منبع پایان نامه درمورد آیت الله جوادی آملی

منبع پایان نامه درمورد آیت الله جوادی آملی

دانلود پایان نامه

اقسام جهاد در اسلام  

جهاد یکی از فرایض اصلی دین اسلام و از بزرگترین عبادات محسوب می شود. این فریضه مایه رهایی مسلمانان از هرگونه ذلت و ظلم، و سازش پذیری بوده و عزت جامعه اسلامی را تضمین می نماید. در یک تقسیم بندی کلی، جهاد به دو صورت اصغر و اکبر تقسیم بندی شده است . بدین معنی که جهاد با کفار و مشرکین در یاری اسلام و اعتلای کلمه الله را جهاد اصغر و جهاد با نفس اماره و لوامه در یاری نفس مطمئنه جهاد اکبر نامیده می شود.
1 – جهاد با نفس (جهاد اکبر)
به‌طور کلی، در درون آدمی همیشه میان عقل،‌ وجدان اخلاقی و نفس امّاره ستیز وجود دارد. بین بعد ملکوتی و بعد حیوانی انسان همیشه جنگ و جدال هست. در برخی از انسانها عقل و وجدان اخلاقی بر نفس امّاره پیروز می‌شود و در برخی دیگر نفس امّاره ی آنان زمام امور را در دست می‌گیرد و بر آنان مسلّط می‌شود.
مبارزه با نفس امّاره که به انجام دادن بدیها فرمان می‌دهد، و حفظ و صیانت نفس از کژیها و انحرافات، بالاترین نوع جهاد محسوب می‌شود. این نوع جهاد، جهاد با نفس است که در روایات از آن به جهاد اکبر تعبیر شده است . چرا که شرط پیروزی در صحنه نبرد، دلدادگی و مطیع محض مولا بودن، پیروزی در صحنه جهاد اکبر و تزکیه نفس است.
آیت الله جوادی آملی جهاد با نفس یا جهاد اکبر را نبرد قلب و عقل و جنگ حضور و حصول و دفاع شهود عین در برابر فهم ذهن می داند، که هجرت کبرا را به همراه دارد .
در قرآن مجید، صحنه های مختلفی از میدان جهاد اکبر در رابطه با پیامبران و سایر اولیاء الله ترسیم شده است که سرنوشت و سرگذشت حضرت یوسف و داستان عشق همسر عزیز مصر، یکی از مهمترین و بارزترین این مبارزات می باشد.
2 – جهاد نظامی ( جهاد اصغر )
واژه جهاد و مجاهده، در آیات قرآن، در مورد کوشش هایى به کار رفته که انسان در مسیر تحقق اهداف صحیح و خداپسند انجام مى‌دهد و بار ارزشى مثبت دارد. این گونه تلاش‌هاى مثبت گاهى صرفاً با استفاده از ابزارهاى اقتصادى است، که به آن «جهاد مالى» مى‌گویند؛ گاهى نیز این تلاش‌ها جنبه نظامى دارد، که طبعاً در آن، خطرها و تهدیدهایى براى جان انسان وجود دارد و گاهى تا حد جان بازى و شهادت ممکن است پیش برود. این نوع جهاد است که مرادف جنگ، و محل بحث فعلى ما خواهد بود و به دوقسم جهاد دفاعی و جهاد ابتدایی تقسیم می گردد.
الف) جهاد دفاعی
جـهـاد دفـاعـى عـبارت است از پیکار مسلمانان با کفّار، متجاوزان و بغات که قصد سلطه بـرکـشـور مـسـلمـانـان یـا اسـارت آنـان یـا تـجـاوز بـه امـور و حـریـم و ذریـه آنـان را دارند. جهاد دفاعی در اسلام، جهاد دفاعی اصلی مسلم است که کلیه ملل به آن اقرار دارند.
در اسلام هدف از جنگ تدافعی، دفع حمله و سرکوب پیمان شکنان و تجاوزکاران بیگانه و بیرون راندن آنان از سرزمینهای اشغالی و آزادسازی آن مناطق و دفاع از جان و مال مسلمانان و عقیده و مرام اسلامی است. انجام این نوع جهاد، که در زمره واجبات عینی است، بر یک یک مسلمانان اعم از زن و مرد، در کلیه قرون و اعصار و مادام العمر لازم الاجراست.
قرآن کریم در این زمینه می فرماید: (و قاتلوا فی سبیل الله الذین یقاتلونکم…)؛ « و در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند مبارزه کنید».
(أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا)؛ « به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده، رخصت (جهاد) داده شد؛ زیرا آنان مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند».
تعابیرى که در این آیات به کار گرفته شده مثل این که مى‌فرماید: «مورد حمله و جنگ قرار گرفته اند»، یا «به آنان ستم شده است»، یا «از خانه هایشان رانده و آواره شده اند» و هم چنین استفاده از واژه «دفع»، همه و همه، گویاى جنگ دفاعى است.
ب) جهاد ابتدائى
جهاد ابتدایی از مسلّمات فقه اسلامی است و در اصل آن اختلافی بین شیعه و سنی وجود ندارد. برخی جهاد ابتدایی را منکر شده‌اند تا به زعم خود چهره اسلام را از خشونت بزدایند، در صورتی که اگر به دلایل جنگ ابتدایی توجه شود، خشونتی دامن اسلام را نمی‌گیرد.
این حرکت جهادی در پاسخ به حمله و هجوم دشمن صورت نمی‌گیرد، بلکه با هدف عرضه دین اسلام به کافران و گسترش این آیین نجات‌بخش در سراسر جهان تحقق می‌پذیرد. در جهاد ابتدایی، هدف مسلمانان اساساً کشور گشایی و تجاوز به حقوق و آزادی‌های انسان‌های دیگر و گرفتن اموال آنان نیست، بلکه منظور اصلی آنان دعوت مردم به دین اسلام، گسترش حقایق دینی و ترویج شعایر مذهبی است.
جهاد ابتدایی در جایی بر مسلمان‌ها واجب می‌شود که عده‌ای از مسلمان‌ها تحت فشار و آزار مشرکان باشند. در این حالت اسلام اجازه می‌دهد جهت رهایی آنها، مسلمین به نبرد با مشرکین بپردازند. و یا آن‌ که عده‌ای در صدد برآیند راه تبلیغ و ترویج دین اسلام را سدّ نمایند، در این مورد نیز اسلام جهت مهیا نمودن زمینه توصیه و دعوت اسلامی، اجازه جهاد داده است. و دیگر اینکه جهت آزادی بشر از قیود شرکت و گرایش به ایمان، اسلام اجازه می‌دهد که با مشرکان جهاد شود .
بیشترین شبهات و ایراداتی که مستشرقان در باب جهاد، بر اسلام و قرآن وارد نموده اند بحث جهاد ابتدایی است که می توان آن را با دو بیان تبیین کرد:
1 – حق خدا تنها حق اصیل و ذاتی در عالم
خداوند مالک حقیقى همه موجودات، و از جمله انسان است و تمامى مخلوقات، همه هستى خود را وام دار خداى متعال هستند. این رابطه ایجاب مى‌کند که خداوند حق داشته باشد که تمامى هستى طبق خواست و اراده او به چرخش در آید و رفتار کند و در سرتاسر جوامع بشرى تنها خدا پرستش شود، دین او حاکم و سخنش برتر باشد.

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه با موضوع مخاطره اخلاقی

Close Menu