پایان نامه روانشناسی : 
عدم تقارن اطلاعات

پایان نامه روانشناسی : عدم تقارن اطلاعات

دانلود پایان نامه

های اقتصادی توسط سرمایه گذاران، می تواند به شفافیت بیشتر اطلاعات مالی شرکت ها و به تبع آن، شفافیت بالاتر بازار سرمایه منجر شود که این موضوع به نوبه خود می تواند تاثیر بسزایی بر جذابیت بازار های مالی داشته باشد. ازآنجا که گزارش های مالی، ابزاری برای افشای اطلاعات مالی قابل اعتماد و قابل اتکاست که در دسترس عموم قرار می گیرد، در صورت بهنگام بودن می تواند از طریق کاهش اطلاعات خصوصی و محرمانه باعث کاهش احتمال انتخاب نادرست توسط سرمایه گذاران شود. بنابراین، می توان چنین پنداشت که ارائه اطلاعات به موقع تر باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میان سرمایه گذاران خواهد شد.
یی (2004) با در نظر گرفتن تاثیر فراوانی گزارشگری روی هزینه تحلیل اطلاعات، اشاره می کند که از یک طرف، از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی هزینه دسترسی به اطلاعات کاهش می یابد و از طرف دیگر، اطلاعات با فراوانی بیشتر، موجب بر انگیختن تحلیلگران جانبی و واسطه های اطلاعاتی به پیروی از شرکت می شود که در مجموع هزینه های اجتماعی را افزایش می دهد.
عدم تقارن اطلاعاتی بین شرکت ها و سرمایه گذاران سبب می شود که هزینه تامین مالی داخلی و خارجی متفاوت باشد به طوری که تامین مالی خارجی هزینه بیشتری برای شرکت به همراه خواهد داشت؛ به عبارت دیگر، عدم تقارن اطلاعاتی تامین منابع مالی خارجی را مشکلتر سازد، زیرا افراد خارج از شرکت می خواهند مطمئن باشند که اوراق بیش از اندازه قیمت گذاری نشده باشد (اپلر و همکاران، 1999). در مجموع می توان گفت که عدم تقارن اطلاعاتی بر هزینه تامین مالی تاثیر مهمی خواهد داشت.
بارث و همکاران (2009) با بررسی تاثیر شفافیت اطلاعات حسابداری بر هزینه سرمایه به این نتیجه رسیدند که افزایش در شفافیت اطلاعات حسابداری منجر به کاهش در هزینه سرمایه می شود. از طرفی باتاسان (1997) نشان داده است که فراوانی گزارشگری بالاتر منجر به هزینه سرمایه پایین تر می شود.
بنابراین با توجه به موارد فوق، یکی از سوالات بسیار مهم این خواهد بود که آیا دفعات گزارشگری مالی روی عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر گذار است یا خیر .
4-1 اهداف تحقیق
با در نظر گرفتن زمینه تحقیقات گذشته و نتایج آن ها که در بررسی ادبیات موضوعی و پیشینه تحقیق مربوط، به آن ها اشاره می شود، در این تحقیق تلاش می شود تاثیر فراوانی گزارشگری مالی بر عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه بررسی گردد تا در صورت وجود ارتباط معنادار، اطلاعات مربوط و شفاف تری در اختیار سهامداران، اعتبار دهندگان و سایر استفاده کنندگان که به صورت های مالی تکیه می کنند، قرار گیرد.
لذا اهداف تحقیق به شرح زیر خلاصه می شود :
1 . بررسی تاثیر فراوانی گزارشگری مالی روی عدم تقارن اطلاعاتی.
2 . بررسی تاثیر فراوانی گزارشگری مالی روی هزینه سرمایه.
و این پژوهش تلاش می نماید تا به سوال زیر پاسخ گوید :
آیا بین فراوانی گزارشگری مالی در طی سال با عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه رابطه معناداری وجود دارد؟
5-1 پیشینه تحقیق
بردبوری (1992) ارتباط بین فراوانی گزارشگری کوتاه مدت (موقت)، نوسان سود ، سود غیر منتظره و سایز شرکت را در نیوزیلند مورد بررسی قرار داد اما هیچ رابطه ای بین فراوانی گزارشگری و نوسان سود، همچنین اندازه شرکت نیافت.
باتاسان و هریس (2000) تصمیم گیری های شرکتی را روی گزارش اطلاعات بخش ها با دفعات بیشتر نسبت به سالانه در دوره 94-1987 مورد مطالعه قرار دادند. نتایج آنها اشاره می کند که در شرکت هایی با حجم معاملات کم، شرکت هایی با عدم تقارن اطلاعاتی بالاتر و شرکت های در حال رشد، احتمال بیشتری وجود دارد که فراوانی گزارشگری بیشتری برای بخش ها داشته باشد.
شورس (1990) ارتباط بین سطح اطلاعات کوتاه مدت (موقت) و بازده سهام در محدوده اعلام سود سالانه شرکت را بررسی کرد. او سطح اطلاعات کوتاه مدت را نه به عنوان فراوانی گزارشگری، بلکه به عنوان «اطلاعاتی که عقاید سرمایه گذاران را درباره ویژگی هایی که باعث می شود اوراق بهادار ارزشمند باشد، که عمومأ قبل از اعلام سود سالانه در دسترس است» تعریف می کند. او ثابت می کند که گزارشات کوتاه مدت بر محتوای اطلاعاتی سود سالانه تقدم دارد.
علاوه بر این مک نیکولز و منگولد (1983) تاثیر گزارشگری کوتاه مدت روی تغییر پذیری بازده حول تاریخ های اعلام سالانه را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که گزارشگری کوتاه مدت بر اطلاعات گزارش های سالانه تقدم دارد. باتاسان (1997) نشان داده است که فراوانی گزارشگری بالاتر منجر به هزینه سرمایه پایین تر می شود.
گیگلر و همر (1998) به این نتیجه رسیدند که دفعات گزارشگری الزامی کمتر، نسبت به دفعات گزارشگری الزامی بیشتر، بهتر است. کارایی اطلاعاتی قیمت های سهام با افزایش فراوانی گزارشگری مورد نیاز کاهش می یابد زیرا افشاهای اجباری می توانند حذف افشای اختیاری مدیران را بهینه کنند.
یی (2004) حتی از این هم فراتر می رود و ادعا می کند که فراوانی گزارشگری افزایش یافته، شرکت ها را مجبور می کند که اطلاعات بیشتری نه تنها برای سرمایه گذاران، بلکه همچنین برای رقبا فراهم کنند که موجب کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین شرکت های رقیب می شود و خود رقابت را تحت تاثیر قرار می دهد.
سلطانی (2002)، با بررسی بیش از 5000 گزارش مالی شرکت های فرانسوی، به بررسی موضوع بهنگام بودن گزارش های مالی شرگت ها و گزارش حسابرسی آن ها پرداخت. وی به این نتیجه رسید که شرکت های فعال در بازه زمانی 1986 تا 1995 سعی در توسعه بهنگام بودن گزارش های خود داشته اند. افزون بر این، شرکت هایی که گزارش تعدیل شده حسابرسی داشته اند، با تاخیر بیشتری گزارش های مالی خود را منتشر کرده اند.
اعتمادی و یار محمدی (1382)، به بررسی عوامل موثر بر گزارشگری میان دروه ای بموقع در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. آن ها با مطالعه 40 شرکت به این نتیجه رسیدند که اندازه شرکت، سودآوی شرکت، پیچیدگی عملکرد شرکت، ترکیب سهامداران و وجود سیستم بهای تمام شده بر بهنگام بودن اطلاعات میان دوره ای بی تاثیر بوده و تنها میزان معاملات سهام در دوره میان دوره ای رابطه مستقیم آماری با سرعت گزارشگری میان دوره ای داشته است.
دوگان و همکاران (2007)، به بررسی رابطه سودآوری، اندازه شرکت و ریسک مالی با بموقع بودن زمان گزارشگری برای شرکت های فعال در بورس بین المللی پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که شرکت های سودآور در مقابل شرکت های زیانده، علاقه بیشتری به ارائه سریعتر گزارش های مالی داشته اند. افزون بر این، اندازه شرکت، ریسک مالی و سابقه گزارشگری بموقع از دیگر عوامل موثر بر گزارشگری بموقع بودند.
گلاستن و میلگرم (1985) نشان دادند که شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش، حاصل افزایش تعداد سرمایه گذاران آگاه، نسبت به سرمایه گذاران ناآگاه است.
لخال (2008) به بررسی اثر اعلان سودهای فصلی بر واکنش قیمت سهام، حجم مبادلات و اثر نسبی شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش پرداخت که شاخصی برای عدم تقارن اطلاعاتی و نقدینگی بازار است، نتایج نشان داد که پس از اعلان سودهای فصلی، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش می یابد.
دیاموند و ورچیا (1991) به بررسی رابطه بین افشا، نقدشوندگی و هزینه سرمایه شرکت های آمریکایی پرداختند. نتایج نشان می دهد که افشای اطلاعات عمومی برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، می تواند از طریق جذب تقاضای فزاینده سرمایه گذاران بزرگ برای افزایش نقدشوندگی سهام، هزینه سرمایه شرکت را کاهش دهد.
باتاسان (1997) به بررسی رابطه بین میزان افشا و هزینه سرمایه شرکت های آمریکایی پرداخت. نتایج حاکی از آن است که برای شرکت هایی که پیگیری تحلیلگران در آنها پایین است، افزایش افشا باعث کاهش هزینه سرمایه می شود، اما برای شرکت هایی که پیگیری تحلیلگران در آنها بالاست، شواهدی مبنی بر وجود رابطه بین میزان افشا و هزینه سرمایه یافت نشد.
6-1 سؤالات و فرضیات تحقیق
با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام شده در این حوزه که پیش از این از نظر گذشت، این تحقیق در نظر دارد تا به این سوال پاسخ دهد که آیا بین فراوانی گزارشگری مالی در طی سال با عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه رابطه معناداری وجود دارد؟ لذا به منظور پاسخ گویی به سوال تحقیق به آزمون فرضیه های تحقیق به شرح زیر اقدام می نماید.
1 . فراوانی گزارشگری مالی موجب کاهش عدم تقارن اطلاعاتی می شود.
2 . فراوانی گزارشگری مالی موجب کاهش هزینه حقوق صاحبان سهام می شود.
7-1 نوع تحقیق
تحقیق پیش رو در زمره تحقیقات استقرائی است که در قالب تحقیقات کمی، بصورت شهودی و تجربی انجام می پذیرد. در این تحقیق، با مطالعه مبانی نظری و تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی متغیر های مورد نظر تعریف خواهند شد و با جمع آوری داده های واقعی مربوط به متغیر های مورد نظر از طریق بانک های اطلاعاتی موجود از جمله نرم افزار ره آورد نوین، سایت www.irbourse.com، سایت www.codal.ir و سایت www.Fipiran.com پس از اعتبار سنجی به آزمون فرضیه می پردازیم. توضیحات تفصیلی روش تحقیق و روش آماری بکار گرفته شده در فصل سوم به تفصیل ارائه خواهد شد.
8-1 قلمرو تحقیق
1-8-1 قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که دارای شرایط زیر باشند:
1. از ابتدای سال 1382جزو شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران باشند.
2 . به لحاظ افزایش قابلیت مقایسه، سال مالی آن ها منتهی به پایان اسفند ماه باشد. علت ایجاد این محدودیت این است که در محاسبه متغیرها، به خصوص بازده، تا حد امکان دوره های زمانی مشابه باشند و شرایط و عوامل فصلی در انتخاب عوامل و متغیرها اثرگذار نباشد.
3 . شرکت هایی که سود آوری داشته باشند.
4 . جزء صنایع بانکی، بیمه و بازنشستگی، واسطهگری مالی، سرمایهگذاری و شرکت های هلدینگ و لیزینگ نباشند (به دلیل ماهیت خاص فعالیت آن ها و تفاوت در ترازنامه شان).
2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق
دوره زمانی انجام این تحقیق، از ابتدای سال 1385 تا انتهای سال 1390 هجری شمسی می باشد.
3-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق
از میان عوامل موثر بر عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه، در این تحقیق تاثیر دفعات گزارشگری مالی بر عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه بررسی می شود.
9-1 نتایج مورد انتظار و استفاده کنندگان از نتایج تحقیق
انتظار می رود که فراوانی گزارشگری مالی باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، همچنین کاهش هزینه سرمایه سهام شود. در این صورت، اطلاعات مربوط و شفاف تری در اختیار سهامداران، اعتبار دهندگان و سایر استفاده کنندگانی که به صورت های مالی تکیه می کنند و از نتایج آن در تصمیم گیری های خود استفاده می کنند، قرار می گیرد.
10-1 تعریف اصطلاحات
گزارشگری مالی
محصول نهایی فرآیند حسابداری مالی، ارائه اطلاعات مالی به استفاده کنندگان مختلف، اعم از استفاده کنندگان داخلی و استفاده کنندگان خارج از واحد تجاری، در قالب گزارشهای حسابداری است. آن گروه از گزارشهای حسابداری که با هدف تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان خارج از واحد تجاری تهیه و ارائه می شود، در حیطه عمل گزارشگری مالی قرار می گیرد (کمیته تدوین استاندارد های حسابداری، 1388).
دوره میانی
دوره گزارشگری کوتاه تر از یک سال مالی است.
گزارش مالی میان دوره ای
گزارشی برای یک دوره میانی است که شامل مجموعه کامل صورت های مالی (طبق استاندارد حسابداری شماره 1 با عنوان ” نحوه ارائه صورت های مالی “) یا صورتهای مالی فشرده است.
صورتهای مالی فشرده
حداقل شامل صورتهای مالی اساسی و گزیده ای از یادداشتهای توضیحی مطابق استاندارد شماره 22 است (همان مرجع).
عدم تقارن اطلاعاتی
عدم تقارن اطلاعاتی زمانی به وجود می‌آید که یک طرف قرارداد یا معامله از اطلاعات بیشتری آگاهی داشته باشد مشروط بر اینکه از این اطلاعات در زمان برقراری ارتباط با طرف دیگر به طور مؤثر استفاده کند. این آگاهی بیشتر، عمدتاً باعث ایجاد منافع اقتصادی برای طرف برخوردار از اطلاعات بیشتر است (لین و تیان، 2012).
هزینه سرمایه
هزینه سرمایه عبارت است از حداقل نرخ بازدهی که شرکت باید تحصیل کند تا اینکه در ارزش شرکت تغییری صورت نگیرد، یعنی ارزش شرکت کماکان حفظ گردد (پی نوو، 1387)
11-1 ساختار کلی تحقیق
فصل اول تحقیق پیش رو به بیان موضوع، اهمیت و ضرورت انجام آن، معرفی فرضیه های تحقیق، قلمرو پژوهش، تعاریف عملیاتی واژه های بکار گرفته شده در تحقیق و استفاده کنندگان از نتایج می پردازد.
فصل دوم به ارائه مطالبی در مورد مبانی نظری موضوع از جمله گزارشگری مالی، عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه می پردازد و تحقیقات انجام شده در زمینه مورد مطالعه این تحقیق را بیان می نماید.
فصل سوم مربوط به ساختار و روش تحقیق است. مباحثی از قبیل فرضیه ها، جامعه آماری، روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات مربوط به متغیر های تحقیق و رویه های تجزیه و تحلیل این اطلاعات در این فصل بیان می گردد.
فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری می پردازد و نتایج مربوط به آزمون فرضیه ها در این فصل ارائه می گردد.
فصل پنجم که آخرین فصل تحقیق است به ارائه خلاصه تحقیق، نتیجه گیری و پیشنهادات برای استفاده کنندگان این تحقیق و پیشنهادات برای تحقیقات بعدی اختصاص دارد.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
1-2 مقدمه
در این فصل ابتدا گزارشگری مالی، اهداف، ویژگی ها، عوامل موثر بر قابلیت اتکاء آن، استفاده کنندگان از صورت های مالی و . . . توضیح داده می شود. سپس مفهوم عدم تقارن اطلاعاتی، مبانی نظری آن، معیار های اندازه گیری عدم تقارن اطلاعاتی، تجزیه و تحلیل آن در بازار سرمایه، تاثیر افشاء بر عدم تقارن اطلاعاتی، پیامد ها و راهکارهای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی تشریح می گردد.
در ادامه به تعریف هزینه سرمایه، مفهوم، اجزاء تشکیل دهنده، کاربرد و مدل های اندازه گیری آن می پردازیم و در نهایت پیشینه تحقیق شامل تحقیقات داخلی و خارجی در مورد موضوع پژوهش شرح داده می شود.
2-2 گزارشگری مالی
جذب پس اندازهای راکد و سوق دادن آنها بسوی واحدهای تولیدی و ایجاد امکانات برای مشارکت عموم مردم در توسعه صنایع و سهیم شدن در سود کارخانجات از اهداف اصلی بورس اوراق بهادار هر کشور بشمار می رود به طوری که سازمان مذکور می تواند به عنوان یک اهرم در کنترل نرخ تورم و افزایش نرخ سرمایه گذاری، نقش حساسی را در جامعه ایفا نماید. بنابراین جهت نیل به این هدف سازمان مذکور باید بتواند اعتماد سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در بازار سرمایه جلب کند. این امر نیز تابع وجود یک بازار سرمایه شفاف و روش

مطلب مرتبط :   دانلود تحقیق در مورد تصمیم گیری در شرایط اطمینان کامل

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu