منبع پایان نامه با موضوع 
استراتژی ها، بازاریابی، تبلیغات بازرگانی، ناخودآگاه

منبع پایان نامه با موضوع استراتژی ها، بازاریابی، تبلیغات بازرگانی، ناخودآگاه

شوند می‌توانند آگهی‌ها را از طریق قطره‌هایى که روى دست آنها می‌افتد، ببینند.
به اعتقاد “یوکوایشى” از پژوهشگران این پروژه، تبلیغاتى که روى دست مصرف کننده ظاهر می‌شود می‌تواند او را متقاعد کند که این پیام واقعاً براى او تهیه شده است.

۲-۳-۹. تبلیغات زیر حسی یا نامرئی۳۶
تبلیغ زیرحسی توسط یک متخصص امور تبلیغات بنام جیمز ویکاری بکار رفت. او هنگام نمایش فیلم اسپارتاکوس در سالن سینما عبارت “پاپ کورن بخورید و کوکا بنوشید” را با سرعت یک سه هزارم ثانیه، بدون اطلاع قبلی بینندگان روی پرده سینما انداخت. پس از آن، تماشگران در خلال فیلم تمایل زیادی به پاپ کورن و نوشابه کوکاکولا در خود احساس کردند. این شیوه در آن، آگهی دهنده، پیام خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند که از حاشیه‌های پایین گستره شنوایی و بینایی مخاطبان بهره گیرد تا ضمیر ناخودآگاه آنها را متأثر سازد. بدین منظور از شگردهای مختلف الکترونیکی و کامپیوتری و روان شناختی توأم استفاده می‌شود.
حاشیه‌های پایین گستره بینایی، شامل تشخیص ناخودآگاه صحنه‌های نمایشی گذرا در مدت زمان کوتاه است. چشم انسان، صحنه‌های نمایشی را که مدت زمان آنها کمتر از حدود یک دوازدهم ثانــیه باشد (مثلاً یک بیستم ثانیه) نمی‌تواند تشخیص دهد.
در سال ۱۹۷۹، در چند فروشگاه زنجیره‌ای آمریکایی، در نوار موسیقی متداول در فروشگاه ها، صدای ضبط شده “من دزدی نمی کنم!” را با شدت صوتی کم در هرچند ثانیــه به موسیقی اضافه کردند، به طوری که حس شنوایی خودآگاه آن را دریافت نمی‌کرد. طبق ادعا، نتیجه این شد که در مدت نه ماه، تعداد سرقت‌ها در فروشگاه ها به ۳۷ درصد کاهش یافت.
حاشیه‌های پایین گستره شنوایی شدتی، شامل صداهایی با شدت حدود چند دسی بل که در شرایط معمولی شنیده نمی‌شود؛ و حاشیه‌های پایین گستره شنوایی بسامدی، شامل صداهای دارای بسامد کمتر از ۲۰ هرتز است.
درباره موثر بودن یا موثر نبودن “تبلیغات زیرحسی” اخــتلاف نظر بسیار است. برخی از متخصصان تبلیغات، قاطعانه “تبلیغات زیرحسی” را رد می‌کنند و برخی دیگر، آن را بسیار موثر می‌دانند.

ماکس ساترلند اینگونه تبلیغات تجاری را شیطنت‌های عملیِ کلمات و تصاویر نهفته شده در متن تبلیغات می نامد.
همچنین، “تبلیغات زیرحسی”، در برخی از کشورهای صنعتی صراحتاً ممنوع شده است و بالطبع انتشار مطالب علمی و تحقیقی درباره تکنولوژی آن نیز می‌تواند ممنوع باشد. اما ممکن است در برخی از متون مبحث روانشناسی ترغیب، به “تبلیغات زیرحسی” اشاره‌هایی شده باشد. در برخی از کشورها نیز مقرراتی وجود دارد که آن را غیر قانونی می‌سازد. برای مثال در ایران طبق آئین نامه ساخت آگهی‌های رادیوئی و تلویزیونی اداره کل بازرگانی صدا و سیما، تبلیغات نامرئی از طریق رسانه‌های رادیو و تلویزیونی صدا و سیما ممنوع است.
اصل ۱۵: در آگهی‌ها نباید با استفاده از تمهیدات فنی و یا بکارگیری تصاویر بازرگانی کوتاه و یا
شیوه های دیگر، ضمیر ناخودآگاه مخاطب تحت تأثیر قرار گیرد و پیام مورد نظر بدون دادن آگاهی لازم به ببیندگان منتقل شود و اذهان آنان را تحت تأثیر قرار دهد.

مطلب مرتبط :   منابع پایان نامه ارشد با موضوعظاهر و باطن، مبانی نظری، آثار هنری، طبیعت انسان

۲-۳-۱۰. ویژگی های تبلیغ موفق
۱- تماماً بر درستی و راستی استوار باشد.
۲- کاملاً یا دستکم تا آنجا که ممکن است، شفاف باشد.
۳- علاوه بر تأمین اعتماد مخاطب، حسن نیت فرستنده پیام را روشن سازد.
۴- بر آگاهی مخاطب، هرچند هم اندک، بیفزاید.
۵- بیان و شیوه تبلیغ با کاربرد واژه‌های نوین پذیرفته شده و تعابیر و تصاویر مناسب و مطلوب، جذابیت لازم را پیدا کرده باشد.
۶- پر محتوایی پیام و غنای مضامین و ارزشمند بودن آن را تضمین نماید.
۷- انرژی روانی انسانها را در جهت ترقی و تعالی، جاری سازد و از این راه حرکت تکاملی اجتماع و روند پیشرفت و تعالی فردی و اجتماعی را شتاب بخشد.

۲-۴. بخش سوم: بررسی تحقیقات انجام گرفته

در تحقیقی با عنوان “اقتصاد پسته رفسنجان و سهم آن در بازرگانی خارجی ایران”، منطقه رفسنجان که مورد مطالعه این بررسی است تولید پسته مهمترین فعالیت اقتصادی این منطقه می باشد و به دلیل
طولانی تر بودن قابل ملاحظه عمردرخت پسته، سهولت برداشت، سهولت نگهداری و انبارداری، سهولت حمل و نقل و عرضه به بازار، وجود تقاضای زیاد نسبت به عرضه و مناسب بودن شرایط صدور و تقاضای خارجی به علت تولید معدود عرضه کنندگان و در نتیجه کم بودن رقابت بین المللی و … تولید پسته از بسیاری از محصولات کشا ورزی دیگر اقتصادی تر و مقرون به صرفه تر است و این تحقیق چنین هدفی را دنبال می کند که توجه طراحان برنامه های اقتصادی و تصمیم گیرندگان در مورد فعالیتهای کشاورزی را به اهمیت اقتصادی پسته رفسنجان معطوف دارد (جواد رئیس دانا، ۱۳۵۲).
در تحقیقی دیگر نیز به بررسی مشکلات صادرات پسته و ارائه راه‌حل‌های مطلوب برای آن پرداخته شده است. در این تحقیق عوامل و مسائلی که در ارتباط با صادرات پسته وجود دارد مورد شناسایی قرار گرفته و سپس جایگاه هر یک از این مشکلات مشخص شده است. به عبارت دیگر، متغیرهای اصلی و فرعی را که در کاهش یا افزایش صادرات پسته مؤثر هستند شناسایی و سپس اولویت‌بندی کرده و در آخر با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده راه‌حلهائی را برای از بین بردن مشکلات و توسعه صادرات پسته ارائه می‌دهد. در این تحقیق سعی شده است که به پرسشهایی نظیر “چرا علیرغم توصیه‌های مکرر مسئولین در زمینه گسترش صادرات غیرنفتی باز هم ما قادر به حصول اهداف نیستیم؟” یا “چرا با وجود اهمیت صادرات پسته (که یکی از مهمترین اقلام صادراتی ایران است) ما نتوانسته‌ایم موفقیت‌های چشم‌گیری را در این زمینه کسب نمائیم؟” پاسخ داده شود (مسعود طاهری، ۱۳۷۳).

مطلب مرتبط :   پایان نامه با موضوع سلامت روان، سلامت روانی، بهداشت روانی، بهداشت روان

در تحقیق “بررسی تأثیر تبلیغات بازرگانی بر رفتار مصرف کنندگان در صنعت مواد غذایی ایران (شرکت تولیدی محصولات غذایی یک و یک)”، تبلیغات بازرگانی بعنوان یک عامل مهم و اثر گذار بر رفتار مصرف کنندگان در فرآیندخرید مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق مصرف کنندگان را از نظر ویژگی های جمعیت شناختی مانند جنس، تحصیلات، درآمد تفکیک نموده و سه فرضیه اصلی تحقیق را جهت بررسی ارتباط بین”جنسیت ، سطح تحصیلات و میزان درآمد مصرف‌کننده” با “تاثیر تبلیغات بازرگانی بر رفتار مصرف‌کننده” عنوان کرده‌ و بدنبال آن به مقایسه تأثیر تبلیغات بازرگانی بر رفتار خرید اقشار مختلف مصرف‌کنندگان پرداخته است (عبدالواحد مهدی علمدارلو، ۱۳۷۷).
در تحقیقی تحت عنوان “بررسی بازاریابی پسته شهرستان رفسنجان”، ابتدا وضعیت خدمات بازاریابی پسته بررسی شده و همچنین حاشیه بازاریابی پسته تعیین شده و سرانجام با استفاده از روشهای اقتصاد سنجی عوامل موثر بر رفتار پسته کاران منطقه در انتخاب نحوه فروش محصولشان مشخص شده است.
در این تحقیق از تعداد ۱۰۰ باغدار شهرستان رفسنجان و ۱۲ عمده فروش نمونه گیری بعمل آمده و نتایج نشان داده است که خدمات بازاریابی در حداقل ممکن صورت می گیرد و بسته بندی مناسبی در این زمینه وجود ندارد و تنها به بسته بندی از جنبه حمل محصول نگاه می شود و هیچ جنبه تبلیغاتی برای آن وجود ندارد (لادن شفیعی، ۱۳۷۸).
در تحقیقی به بررسی عوامل موثر بر صادرات پسته ایران پرداخته شده است. در این تحقیق با توجه به این که صادرات پسته با مدیریت مناسب و شناخت عوامل موثر بر صادرات آن منبع ارزی قابل
ملاحظه ای برای کشور است و از طرفی دیگر آگاهی از عوامل موثر بر صادرات پسته، دانش و امکانات مناسبی را به وجود می آورد که رقابت با رقبای جهانی را تسهیل می نماید به بررسی عوامل موثر بر صادرات پسته ایران پرداخته شده است. در این تحقیق توابع تقاضا و عرضه صادرات از روش برآورد کمترین مربعات سه مرحله‌ای تکراری مورد برازش قرار گرفته و کشش های تقاضا و عرضه صادرات نسبت به عوامل مؤثر محاسبه گردیده است. نتایج حاصل از تخمین توابع تقاضای صادرات نشان می‌دهد که کشش قیمتی تقاضای صادرات پسته در حدود یک است. از سوی دیگر ارزش افزوده پسته صادراتی اثر مثبت بر عرضه صادرات پسته دارد. با توجه به روند خوب تولید پسته ، صادرات آن از ظرفیت بالقوه بالایی برخوردار است. در صورتیکه سیاستهای صحیح صادراتی همراه با بازاریابی مناسب اتخاذ گردد، درآمد ارزی مناسبی را عاید کشور خواهد نمود (رضا رضایی صومعه، ۱۳۷۹).
و در تحقیقی دیگر به ارزیابی اثر بخشی تبلیغات در صنایع غذایی ایران (گروه صنایع غذایی کاله) پرداخته شده است. روش تحقیق در این پژوهش میدانی بوده، جامعه در شهر تهران فروشگاه های
زنجیره ای انتخاب شده که تعداد ۲۰۰ نمونه از این جامعه انتخاب گردیده است و همچنین در این پژوهش برای بررسی فرضیات از آزمونهای دوجمله ای، رتبه ای فریدمن و … استفاده شده است و نتایج تحقیق نشان می دهد که تبلیغات شرکت کاله توانسته است اثر بخش بوده و شرکت توانسته است به اهداف از پیش تعیین شده نائل شود (امیررضا ملکی، ۱۳۸۳).
در زمینه استفاده از مدل SWOT نیز تحقیقات زیر صورت گرفته است که یکی در زمینه توسعه صادرات پسته و موارد دیگر تا حدودی به موضوع این مطالعه مرتبط می باشند، بنابراین در خصوص این مطالعه تحقیق منسجمی صورت نگرفته است که می توان گفت کار جدید و اولیه ای می باشد.
در تحقیقی به تعیین راهبردهایی جهت افزایش ترانزیت کالا در کشور ایران با تاکید بر نقش بنادر با استفاده از مدل ‏‎SWOT پرداخته شده است (میترا امینی،۱۳۸۳) و در تحقیقی دیگر به بررسی بکارگیری تجارت الکترونیکی در ایران با استفاده از مدل ‏‎SWOT انجام گرفته است (ادریس پیر صاحب،۱۳۸۲) و در تحقیقی هم به تجزیه و تحلیل استراتژیک شرکت ایساکو و ارائه استراتژی های مطلوب برای آن با استفاده از مدل ‏‎SWOT بر اساس منطق فازی پرداخته شده است (جمشید حسینی،۱۳۸۳).
در تحقیقی تحت عنوان “استراتژی های توسعه صادرات کرمان” با استفاده از روش پیمایشی، مطالعات میدانی، و با تعیین نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها در قالب جدول SWOT، استراتژی های توسعه بازار به عنوان استراتژی های اصلی و دارای مزیت برای پسته معرفی می شوند. همچنین صادرات پسته کرمان برای موفقیت در بازارهای جهانی پایه استراتژی های محافظه کارانه را در پیش می گیرد. اغلب استراتژی های محافظه کارانه شامل توسعه بازار می شود که این موقعیت توسط ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE) تعیین شده است (حمید تابلی و رضا صداقت، ۱۳۸۷).

مطلب مرتبط :   منبع پایان نامه با موضوع تجارت ایران، جمهوری اسلامی، استان کرمان، ایالات متحده آمریکا

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱. مقدمه
در دو فصل قبلی کلیات و مبانی و ادبیات نظری و سوابق مرتبط با تحقیق ارائه شد. در این فصل روش و متدولوژی انجام تحقیق و فرآیند گردآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز و روش

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu