دانلود پایان نامه ارشد درباره
پیش دبستانی، پرخاشگری، فیزیولوژی، رشد اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد درباره پیش دبستانی، پرخاشگری، فیزیولوژی، رشد اجتماعی

که به حد بلوغ نرسیده است
پسر یا دختر » که همان طفل است ، جمع آن اطفال یعنی کودکان است .»۲۷
و همچنین به معنی جوان نیز آمده است چنانچه در این جمله از کلیله و دمنه به کار رفته است « بازرگانی که زن نیکو وکودک و عمر در سفر گذارد »۲۸
و در جایی دیگری آمده است کلمه صبیی به معنی صغیر می باشد.چنانچه که در قرآن کریم می فرماید : « و آتینا الحکم صییا »۲۹
یعنی « و به او ( حضرت یحیی ) در سن کودکی ( سه سالگی ) حکمت ونبوت عطا کردیم»
و در کتاب قاموس اللغه صبی به معنای طفلی است که هنوز شیرخوار است و در کتاب « صحاح اللغه » صبی به معنای جوان آمده است و جمع آن « صبییه و صبیان » می باشد .
معنی کودک در اصطلاح فقهاء
کودک در اصطلاح دانشمندان اسلامی به کسی گفته می شود که سن آن از ده سال تجاوز نکند و خوب و بد را تمیز دهد .
مثلا شهید ثانی (ره) می فرماید :
« کودک کسی است که دو سال بالاتر باشد و به حد بلوغ نرسیده باشد »۳۰
خصوصیات کودکان
برای کارکردن با کودکان ، آشنایی با خصوصیات آنان ضرورت دارد ، زیرا بدون شناخت خصوصیات کودکان ، کار کردن با آنان غیر ممکن است کودکی که تولد تا حدود دوازده سالگی را دربر می گیرد به سه دوره شیرخوارگی ، پیش دبستانی و دبستانی تقسیم می شود.
۱-۲-۲- خصوصیات دوره شیرخوارگی
«دوره شیرخوارگی از تولد تا دو سالگی را شامل می شود . در لحظه تولد وابستگی فیزیولوژیکی نوزاد به مادر پایان می یابد و به تدریج زندگی مستقل او آغاز می شود نوزاد پس از تولد برای ادامه زندگی ، باید بتواند برخی از نیازهایش از جمله تنفس ، تنظیم حرارت بدن ، خواب و استراحت ، دفع مواد زائد و تغذیه را به طور مستقل برآورده سازد تغییرات دو سال اول زندگی در ابعاد جسمانی ، ذهنی ، روانی ، اجتماعی و اخلاقی ، کودک را برای انجام دادن اعمال روزانه اش آماده می سازد.»۳۱
رشد جسمانی
«هنگام تولد ، کودک زندگی انگلی درون رحم مادر را رها می سازد و زندگی مستقل در بیرون رحم را آغاز می کند در لحظه تولد باید رشد نظام عصبی و جسمی نوزاد به حدی باشد که بتواند او را در برابر عوامل و اوضاع خارجی نظیر گرما ، سرما و فشار هوا محافظت کند . قد نوزاد در لحظه تولد حدود پنجاه سانتیمتر و وزنش تقریبا سه و نیم کیلو گرم است . چند روز پس از تولد ، پنج تا ده درصد وزن نوزاد از بین می رود و پس از آغاز شیر خوردن و عادت به زندگی جدید ، مجددا وزنش افزایش می یابد . در سال اول زندگی بر قد و وزن کودک به سرعت افزوده می شود . در پایان یک سالگی قد به حدود ۷۵ سانتیمتر و وزن به حدود ۱۰ کیلو گرم می رسد.»۳۲
رشد حسی – حرکتی
«نوزادان ، انسان های توانمندی هستند و از همان لحظه تولد از طریق حواس بینایی ، شنوایی ، چشایی ، بویایی و لامسه به دریافت اطلاعات و شناخت محیط اقدام می کنند . علی رغم تلاش های بسیاری که برای شناخت عملکرد حواس نوزادان به عمل آمده است ، هنوز اطلاعات جامع و کاملی درباره توانایی های حسی آنان در دست نیست . انقباض مردمک چشم نوزادان در مقابل نور ، موید آن است که نوزادان به محرک های بینایی پاسخ می دهند . پاسخ نوزاد به محرک های بیرونی که در لحظه تولد آهسته است و به تدریج سریع تر می شود ، حس چشایی نوزاد در دو هفته اول زندگی به سرعت افزایش می یابد ، به طوری که از چشیدن شیرینی خوشحال و از تلخی ناراحت می شود . نوزادان در برابر گرما و سرما و درد نیز واکنش نشان می دهند ، به دستکاری اشیاء علاقه مندند ، از تنوع خوششان می آید ، برای شناخت محیط کنجکاوی میکنند و به محرک هایی که برایشان تازگی دارد تمایل شدید نشان می دهند.»۳۳
رشد ذهنی
«هوش ، قدرت سازگاری فرد با محیط تلقی شده است . ذهن کودکان در دو سال اول زندگی ، در مرحله حسی – حرکتی قرار دارد. اعمال بازتابی از تولد تا پایان یک ماهگی است ، در این مرحله نوزاد از طریق یک سلسله اعمال انعکاسی نظیر مکیدن ، با محیط ارتباط برقرار می کند .
اولین واکنش های دوری یک تا چهارماهگی است ، در این مرحله کودک پس از انجام دادن یک عمل به صورت تصادفی ، به تکرار آن می پردازد و از آن لذت می برد . در این مرحله ، بخشی از اعمال کودک هماهنگ می شود و رفتار تقلیدی در او شکل می گیرد .ابداع وسایل جدید از طریق فعالیت های ذهنی از هجده تا بیست و چهار ماهگی است در این مرحله اعمال کودک با خلاقیت همراه است و جنبه آزمایش و خطای صرف ندارد،وکودک می تواند اعمال مختلفی را بازنمایی کند وبه پیش بینی نتایج آن ها بپردازد.»۳۴
رشد عاطفی
«عاطفه پاسخ فرد به نیاز درونی یا محرک بیرونی است که با علائم فیزیولوژیکی نظیر افزایش ناگهانی ضربان قلب ، انقباض عضلات ، بالا رفتن فشار خون و افزایش ترشح هورمون آدرنالین همراه است . قدرت درک و وضع جسمانی کودک در بروز عواطف موثر است.عواطف کودک در دو سال اول زندگی به علت محدود بودن تجارب ، متعدد و متنوع نیست و با افزایش سن و تجربه ، پاسخ های عاطفی او متنوع ومشخص و قابل فهم می شود.حالات عاطفی کودکان را باید در واکنش های آنان جستجو کرد . در چهار تا ده ماهگی ، ترس از اشیای نا آشنا بروز می کند . کودکان در سال اول زندگی به علائم خشم و خوشحالی دیگران پاسخ می دهند . چنانچه کودک به فردی دلبستگی شدیدی پیدا کند ، در صورت جدا شدن از او مدت طولانی دچار افسردگی می گردد . کودک در هجده ماهگی در حالت عدم تعادل به سر می برد و خیلی زود تحریک و عصبانی می شود. در دو سالگی ، تعادل روانی مطلوبی دارد و در همه زمینه ها آرام تر و با ثبات تر از قبل است و دوست دارد دیگران را از خود،راضی کند . موارد عاطفی مشترکی نظیر ترس ، خشم ، پرخاشگری و محبت کم و بیش در همه کودکان مشاهده می شود . رابطه بین کودک ومادر و نیز کسانی که از او مراقبت می کنند ، در رشد عواطف او اهمیت بسیار دارد . به تدریج که کودک بزرگتر می شود ، پیوند عاطفی خود را با والدین و اطرافیان نزدیک حفظ می کند.»۳۵
رشد اجتماعی
«در اولین سال زندگی ، رابطه عاطفی کودک با اطرافیان، بخصوص مادر، نقش تعیین کننده ای در رشد اجتماعی او دارد ، یعنی نحوه ارضای نیازهای اولیه کودک از جمله گرسنگی و تشنگی ، سازنده نگرش آینده او نسبت به دیگران است . مادر عصبانی و مضطرب نمی تواند کودکش را به طور مناسب غذا بدهد و ارتباط عاطفی مطلوبی با او برقرار سازد . تکرار این حالت ، به تدریج غذا خوردن را برای کودک ناراحت کننده می کند ، در نتیجه باعث بدغذایی و ضعف جسمانی کودک می شود . کنترل ادرار و مدفوع نیز در اجتماعی شدن کودک نقش بسزایی دارد و کودک باید آن را بیاموزد . در این مورد مادر نقش اساسی و اولیه را برعهده دارد ، چون کودک در حدود شش ماهگی می تواند مادرش را از دیگران بازشناسد.»۳۶
رشد اخلاقی
«کودکان در دوره شیرخوارگی ، درستی و نادرستی اعمال را برحسب لذت یا درد تعبیر و تفسیر می کنند و رعایت حقوق دیگران برای آنان معنی و مفهوم ندارد . کودکان از هجده ماهگی ساختن بازنمایی های آرمانی از اشیاء و امور ورفتارها را شروع می کنند ، بدین معنی که اسباب بازی نباید شکسته شود ، همه دگمه های لباس باید سرجای خود باشد و لباس هیچ پارگی نداشته باشد . در همین زمان کودکان درمورد رفتار درست و نادرست در موقعیت های خاص ، معیارهایی را که اغلب در محدوده نظافت ، مهار پرخاشگری و اطاعت از والدین است مشخص می سازد . این معیارها سرآغاز درک کودک از درست و نادرست ، خوب و بد و اولین قدم در رشد اخلاقیات است . کودکان دوساله ارزیابی رفتارشان را به عنوان خوب یا بد شروع می کنند و چنانچه امور با معیارهای آنان هماهنگ نباشد مضطرب می شوند . این موارد ، در کودکان با فرهنگ های مختلف مشترک است.»۳۷
۱-۲-۳- خصوصیات دوره کودکستانی (پیش دبستانی )
«سنین سه تا شش سالگی ( دوره دوم کودکی ) ، دوره کودکستانی یا پیش دبستانی نامگذاری می شود . در این دوره کودک بسیار پرتحرک و پرجنب و جوش است . به بازی علاقه فراوان دارد و بدان وسیله احساساتش را بروز داده ، به شناخت محیط می پردازد .کودک نسبت به محیط کنجکاو و به همکاری با دیگران علاقه مند است و تکلم و تواناییهای ذهنی او رشد سریع دارند . در این دوره ، همانند سازی با والدین انجام می گیرد ، فراخود یا وجدان ظاهر می شود و بروز رفتارهای دفاعی برای مقابله با موقعیت های اضطراب آور و مخاطره انگیز آغاز می گردد . برای شناخت خصوصیات کودکان پیش دبستانی ، جنبه های گوناگون رشد آنان را بررسی می کنیم.»۳۸
رشد جسمانی
«پسران در سه سالگی تقریبا ۹۵ سانتیمتر قد و پانزده کیلوگرم وزن دارند و دختران اندکی کوتاهتر و سبک تر از پسران هستند . دختران در پنج سالگی ۱۰۸ سانتیمتر قد و بیست کیلو گرم وزن دارند و پسران کمی بلندتر و سنگین تر از آنان هستند . سرعت افزایش قد و وزن در چهار سالگی کمتر از سه سالگی و در پنج سالگی کمتر از چهار سالگی است در این دوره رشد بالاتنه و دور سر به تدریج کند می شود و دختران بیشتر بافت چربی و پسران بافت ماهیچه ای دارند . در شش سالگی پاها رشد سریع دارند و قامت کودک کشیده می شود . استخوان ها و عضلات و دستگاه عصبی کودک در این دوره بیشتر رشد می کند . استخوان ها سفت تر شده ، بر حجم و اندازه آن ها افزوده می شود تا سن سه سالگی تقریبا تمام دندان های شیری می رویند و کودک می تواند از غذاهای بزرگسالان استفاده کند در پایان این دوره ، کودک یک یا دو دندان دائمی در جلو دهان دارد . از چهار سالگی بر سرعت رشد عضلات افزوده می شود به طوری که حدود ۷۵ درصد افزایش وزن کودک در پنج سالگی به رشد عضلاتش مربوط می شود . عضلات درشت تر زودتر از عضلات ریزتر رشد می کنند . رشد عضلانی به عواملی نظیر وراثت ، سلامتی ، تغذیه ، خواب ، استراحت و میزان فعالیت کودک بستگی دارد.»۳۹
رشد حسی – حرکتی
«حواس کودک در سه سالگی فعال است و او را در دریافت و تغییر محرک ها یاری می دهد . رشد عصبی – عضلانی موجب تحرک کودک در زمینه های متعدد می شود و سپس تمرین و تکرار ، حرکات را بهبود می بخشد . کودک در دو سالگی با دقت . ظرافت بیشتری راه می رود ، می دود ، به آسانی دور خود می چرخد ، بدون کمک دیگران از پله ها بالامی رود و پایین می آید ، از بلندی می پرد و مدتی می تواندروی یک پا بایستد . کودک در سه سالگی می تواند مکعب های چوبی را روی هم قرار دهد و یک ورق کاغذ را به طور عمودی یا افقی تا کند.در چهارسالگی ، می تواند یک ضربدر یا دایره روی کاغذ بکشد . کودک پنج ساله می تواند خطوط مستقیم را در تمام جهات بر روی کاغذ بکشد و به طور مشخص تصویر یک آدم را رسم کند و فاصله و وزن اشیاء را تقریبا حدس بزند . در حدود شش سالگی کودک توانایی توپ بازی و پرتاب توپ را که به مهارت های مختلف بینایی و حرکتی نیاز دارد به دست

مطلب مرتبط :   منابع پایان نامه ارشد با موضوعسلسله مراتب، سلسله مراتبی، زندگی روزانه، مدارس اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu