مطالب عمومی سری اول

چرا عشق ما را احمق و غیر منطقی می کند؟

عشق پدیده حیرت انگیزیه. هرچند عشق اشکال مختلفی داره -از عشق به دوستان گرفته تا اعضای خونواده و در کل، آدما- اما وقتی صحبت از عشق می شه بیشتر مردم به یاد عشق رمانتیکی می افتن که میان دو جنس مخالف به وجود میاد. اگه تا حالا تجربه رابطه عاطفی رو داشته باشین، میدونید که وقتی سر و کله عشق پیدا می شه، رفتار به طور کاملً متفاوتی پیدا می کنیم و در خیلی از اوقات، مرتکب کارا و رفتارای واقعاً احمقانه ای میشیم. در بعضی افراد، این حماقت خیلی جدی نیس و اونا مثلاً همیشهً بی قرار هستن و از جایی به جایی دیگه می رن، بی توجه می شن و بی جهت قهقهه سر میدن.
اما بعضی افراد هم هستن که درایت یا توانایی قضاوت خود رو از دست میدن و پس، رفتارای احمقانه ای از اونا سر می زنه. اما اینکه به چه دلیل این اتفاق میفته، سؤالیه که در ادامه به اون جواب میدیم.

وقتی عاشق میشیم تغییراتی فیزیکی در بدن ما اتفاق می افته

وقتی عشق به سراغ ما میاد، هورمونا و انتقال دهنده های عصبی ای در بدن ما تولید می شن که حس خوبی به ما میدن.

این فعل و انفعالات شیمیایی، عقل و منطق ما رو از کار میندازن. به خاطر همین ممکنه مرتکب کارایی شیم که شایدً در حالت عادی از ما سر نمی زنن.

این تغییرات تأثیری مشابه مواد مخدر روی مغز ما دارن

اگه وقتی که در کنار عشق زندگی تون هستین، سر از پا نمی شناسید و احساس می کنین در ابرها هستین، این مسأله الکی نیس.
به گفته محققان، در این شرایط، تغییرات شیمیایی و هورمونی ای مشابه اعتیاد، در مغز ما اتفاق می افته.

همین مسأله س باعث می شه هر روز بیشتر و بیشتر شخص مورد علاقه تون رو بخواین و بعضی وقتا هم این خواستن بی انتها به نظر می رسه.

عاشقی توانایی شناختی ما رو تحلیل می بره

تا حالا اونقدر عاشق کسی بودین که حتی لحظه ای از فکرش درنیامده باشین؟ احساس عاشق بودن، بخشی خیلی از فضای ذهن ما رو اشغال می کنه و حتی توانایی شناختی ما رو -دست کم به طور موقت- تحلیل می بره.

این مسأله اثر منفی ای روی بینش یا قضاوت ما داره.

بعضی وقتا شهوت رو با عشق اشتباه می گیریم

هرچند ممکنه خودتون تصور کنین که عاشق شریک عاطفی تون شدین، اما ممکنه احساس شما در واقع شهوت یا علاقه ای سطحی و گذرا باشه. در مراحل اولیه آشنایی با کسی که جذب اون شده ایم، ممکنه به اشتباه تصور کنیم که عاشق اون شخص شده ایم.

شهوت باعث تولید هورمونای استروژن و تستوسترون می شه، وقتی جذب کسی میشیم، دوپامین، سروتونین و نورپینفرین در بدن ما تولید می شه و حس دلبستگی، تولید هورمونای اکسی توسین و وازوپرسین رو به دنبال داره.

هرچند این هورمونا باهم متفاوت هستن اما همه می تونن احساس مشابهی به ما بدن.

وقتی کم سن تر، خام و کم تجربه تر هستیم، احتمال اینکه در دوران عاشقی مرتکب رفتارای احمقانه ای شیم بیشتره

اگه اولین بارتون باشه که رابطه عاطفی رو تجربه می کنین احتمال اینکه رفتارای غیر منطقی ای داشته باشین بیشتره. این مسأله در مورد جوون ترها و کسایی هم صدق می کنه که تجربه کمی در عشق و عاشقی دارن یا در کل خام و کم تجربه هستن.  با این حال، هر کسی، با هر اندازه تجربه ای، ممکنه هنگام عاشقی رفتارای احمقانه ای مرتکب شه.

این مطلب را هم بخوانید :   آدرس نمایشگاه های فروش بهاره ۹۷ استان تهران

احتمال بروز رفتارای احمقانه در اول رابطه بیشتره

در اول رابطه که همه چیز تازگی داره احتمال انجام کارای احمقانه بیشتره چون بیشترین فعل و انفعالات شیمیایی در مغز، در این مدت اتفاق می افته.

بعد از گذر از این مرحله و رسیدن به یه وضعیت پایدارتر و باثبات تره که یه رابطه می تونه ادامه پیدا کنه.
گذر از مرحله بعدی هم وقتی موفقیت آمیز هستین که شما در رابطه خود احساس امنیت روانی و آرامش داشته باشین. در اول رابطه با احتمال خیلی کم اینجور احساسی هست.

بعضی از رفتارای احمقانه ای که در دوران عاشقی از ما سر میزنن بی خطر هستن اما بعضی از اونا هم می تونن واقعاً داغون کننده باشن

خیلی از افراد وقتی که در رابطه عاطفی هستن، رفتارای بسیار بد شریک عاطفی خود رو فقطً به خاطر علاقه ای که به اون دارن تحمل می کنن.

مثلاً شخص نشونه های روشن خیانت شریک عاطفی اش رو ندیده میگیره و عوضش، داستان یا توجیهی که شریک عاطفی اش سر هم کرده رو باور می کنه.
یپبعضی افراد هم پول زیادی رو به خاطر علاقه به شریک عاطفی شون از دست میدن.

نشونه های مشخصی وجود دارن که می گن رفتارای احمقانه ما از کنترل خارج شدن

در بیشتر موارد، دیوونه وار عاشق کسی بودن چیز بدی نیس.

اما استثنائاتی هم هست

نکته مهمی که باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینه که این رفتارای احمقانه نباید به شما آسیب بزنن یا شریک عاطفی تون نباید از شما سوء استفاده کنه.
یه مورد نگران کننده دیگه هم وقتیه که قبل اینکه در رابطه خود به شناخت و شرایط پایدار و منطقی ای برسین، واسه نامزدی یا ازدواج، به طور جدی پا پیش بذارین.

با این حال می تونیم خود رو تا حدودی از حماقت دوران عاشقی حفظ کنیم

روشی هست که به کمک اونا می تونیم خودمون رو از اثرات حماقتی که در این دوران دچارش میشیم، در امان نگه داریم. یه راه اینه که در این دوران، رابطه نزدیک خود رو با دوستان و خونواده خود حفظ کنین و به نظرات اونا درباره رفتارها و رابطه عاطفی تون گوش بدین.

اگه اونا فکر می کنن که دست به کارای احمقانه ای می زنید، به جای اینکه گارد بگیرین و از رفتاراتون دفاع کنین، یه مدت با خود خلوت کنین و به حرفای اونا خوب فکر کنین. اونا تحت اثر عشقی که شما درگیرش شدین نیستن و پس رفتارها و رابطه شما رو طور دیگری می بینن.