منبع پایان نامه درمورد علامه طباطبایی

منبع پایان نامه درمورد علامه طباطبایی

دانلود پایان نامه

 

حال اگر انسان هایى از پذیرش و رعایت این حق الهى سر باز زدند، خداوند مى‌تواند در همین دنیا آن‌ها را عقوبت کند. این عقوبت مى‌تواند به این صورت باشد که خداوند از مؤمنان و صالحان بخواهد که بر آنان یورش برند و جلوى تباه کارى و فساد آنان را در زمین بگیرند و به آن خاتمه دهند، که این همان جهاد ابتدایى است.
جهاد ابتدایى جز این نیست که به منظور احقاق حقى که خداى متعال بر کل بشریت دارد، گروهى از بندگان شایسته خداى متعال مأموریت یابند بر کسانى که این حق را پایمال کرده و راه شرک و کفر و ظلم و فساد در پیش گرفته اند یورش برند و تا زمانى که دین حق و اراده خدا حاکم شود نبرد را ادامه دهند.
2 – دفاع از حقوق انسانی انسان‌ها
برخی از اندیشمندان مسلمان جهاد ابتدایی را دفاع از حقوق انسانی انسان‌ها می‌دانند. از دیدگاه ایشان توحید و دین کامل، یک حق انسانی قلمداد شده و دفاع از آن کمتر از دیگر حقوق انسانی نیست. بنابراین، جهاد ابتدایی در حقیقت دفاع از حقوق انسانی به شمار می‌آید و مانند همه دفاع‌های دیگر، مشروع و مجاز تلقی می‌گردد.
علامه طباطبایی در بحثی تحت عنوان «جهادی که قرآن دستور می دهد» دفاع کامل از حق فطری انسانیت را مقتضی توسعه حکم جهاد بیان می کند.
سید قطب در تفسیر فی ظلال القرآن ذیل آیه 190 سوره بقره رسیدن به منبع الهی اسلام و پذیرفتن آن را از حقوق بشری دانسته و اذعان می نماید که چیزی نباید مانع تدین به آن گردد و اگر گروهی در برابر دعوت اسلامی ایجاد مزاحمت و فتنه گری کردند ، بر مسلمانان واجب است که در مقابل آنها ایستادگی نمایند. جهاد در اسلام برای تأمین چنین هدفی است .
شهید مطهری نیز با بیانی شیوا و تبیین دقیق جهاد ابتدایی، آن را به جهاد دفاعی برگردانیده اند. از دیدگاه ایشان، جهاد ابتدایی مقیّد است و این گونه نیست که مطلق باشد. قیدهای «جهاد با جنگ افروزان»، «دفاع از حقوق بشر» ، «نفی اکراه در پذیرش اسلام» و رفع فتنه از عالم مبیّن این واقعیت می باشند.
بر این اساس، اسلام به خود حق می‌دهد که با تمام مظاهر شرک و عوامل بی‌دینی و بی‌اعتقادی بشر مبارزه کند و خود را مجاز می‌داند با هر چیز یا هر کس که در اغوا کردن مردم و گرایش آنها به سوی شرک و باطل نقش دارد و یا جلوی نشر و نفوذ دین حق را می‌گیرد، مبارزه نماید.
پس فلسفه جهاد ابتدایی، احقاق حق عظیمی است که خدای متعال بر جمیع بندگان خود دارد و بنابراین می توان، جهاد ابتدایی را دفاع از «حق الله » و در نتیجه یکی از اقسام جهاد دفاعی به حساب آورد .
ماهیت جهاد در اسلام
از آیات قرآن و احادیث پیشوایان معصوم(ع) به روشنی آشکار می‌شود که هدف اصلی جهاد اسلامی برداشتن فتنه‌ از میان جامعه، برقراری آیین الهی، نشر توحید و خداپرستی و پیاده کردن احکام نجات‌بخش اسلام است. جهاد اسلامی هدف والایی دارد و از خواسته‌های مادی و دنیوی و نیز جنگجویی و کشورگشایی برتر است. هدف جهاد براساس بینشی انسانی استوار است و برای نجات انسان از انحراف و گمراهی معین شده است.
قرآن کریم بر هدف اصلی جهاد و مبارزه تأکید فراوان کرده است و همین موضوع، جهاد اسلامی را از سایر جنگها متمایز می‌کند، هدف جهاد این است که در راه رضای حق تعالی باشد و این هدف در قرآن کریم با لفظ«فی سبیل الله» بارها تکرار شده است.
(وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِین)؛ « و در راه خدا، با کسانى که با شما مى‏جنگند، نبرد کنید! و از حد تجاوز نکنید، که خدا تعدى کنندگان را دوست نمى‏دارد».
(وَ الَّذِینَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبیلِ اللّهِ أُولئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَهَ اللّهِ)؛ « و کسانى که در راه خدا هجرت و جهاد کردند، همانان به رحمت خدا امید دارند.»
این آیات شریفه نشان می‌دهد که جهاد اسلامی همیشه در راه خداوند انجام می‌شود و هیچ‌گاه مسائل فردی و منافع شخصی در آن وجود ندارد.
خداوند متعال در آیات گوناگون، هدف از جهاد را بیان می‌کند و تصویر روشنی از برنامه ی‌اسلام برای جهاد و کاربردهای پیکار در راه خدا به‌دست می‌دهد. جهاد در اسلام براى چند هدف، مجاز شمرده شده است:
1 ) دفع فتنه و جلوگیری از فساد
از جمله اهدافی که برای جهاد در قرآن شریف به آن تصریح شده است ، دفع فتنه و جلوگیری از فساد است .
( وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعالَمِین)؛ « و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دفع نمی کرد ، زمین را فساد می گرفت ولی خداوند نسبت به جهانیان لطف و احسان دارد.»
و در جای دیگر می فرماید: (وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرا)؛ « اگر خدا – رخصت جنگ ندهد – و دفع شر بعضی از مردم را به بعضی دیگر نکند ، همانا صومعه و دیرها و معابد یهود و نصاری و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می شود ویران می گردد.»
خداوند دستورها و برنامه‏هایى براى سعادت و آزادى و تکامل و خوشبختى و آسایش انسانها طرح کرده است، و پیامبران خود را موظف ساخته که این دستورها را به مردم ابلاغ کنند، حال اگر فرد یا جمعیتى ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند و سر راه دعوت انبیاء موانعى ایجاد نمایند آنها حق دارند نخست از طریق مسالمت‏آمیز و اگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند و آزادى تبلیغ را براى خود کسب کنند.
به عبارت دیگر: مردم در همه اجتماعات این حق را دارند که نداى منادیان راه حق را بشنوند، و در قبول دعوت آنها آزاد باشند حال اگر کسانى بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند و اجازه ندهند صداى منادیان راه خدا به گوش جان آنها برسد و از قید اسارت و بردگى فکرى و اجتماعى آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند براى فراهم ساختن این آزادى از هر وسیله‏اى استفاده کنند.

مطلب مرتبط :   دانلود تحقیق با موضوع بهره بردار

Close Menu