منبع پایان نامه درمورد حیات اجتماعی

منبع پایان نامه درمورد حیات اجتماعی

دانلود پایان نامه

بنابراین اگر جنگ در کار نباشد و مومنین مجاز به جنگ نباشند ، تمام هستی بشریت به خطر می افتد . زیرا هر کس که بخواهد به خواسته اش ولو نامشروع و غیر مجاز می رسد. لذا جنگ و دفاع آمده است تا مانع فساد و فتنه شود . اگر چنین برخوردهایی نباشد آثار حق و فطرت به کلی نابود می شود و هر آنچه را که بتوان با آنها به یاد خدا بود ، از بین می رود. که در صورت فراگیر شدن فساد و تباهی اساس حیات اجتماعی نابود می شود.  

قرآن در جایی دیگر می فرماید : (وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ)؛ « و با آنها پیکار کنید! تا فتنه (و بت پرستى، و سلب آزادى از مردم،) باقى نماند، و دین، مخصوص خدا گردد». این ایه شریفه هدف جنگ و قتال را ریشه کردن فتنه می شمرد.
2) رهائی از ظلم و ستم و حمایت از مظلومان
از جمله اهداف بدیهی جهاد ، رهایی از ظلم و ستم و ستمکاران است ، چرا که در مقابل تهاجم و ظلمهایی که به هر انسانی می شود ، می بایست از خود دفاع کرد. دفاع از حیات مادی و معنوی بر هر انسانی واجب است و اگر این ظلم به افراد مسلمان وارد شود ، دفاع از آنان نیز واجب خواهد بود قرآن کریم در این مورد می فرماید : ( وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَهِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیراً)؛ « چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانى که (بدست ستمگران) تضعیف شده‏اند پیکار نمى‏کنید، همان افراد (ستمدیده‏اى) که مى‏گویند: خدایا! ما را از این شهر (مکه) که اهلش ستمگرند بیرون ببر، و براى ما از سوى خود، ولیى قرار ده، و براى ما از سوى خود یار و یاورى معین فرما.»
به این ترتیب، قرآن از مسلمانان مى‏خواهد که هم در راه خدا و هم مستضعفان مظلوم، جهاد کنند، و اصولا این دو از هم جدا نیستند و با توجه به اینکه در آیه فوق قید و شرطى نیست، این مظلومان و مستضعفان در هر نقطه جهان، باشند، باید از آنها دفاع کرده نزدیک و دور، داخل و خارج کشور تفاوت نمى‏کند.
و به تعبیر دیگر حمایت از مظلومان در مقابل ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود، حتى اگر به جهاد منتهى گردد، اسلام اجازه نمى‏دهد مسلمانان در برابر فشارهایى که به مظلومان جهان وارد مى‏شود بى‏تفاوت باشند، (لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُون) . و این دستور یکى از ارزشمندترین دستورات اسلامى است که از حقانیت این آیین خبر مى‏دهد.
3) دفاع در برابر هجوم دشمن
یکی دیگر از مهمترین اهداف تشریع جهاد دفاع کردن در برابر متجاوز است. گرچه تا قبل از تشریع جهاد ، مسلمین مورد ضرب و شتم دشمن قرار می گرفتند ولی زمانی که تقریباً عده مناسب و مختصر قدرتی پیدا کردند ، خداوند جهاد را در حد دفاع جایز فرموده که می توان از قرآن نیز استفاده کرد . آنجا که می فرماید : (وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِین)؛ « و در راه خدا، با کسانى که با شما مى‏جنگند، نبرد کنید! و از حد تجاوز نکنید، که خدا تعدى کنندگان را دوست نمى‏دارد.»
و یا می فرماید : ( وَ لا تُقاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ حَتَّى یُقاتِلُوکُمْ فِیهِ فَإِنْ قاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ )؛ « و با آنها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نکنید! مگر اینکه در آن جا با شما بجنگند. پس اگر (در آن جا) با شما پیکار کردند، آنها را به قتل برسانید».
در جایی دیگر می فرماید : ( أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا)؛ « به آنها که جنگ بر آنان تحمیل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا که مورد ستم قرار گرفته‏اند».
اگر جهاد و دفاع و مقاتله تجویز نشده بود ، قطعاً قدرت دفاع نداشتند و اهداف شریعت و اسلام نیز دچار خدشه می شد . لذا می توان یکی از اهداف تشریع جهاد را مبارزه با این افراد دانست.
4) محو شرک و بت پرستى
اسلام در عین اینکه آزادى عقیده را محترم مى‏شمرد و هیچ کس را با اجبار دعوت به سوى این آیین نمى‏کند، به اقوامى که داراى کتاب آسمانى هستند، فرصت کافى مى‏دهد که با مطالعه و تفکر آیین اسلام را بپذیرند، و اگر نپذیرفتند، با آنها به صورت یک« اقلیت هم پیمان» (اهل ذمه) معامله مى‏کند و با شرایط خاصى که نه پیچیده است و نه مشکل با آنها همزیستى مسالمت‏آمیز بر قرار مى‏نماید، در عین حال نسبت به شرک و بت پرستى، سختگیر است زیرا شرک و بت پرستى نه دین است و نه آیین و نه محترم شمرده مى‏شود، بلکه یک نوع خرافه و انحراف و حماقت و در واقع یک نوع بیمارى فکرى و اخلاقى است که باید به هر قیمت که ممکن شود آن را ریشه‏کن ساخت .
باید توجه داشت ( لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی) یعنی دین تلاش می کند رشد را و گمراهی و انحراف را در نیل به هدف سعادت انسانیت شفاف سازد و بشریت را نسبت به آنها روشن نماید، لذا شرک و بت پرستی همان ضد رشد و مسیر غوایت و گمراهی است. کلمه آزادى و احترام به فکر دیگران در مواردى به کار برده مى‏شود که فکر و عقیده لااقل یک ریشه صحیح داشته باشد، اما انحراف و خرافه و گمراهى چیزى نیست که محترم شمرده شود و به همین دلیل اسلام دستور مى‏دهد که بت پرستى به هر قیمتى که شده است حتى به قیمت جنگ، از جامعه بشریت ریشه کن گردد. بت خانه‏ها و آثار شوم بت پرستى اگر از طرق مسالمت‏آمیز ممکن نشد با زور ویران و منهدم گردند.
آرى اسلام مى‏گوید باید صفحه زمین از آلودگى به شرک و بت پرستى پاک گردد و به همه مسلمین نوید مى‏دهد که سرانجام توحید و یکتا پرستى به تمام جهان حاکم خواهد شد و شرک و بت پرستى ریشه کن خواهد گشت.
از آنچه در مورد اهداف جهاد بیان شد روشن مى‏شود که اسلام جهاد را با اصول صحیح و منطق عقل هماهنگ ساخته، و هرگز آن را وسیله سلطه‏جویى و کشورگشایى و غصب حقوق دیگران و تحمیل عقیده، و استعمار و استثمار قرارنداده است.
بررسی آیات جهاد در پاسخ از شبهه افکنان
شبهه افکنان مغرض و معاند با جستجوی دقیق در بیش از 6200 آیه از قرآن کریم تنها حدود 10 آیه را یافته و با هیاهوی تبلیغاتی سعی میکنند این کتاب عزیز را بعنوان کتابی خشونت زا معرفی کنند حال آنکه با اندکی توجه در همین تعداد اندک از آیات نیز بوضوح روشن میگردد که موضوع این آیات در صحنه های جهاد با کافرین محارب و مهاجم است و لا غیر. به علاوه حسب قواعد زبانی لازم است مجموعه آیات را در نگاه به یکدیگر ملاحظه و ارتباط عام و خاص ، مطلق و مقید ، مجمل و مبین و … را مشاهده نمایند که اگر این اصول را در ارزیابی توجه می کردند قطعاً این شبهات را طرح نمی کردند. ( اگر با نگاه انصاف به قضاوت می نشستند) .
کشتن مشرکان و بت پرستان در هر جا
وَ قاتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَیْثُ أَخْرَجُوکُمْ وَ الْفِتْنَهُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا تُقاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ حَتَّى یُقاتِلُوکُمْ فِیهِ فَإِنْ قاتَلُوکُمْ فَاقْتُلُوهُمْ کَذلِکَ جَزاءُ الْکافِرِینَ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِینَ .
و در راه خدا، با کسانى که با شما مى‏جنگند، نبرد کنید! و از حد تجاوز نکنید، که خدا تعدى کنندگان را دوست نمى‏دارد! و آنها را [بت‏پرستانى که از هیچ گونه جنایتى ابا ندارند] هر کجا یافتید، به قتل برسانید! و از آنجا که شما را بیرون ساختند [مکه‏]، آنها را بیرون کنید و فتنه (و بت پرستى) از کشتار هم بدتر است! و با آنها، در نزد مسجد الحرام (در منطقه حرم)، جنگ نکنید! مگر اینکه در آن جا با شما بجنگند. پس اگر (در آن جا) با شما پیکار کردند، آنها را به قتل برسانید! چنین است جزاى کافران! و اگر خوددارى کردند، خداوند آمرزنده و مهربان است. و با آنها پیکار کنید! تا فتنه (و بت پرستى، و سلب آزادى از مردم،) باقى نماند، و دین، مخصوص خدا گردد. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشوید!
با بررسی آیه 190 و 191 سوره بقره فهمیده می شود که این دستور خداوند وقتی صادر شد که کفار مکّه بعضی از مسلمانان را کشتند و بعضی دیگر را از خانه هایشان بیرون کردند . چرا که در این دو آیه می فرماید:

مطلب مرتبط :   دانلود مقاله با موضوع تعاملات اجتماعی

بستن منو