گوگنهایم، نورگیر

گوگنهایم، نورگیر

دانلود پایان نامه

خورشید تاثیر مخرب بر عناصر موجود در آن بخصوص در نقاشیها دارد، کان برای این کار ملایمترین نور را انتخاب کرد که اولا” تاثیر مخرب نداشته باشد و دوما” در صورت وجود به کمترین مقدار باشد[۱].

شکل ۳-۱۶. نمای بیرونی موزه
این موزه از یک سری طاق مدور بتونی متصل به یکدیگر تشکیل شده است که یک نور گیر سقفی شفاف در امتداد برامدگی هر طاق قرار دارد. نور از طریق اتصالات نور طبیعی معلق که زیر نورگیر سقفی است بازگرداننده و تصفیه میشود. اتصالات شامل قابی است که صفحه ای فلزی به آن متصل شده و دارای سوراخهای ریز است که اجازه نفوذ مقداری نور را داده تا هر گونه کنتراست شدید ممکن بین قسمتهای تحتانی اتصالات و اطراف آن را تحلیل کند.

شکل ۳-۱۷. پلان موزه هنر کیمبل

شکل ۳-۱۸. نمای کوریدور
فضای ورودی موزه کیمبل که در آن نحوه هرس درختان طوریست که برای انتقال دید از محیط بسیار روشن خارج به محیط داخل به صورت چتر هرس شده اند.

شکل ۳-۱۹. ایوان ورودی
۳-۴-۳- نورگیر کلرستوری
نحوه اسقرار عمودی است و نسبت به نورگیرهای سقفی که بصورت افقی هستند نور کمتری را دریافت میکنند که با تعیین موقعیت آنها و یا به وسیله احداث سایه بان در آن میتوان از تابش مستقیم آفتاب به داخل جلوگیری کرد.

شکل ۳-۲۰. نما و مقطع عرضی از موزه

شکل ۳-۲۱. جزئیات نورگیر سقفی

شکل ۳-۲۲. فضای گالری

شکل ۳-۲۳. حیاط مرکزی و نورگیر

شکل ۳-۲۴. نمای پلکان طبقات
۳- ۵- موزه گوگنهایم ،نیویورک آمریکا
۳-۵-۱- تاریخچه موزه گوگنهایم
سولومون رابرت گوگنهایم بنیانگذار موسسه گوگنهایم در سال ۱۹۴۳ پس از جستجو در میان معماران اروپایی نظیر لوکوربوزیه،والتر گروپیوس،آلوار آلتو و. .. برای طراحی بنایی مناسب برای مجموعه ارزشمند جمع آوری شده توسط گوگنهایم کار طراحی را به معمار آمریکایی فرانک لوید رایت واگذار کرد.گوگنهایم که مجذوب ایده رامپ مارپیچ رایت شده بود تا زمان مرگ پیش از اینکه پروژه به اتمام برسد از آن حمایت میکرد.
تا سال ۱۹۵۶ پروژه با تاخیرات فراوان نظیر تغییرات در شکل و اندازه سایت،مشخصات فنی،برنامه فیزیکی و مدیریتی موزه روبرو بود که همچنین با افزایش هزینه ها روبرو شد و سرانجام در سال ۱۹۵۹ شش ماه پس از مرگ رایت موزه برای بازدید عموم افتتاح گردید[۱].

شکل ۳-۲۵. فرانک لوید رایت،سولومون رابرت گوگنهایم و همسرش به هنگام بازدید از ماکت موزه
این موزه از طرف انستیتو معماران آمریکا به عنوان یکی از هفده اثر این معمار که باید به دلیل سهم و نقش آنها در پیشبرد فرهنگ آمریکا حفظ شوند،انتخاب شد.این موزه آخرین یادگار از توانایی رایت در خلق کیفیات غیرمنتظره فرم و فضای معماری ،دشوارترین کار در ظول دوران فعالیت حرفه ای وی بود.
در بیرون فرمی تندیس گرا با ظاهری ساده و فاقد هر گونه تزئین بر روی سطوح، الگوی فضایی درون را مشخص میکند و چشم اندازی متفاوت در بین ساختمان های مکعب مستطیل شهر نیویورک ایجاد میکرد. باید بتوان گفت این نقطه شروعی برای طراحی موزه های تندیس گرا بود که نه تنها آثار هنری بلکه ساختمان موزه نیز به جاذبه ای برای بازدید بدل شد.

مطلب مرتبط :   منبع مقاله درمورد گروه های اجتماعی

شکل ۳-۲۶. نمای بیرونی موزه

شکل ۳-۲۷. پلان موزه گوگنهایم
پس از مرگ رایت تغییرات زیادی در موزه ایجاد شد.در سال ۱۹۶۵ بخشی از فضای اداری و در سال ۱۹۶۹ تمامی فضای اداری موزه به بخش نمایش آثار هنری اختصاص پیدا کرد و در نهایت در سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ کل ساختمان بازسازی و برج جدیدی که توسط چارلز گواتمی طراحی شده بود در کنار موزه ساخته شد و برخی از تغییرات نسبت به طرح اصلی رایت از جمله بسته شدن نورگیر سقفی آتریوم به طرح اصلی برگردانده شد.
به دلیل کوچک بودن زمین سایت رایت با قرار دادن فضاها روی هم در ارتفاع و پیوستگی فضایی را با استفاده از رامپ-طبقه و دشواری بازدید از یک ساختمان طبقاتی را جبران نمود[۱].

شکل ۳-۲۸. نمای طبقات
گالری اصلی حول یک فضای تهی به ارتفاع ۲۵ متر و سقفی گنبدی شکل به همراه نور گیر سقفی میچرخد.این آتریوم مرکزی به شکل یک مخروط معکوس است که با نور طبیعی روشن میگردد.باز شدن این مخروط رو به بالا حداقل سایه اندازی روی رامپ-طبقه را ایجاد میکند.

شکل ۳-۲۹. طرح موزه کشیده شده توسط رایت
این فرم مارپیچ بسیار مهیج تر از مثلث است که نیروی جاذبه را به چالش میکشد بیان دیگری است از معماری ارگانیک رایت.

شکل ۳-۳۰. دو پرسپکتیو داخلی از موزه طراحی شده توسط رایت
نحوه بازدید از موزه بدین صورت است که از داخل لابی همکف با آسانسور به طبقه آخر رفته،ضمن بازدید از آثار موزه به پایین باز میگردید به این صورت برای بازگشت نیاز نیست تمام مسیر رفته را دوباره پیمود.

شکل ۳-۳۱. دید به داخل طبقات

شکل ۳-۳۲. نمای بیرونی

شکل ۳-۳۳. وید مرکزی و نورگیر سقفی آن

۳- ۶-موزه گوگنهایم،بیلبائو اسپانیا
۳-۶-۱- فرانک گری
همان طور که در میان آثار هنرمندان جهان یک یا چند اثر همانند نگینی متفاوت میدرخشد،در میان آثار فرانک گری نیز موزه گوگنهایم بیلبائو نگینی است درخشنده و بی همتا ،بی آنکه شباهتی به معماری زمان خود داشته باشد،ترکیبی است تندیس گونه از صفحات و توده هایی مواج و رقصان از جنس تیتانیوم که در فضای شهر بیلبائو میدرخشد.
ساخت این موزه را می توان نقطه عطفی درطراحی و ساخت موزه ها دانست زیرا که در ای
ن بنا برای نخستین بار تعریفی جدید از فرم ،عملکرد و محتوا نمایان شد[۱].

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه درمورد امام صادق

شکل ۳-۳۴. نمای بیرونی در روز

شکل ۳-۳۵. نمای بیرونی در شب
ساخت موزه های فرمال در قرن بیستم حائز اهمیت بوده است،نمونه اولیه آن موزه گوگنهایم نیویورک اثر رایت است،اما طراحی و اجرای گوگنهایم بیلبائو تبلور نظریه ای است که در آن فرم ساختمان موزه خود به عنوان محتوا یعنی اثر یک هنرمند همانند آثار داخل موزه به نمایش گذاشته می شود. این موزه به حدی باعث گرایشات فرمال در طراحی موزه شد که منتقدان دهه نود از آن به رنسانسی در طراحی موزه ها یاد کردند. با این حال موزه های فرمال بسیاری همانند آثار “دانیل لیبسکیند”، حتی آثار دیگر”گری” و دیگر موزه ها نتوانستند شهرت و محبوبیت این موزه را تحت تاثیر قرار دهند[۱].

شکل ۳-۳۶. نمای بیرون
شهر بیلبائو که یکی از پایتخت های فرهنگی اروپا به شمار می رفت با سرمایه گذاری بنیاد گوگنهایم به عنوان یکی از با اعتبارترین گنجینه های هنری حیاتی دوباره آغاز کرد،که سالانه جمعیت توریست بسیاری را به اسپانیا و بیلبائو فرا میخواند.

شکل ۳-۳۷. نمای ورودی موزه

شکل ۳-۳۸- نمای موزه از گذر
این موزه از ترکیب چند مکعب تشکیل شده است که در ترازهای متفاوتی قرار دارند و پوششی از نمای تیتانیوم که با سنگ آهک اسپانیایی ترکیب شده است.این موزه از اولین ساختمان هایی است که در آن تمامی محاسبات دقیق پوسته ها و فرم ها توسط رایانه انجام شده است.
سطح زیربنای موزه ۳۲۵۰۰ مترمربع و ارتفاع آن در بلندترین نقطه ۵۲ متر است،این موزه در کنار رودخانه قرار دارد و پل عظیمی نیز به نحو عجیبی با ساختمان پیوند دارد که از بالای گالری اصلی موزه میگذرد.این گالری اصلی به دلیل کشیدگی در فرم و مجاورت با رودخانه به گالری ماهی معروف است و در آن آثار عظیمی از هنرمندان معاصر اجرا و به نمایش در آمده اند.

شکل ۳-۳۹. نمای بیرون
اگرچه در این موزه نسبت سطوح شفاف به فلزی بسیار کم است ولی به دلیل محل قرار گیری مناسب و ارتفاع بالا نور مناسبی وارد وید اصلی که در مرکز قرار دارد،می شود. این آتریوم وظیفه مفصل و پیوند دهنده تمامی فضاهای موزه را بر عهده دارد. در این آتریوم سطوح سنگی و شیشه ای و دیوارهای بلند سفید با فرم های نرم و مواج در هم ترکیب شده و پل های معلقی که گالری ها را در سطوح بالاتر را به هم پیوند میدهند،دیده می شوند[۱].
۳-۷- طرح سازه ای:
هنگام طراحی سازه در روند طراحی هدف طراح بر اساس ویژگی های تک تک اجزاء قابلیت ساخت ،کاهش هزینه‌ها در مورد تمام اجزای موزه به کار برده شده است.
ستون های حایل و سازه ساختمان تاثیر زیادی بر میزان و نحوه توزیع نیرو های موجود در بنا دارد بنا براین دستیابی به حجم با بهترین فضای داخلی و استفا ده بهینه از انرژی طراح را مجبور به مطالعه درباره ی فرم های مختلف غیر خطی کرده است .
این مطالعه در طرح فرانک گهری با استفاده از برنامه نرم افزاری کاتیا بوده است. فرانک گهری بر خلاف سایر معماران که از نرم افزار معمول ۳dmaxوCAD استفاده می کنند از نرم افزار کاتیا که یک نرم افزار مربوط به طراحی جامدات است استفاده می کند.
این نرم افزاربیش تر برای طراحی خودرو و هواپیما و محاسبات پیچیده بدنه های مختلف کار برد دارد و با هماهنگی بسیار خوبی با دیگر نرم افزارها همراه است.
کاتیا سطوح را تحلیل و بر اساس محدودیت سازه ای کاربردی – اقتصادی پروژه آن را اجرا می کند.
علت استفاده گهری از این نرم افزار دقت فوق العاده آن در طراحی نما محاسبه ورق تیتانیومی و سازه های فلزی می‌باشد، زیرا در طراحی سازه اجرایی مشکلات فراوانی وجود دارد وباتوجه به پیچیدگی و اتصالات سازه ای و عدم وجود زاویه قائمه در آن کار تهیه نقشه اجرایی و جزئیات اتصالات سازه از مهمترین قسمت های پروژه به شمار می‌رود و نرم افزار کاتیا تمام محاسبات واتصالات سازه ای را تحلیل شده نشان می‌دهد.
۳-۶-۲- تأسیسات گرمایش و سرمایش
توجه اولیه در پروسه طراحی ساختمان محدود کردن بار گرمایی سرمایی آن بوده, هندسه غیر‌معمول ساختار بنا بیانگر این مطلب است که پانل های شیشه ای و ورقه های تیتانیومی که در زاویه های مختلف به یکدیگر متصل شده اند برای تکنیک نور در آنالیز سه بعدی نور پردا

مطلب مرتبط :   قانون مجازات اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu