منبع پایان نامه درمورد حقوق اقلیت ها

منبع پایان نامه درمورد حقوق اقلیت ها

دانلود پایان نامه

نوشتار حاضر در پی ارائه پاسخی منطقی – در حد توان – به این سؤال بود که ایا آنگونه که برخی از معاندان و اسلام ستیزان بیان کرده اند ، اسلام دین خشونت و زور و شمشیراست ؟ آیا احکام اجتماعی و جزایی اسلام و سایر مقررات فقهی ، احکامی همراه با خشونت هستند ؟ آیا اسلام به عنوان آخرین دین الهی خشونت را ترویج می کند و مسلمانان خشونت طلب و خشونت پرور می باشند؟  

برای پاسخ دادن به این سئوالات با مراجعه به منابع اسلامی اسلام، سیره معصومان (ع) و نظریه های فقها و مفسران بر آن شدیم تا رابطه اسلام و خشونت را بررسی و حکم آنرا بیابیم. نتایج به دست آمده از این بررسی ها را می توان به شرح ذیل عنوان کرد :
1 – دین اسلام دین رحمت و پیام آور صلح و صفا است و این قاعده یکی از اصول اولیه اسلام است و برای تحقق صلح و عدالت درجامعه و ازبین بردن ریشه های ظلم ، تبعیض و بی عدالتی تلاش کرده و می کند.
2 – آسان گری و برخورد نرم و مدارا گرایانه در اسلام, گرچه پسندیده و مورد سفارش بزرگان دین است و سیره و منش پیغمبر اکرم (ص) و امامان معصوم(ع) روشنگر و تاییدکننده آن است, با این حال, وقتی پای ناسازگاری با حدود و قانونهای الهی به میان آید, نه تنها دیگر پسندیده نیست که به سختی و درشتی باید در برابر آن ایستاد و بدون هیچ گونه چشم پوشی بر اجرای حدود الهی و حفظ والاییها و بایسته های دینی پای فشرد. در حقیقت حفظ مصالح اسلام و نظام اسلامی و احکام مسلم و ضروری دین, حد و مرز مدارا و تساهل و تسامح است.
3 – اصولاً جعل احکام اجتماعی و جزایی وکیفری با هدف جلوگیری از نا هنجاری ها و حاکمیت عدالت و تأمین مصالح فردی و عمومی به وجود می‌آید، از سوی دیگر برخورد با مفسدان و قانون شکنان ایجاب می‌کند که قانون باز دارنده تشریع شود. اجراى قوانین جزایى اسلام در جامعه یکى از ضروری ترین مسائل اجتماعى اسلام است . هیچ اجتماعى بدون آن از امنیت جانى ، مالى ، عقیدتى ، ناموسى و آبرویى برخوردار نخواهد بود. از این رو، مجازات افراد جنایتکار، بریدن دست دزد در صورت وجود شرایط، اجراى حدّ برکسى که عفت و اخلاق عمومى جامعه را با کارهاى نامشروع لکه دار کرده و … موجب حراست جامعه از گزند بزهکاران و پاک سازى و حیات محیط اجتماعى است ، چنان که در روایات اسلامى اجراى حدود و قوانین الهى در جهت پاکیزگى محیط اجتماعى به بارش بارانهاى مداوم در پاک سازى محیط طبیعى تشبیه و حتى سودمندتر از آن شمرده شده است.
4 – احکام دفاعی اسلام که با اهداف دفاع از جان، مال و دفاع در برابر تجاوز بیگانگان و دفاع از نظام، تشریع شده رهیافت مهم عقل وشرع است. از سوی دیگر دفاع از جال و مال فطری بوده و با نظام آفرینش همسو است. آنچه که جوامع بشری را در طول تاریخ تهدید می‌کرده وامروزه نیز تهدید می‌کند، تجاوز و جنگ‌های غیر مشروع می‌باشد، خلط دو مقوله تجاوز و دفاع سبب شده است که برخی تصور کنند که احکام دفاعی اسلام خشونت است، غافل از اینکه آنچه که در اسلام مشروعیت دارد، دفاع است.
5 – با بررسی دقیق و منصفانه تاریخ اسلام و همچنین معارف دین اسلام با دلائل مختلف این نکته به دست می آید که عامل گسترش دین اسلام در جهان اعمال خشونت و زور شمشیر نبوده است، بلکه برنامه‌های جامع و همسوی دین اسلام با فطرت و خرد بشری موجب شد که این دین در پیشاپیش همه عوامل در قلب های افراد و ملت ها نفوذ نماید.
اسلام برخلاف آنچه که مستشرقین تبلیغ نموده و گسترش آن را مرهون جنگ و خونریزی هولناک دانسته‌اند، پیشرفت خود را مدیون سادگی و صراحت و برابری اجتماعی توده‌های مردم و رهایی آنها از تسلط پادشاهان مستبد و پیشوایان مذهبی قدرت‌طلب می داند.
اسلام با برخورداری از جاذبه‌های درونی و دستورات مبتنی بر عقل و فطرت، و ساده‌زیستی و بلندنظری و عدالتخواهی پیروانش، توانسته فکر و روح انسان‌ها را در نقاط مختلف جهان، به تسخیر خود در آورد و با درگیری‌های بسیار اندک، بزودی خود را به قلب اروپا برساند.
6 – فلسفه اخذ جزیه نشان می‌دهد اسلام به دنبال خواری و ذلت غیر مسلمانان نبوده و نخواهد بود . آنها که دادن جزیه را یک نوع خواری و ذلت غیر مسلمانان به حساب می آورند یا به احکام ، قوانین و فلسفه جزیه آگاهی نداشته و نسبت به حقوق اقلیت ها در جامعه اسلامی ناآگاه می باشند و یا اسلام ستیزانی هستند که می خواهند با ایجاد شبهه و طرح اتهام ، اسلام و قرآن را در بین جوامع و مردم ، دینی خشن جلوه دهند.
7 – مهم‏ترین عامل برخورد پیامبر (ص) خیانت یهود، پیمان‏شکنى و مبارزه علیه اسلام و شخص پیامبر(ص) بود که با توجه به پیمانى که پیامبر (ص) از همان ابتداى ورود به مدینه با یهودیان منعقد ساخته بود، در صورت پیمان‏شکنى مجاز به کشتن مردان، به اسارت بردن زنان و فرزندان و به غنیمت بردن اموال آنان بود و برخورد با این قبایل پیمان‏شکن یهودى گاه با تخفیف اعمال مى‏شد. کشتن ابوعفک، عصماء و ابورافع به دلیل اقدامات و تحریکات آن‏ها علیه اسلام و شخص پیامبر بود که منجر به قتل آن‏ها شد.
8 – آنچه که امروزه تروریسم دینی نامیده می شود و مسلمانان را عامل جنگ و کشتار معرفی می کند، اساسا با دین ارتباطی ندارد و تنها ناشی از فهم ناصواب دین و کاربست نادرست از آن است. سبب این خشونت یا تروریسم که به نام دین و مسلمانان اعمال می شود، اختلال و کاستی در تحلیل اسلام حقیقی و قرآن، و دست نشانده بودن گروه ها و فرقه های به ظاهر مسلمان است که نه تنها از اسلام حقیقی و قرآن چیزی نمی دانند بلکه بویی از انسانیت نیز در آنها مشاهده نمی شود. نسبت دادن این ترورها و کشتارها به مسلمانان توسط استکبار جهانی به خاطر اسلام هراسی آنان است.
9 – با توجه به آنچه گفته شد در مى‏یابیم که اسلام عزیز هرگز نمى‏تواند تندى و خشونت را در جامعه رواج داده و با زور و ظلم پیشروى کند بلکه آنچه ما از اسلام خوانده یا شنیده و یا دیده ایم چیزى جز رافت و مهربانى و صلح در جامعه جهانى نیست و همیشه خواستار این بوده است که در تمام عالم یک صلح فراگیر ایجاد کند بنابراین آنچه که مخالفین اسلام در تریبون‏ها و سایر رسانه‏ها علیه اسلام و این دین صلح طلب بیان مى‏کنند چیزى جز کذب محض و عدم اطلاع آنها از این دین نبوده و به همه آنها توصیه مى‏شود که هر وقت در مورد چیزى اظهار نظر مى‏کنند حتما همه زوایا و جوانب مساله را بررسى کرده تا در موضع تهمت قرار نگیرند.
البته غالب افرادى که دائما از خشونت گرایى اسلام دم مى‏زنند معمولا مغرض بوده و نمى‏توان بر عدم علم و آگاهى آنان حمل کرد بلکه ایشان، سرعتِ پیشرفت اسلام را در جامعه بشرى اعم از شرق و غرب مشاهده مى‏کنند و این مساله باعث رنجش خاطرآنان مى‏شود که دست به چنین عملى زده و اسلام عزیز ما را هدف انواع تهمتها و افتراها قرار داده تا بدین سبب جلوى رشد آن را بگیرند. اما از آنجا که اسلام دین صلح است و این مساله را مردم جهان فهمیده‏اند لذا گرایش مردم خصوصا در جوامع غربى به این دین عزیز بیشتر و بیشتر شده است و این مساله مهمترین دلیل براى ما در جهت اثبات صلح گرایى و آرامش طلبى دین مبین اسلام است.
منابع و مآخذ
الف ) کتابها
قرآن کریم ، ترجمه مکارم شیرازی
نهج الفصاحه ، ترجمه ابراهیم احمدیان ، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، چاپ اول ، 1381
نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی ، قم ، انتشارات جام جوان ، اول ، 1380
آلن پرفیت ، پاسخ هایی به خشونت ، ترجمه مرتضی حسنی ، تهران ، چاپ احمدی ، 1378
آنتونی ارپی آستر ، خشونت و جامعه ، به اهتمام اصغر افتخاری ، تهران ، نشر سفیر ، 1379
ابراهیم پور لیالستانی، حسین ، اهداف و مبانی مجازات در دو رویکرد حقوق جزا و آموزه های دینی ، قم ، بوستان کتاب ، چاپ اول ، 1387

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد با موضوع گروههای اجتماعی

Close Menu