یک پژوهش جدید نشان داد{ 26 }مصرف روزانه آب آلبالوی ترش می‌تواند شدت بی‌خوابی را کاهش دهد. بر اساس تحقیق منتشره در مجله “تغذیه پزشکی” نوشیدن روزانه آب آلبالو می‌تواند به کاهش بیخوابی و نیز کاهش زمان بیداری قبل از خواب کمک کند. این تحقیق توسط گروهی از پزشکان دانشگاه‌های پنسیلوانیا، روچستر و مرکز پژوهشی کانادایگوآ صورت گرفت و طی آن عادات خواب 15 فرد بزرگسال مورد بررسی قرار گرفت.

افراد شرکت کننده در این تحقیق هر روز به مدت دو هفته در دو نوبت صبح و عصر آب آلبالوی ترش مصرف کردند و بعد دو هفته که دیگر از این نوشیدنی استفاده نکردند ‌وضعیت آن‌ها مقایسه شد.

پژوهشگران دریافتند در دو هفته‌ای که داوطلبان این نوشیدنی را مصرف کرده بودند میزان بی‌خوابی در آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

محققان تصور می‌کنند این میوه به علت داشتن محتوای بالای ملاتونین که یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است،‌ می‌تواند دوره خواب و بیداری بدن را منظم کند.

ملاتونین به طور طبیعی به مقدار کم در بدن تولید می‌شود و نقش آن ترغیب به حالت خواب‌آلودگی در شب و احساس کامل بیداری در طول روز است.

تحقیقات نشان داده است ملاتونین نه تنها به کاهش بی‌خوابی کمک می‌کند بلکه به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند التهابات ناشی از افزایش سن را کاهش داده و با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کند. موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند. تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود که منجر به خواب آلودگی در فرد می‌شود.

شیر نیز دارای تریپتوفان است و همچنین ماست حاوی سروتونین است. به همین علت مصرف هریک از این مواد غذایی در ساعاتی قبل از رانندگی توصیه نمی‌شود.

مصرف ماهی به دلیل داشتن اسید چرب امگا3 برای رفع بی‌خوابی مفید است.

عکس 2-9 تاثیر غذا برخواب

 
پایان نامه
انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون و ساردین و همچنین تخمه کدو تخم کتان نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا3 برای پیشگیری از بی‌خوابی بسیار مؤثر هستند.

تخمه آفتابگردان و کنجد نیز دارای اسیدهای چرب امگا6 است که این نوع اسید چرب نقش عمده‌ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارند.

گوشت و شیر کم چرب نیز حاوی ویتامین B6 هستند. وجود این ویتامین برای سنتز سروتونین در مغز ضروری است.

کمبود آهن در بدن می‌تواند، یکی از علل عمده کم خوابی باشد. به همین دلیل مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، پسته، بادام و سبزی‌های برگ سبز تیره و جگر توصیه می‌شود.

محققان در جدیدترین توصیه‌های خود برای داشتن یک خواب راحت و عمیق شبانه اعلام کردند که افراد برای نیل به این هدف، ماهی آزاد را برای وعده شام انتخاب کنند.

به گفته محققان، انتخاب وعده غذایی شام روی خواب عمیق شبانه و یا تعداد دفعاتی که در طول شب ممکن است از خواب بیدار شوید، موثر است.

از سوی دیگر، نخود فرنگی یا سایر حبوبات مواد غذایی غنی از ویتامین‌های گروه ب شامل B6، B12 و فولیک اسید هستند که تمام آنها به تنظیم چرخه‌های خواب در بدن کمک می‌کنند و ماده شیمیایی آرام کننده موسوم به سروتونین را تولید می‌کنند.

نتایج مطالعات حاکی از آنست که تقویت ذخایر ویتامین‌های گروه ب در بدن به رفع بی‌خوابی در افراد کمک می‌کند.

از سوی دیگر محققان تاکید دارند که ماست منبع خوب و غنی از کلسیم و منیزیم است که هر دو

این مواد معدنی برای حمایت از پروسه خواب حائزاهمیت هستند و کمبود این دو ماده معدنی مهم در بدن منجر به انقباضات ماهیچه‌ای، افزایش سطح استرس و بدتر شدن کیفیت خواب می‌شود.

بر اساس یافته‌ها، اسفناج با برگهای سبز و تیره رنگی که دارد منبع بسیار مناسب و سرشار از آهن

است. آهن نیز ماده‌ معدنی مغذی است که از بدن در برابر یک سارق شناخته شده خواب موسوم به «سندرم پاهای خسته» محافظت می‌کند .

 

2-4-5 تدابیر رانندگان برای اجتناب از خواب رفتن

باتوجه به اینکه اکثر رانندگان معمولاً از حالت خواب آلودگی خود آگاه می شوند ، تدابیری را

برای مبارزه با خواب و بیدار ماندن اتخاذ می کنند . MAYCOCK از رانندگان خواست تا تدابیری را که به کار می برند به ترتیب لیست کنند . {21 }

  • باز کردن پنجره و یا روشن کردن بخاری یا کولر 68 درصد
  • توقف خودرو و اقدام به قدم زدن 57 درصد
  • گوش دادن به موسیقی 30 درصد
  • صحبت با مسافران 25درصد
  • نوشیدن قهوه 14 درصد
  • سایر موارد 15 درصد

یک سری مطالعات در مرکز تحقیقات خواب دانشگاه LOUGHBOROUGH عدم تأثیر این تدابیر را ثابت کرده است و نشان داده تنها یکی از این موارد که تنها کمی اثر گذار بوده (فراتر از 10 تا 15 دقیقه) می تواند باشد نوشیدن قهوه حاوی حداقل 150 میلی گرم کافئین و سپس یک چرت 15 دقیقه ای است .

گوش دادن به رادیو هیچ تأثیر قابل توجهی در کاهش خواب آلودگی یا کاهش اتفاقاتی مثل خروج از خط (مگر برای مدت زمان بسار کوتاه 10 تا 15 دقیقه) ندارد .

 

2-4-6  نقش ورزش در کاهش خواب آلودگی

یک تحقیق به بررسی نقش ورزش برای کاهش خواب آلودگی پرداخت و تأثیر 10 دقیقه ورزش نرم  10 دقیقه ورزش معمولی و 10 دقیقه سخت را با هم مقایسه کرد . ورزش سبک و متوسط در بعضی موارد باعث کاهش خواب آلودگی شد ولی اثر آن بیش از 10 دقیقه نبود . ورزش سنگین نتایج بهتری نشان داد و حدود 30 دقیقه اثر آن ادامه پیدا می کرد. اگر چه به نظر خیلی برای افراد امکان پذیر نیست که در طول توقف های سفر اقدام به ورزش سنگین کنند. بنابراین راهی عملی برای اجتناب از خواب آلودگی راننده نیست .

 

2-4-7  تکنولوژی و خواب

الف ) خطوط لرزاننده:

همه ساله تعداد زیادی از مردم جهان،جان خود را بر اثر انحراف خودرو از مسیر اصلی جاده و پرتاب شدن به کناره راه از دست می دهند و دچار جراحات و خسارات شدید و گاه جبران ناپذیری می شوند،لذا به منظور ضرورت ایمن سازی  در قسمت کناری راه،طرح کنترل و کاهش خروج وسایل نقلیه از راه با بهره گرفتن از اجرای شیارهای لرزاننده (Rumble strips){ 27 } طرح مورد نظر از روشها و تکنولوژیهای روز دنیا برای ایمن سازی راه ها محسوب می شود، هدف از اجرای طرح ذکر شده، افزایش ایمنی عبور و مرور وسایل نقلیه در راه ها و افزایش هوشیاری رانندگان به خصوص در شب هنگام است.

بروزحوادثی همچون انحراف و خروج خودروها از مسیر اصلی،واژگونی،ورود به جهت مخالف حرکت

ترافیک و تصادفهای رودرو را عمدتاً ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان می باشد وجهان به سمت به کارگیری راهکارهای پیشگیرانه و زود بازده و در عین حال ساده با قابلیت های اجرایی بالا حرکت می کند. اجرای طرح دندانه ها یا شیارهای هشدار دهنده برای جلوگیری از حوادث این چنینی و به منظور بالا بردن سطح هوشیاری رانندگان،راهکار مناسبی از سوی متخصصین ایمنی تشخیص داده شده است.

عکس 2 -10 (شیارهای لرزاننده،طرحی برای ایمن سازی راه های کشور)

  

شیارهای لرزاننده :  {27}برجستگی های منظمی هستند که با ابعاد معین و مشخص با بهره گرفتن از ماشین آلات خاص در قسمت های کناری راه،در شانه آسفالت و یا راه های دو طرفه و میانه راه با تراشیدن مقدار مشخص از رویه راه و ایجاد برجستگی بر روی سطح راه در اثر فشار ایجاد می شود. این شیارها برای عبور وسایل نقلیه منحرف شده از مسیر اصلی بدون ایجاد هیچ خطری برای راننده و صرفاً با ایجاد صدای لرزش ناشی از عبور لاستیک ها از روی شیار،هشدار کافی و لازم را به راننده میدهد تا راننده بلافاصله برای بازگشت به مسیر اولیه خود اقدام کند. سازمان راهداری ایالت تگزاس آمریکا با بهره گرفتن از این روش و به کارگیری شیارهای لرزاننده و صداساز موفق به کاهش حدوداً 30 درصد از تصادفهای ناشی از خروج وسایل نقلیه از مسیر جاده شده است،همچنین نتایج مطالعات جداگانه ای که در وزارت کشور سوئد صورت پذیرفته،حاکی از آن است که با اجرای این طرح میانگین سرعت وسایل نقلیه به میزان 1/9 کیلومتر بر ساعت کاهش یافته که متعاقب آن تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. شیارهای لرزاننده آسفالتی به دو گروه برجسته و فرو رفته تقسیم می شوند. شیارهای فرورفته به صورت ایجاد شیاربا فشار غلتک و یا تراشیدن سطح آسفالت موجود به وجود می آیند ولی شیارهای برجسته با ایجاد برجستگی های باریک روی سطح آسفالتی توسط خطوط گرم ترافیک یا اکستروژن پدید می آیند که این نوع شیار،عمر کمتری نسبت به نوع فرو رفته دارد. به طور کلی شیارهای لرزاننده دارای چند ویژگی خاص هستند که می توان به صدای ناشی از حرکت لاستیک بروی شیار،ایجاد لرزش در وسیله نقلیه و روشنایی و رنگ در شیارها اشاره کرد. ،هشدار به رانندگان با ایجاد صدا و لرزش،افزایش قابلیت دید خط کشی های اجرا شده بر روی شیارها،عدم تغییر قابل توجه در سطح روسازی،هزینه پائین،عدم نیاز به نگهداری دوره ای،آزادسازی ترافیک و مدیریت سرعت در مناطق مسکونی و تقاطع ها از کاربردهای متفاوت این شیارها محسوب می شود. پلیس راه و اداره راه با بهره گرفتن از تکنولوژی های نوین،در صدد آن است تا گامی مؤثر در جهت کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در راه های کشور بردارد.

 

ب ) فن آوری های درون خودرو

وسایلی برای مراقبت و نظارت بر خواب رفتن رانندگان جهت با خبر ساختن آنها از خطر یا حتی با کنترل چگونگی حرکت خودرو ، موضوع تحقیقات بسیاری بوده است. بعضی از آنها برای ثبت کوچکترین تغییرات در راننده از جمله تعداد پلک زدن ها یا وضعیت سر می باشد. دیگر وسایل تغییر در نحوه حرکت خودرو از جمله خروج از خط عبور را مورد بررسی قرار می دهند.

گرچه نگرانی هایی در مورد صحت و قابلیت اعتماد بعضی از این ابزار ها و اینکه رانندگان به آن اطمینان کنند وجود دارد. اعتماد در مورد اعلام خطر و حتی ترمز گیری ، بر اساس تغییرات معمولاً رانندگان از خواب آلودگی خود آگاهند پس واقعاً لزوم دستگاه هشدار وضعیت خستگی به رانندگان برای چیست. یک تحلیل در مورد وسایل هشدار دهنده برخودرو نشان داد سیستمی که به رانندگان در مورد احتمال وقوع تصادف به خاطر تغییر خط غیرعمدی یا دیگر مسائل مشابه زیاد مقرون به صرفه نیست در عین حال سیستمی که بتواند در مورد دیگر وضعیت های خطرناک در هنگام مانورها به راننده هشدار دهد می تواند پر منفعت باشد.

یک مطالعه دیگر معین ساخت که نزول عملکرد راننده می تواند از روی کنترل ورودیهای رانندگان خواب آلود مشخص گردد. آزمونی برای پاسخ به نوع محیط رانندگی در تصادفات خروج از جاده تک خودرویی در نظر گرفته شد.

نتایج مشخص کرد خروج از خط عبور به خاطر خستگی ممکن است با ثبت نحوه حرکت چرخ ها قابل پیش بینی باشد. یک ارزیابی از سیستم دوربین های ایمن که از روش پردازش عکس های گرفته شده برای ثبت حرکات وسایل سنگین استفاده می کرد نشان داد که به طور متوسط چنین سیستمی ساعت های اضافی رانندگان را 3 درصد و سرعت زیاد را بیش از 2 درصد کاهش می دهد. منافع بهتر آن بهبود در تعلیم راننده و آگاهی او از ایمنی و بازده وسیله نقلیه می باشد.

فن آوری جدید قصد دارد تا رانندگی ایمن را به ارمغان آورد تا بتواند از وقوع تصادفات ناشی از خستگی جلوگیری کند و همچنین به وضعیت اضطراری بعد از حادثه و فوریت های اورژانسی کمک نماید. این فن آوری ها در حال توسعه هستند. وسایلی که هم اکنون موجود هستند به قرار زیرند :

سیستم اورژانس اضطراری ( MAY DAY ) که سازمان های سرویس دهنده را از محل دقیق خودروی حادثه دیده مطلع می سازد و ارتباط صوتی آنان را با حادثه دیدگان برقرار می سازد.

این سیستم به نحوه ای ارتقاء یافته است که در صورت استفاده از کیسه هوای خودرو و یا تصادف منجر به واژگونی خودرو به طور خودکار مرکز اورژانس را مطلع خواهد کرد. این فن آوری در مورد ارسال سریعتر ملزومات درمانی و پزشکی به حادثه دیدگان کمک شایانی می کند .

سیستم هوشمند کنترل و تطبیق سرعت که سرعت خودرو را برای اجتناب از برخورد با خودرویی با سرعت کمتر در همان خط تصحیح می کند. این سیستم هم اکنون بر روی برخی از خودروها نصب است که با کمک سیستم کنترل هوشمند سرعت ، سرعت مجاز جاده ای که خودرو در آن قرار دارد شناسایی شده و با سرعت خودرو تطبیق داده می شود.

سیستم ثبت کننده حرکات چشم و سر راننده برای تشخیص رانندگی در حالت خواب آلودگی یا

بی توجهی که در استرالیا و سایر کشورها این سیستم در حال تکمیل است .

در مورد ناکارآمدی اقدامات متقابل برای اجتناب از خواب آلودگی مسائلی چند قابل بحث است. همانطور که اشاره شد وسایل مختلفی برای تشخیص خواب آلودگی رانندگان و اخطار دادن به آنها قبل از وقوع حادثه ارائه شده اند که شامل وسایل کنترل ( زمان عکس العمل ) ، کنترل پایین افتادن سر راننده ، پلک زدن راننده ، تغییر در دمای بدن راننده و غیره می شوند. کاربرد این وسایل به دو دلیل توصیه نمی شود :

اولاً : زمانی که این وسایل متوجه خواب آلودگی رانندگان می شوند ممکن است دیر باشد : وسایلی که بسته شدن پلک ها و افتادن سر را ثبت می کنند بسیار دیر واکنش نشان می دهند.

ثانیاً  : به جای توقف و استراحت راننده به خاطر وجود این وسایل ممکن است تشویق شود تا دکمه (ادامه ) را فشار دهد تا همچنان به رانندگی در حالت خستگی ادامه دهد چون وسیله ای وجود دارد که به او خواب آلودگی را اطلاع خواهد داد. وسایل کنترل کننده با این فرض ساخته شده اند که راننده پس از شنیدن اولین اخطار اقدام مناسب را انجام خواهد داد اما ممکن است همه رانندگان چنین اقدامی نکنند. ضمن اینکه وسایل هوشمند و پیچیده ای در زمینه ( آگاهی دادن پیشرفته خواب آلودگی ) در حال ورود به بازار هستند که ممکن است از قبلی ها بسیار بهتر باشند و کمک شایانی انجام دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *