منبع پایان نامه درمورد زین العابدین (ع)

منبع پایان نامه درمورد زین العابدین (ع)

دانلود پایان نامه

این کتاب عظیم به انسان نگاه انسانی دارد و بس، بدون این که عقیده ای یا گرایشی را در زمینه پیاده کردن عدالت و محکم سازی آن در میان مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان مورد توجه قرار دهد. روش پیامبر (ص) بر پایه همین دیدگاه استوار بود،ایشان یکی از یاران را به دلیل تجاوز به یک یهودی و زدن او مواخذه کرد. انصار یک نفر از خودشان را در نزدیکی سرزمین یهودکشته یافتند و چون دو شاهد اقامه نکردند و راضی به قسم دادن یهود نیز نشدند پیامبر مسئولیت این قتل را متوجه یهود نساخت، بلکه دیه مقتول را از بیت المال داد تنها به این دلیل که برابری در اجرای عدالت را تثبیت کند.  

اهل کتاب عدالت اسلام و رسول خدا را در هنگام حکم بین آنان و مسلمانان و همچنین در حکم فیمابین خود اهل کتاب احساس کرده بودند لذا تقاضا کردند تا پیامبر فردی از مسلمانان را برایشان قاضی بفرستد.
امام زین العابدین (ع) در رساله حقوق فرمود: «و اما حق اهل ذمه، پس حکم آنان این است که از آنان آنچه را خداوند پذیرفته بپذیری و بدان چه خداوند برای آنان تعهد کرده وفا کنی… وهمان که خداوند بر تو جاری کرده درباره آنان جاری سازی.»
بند 14 از ماده سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر (ایجادتضمین عدالت قضایی برای همگان و مساوات و برابری در حقوق دربرابر قانون) تصریح کرده است. و اصل چهارده قانون اساسی تصریح دارد که: (… دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظف اند نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند…)
5 – استقلال قضایی
استقلال قضایی یکی دیگر از حقوق و امتیازات اقلیت های مذهبی به حساب می آید. در اسلام با وجود این که حق اقلیت های مذهبی با قراداد ذمه تضمین شده، حق ترافع قضایی نیز برای آنان در مواردی که احقاق حق، به حکم ضرورت، چنین حقی را ایجاب کند به آنان اجازه داده شده است. ذمیان با وجود احراز حق ترافع در دادگاه های اسلامی از آزادی و اختیار نیز در نحوه ی ترافع برخوردار می باشند. بدین ترتیب که آنان می توانند از طرح دعوا در دادگاههای مسلمین خودداری نموده و به مراجع قضایی مذهبی خود مراجعه کنند و بر اساس همین اصل اسلام حق استقلال قضایی را برای متحدین خود محفوظ داشته است. هر چند این حق انتخاب تنها در حالتی متصور است که هر دو طرف اختلاف غیر مسلمان باشند و در حالاتی که یکی از طرفین (خواه مدعی یا مدعی علیه) مسلمان باشد، مراجعه به محاکم غیر اسلامی مجاز دانسته نمی شود.
6 – احوال شخصیه
یکی دیگر از ارکان ممتاز حقوق اقلیت های مذهبی محسوب می گردد. اقلیت هایی که در تشکیل جامعه ی متحد بزرگ اسلامی با انعقاد قرارداد ذمه شرکت نموده اند در مسایل مربوط به حقوق مدنی از قبیل ازدواج، طلاق، ارث و نظایر آنها ملزم به پیروی از قوانین اسلام نخواهند بود و مقررات و قوانینی که در این زمینه در آیین ها ی سه گانه ی مقرر شده، از طرف مسلمین و دستگاه های قضایی و اجرایی جامعه ی اسلامی به رسمیت شناخته می شود و پیروان آیین های مزبور هر گروهی می توانند طبق رسوم و مقررات آیین مورد اعتقاد خود رفتار نموده و از قوانین متبوع خود پیروی کنند.
پیامبر خدا عقد ازدواج مشرکان و طلاقشان را به رسمیت شناخت و حق وصیت را برای آنان در نظر گرفت و حق صدقه دادن به یکدیگر رابر ایشان منظور داشته است. اهل بیت(ع) نیز این حقوق را برای غیرمسلمانان ثابت دانسته اند: امام صادق (ع) همه مسائل ازدواج (که یکی از آن ها جمع بین بیش از چهار همسر است) را برای غیرمسلمان پذیرفته، چراکه این عمل در نزد آنان جایز است و به درستی عقد اعتراف کرده گرچه مهرشان شراب یا چیزی که نزد مسلمانان مالیت نداردباشد. هم چنین مردم را از متهم ساختن غیرمسلمان به زناگرچه با محارم خود ازدواج کرده باشد باز داشته و مسائل مختلف ارث بری را در میانشان جاری دانسته است.
خوشرفتاری مسلمانان با اقلیت های مذهبی در بیان قرآن و سیره اهل بیت (ع)
خوشرفتاری مسلمانان با اقلیت های مذهبی از جمله مواردی است که در قرآن و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) نمود قابل توجهی دارد. در این زمینه اسلام به مسلمانان تأکید می کند که تعهدات خود را در مورد حمایت از «اهل ذمه» محترم شمارند و با آنان مدارا و خوشرفتاری کنند چنان که در قرآن مجید آمده است:
( وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْکِتابِ إِلاَّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِلاَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ وَ قُولُوا آمَنَّا بِالَّذِی أُنْزِلَ إِلَیْنا وَ أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ وَ إِلهُنا وَ إِلهُکُمْ واحِدٌ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُون)؛ «با اهل کتاب جز به روشى که از همه نیکوتر است مجادله نکنید، مگر کسانى که از آنها مرتکب ظلم و ستم شدند، و به آنها بگوئید ما به تمام آنچه از سوى خدا بر ما و شما نازل شده ایمان داریم، معبود ما و شما یکى است و در برابر او تسلیم هستیم».
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) درباره اهل کتاب (یهود، نصاری، مجوس) مسلمانان را به رفق و مدارا توصیه کرده است، دراین باره از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حدیثی نقل شده که فرمود: « من ظلم معاهداً و کلّفه فوق طاقته فأنا حجیجه یوم القیامه».
«هر کس بر هم پیمان مسلمانان ستم کند یا به او بیش از توانش تکلیف نماید من در روز قیامت شخصاً او را به محاکمه خواهم کشاند».
رفتار مسالمت آمیز پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با اهل ذمه همواره سرمشق مسلمانان بود. امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به فرماندار خود درباره اهل ذمه اینگونه سفارش فرمود:
«دقت کن هنگامی که بر آنان وارد شدی، مبادا به عنوان جزیه لباس های آنان را بفروشی گو این که تابستان باشد و نیازی به آن لباس ها نداشته باشند و همچنین ارزاق و چهارپایان آنان را به معرض فروش نگذار. من حاضر نیستم تو برای خاطر درهمی حتی یک تازیانه بر یکی از آنان بزنی و یا برای مطالبه درهمی آنان را سرپا نگهداری». نماینده حضرت عرض کرد: «ولو به قیمت این تمام شود که به همین حالی که می روم تهیدست باز گردم؟» فرمود: «وای بر تو ما جمعیتی هستیم که مأمور به عفو و احسانیم».
بنابر آنچه گذشت، این حقیقت آشکار است که روح اغماض و مدارا نسبت به اهل ذمه، جزء لاینفک تعلیمات عالیه اسلام است، و رفتار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) و مسلمانان در طول تاریخ با اقلیت ها، روشنگر این حقیقت است.
نتیجه گیری :
با توجه به این مطالب، مى توان ادعا کرد که نه تنها پرداخت مالیات «جزیه» هیچ گونه اجحاف و ظلمى نیست، بلکه با توجه به معافیت اقلیّت ها از خمس و زکات و از همه مهم تر، معافیت از مشارکت در جنگ ها و برخورداری از حقوقی که اسلام برای آنها در نظر گرفته است، پرداخت مالیات سالانه به عنوان «جزیه» در مقایسه و سنجش با منافعى که از حکومت عاید آنان مى شود، جدّاً قابل مقایسه نیست و اسلام نه تنها هیچ گونه خشونتی نسبت به اقلیت ها را تجویز نکرده بلکه مدارا و خوش رفتاری با آنها را جزء تعلیمات عالیه اسلام می داند.
بنابراین فلسفه اخذ جزیه نشان می‌دهد اسلام به دنبال خواری و ذلت غیر مسلمانان نبوده و نخواهد بود . آنها که دادن جزیه را یک نوع خواری و ذلت غیر مسلمانان به حساب می آورند یا به احکام ، قوانین و فلسفه جزیه آگاهی نداشته و نسبت به حقوق اقلیت ها در جامعه اسلامی ناآگاه می باشند و یا اسلام ستیزانی هستند که می خواهند با ایجاد شبهه و طرح اتهام ، اسلام و قرآن را در بین جوامع و مردم ، دینی خشن جلوه دهند.
از مجموع آنچه گفته شد ایرادها و شبهاتی که در زمینه این حکم اسلامى مطرح مى گردد، از میان خواهد رفت ، و ثابت مى شود که این یک حکم عادلانه و منطقى است .

مطلب مرتبط :   پایان نامه رایگان درمورد آیت الله جوادی آملی

Close Menu