منبع پایان نامه درمورد پیامبر اسلام (ص)

منبع پایان نامه درمورد پیامبر اسلام (ص)

دانلود پایان نامه

فصل پنجم
اتهام به خشونت طلبی با تمسک به سیره و رفتار پیامبر (ص) و عملکرد بعضی از مسلمانان و نقد آن

 

بخش اول: سیره و رفتار پیامبر اکرم (ص)
بخش دوم : عملکرد بعضی از مسلمانان تندرو
بخش اول: سیره و رفتار پیامبر اکرم (ص)
رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بر بُلندای خُلق عظیم قرار داشت و به حق تندیس اخلاق بود . تعبیرات قرآن می رساند که رفتار و خُلق حضرت، همراه و عجین با شخصیت ایشان بوده است. از جمله عوامل مهم در انتشار دین اسلام و راز محبوبیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) در دل های مردم، اخلاق شایسته ایشان بود.
نرم خویی و ملاطفت با مردم، در سیره رفتاری پیامبر(صلی الله علیه وآله)فراوان به چشم می خورد، برخوردهای نرم و ملاطفت آمیز آن حضرت با دیگران، مایه قوام مناسبات اجتماعی و عنصری مهم در اصلاح جامعه بوده است. رسول خدا با رفتار نرم و ملاطفت آمیز، توانست جامعه را دگرگون نماید، و وحدت و همدلی را در میان مردم برقرار سازد که در غیر آن امکان ایجاد پیوند اجتماعی میسر نمی شد. خداوند می فرماید: (فَبِما رَحْمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِین)؛ «از پرتو رحمت الهى در برابر آنها نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراکنده مى‏شدند بنا بر این آنها را عفو کن و براى آنها طلب آمرزش نما و در کارها با آنها مشورت کن اما هنگامى که تصمیم گرفتى (قاطع باش و) بر خدا توکل کن زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد».
البته مدارای مورد بحث به معنای چشم پوشی از حق و زیر پا گذاشتن اصول و یا عبور از حدود معیارهای اساسی نیست، بلکه نوعی روش در برخورد با دیگران است که خداوند بندگان ویژه خویش را بر آن می ستاید: (وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاما)؛ « بندگان خاص خداوند رحمن آنها هستند که با آرامش و بى تکبر بر زمین راه مى‏روند و هنگامى که جاهلان آنها را مخاطب سازند به آنها سلام مى‏گویند (و با بى اعتنایى و بزرگوارى مى‏گذرند».
پیامبر اسلام (ص) در برخورد خشونت آمیز دیگران نیز از قهر و خشونت بهره نگرفت. وقتی پیامبر اعظم (ص) در مکه برای دعوت مردم به خداپرستی ظهور کرد، با عکس العمل شدید قریش مواجه شد و قریش از هیچ گونه آزار و شکنجه، اهانت و افترا دریغ نورزید و او را فردی کذاب، ساحر، مجنون و… معرفی کردند، ولی عکس العمل پیامبر (ص) این بود که: «بارالها، قوم من را بیامرز که آنان نادان اند.»
نمونه دیگری از عظمت اخلاق رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در ماجرای فتح مکّه متجلّی است; زمانی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) و یاران ایشان قریش را به تسلیم وادار نمودند و صفوف کینه توزانه دشمنان اسلام را در سرزمین مکّه درهم شکستند، در چنین روز با شکوهی که اوج پیروزی و عظمت مسلمانان در دوران رسالت پیامبر بود، مسلمانان، به ویژه کسانی که از ستم قریشیان شکنجه دیده بودند، گمان بردند که آن روز با مکّیان معامله به مثل می شود و زمان انتقام فرا رسیده و جان و مال مردم مکّه از احترام برخوردار نیست. به همین دلیل، شعار می دادند: «الیوم یوم الملحمه، الیوم تستحل الحرمه، الیوم اذل اللّه قریشاً» امروز روز انتقام است. امروز روزی است که حرمت دشمنان از بین رفته است. امروز خداوند قریش را به ذلّت و خواری گرفتار ساخته است.هنگامی که گزارش این شعار به پیامبر(صلی الله علیه وآله) رسید، به حضرت علی(علیه السلام)دستور داد، پرچم اسلام را از دست آنان بگیرد و شعار دهد: «الیوم یوم الرحمه، الیوم اعزّ اللّه قریشاً» امروز روز عفو و رحمت است. امروز خداوند قریش را عزّت عنایت نمود .
پس از آنکه پیامبر(صلی الله علیه وآله) همراه با حضرت علی(علیه السلام)، خانه خدا را از لوث وجود بت ها پاک کرد، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بر حلقه در کعبه ایستاد و پس از سخنانی فرمود: مردم قریش! شما بدترین همسایگان پیامبر بودید، به تکذیب او پرداختید، وی را از میان خود طرد نمودید و از سرزمین خودش بیرون راندید و به اذیت و آزار وی اقدام نمودید و باز هم راضی نشدید، بلکه به شهرهایمان یورش آوردید و با ما جنگیدید; اما امروز بروید! شما اکنون آزاد و رها هستید.
بدین سان، رسول خدا(صلی الله علیه وآله) با گذشت و برخورد کریمانه خویش، کردارهای پلید قریشیان را نادیده گرفت و در پی انتقام آنان برنیامد. این اقدام تاریخی و عفو بی بدیل، در دل های مشرکان مکّه تأثیری عجیب گذاشت و چنان تصویری از شخصیت و اخلاق پیامبر در قلب آنان به وجود آورد که به تعبیر قرآن، فوج فوج رو به اسلام آوردند. آنان با انتخاب و آگاهی، به اسلام گرویدند و بسیاری از ایشان دست از باورهای باطل کشیدند و مسلمان شدند.
آری، رسول خدا با عفو و گذشت بی بدیل خویش، «از دشمنی انتقام نگرفت، هرگز نوکر و یا همسران خود را نیازرد و کسی را با دست خویش تنبیه نکرد… .»
شیوه پیامبر(ص) در برخورد با اهل کتاب نیز ، مدارا و گذشت بود. با همه کارشکنى و کینه ورزى هایى که نسبت به پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان به کار مى بستند، آن حضرت، حقوق انسانى آنها را محترم مى شمرد و در رعایت آزادى دینى آنها مى کوشید.
با وجود موارد زیادى از مدارا، که در رفتار و سیره نبوى ملاحظه مى‏شود، نمونه‏هاى برخورد تند و غیرقابل انعطاف نیز در سیره عملى پیامبر وجود دارند. آنجا که اساس و بنیان دین هدف گرفته شود و اقدامات مخالفان در مقابل اصول تغییرناپذیر دین اسلام و به منظور از بین بردن آن باشد، رفتار پیامبر متعصّبانه و انعطاف‏ناپذیر است. تاریخ به خوبى شاهد رفتارهاى همراه با قاطعیت پیامبر در حفظ اهداف و اصول نهضت اسلامى است؛ اصولى مانند: عدالت، ظلم‏ستیزى، مبارزه با شرک و کفر و ستایش خداوند.
در پی چنین رفتار قاطع و محکمی از جانب رسول خدا با برخی از مشرکان و به خصوص برخی از یهودیان معاند ، و دستور قتل برخی از دشمنان سرسخت یهودی ، عده ای از بی خردان و معاندان اسلام و پیامبر، این قضایا را که در برخی از کتابهای تاریخی نیز نقل شده است مستمسکی جهت متهم نمودن پیامبر رحمت به خشونت گرایی قرار داده اند.
اتهامات معاندان به پیامبر اکرم (ص)
از جمله کسانی که اتهامات بی پایه و اساسی را به پیامبر اسلام (ص) نسبت داده است دکتر علی سینا است که در سایت زندیق دست به شبهه پراکنی هایی زده و مطالب و اتهامات خود را نسبت به پیامبر (ص) مطرح نموده است.
دکتر سینا سخنان زشت و زننده ای درباره پیامبر بیان کرده و ایشان را کینه جو ، ظالم ، خشن و فردی سرشار از تنفر می داند و به زعم خود اتهامات و شبهاتی را به پیامبر نسبت می دهد که می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
اعدام حدود 900 نفر از یهودیان بنی قریظه
تبعید هزاران یهودی و به بردگی گرفتن زنهایشان

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد رایگان درمورد رشد و بالندگی

Close Menu