منبع پایان نامه درمورد حقوق جزای عمومی

منبع پایان نامه درمورد حقوق جزای عمومی

دانلود پایان نامه

– مکارم شیرازی ، تفسیر نمونه ، ج 1 ، ص 607  

– نهج البلاغه ، خطبه 168، ص323
– دیوان حافظ ، تهران ، انتشارات گنجینه ، چاپ یازدهم ، ص 161 (تیغ سزاست هر که درک سخن نمی کند )
– جوادی آملی ، همان ، ج 9 ، ص 198
– طباطبایی ، المیزان ، ج 1 ، ص 664
– مکارم شیرازی، همان ، ص 609
– یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصُ فِی الْقَتْلى‏ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى‏ بِالْأُنْثى‏ فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْ‏ءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَیْهِ بِإِحْسانٍ ذلِکَ تَخْفِیفٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ رَحْمَهٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ بَعْدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِیمٌ وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون. (بقره ، 178 و 179)
– صانعی ، پرویز ، حقوق جزای عمومی ، تهران ، انتشارات طرح نو ، بی تا ، ص 141
– مکارم شیرازی ، همان ، ج 1 ، ص 610
– طباطبایی ، همان ، ج 1 ، ص 665
– علاء اللائی؛ مجله الزمان، شماره 1405 تاریخ 2003،(( www.azzaman.com/azzaman/ artcles
– http://www.farhangnews.ir/content/77807
– باقی، عماد الدین؛ اعدام و قصاص، نشریه نشاط، 8/6/1378
– اصغری ، شاه ولی ، مجازات اسلامی و کرامت انسانی ، فصلنامه علوم اسلامی ، شماره 5
– مومنون ، 14
– حجر ، 29 – ص ، 72
– مائده ، 32
– امام خمینی، صحیفه نور، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، چاپ اول، 1378.
– منتظری نجف آبادی ، حسین علی ، مجازات های اسلامی و حقوق بشر ، قم ،ارغوان دانش ، چاپ اول ، 1429 هـ ، ص 82
– طباطبایی ، المیزان ، ج 1 ، ص 664
– سردمداران مسیحیت و یهودیت، خوارج و مرجئه، از مهم‌ترین گروه‌هایی بودند که به انگیزه‌های سیاسی با حکم الهی سنگسار به مخالفت برخاستند. این سه گروه، نماینده سه جریان انحرافی مخالف هستند که در طول تاریخ و در قالب‌های جدید استمرار یافته است.دسته اول، اهل کتاب هستند که با وجود اینکه حکم سنگسار در دینشان وجود داشت آن را مخفی کردند.(مائده: 15) شأن نزول آیه 15 سوره مائده به این حقیقت اشاره می‌کند. روایاتی که در تفسیر شأن نزول این آیه آمده است، مربوط به حکم سنگسار یکی از سردمداران یهودی است که دانشمندان اهل کتاب قصد داشتند به دلیل اینکه فرد مزبور از طبقه مرفه و ذی‌نفوذ بود، از اجرای این حکم سر باز زنند، و با دسیسه‌چینی به انکار حکم پرداختند. آن دسته از انتقادهایی که ناظر به مقایسه و تطبیق احکام و ارزش‌های اسلامی با احکام و ارزش‌های سکولاریستی غرب است، جزو این دسته می‌باشد. دسته دوم منکران حکم سنگسار، ناشی از جهل برخی مسلمانان است. خوارج صدر اسلام، نماینده این گروه هستند. این گروه با شعار معروف «حسبنا کتاب الله»، خود را از گستره وسیعی از معارف اهل‌بیت(ع) جدا کرده، انحراف بزرگی را در اسلام پایه‌گذاری کردند. کسانی که امروز شعار قرآن‌بسندگی می‌دهند و قرآن را منشأ همه احکام می‌دانند و هرآنچه را در قرآن نباشد، غیر‌اسلامی می‌دانند، عملاً شعار «حسبنا کتاب الله» را تکرار می‌کنند. این گروه به دلیل کمی معلومات و تسلط نداشتن بر مبانی اسلام و روش‌شناسی عقلانی استنباط احکام، دچار انحراف شده‌اند. دسته سوم، مرجئه هستند که با دسیسه سیاسی امویان و در مسیر مشروعیت‌بخشی به عملکرد سردمداران بی‌اخلاق و عیاش، شکل گرفت. اینان ایمان را امری شخصی، قلبی و کافی برای سعادت می‌دانند که گناه نمی‌تواند به آن خللی وارد کند. (مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، تهران، صدرا، بی‌تا، ج3،‌ ص76)
– اسرا، 32

مطلب مرتبط :   پایان نامه درمورد قانون مجازات اسلامی مصوب

بستن منو