پایان نامه ارشد درباره مرحله درمان

پایان نامه ارشد درباره مرحله درمان

دانلود پایان نامه

 

آب‌کردن یخ اعضای گروه با استفاده از تکنیک « دور چرخیدن نام ها »
آشنا‌کردن اعضای گروه با هدف جلسات
روشن ساختن چارچوب جلسات
یافتن نامی برای گروه به کمک اعضا
معرفی کردن عروسک گروه به اعضا
توزیع برچسب ها در میان اعضای گروه
وسایل مورد نیاز:
برچسب نام ها ، عروسک و برچسب های کاغذی
مرور کلی این جلسه
در این جلسه درمانگر سعی می‌کند تا فضای امن و مطمئنی برای اعضای گروه فراهم آورد تا آنها بتوانند در فعالیت های گروهی مشارکت داشته باشند . همچنین وی باید هدف از این جلسات را برای اعضای گروه با زبانی ساده شرح داده و چارچوب مشخصی برای جلسات آتی مشخص کند. وی با معرفی عروسک گروه از اعضا می خواهد تا با کمک یکدیگر نامی برای این گروه تعیین کنند تا به این طریق همبستگی لازم را در بین آنها تقویت کند .
روند کار
1- درمانگر ابتدا جعبه نام‌هایی را که از قبل تهیه شده‌اند در میان اعضای گروه توزیع می‌کند . این نام‌ها باید تا پایان جلسه نزد اعضای گروه باقی بماند .
2- درمانگر با استفاده از تکنیک های مختلفی سعی می‌کند تا یخ میان اعضای گروه را آب کرده و آنها را برای مشارکت در فعالیت های گروهی آماده سازد. برای این منظور او می تواند از بازی « دور چرخیدن نام ها » استفاده کند. برای انجام این بازی، نخست کودکان باید به صورت حلقه ای روبروی هم بنشینند. درمانگر برای شروع بازی ابتدا نام خود را می گوید . اولین کودکی که در کنار درمانگر نشسته است باید علاوه بر تکرار نام درمانگر، نام خودش را نیز به آن اضافه کند ( به عنوان مثال : نام شما آقای مشاور و نام من نرگس است). این روند تا زمانی که آخرین کودک “، نام خود و اعضای گروه را تکرار کند ادامه خواهدیافت. درمانگر می تواند این بازی را این بار در خلاف جهتی که کودکان نشسته بودند، تکرار نماید. در بار دوم اعضا می توانند علاوه بر نام خود، علایق و دوست داشتنی‌‌های خود را نیز به آن اضافه کنند ( به عنوان مثال : نام من رضاست و از بازی فوتبال خیلی خوشم میاد ).
3- در این مرحله درمانگر، هدف از برگزاری این جلسات را به طور مختصر برای اعضای گروه شرح می دهد. درمانگر با استفاده از « بازی با نام ها » به اعضای گروه خاطر نشان می سازد « علی رغم اینکه همه ما نام ها و علایق متفاوتی داریم اما همه ما که در این گروه دور هم جمع شده ایم یک وجه اشتراک با یکدیگر داشته و در یک چیز شبیه به هم هستیم. آیا کسی می داند که آن وجه اشتراک چیست و چرا ما اینجاییم ؟». درمانگر باید اندکی صبر کند تا اعضای گروه در این ر ابطه نظرات و خیال‌پردازی های خود را بیان کنند و علیرغم نادرست بودن برخی نقطه نظرات بچه ها، باید از همه آنها استقبال کند. سپس درمانگر به طور خلاصه هدف از این جلسات را برای اعضا بیان می کند .
4- در این مرحله، درمانگر سعی می کند تا چارچوب جلسات را برای اعضای گروه شرح دهد. او باید برای اعضای گروه توضیح دهد که آنها هر چند وقت یکبار، کجا و چه مدت همدیگر را در اینجا ملاقات خواهند کرد. درمانگر باید برای کودکان تاکید کند که حضور آنها در هر جلسه الزامیست، چرا که آنها می توانند در طول این جلسات چیزهای جدیدی بیاموزند و در کنار آن فعالیت های فرح بخشی نیز با هم انجام دهند . درمانگر باید قوانین گروه را برای اعضای گروه شرح دهد، اینکه هر بار فقط یک شخص صحبت می کند و تا زمانی که حرف او به پایان نرسیده است فرد دیگر نباید حرف او را قطع کند و یا اینکه آنها باید رازدار باشند و حرف هایی که در اینجا زده می شود را خارج از جلسه برای سایرین بازگو نکنند ( آنها حق دارند صرفا راجع به افکار و احساساتشان در خارج از گروه با سایرین صحبت کنند ). برای اینکه بچه ها بتوانند به چرائی رازدار بودن در این جلسات بیشتر پی ببرند ، درمانگر باید مدت زمانی را به بحث در این رابطه با اعضای گروه اختصاص دهد و نظرات آنها را در این زمینه جویا شود. درمانگر باید به بچه ها یاد آوری کند که آنها می توانند در رابطه با هدف این گروه با والدین، دوستان و اطرافیان خود صحبت کنند .
5- در این مرحله، درمانگر از اعضای گروه می خواهد تا با کمک یکدیگر نامی برای این گروه انتخاب کنند. این کار به منظور تحکیم هویت گروه و جلب مشارکت بیشتر آنها در گروه صورت می گیرد. درمانگر می‌تواند تمام نام‌های پیشنهادی را برروی تخته یادداشت کرده و به اتفاق آراء، یک نام را برای گروه برگزیند.
6- در این مرحله، درمانگر، عروسک گروه را به اعضاء معرفی می‌کند. عروسکی که همانند سایر اعضای گروه، والدینش از هم جدا‌ شده‌اند و در این گروه شرکت کرده‌است تا همراه با بچه‌ها، چیزهای جدیدی در مورد طلاق یاد‌ بگیرد. برای اینکه اعضای گروه بتوانند با این عروسک، بهتر همانند‌سازی‌کنند از آنها خواسته می‌شود تا برای جلسه بعدی نامی برای آن انتخاب‌کنند.
7- در مرحله آخر، برچسب های کاغذی در بین گروه توزیع می‌شود. روی هر کدام از این برچسب‌ها یک ویژگی مثبت اعضای گروه نوشته شده‌است که آنها می‌توانند با نگهداری از آن تا جلسه بعدی از نقش خاص خود در گروه مطلع‌گردند. همچنین در پایان، درمانگر سعی می‌کند تا این جلسه را بطور خلاصه، مرور‌کند.
جلسه دوم
اهداف کلی
کمک به کودکان جهت درک و شناسایی احساسات خود و دیگران
آشنا‌کردن کودکان با مفهوم احساسات و احساسات اصلی
روند جلسه
مروری بر هدف و قوانین گروه

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه درباره رسانه‌های جمعی

Close Menu