1 بی خوابی

همه ما بارها بیخوابی را تجریه کرده ایم. بی خوابی یکی از مهمترین عوامل کاهش سطح هوشیاری و دقت رانندگان است. به همین دلیل است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طی بخشنامه ای حداکثر زمان مجاز برای رانندگی را 10 ساعت اعلام کرده است. بنابر این راننده باید پس از استراحت کامل و در کمال هوشیاری مبادرت به رانندگی نماید. استفاده از داروهای نشاط آور و یا مواد مخدر برای مبارزه با بی خوابی یکی از خطرآفرین ترین تصورات واهی است. استفاده از این مواد، راننده را از دنیای واقعی دور کرده و به کاهش قدرت واکنش او در برابر حوادث ناگهانی منجر می شود و به این ترتیب بر احتمال بروز سوانح رانندگی می افزاید.

عکس 2-6 حادثه ناشی ازخواب آلودگی راننده

 

2- بیماری ها و نقص عضوهای تاثیرگذار جسمانی 

سلامت جسمانی و برخورداری از حواس پنجگانه سالم از مهمترین ضرورت ها در رانندگی است. کسی که پشت فرمان اتومبیل می نشیند باید در سلامت کامل جسمی و روحی باشد. برخی از مشکلات مانند اختلالات حافظه، صرع، برخی از بیماری ها و نارسایی های مغزی و قلبی، فشار خون کنترل نشده، دیابت (مرض قند) کنترل نشده و مسایلی از این دست سبب کاهش هوشیاری در هنگام رانندگی می شود.

3 تاریکی و شرایط نامساعد جوی

رانندگی در نور کم، مه غلیظ و تاریکی شب سبب کاهش حساسیت گیرنده های بینایی در چشم شده و دید فرد را با اشکال مواجه می کند. آمارهای جهانی نشان می دهد که بسیاری از تصادفات در ساعت های 2-1 بامداد (که هم بی خوابی و هم کم نوری وجود دارد) و نیز حوالی 5-4 صبح (زمانی که هوا تاریک و روشن و به ا صطلاح گرگ و میش است) رخ می دهد.

 

4 مصرف داروهای آرام بخش و خواب آور

مصرف بسیاری از داروهای آرام بخش و ضد حساسیت سبب کاهش هوشیاری فرد و به دنبال آن ایجاد اشکال در رانندگی می شود. شاید بسیاری از رانندگان متوجه نباشند که مصرف قرص ها و شربت های ظاهراً ساده مربوط به بیماری هایی مثل سرما خوردگی (از قبیل آدلت کلد، دیفن هیدرامین، پرومتازین، آنتی هیستامین، دکونژستان، استامینوفن کدئین، و داروهای آرام بخش همچون اگزازپام، کلونازپام، لورازپام، کلردیازوپوکساید و شربت اکسپکتورانت کدئین و…) که متاسفانه به راحتی و بدون نسخه پزشک از داروخانه ها قابل تهیه اند چقدر بر میزان هوشیاری آنها تاثیر می گذارد و چگونه در مواقع بحرانی که نیاز به عکس العمل سریع دارند منجر به فجایع جبران ناپذیر می شوند.

5 مصرف الکل، مواد مخدر و موارد روانگردان

مصرف هر یک از این مواد تاثیری مخرب بر سطح هوشیاری، توجه و زمان عکس العمل رانندگان دارد. مصرف مواد مخدر که از جمله معروفترین آنها تریاک، هروئین، مرفین و کدئین (که در برخی داروها نیز وجود دارد) هستند، سیستم اعصاب مرکزی را سرکوب می کنند. مصرف این مواد فرد را دچار خواب آلودگی می کند و موجب کم توجهی او به محیط اطرافش می گردد. برخی از افراد به اشتباه مصرف الکل را فقط زمانی مضر می دانند که به مستی فرد منجر شود. در حالیکه براساس نظر پزشکان و محققان مستی در غلظت های 120-100 میلی گرم در دسی لیتر الکل در خون رخ می دهد. در غلظت های 80-70 میلی گرم در دسی لیتر، فرد گرچه ممکن است دچار عدم تعادل نباشد اما تا حدودی هوشیاری خود را از دست داده و قدرت واکنش سریع در برابر حوادث ناگهانی را از دست می دهد افزایش سوانح رانندگی ناشی از مصرف مشروبات الکلی در 50 سال گذشته منجر به تصویب قوانین راهنمایی و رانندگی در ممنوعیت شرب مواد الکلی قبل و در زمان رانندگی شده است. اما متاسفانه جایگزین مخرب تری برای آن پیدا شده و مصرف مواد روانگردان و توهم زا جای مشروبات الکلی را گرفته است.

 

2-4-4  علت خواب آلودگی پس از صرف غذا

اگر رانندگان پس از صرف غذا خصوصاً پس از مصرف شیرینی جات دچار خواب آلودگی شوند، امری طبیعی است و آنان آدم نرمالی هستند. خوردن غذاهای دارای قند{ 26 } یا مواد تهیه شده از آرد مثل شیرینی ، نان و ماکارونی و غیره موجب افزایش قند خون می شوند . این امر موجب می شود، لوازالمعده مقدار زیادی انسولین ترشح کند که انسولین موجب می شود تریپتوفان ( یک نوع اسید آمینه ) موجود در خون را که از اجزاء سازنده پروتئین است وارد مغز می کند . تریپتوفان در مغز تبدیل به ماده ی بنام سروتونین می گردد که این ماده باعث خواب آلودگی می شود پس قند مصرف شده بطور غیر مستقیم تولید مواد خواب آور را درمغز افزایش می دهد.

بسیاری از افراد با کاهش مصرف مواد قندی و نشاسته ای از ایجاد این حالت جلوگیری می کنند

زمانی که نیاز است هوشیار باشید و نمی خواهید احساس خواب آلودگی کنید غذاهایی را مصرف

کنید که قند خون را زیاد بالا نمی برند

 

2-7   غذا و خواب {26}

مصرف انواع سبزیجات خام بصورت سالاد یا غذای تهیه شده از سبزیجات پخته، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، دانه ها خوراکی و آجیل مثل بادام، بادام زمینی، پسته و …. باعث احساس خواب آلودگی نشده و شما را سرحال نگه می دارند . پایان نامه

زمان مصرف شام بر کیفیت خواب تأثیر گذار است و دیر مصرف کردن شام موجب به هم خوردن خواب می‌شود.

زمان شام خوردن و مقدار و کیفیت وعده شام یکی از عوامل تأثیرگذار در بی‌ خوابی و بدخوابی است.

هرچه دیرتر شام مصرف شود و فاصله مصرف شام تا خوابیدن کمتر باشد، ریتم خواب آشفته‌‌تر می‌شود.

کسانی که شب‌ها دیر می‌خوابند و از آن طرف ظهر بیدار می‌شوند، از دو جهت زیان می‌‌بینند، یکی از دست دادن زمان ترمیم، بازسازی و دیگری از دست دادن زمانی برای حرکت و فعالیت روزانه است

بهتر است شام را حدود ساعت 8 شب خورد و قبل از ساعت 11 به رختخواب رفت تا خواب راحتتری داشت. از خوردن بعضی مواد غذایی قبل از خواب مثل کره گیاهی یا حیوانی، روغن‌های هیدوژنه و جامد و گوشت‌های سرخ شده نیز در وعده شام باید پرهیز کرد.

از تمام گروه‌های غذایی به صورت متعادل و متنوع در طول روز باید استفاده شود. مواد غذایی حاوی تریپتوفان مثل ماست، شیر، ماهی، گردو، موز، خرما، انجیر که اگر به عنوان عصرانه خورده شوند به آرامش اعصاب کمک بیشتری می‌کنند. بهتر است قبل از خواب یک لیوان شیر گرم نوشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *