عمومی

چگونه حجم عکس را کم کنیم

 

 

 

چگونه حجم عکس را کم کنیم

پیشرفت تکنولوژی علی الخصوص در زمینه دستگاه های ثبت و ذخیره تصاویر مانند تلفن های همراه و دوربین های عکاسی موجب شده است تا کاربران این دستگاه ها بتوانند تصاویری با کیفیت و جزییات دقیق را ثبت کنند و عکس هایی به مراتب بهتر از گذشته ثبت کنند ، اما افزایش کیفیت و جزییات ثبت شده در تصاویر و عکس ها منجر به افزایش حجم عکس ها خواهد شد که یک امر اجتناب ناپذیر است . در بسیاری ازموارد زیاد بود حجم عکس ها مشکل ساز نمی باشد و معمولا افراد توجهی به این مورد نمی کنند اما در برخی از موارد و یا با گذشت زمان، زیاد بودن حجم عکس ها و تصاویر دردسر ساز شده و شاید هزینه زا نیز باشد .

چگونه حجم عکس را کم کنیم

چرا باید حجم عکس ها را کم کنیم ؟

صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های مربوط به ذخیره سازی و انتقال تصاویر دو دلیل اصلی برای کاهش حجم تصاویر است. فرقی ندارد که شما یک کاربر عادی با استفاده های روزمره از عکس ها باشید ، مانند گرفتن عکس های شخصی و اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی و دوستان خود ، یا یک کاربر حرفه ای که درزمینه طراحی تصاویر ، وب و … فعالیت داشته باشید.به عنوان مثال:

  • زمان : هر چه قدر حجم تصاویر بیشتر باشد برای مدیریت ، انتقال و ذخیره سازی آنها باید زمان بیشتری صرف کنید. زمان صرف شده در مواردی ممکن است اهمیت چندانی نداشته باشد اما فرض کنید که میخواهید 2000 تصویر با حجم تقریبی 3 مگابایت برای هر عکس را در پوشه ای دیگر یا درون یک کارت حافظه کپی کنید که تقریبا برابر است با 6 گیگابایت ، پس باید زمان قابل توجهی را صرف این انتقال نمایید. حال فرض کنید که قصد انتقال همین تصاویر در بستر اینترنت را داشته باشید، احتمالا باید بیش از 30 دقیقه زمان صرف این انتقال نمایید آن هم در صورتی که سرعت اینترنت شما در سطح خوبی باشد . همچنین در سطح وب نیز هرچه قدر حجم تصاویر موجود در یک صفحه وب بیشتر باشد زمان بیشتری برای بارگذاری آن مورد نیاز است و کاربر باید منتظر لود شدن تصاویر باشد که این مورد خود ضربه سنگینی به محبوبیت یک وب سایت نزد کاربران خواهد زد.
  • هزینه های مالی : برای کاربران عادی شاید هزینه های مالی ذخیره سازی و انتقال تصاویر با حجم زیاد آنقدر چشم گیر نباشد و صرفا در زمان پر شدن حافظه ذخیره سازی تصاویر به فکر افزایش حافظه و خرید حافظه جدید باشند و یا اینکه فقط در زمان انتقال در بستر اینترنت هزینه های پهنای باند را در نظر بگیرند که البته با توجه به قیمت های جدید این مورد هم کم اهمیت نیست اما در مقابل کاربران حرفه ای باید هزینه هایی به مراتب بیشتر برای ذخیره سازی و انتقال تصاویر پرداخت کنند. به عنوان مثال در زمینه اینترنت و وب سایت ها ، در صورتی که حجم تصاویر یک وب سایت بیشتر باشد باید هزینه های زیادی بابت فضای هاست و پهنای باند سرور پرداخت شود و از آنجا که این هزینه ها به صورت دوره ای میباشد در نتیجه هزینه نگهداری یک وب سایت سرسام آور خواهد شد.
این مطلب را هم بخوانید :   دوره نازک دوز زنانه

چه مواردی در حجم عکس موثر است ؟

  • کیفیت تصویر : مجموعه مواردی مانند روشنایی عکس ها ، رنگ های موجود در عکس و مقدار جزییات ثبت شده درعکس که در واقع نشانگر کیفیت یک عکس می باشد در حجم عکس موثر است و برای کم کردن حجم عکس باید از موارد گفته شده اندکی کاسته شود . به عنوان مثال کاهش 20 درصدی کیفیت یک عکس که با دوربین های عکاسی دیجیتال یا تلفن همراه گرفته شده است در برخی موارد موجب کاهش حجم عکس تا 70 درصد (به صورت نسبی) می گردد .
  • اندازه تصویر : اندازه عکس ها یا به عبارتی طول و عرض عکس و تصاویر در حجم عکس بسیار تاثیرگذار است در واقع هر چه اندازه تصاویر کوچک تر باشد حجم تصویر کمتر خواهد بود . این مورد در صفحات وب تاثیر بسزایی داشته و ایجاد اندازه دقیق می تواند موجب بهینه سازی تصاویر موجود در یک صفحه وب گردد.
  • فرمت تصویر : فرمت تصویر یا همان قالب ذخیره یک فایل عکس در حافظه در حجم آن تصویر تاثیر دارد . برخی از فرمت های تصویری به دلیل کارایی خاص دارای حجم بیشتری نسبت به سایر فرمت ها هستند ، به عنوان مثال عکس هایی که با فرمت BMP یا bitmap ذخیره می شوند به دلیل عدم فشرده سازی حجم بیشتری نسبت عکس های مشابه اما با فرمت JPEG دارند.

حال با توجه به موارد گفته شده و بسیاری موارد دیگر که نیاز به بیان آنها در این آموزش نیست ، لازم است برای کاهش حجم تصاویر به فکر راه چاره ای باشیم . در ادامه با آموزش تصویری و گام به گام روش های مختلف کم کردن حجم تصاویر در دستگاه های مختلف با سیستم عامل های متفاوت و همچنین برخی روش های آنلاین قابل استفاده در هر دستگاهی مانند موبایل و کامپیوتر با ما همراه باشید .

راحت ترین روش کم کردن حجم عکس

خوب در حالت عادی می توان از نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ برای بهینه سازی حجم فایل های تصویر استفاده کرد اما اگر این نرم افزارها در دسترس نباشند چه باید کرد. در چنین زمانهایی است که باید به فکر راههای جایگزین بود.

ابزاری که معرفی می کنیم یک ابزار خوب از یک وبسایت ایرانی یعنی سایت فایل گپ است. که می تواندی از آن برای کاهش آنلاین حجم عکس های خود بصورت آنلاین استفاده کنید. فشرده سازی تصاویر در سرویس فایل گپ با روش on-the-fly انجام شده و تصاویر در سرورهای فایل گپ ذخیره نمی شود. این ابزار از قابلیت Drag and Drop تصویر، پشتیبانی می کند.