منبع پایان نامه درمورد گروه های تروریستی

منبع پایان نامه درمورد گروه های تروریستی

دانلود پایان نامه

 

در فرد تکفیری تصاعد و افزایش نهادینه شده است؛ او همیشه دایره‌ی متدینان را تنگ‌تر می‌کند. چنان‌که امیرالمؤمنین علیه‌السلام خطاب به تکفیری‌های زمان خود فرمودند: اگر مخالفت با من از این روست که می‌پندارید من خطا کرده‌ام و گمراه شده‌ام، پس چرا همه را از دم شمشیرهایی که بر شانه حمایل کرده‌اید، می‌گذرانید و کسی که گناه کرده با کسی که گناه نکرده درهم می‌آمیزید؟
4. فاصله گرفتن از دین
مستندات روایی این شاخص در کتب شیعه و اهل‌سنت آمده است. تعبیر دینی آن «مروق» به معنای عبور کردن از اسلام است: (یَمْرُقُونَ مِنَ الْإِسْلَامِ کَمَا یَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِیَّهِ) این فرمایش پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله است. یعنی مشخصه‌ی فکری این‌ها آن است که در محدوده‌ی اسلام باقی نمی‌مانند؛ چراکه حدود را علما مشخص می‌کنند و تکفیری‌ها اصلاً کاری با علما ندارند.
دیدگاه قرآن درباره ترور وکشتن انسان‌های بیگناه
قرآن کریم به طور صریح و بدون ابهام، قتل یک انسان بی‌گناه (چه ترور و چه به ناحق) صرف نظر از دین و آیین وی را به مثابه کشتن همه انسان‌های خلقت مطرح می‌کند .
در قرآن به داستان قتل یا ترور هابیل توسط برادرش قابیل در آیات 27 تا 32 سوره مبارکه مائده اشاره شده است. این قتل از این نظر یک ترور است که هابیل در مقابل برادرش مقاومتی نمی‌کند و اظهار می‌کند که من از خدا می‌ترسم و لذا اقدامی در جهت کشتن تو انجام نمی‌دهم.
در این آیات اقدام قابیل (ترور ناجوان‌مردانه برادر) یک ظلم معرفی شده (وَ ذلِکَ جَزاءُ الظَّالِمِین)؛ و جزای آن دوزخ است. در آیه 32 این سوره می‌خوانیم: (…أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً…)؛ « هر کس یک انسان را بکشد بدون اینکه او کسی را کشته باشد و یا فسادی در زمین کرده باشد مثل این است که همه مردم را کشته است»
بر اساس آیه 49 سوره نمل (قالُوا تَقاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَیِّتَنَّهُ وَ أَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِیِّهِ ما شَهِدْنا مَهْلِکَ أَهْلِهِ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ)؛ «آنها گفتند: بیائید قسم یاد کنید به خدا که بر او (صالح) و خانواده‏اش شبیخون مى‏زنیم و آنها را به قتل مى‏رسانیم سپس به ولى دم او مى‏گوئیم ما هرگز از هلاکت خانواده او خبر نداشتیم و در این گفتار خود صادق هستیم.»
کلمه «لنبیتنه» از ماده «تبییت» به معنى شبیخون زدن و حمله غافلگیرانه شبانه است، این تعبیر نشان مى‏دهد که آنها در عین حال از طرفداران صالح بیم داشتند و از قوم و قبیله‏اش وحشت مى‏کردند، لذا براى اینکه به مقصود خود برسند و در عین حال گرفتار خشم طرفداران او نشوند، ناچار نقشه حمله شبانه را طرح کردند. از این آیات و آیات دیگر به‌راحتی می‌توان دریافت کرد که شبیخون زدن، همان ترورکردن در شب هنگام است و از نظر قرآن، ترور همراه مکر و نقشه‌های پلید و شیطانیست وبه ‌طور معمول با غافل‌گیری همراه است .
در آیه 30 سوره انفال، چنان که در تفاسیر آمده، داستان نقشه ترور پیامبر اکرم(ص) از سوی برخی از کافران و منافقان بیان شده است. (وَ إِذْ یَمْکُرُ بِکَ الَّذینَ کَفَرُوا لِیُثْبِتُوکَ أَوْ یَقْتُلُوکَ أَوْ یُخْرِجُوکَ وَ یَمْکُرُونَ وَ یَمْکُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماکِرینَ) این عمل باز هم با مکر شیطانی کفار همراه است و خداوند در هیچ جای از قرآن نفرمودهاند که مکر را به شما مسلمانان یاد دادیم تا شما هم با آنها مقابله کنید بلکه خداوند در مقابل مکر پلید کفار، خود وارد عمل شده و مکر آنها را خنثی می‌فرمایند .
از همین نکته بسیار روشن و ظریف می‌توان پی برد که خداوند مکر را در هر شکل و نوع خود نهی نموده و درنتیجه ترور و شبیخون زدن هم مورد پذیرش قرآن و خداوند نیست.
طبق آیات قرآنی انتقام‌جویی، جاه‌طلبی، کشورگشایی یا به‌دست آوردن غنائم و اشغال سرزمینهای دیگران، مجاز نیست و جنگ و جهاد در اسلام باید برای خدا و در راه رضای خدا باشد. (وَ قاتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ).
در راه خدا جنگیدن یعنی دفاع از حق، ریشه‌کن ساختن ظلم و فساد و بسط عدالت و «فی سبیل الله» یعنی اینکه نباید در جنگیدن پیشدستی کرد. غیر نظامیان (مخصوصاً کودکان و زنان) نباید مورد تهاجم واقع شوند و نباید هیچ تجاوزی در جهاد در راه خدا باشد و کاملاً باید متکی بر اصول اخلاقی بوده و نباید به ناتوانها، اسرا، مزارع و باغها و دامها و … تعدّی و تجاوز شود.
حال این سؤال را باید از فرقه های ضالّه سلفی تکفیری پرسید که آیا انفجار انتحاری و کشتن صدها زن و مرد و کودک بیگناه توجیه قرآنی دارد؟ آیا ایشان در حال اصلاح در میان مردم هستند؟!! آیا در آخرت برای این همه ظلم و جنایاتشان از ایشان سؤال نخواهد شد که (بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ)؛ « به کدامین گناه کشته شده است؟»
با این آیات متقن قرآنی، فرقه های سلفی تکفیری باید پاسخ دهند که آیا تفرقه در صفوف مسلمین و شروع جنگ و انجام ترور و انتحار در میان آنها در جهت خلاف مفاهیم قرآن و در جهت شیاطین جن و انس نیست؟ آیا پیروان مذاهب اسلامی را کافر دانستن و ریختن خون آنها را مباح دانستن منطبق بر آیات قرآن است؟
امروز مشاهده می‌کنیم که تفکر قسی‌القلب گروه هایی مانند وهابیت ، القاعده ، طالبان، داعش و … که به عنوان گروه های سلفی تکفیری شناخته می شوند، هیچ‌کدام از این اصول الهی و قرآنی را رعایت ننموده و در خشونت کامل، دست به جنایاتی می‌زنند که شقی‌ترین افراد عالم هم، این‌گونه عمل نکرده‌اند.
نتیجه گیری :
در حال حاضر یکی از عوامل مهم فتنه گری که در لباس دفاع از سنت، عملا در مسیر منافع غربیان گام برمی دارد، جریان سلفی تکفیری است.
آنچه که امروزه تروریسم دینی نامیده می شود و مسلمانان را عامل جنگ و کشتار معرفی می کند، اساسا با دین ارتباطی ندارد و تنها ناشی از فهم ناصواب دین و کاربست نادرست از آن است. سبب این خشونت یا تروریسم که به نام دین و مسلمانان اعمال می شود، اختلال و کاستی در تحلیل اسلام حقیقی و قرآن، و دست نشانده بودن گروه ها و فرقه های به ظاهر مسلمان است که نه تنها از اسلام حقیقی و قرآن چیزی نمی دانند بلکه بویی از انسانیت نیز در آنها مشاهده نمی شود. تکفیری ها و تروریست ها و انتحاری ها ابزار محور آمریکایی اسرائیلی هستند که در راستای منافع این محور حرکت می کنند؛ گاهی آنها را به افغانستان و پاکستان و زمانی به عراق و سوریه و در برهه دیگر از زمان به لبنان اعزام می کنند؛ تروریست ها و تکفیری ها که از نعمت عقل و منطق بی بهره اند و در هر نقطه ای که محور آمریکایی اسرائیلی بخواهند می توانند از این افراد برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود بهره برداری کنند.
نسبت دادن این ترورها و کشتارها به مسلمانان توسط استکبار جهانی به خاطر اسلام هراسی آنان است.
با نگاهی به نتایج و پیامدهای مخرب و مصیبت بار اقدامات گروه های تروریستی تکفیری که در حقیقت ابزار استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل برای پیشبرد سیاست های سلطه طلبانه شان هستند، می توان گفت تروریسم تکفیری و سازندگان و حامیان آن عاملان بی ثباتی و ناامنی و تنش و هرج و مرج در سایر مناطق جهان هستند.
دستآوردها :

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد با موضوع فرهنگ و سیاست گذاری

بستن منو