منبع پایان نامه با موضوع 
بازاریابی، کشورهای پیشرفته، زندگی روزمره، شرکتهای بیمه

منبع پایان نامه با موضوع بازاریابی، کشورهای پیشرفته، زندگی روزمره، شرکتهای بیمه

ه ۲-۵ وضعیت صادرات جهانی از سال ۲۰۰۱ لغایت ۲۰۰۷ نشان داده شده است.

جدول ۲-۵ – وضعیت صادرات جهانی از سال ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۷
سال
وزن (هزار متر یک تن)
ارزش دلاری (میلیون دلار)
کشورهای عمده صادر کننده
۲۰۰۱
۲۰۵
۶۲۴
ایران، آمریکا، آلمان، هنگ کنگ، لوکزامبورگ
۲۰۰۲
۲۰۶
۶۸۳
ایران، آمریکا، آلمان، هلند، لوکزامبورگ
۲۰۰۳
۲۷۰
۹۷۳
ایران، آمریکا، آلمان، هلند، لوکزامبورگ
۲۰۰۴
۲۴۱
۹۷۲
ایران، آمریکا، آلمان، هلند، لوکزامبورگ
۲۰۰۵
۲۷۸
۱۳۸۰
ایران، آمریکا، آلمان، هلند، لوکزامبورگ
۲۰۰۶
۲۹۳
۱۶۷۸
ایران، آمریکا، آلمان، هلند، هنگ کنگ
۲۰۰۷
۲۸۸
۱۴۱۱
ایران، آمریکا، آلمان، هنگ کنگ، هلند
منبع: سازمان توسعه تجارت ایران

در حال حاضر موانع و مشکلاتی بر سر راه صادرات پسته ایران وجود دارند که از آن جمله می توان به ضعف در انبارداری و حمل و نقل پسته، نبود مکانیسمی برای رسیدگی به معضلات پسته و ضعف در انجام تحقیقات کاربردی مرتبط با پسته در بخشهای مختلف کشاورزی، فرآوری، بسته بندی، بهداشت و استاندارد، بازاریابی و تحقیقات بازار و … اشاره کرد. بدیهی است با رفع این موانع، میزان صادرات کشور افزایش خواهد یافت.

۲-۳. بخش دوم: تبلیغات۲۳
امروزه ما در عصر ارتباطات۲۴ به سر می‌بریم. دورانی که مشخصه بارز آن تلاش برای باورهای همگانی است. زمانی که با حضور شبکه‌های ماهواره‌ای و کامپیوتری فاصله نقاط کره زمین نامفهوم شده است، به طوری که در هر دقیقه هزاران کالای نو در سطح جهان وارد بازار می‌شود که تکمیل‌تر و کارآمدتر از قبل بوده است و تولید کنندگان می‌کوشند تا بازارهایی برای محصولات خود پیدا کنند، همچنین تخصصى شدن مشاغل، شهروندان را بیش از گذشته به دریافت انواع خدمات از سوى مجموعه‌اى از مؤسسه‌هاى متنوع وابسته کرده است. این روزها کمتر کسى ممکن است یک مهندس “همه کاره” براى زندگى شخصى خود باشد. مفهوم خود کفایى و خود اتکایى هر روز بیشتر از گذشته معناى واقعى خود را از دست می‌دهد. در واقع لزوم فراگیرى آموزش‌هاى تخصصى براى انجام تعهدات شغلى، نیازى است که روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و فرصت انجام امور شخصى و هرچند کم ارزش روزانه را از ساکنان شهرهاى بزرگ سلب می‌کند. اینجاست که آگهی‌هاى تبلیغاتى می‌آیند و آنها را براى انجام ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین امور روزمره مخاطب خود قرار میدهند.

مطلب مرتبط :   منبع پایان نامه با موضوع استان کرمان، عوامل محیطی، بازاریابی، بازارهای جدید

۲-۳-۱. تعریف تبلیغات
تبلیغات جمع “تبلیغ” به معنای “ابلاغ و رساندن پیام” است و در مفهوم جامع رساندن پیام به دیگران از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در دانش، نگرش و رفتار مخاطب می‌باشد.
هارولد لاسول۲۵، جامعه‌شناس ارتباطات، تبلیغات را این چنین تعریف می‌کند: تبلیغات در معنای گسترده آن، فن تحت تأثیر قرار دادن عمل انسان، از طریق دست‌کاری تصورات یا باز نمودهاست. به گفته ادوارد برنیز۲۶ پدر روابط عمومی و نویسنده کتاب “تبلیغات” (۱۹۲۸): تبلیغات نوین، تلاشی است پیوسته در جهت ایجاد یا شکل دادن رخدادها برای تحت تأثیر قرار دادن عامه مردم، با کار فکری یا گروهی.

لئونارد دوب۲۷ مشاور موسسه تحلیل تبلیغات (۱۹۳۷)، چنین توصیفی درباره تبلیغات ارائه می‌دهد: اقدامات منظمی که فرد یا افراد ذی‌نفع از راه تلقین، برای نظارت بر حالات روانی گروه‌هایی از افراد و در نتیجه نظارت بر اعمال آنها به عمل می‌آورند و یونگ روانپزشک سوئیسی تبلیغات را چنین تعریف می‌کند: نشر افکار، عقاید و حالات رفتاری که موضوع واقعی را برای شنونده یا خواننده به روشنی بیان نمی‌کند.
در هر حال هر نوع ارتباط به منظور نشاندن داده‌ها، ایده‌ها و یا انگاره‌ها در اذهان بشری برای تأثیرگذاری بر افکار، عواطف و یا کنش‌های فردی یا گروهی را تبلیغ می‌گویند.

۲-۳-۲. پیشینه تبلیغات
از برخی تصاویر روی دیوار غارها گرفته تا بنرهای امروزی، تبلیغ مقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سالهای اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها داشته است. با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد. تبلیغات به شکل امروزی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت و کسب و کار شد و رفته رفته توسعه یافت، چرا که لزوم آن احساس می‌شد.
بعد از انقلاب صنعتی۲۸، بدلیل بالا رفتن حجم تولیدات، دیگر فروش مقوله راحتی نبود. زیرا اولاً بدلیل تولید انبوه، تمایز در بین محصولات تولیدی از میان رفت و بیشتر محصولات، استاندارد و یک شکل شدند. ثانیاً به علت زیاد شدن فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده، اطلاعات محصولات و خدمات مانند گذشته به سهولت در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی‌گرفت لذا نیاز به کانال ارتباطی جدیدی احساس شد.
با اختراع ماشین چاپ و سپس رادیو، تلویزیـون، اینترنت و دیـگر رسانه‌های جمعی، تبلیغات رشد بیشتری یافت. رشد صنعت تبلیغات تا آن حد بوده است که امروزه بخش مهمی از فعالیتهای سازمانها را در برگرفته و از تبلیغات به عنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان‌ها و شرکتهای تولیدی و خدماتی نام برده می‌شود.

مطلب مرتبط :   منبع مقاله درباره رضایت زناشویی، روابط زناشویی، خانواده ها، مذهبی بودن

۲-۳-۳. اهمیت تبلیغات
تبلیغات در همه امور جاری فعالیتهای بشری اعم از علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شخصی و جمعی تأثیر فراوان دارد.
تبلیغات در زندگی اجتماعی، تشکیل حکومت ها، ظهور ادیان، تبیین ایدئولوژیها، وقوع جنگها و
نظام های سیاسی، نهضتهای آزادیخواهانه و اقدامات سرکوبگرایانه وجود دارد و در وجه مثبت آن نیز یک ضرورت است و سوای جنبه های تحریکی و تشویقی اساساً به عنوان خبر و اطلاعیه و اعلام حضور جزو لاینفک زندگی روزمره جاری است.
در دنیای امروز سازمانهایی که به امر تبلیغات نپردازند در جریان تند و بیرحمانه تبلیغات وا می مانند. تبلیغات دنیا را در معرض بمباران دائمی فکری خود قرار داده است. انسان معاصر چون کودک،
جوان ،سالمند، زن و مرد در هر موقعیتی در معرض و محاصره انواع تبلیغات قرار دارد.
اصولاً هر کارگاه و هر کارخانه تعطیلی دارد ولی تبلیغات، شبانه روز و بی وقفه کار می کند و در انجام آن از رفتارهای شخصی، شهادت طلبی در میدان جنگ، رنگها، کلام و موسیقی، شعر و داستان، گل و گیاه، نور و تاریکی و … استفاده می شود.
در این میان توسعه تکنولوژی و ترقی روز افزون صنعت و فراگیری وسائل ارتباط جمعی۲۹ است که جهان معاصر را در چنبره تبلیغات اسیر کرده است. در عصر ارتباطات یا عصر اطلاعات خبرگزاریهای غول آسای جهانی با مدرنترین ابزارها و تکنیک ها در اختیار تبلیغات قرار دارند.
در روند انتشار اطلاعات و برقرای ارتباطات جمعی تدابیر تبلیغی است که دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. انقلابات مشهور جهان نیز با تبلیغات به ثمر رسیده است. در انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه سخرانیهای مهیج، ناطقین ورزیده موجب ارتقاء سطح آگاهیهای مردم گشت. در تمام جنگهای تاریخی تبلیغات نقش عمده ای را ایفا کرده است.
آمار و ارقام موجود حاکی از این است که هزینه های تبلیغات در کشورهای پیشرفته در سطح بسیار بالا و نشان دهنده اهمیت تبلیغات در این کشورهاست. این امر با پیشرفت اقتصادی این کشورها ارتباط نزدیکی دارد (جدول ۲-۶). ارقامی برای هزینه تبلیغات در ایران موجود نیست، ولی می توان حدس زد که هزینه تبلیغات در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته۳۰ در سطحی بسیار پایین قرار دارد.

مطلب مرتبط :   پایان نامه با موضوع سلامت اجتماعی، سلامت روان، روانشناسی، کارشناسی ارشد

جدول ۲-۶ – هزینه تبلیغات در کشورهای مختلف در سال ۱۹۹۰
کشور هزینه تبلیغات (به هزار دلار) کشور هزینه تبلیغات (به هزار دلار)
آمریکا ۱۲۸۶۴۰۰۰۰ کره جنوبی ۲۸۲۶۱۰۰
ژاپن ۳۸۴۳۳۶۰۰ سوئد ۲۷۲۹۳۰۰
انگلستان ۱۵۸۱۶۰۰۰ مکزیک ۲۱۹۹۳۰۰
آلمان ۱۳۹۴۴۴۴۰۰ فنلاند ۱۸۰۰۲۰۰
فرانسه ۱۲۸۹۱۹۰۰ تایوان ۱۵۶۹۳۰۰
اسپانیا ۱۰۳۵۰۲۰۰ دانمارک ۱۳۷۷۲۰۰
ایتالیا ۵۷۰۹۷۰۰ بلژیک ۱۲۸۳۳۰۰
سویس ۴۰۹۸۰۰۰ نروژ ۱۲۳۳۳۰۰
استرالیا ۳۸۴۷۹۰۰ اتریش ۱۰۱۲۰۰۰
برزیل ۳۱۸۶۱۰۰

۲-۳-۴. تصمیمات اصلی در امور تبلیغات
اساساً مدیریت بازاریابی برای ایجاد برنامه تبلیغات، تصمیمات پنجگانه ای را اتخاذ می نماید که شرح آن در نمودار ۲-۳ آمده است.

نمودار ۲- ۳ – گامهای اصلی برنامه تبلیغات

مشخص کردن اهداف. در تنظیم برنامه تبلیغات باید اهداف را بر مبنای تصمیمات قبلی راجع به بازار هدف، موضع بازار و آمیخته بازاریابی مشخص کرد. مثالهایی از این اهداف عبارتند از:
الف) آگهی آگاه کننده: نظیر اطلاع‌رسانی درباره محصولی جدید.
ب) آگهی ترغیب کننده: نظیر ایجاد تقاضای انتخابی.
ج) آگهی یادآوری کننده: نظیر یادآوری این موضوع به مشتریان که محصول ممکن است در آینده نزدیک مورد نیاز باشد مانند شرکتهای بیمه.

تصمیمات در مورد بودجه تبلیغات. یکی از مشکلترین تصمیمات بازاریابی تعیین بودجه آگهی است. در اینجا به بررسی چهار روش خواهیم پرداخت.
الف) روش مبتنی بر امکانات شرکت: بسیاری از شرکتها آگهی خود را بر مبنای امکانات خود تعیین می کنند. یکی از معایب این روش نادیده گرفتن اثر آگهی بر میزان فروش است.
ب) روش درصد فروش: بسیاری از شرکتها هزینه آگهی خود را بر مبنای درصدی از فروش کنونی یا فروش مورد انتظار در آینده، یا درصدی از قیمت فروش قرار می دهند.
ج) روش برابری با رقبا: برخی از شرکتها آگهی های رقبا را تحت نظر قرار می دهند، یا تخمین هزینه های آگهی های یک صنعت را از منابع مختلف به دست می آورند، سپس بودجه را با توجه به بودجه متوسط آگهی در آن صنعت تعیین می کنند.
د) روش مبتنی بر هدف و وظیفه: در این روش بازاریابان بودجه تبلیغاتی خود را با طی کردن مراحل

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu