب‌وکار پرسودی راه بندازم که توانایی سرمایه‌گذاری هم داشته باشه، اما هم‌حالا می‌بینیم که چندین سرمایه‌گذار دارم که یکی از اونا گوگله.

شاید در اون صورت هم به یه میلیارد نفر دسترسی پیدا می‌کردم، اما این کار دست کم ۵۰ سال طول می‌کشید. جالبه بدونین که مجله تایم در سال جاری در فهرست صدتایی تاثیرگذارترین افراد، سلمان خان رو در مقام چهارم جای داده و آدمایی چون بیل گیتس و شرکت گوگل از سلمان خان و ایده آموزشی ‌اش پشتیبانی مالی می‌کنن.

شرکت گوگل تا حالا ۲ میلیون دلار به آکادمی‌خان کمک کرده و پس از اونم بیل گیتس ۴ میلیون دلار واسه اونا حواله کرده.

نطق سال ۲۰۱۱ میلادی سلمان خان رو درباره انقلاب آموزش مجازی در TED دنبال کنین.

اپ سلمان خان رو در اپ استور رایگان دانلود کنین که ۱۶۴ مگابایت حجم داره و در گوگل پلی هم در دسترسه. درباره سلمان خان در آینده بیشتر میگیم.

این سایت به طور رایگان بیشتر از ۱۳۰۰ ویدیو، سخنرانی و پادکست از دانشگاه های جور واجور جهان رو داره.
خیلی از منابع آموزشی دانشگاه­های جهان که فقط در سایت اختصاصی اونا و واسه دانشجوای همون دانشگاه هستن در این سایت به طور رایگان در دسترسه.

دسته بندیای مختلفی هم واسه این درس­ها و دور­ه­ها قرار داده شده که کاربر به کمک اون می­تونه بدون هیچ سختی ای درس مورد نظر خود رو پیدا کنه.
در واقع به ­جای اونکه واسه پیدا کردن درس خاصی وب سایتای دانشگاه­ها رو یکی یکی چک کنین .به شکل کامل می­تونید همه دوره­ها و درس­ها رو در این سایت ببینین.

دنیای باحال EDX

یه سایت فوق العاده دیگه واسه آموزش آنلاین edXه.. edX دوره های زیادی رو در طیف بزرگی از موضوعات در بر داره.

به کار گیری این پرتال هم پیشنهاد می شه که دنیای بزرگی از موضوعات رایگان و غیر مجانیه.

وب­سایت معروف دنیای آموزش مجازی آلیسون

این سایت هم مجانی دوره آنلاین برگزار می­کنه. بیشتر دوره های Alison در دسته کار و کاسبی، تکنولوژی و سلامت قرار می گیرن هم اینکه دوره هایی در مورد آموزش زبون در این درگاه هست.
این سایت ایرلندی که مثل ریان ایر ایرلندیا، خیلی معروفه، در سال ۲۰۰۷ میلادی راه اندازی شد.

دوره هایی که در این سایت معروف به دریافت مدرک می رسه رو در این بخش توجه کنین. واسه آشنایی با کارکرد پرتال از این لینک استفاده کنین.

سیستم آموزش مجازی استانفورد

این سایت واسه دانشگاه استنفورد دوره های آنلاین بسیار با کیفیتی رو برگزار می­­کنه. دوره­ها برخلاف وبسایتای دیگه که از دانشگاه ها و منابع مختلفی بودن، همه واسه دانشگاه استفورد هستن.  کورس­های مختلفی که در سایت دانشگاه مطرح استنفورد ارائه شده، طیف گسترده­ای از عناوین رو شامل می­شه.

اگه علاقمند هستین تا پای درس بهترین استادان آمریکای شمالی به خصوص در میدونای فنی و مهندسی نشسته و مطالب جدید رو گوش کنین،‌به شما پیشنهاد میکنیم که حتما از کلاسای آموزش مجازی رایگان و یا غیر رایگان استانفوردیا استفاده کنین.

در ادامه لیست ۹ درگاه برتر در مورد آموزش آنلاین رو مشاهده می­کنیم:

  • Open Yale Courses

  • UC Berkeley Class Central

 

  • MIT OpenCourseWare

 

  • Carnegie Mellon Open Learning Initiative
  • Codecademy

 

  • Code

 

 

 

  • University of London Podcasts

 

 

  • University of Oxford Podcasts

  • TED-Ed

چند نکته واسه آموزش آنلاین

۱- آموزش آنلاین واسه کورس­های صلاحیت حرفه­ای مانند مدیریت پروژه (PMI) و مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای (NEBOSH) و امثالهم واسه اپلای شغلی بین المللی پیشنهاد می­شه.

۲- جهت اطلاع دانشجویان ارشد و دکترا، واسه تقویت رزومه آکادمیک خود جهت دریافت بورس تحصیلی، از دوره های اموزش مجازی  حرفه ای از سایتای معتبر ارائه شده استفاده کنین.

۳- کورس­هایی که به ارسال مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد  منتهی می­شن رو با وزارت علوم ایران چک کنین. چون که معمولا ارزشیابی تحصیلی و معادلسازی نمی شن.

۴- دریافت مدرک و گواهی پایان دوره ­های کوتاه مدت یا دراز مدت از سیستم آموزش مجازی دانشگاه­های مطرح دنیا، تقویت کننده رزومه تحصیلی و آکادمیک شما میشه.

۵- موندگاری آموزش و یادگیری دائمی، رمز ارتقای تاثیر سبک زندگی دیجیتالی بوده و فرصت آفرینه.

۶- واسه ثبت نام در دوره های آموزش انلاین که نیاز به کارت اعتباری ارزی بین المللی جهت پرداخت هزینه دوره رو دارین، از درگاهای رسمی پرداخت آنلاین داخلی استفاده کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این درگاها، نشون اعتماد الکترونیکی وزارت صنایع (ENAMAD) رو در اختیار داشته باشن.

۷- اگه صادر کننده مدرک دوره هایی که با موفقیت طی کردین، محدودیتی در ارسال مدرک به ایران داشت، نشانی ثانی در کشوری دیگه معرفی کنین تا مدرک به اونجا پست و سپش واسه شما ارسال شه.

۸- شرکت در دوره های آموزش مجازی استانفورد،‌ هاروارد و بعضی از دوره های مطرح OPENLEARNING می تونه شانس شما رو واسه دریافت ادمیشن از دانشگاه های جور واجور دنیا زیاد کنه.

تا کنون در دوره های آموزش مجازی بین المللی شرکت داشتین؟