منبع پایان نامه ارشد درمورد اسناد و مدارک

منبع پایان نامه ارشد درمورد اسناد و مدارک

دانلود پایان نامه

 

در اینجا توجّه به نکاتى لازم است :
1- تعریف حسن خلق
حسن خلق شاید از امورى باشد که بى نیاز از تعریف است و همه مردم با آن آشنا هستند، ولى براى توضیح بیشتر مى توان گفت : حسن خلق از مجموعه اى از صفات و برخوردها تشکیل یافته است. «نرمش و مدارا، گشاده رویى، زبان خوب و اظهار محبت، رعایت ادب، چهره خندان و تحمل بردبارى در مقابل مزاحمت هاى این و آن ». هنگامى که این صفات و اعمال به هم آمیخته شد، به آن حسن خلق مى گویند.
در حدیث جامع و جالبى از امام صادق علیه السّلام در تعریف حسن خلق چنین آمده است، یکى از یاران امام پرسید: «ما حَدّ حُسن الخُلق ؛ تعریف حسن خلق چیست ؟» امام علیه السّلام فرمود: «تلین جانبک و تطیّب کلامک و تلقى اءخاک ببشر حَسن ؛ با نرمش و مدارا با مردم رفتار مى کنى، و سخن خویش را پاکیزه مى گردانى، و برادرت را با خوش رویى ملاقات مى نمایى «در حدیث دیگرى از رسول خدا صلىّ اللّه علیه وآله و سلّم به بخشى از تفسیر حسن خلق اشاره شده مى فرماید».
انّما تفسیر حسن الخلق مااءصاب الدّنیا یرضى، و ان لم یصبه لم یسخط؛ تفسیر حسن خلق این است که هر مقدار از دنیا به او برسد، خشنود باشد و اگر به دنیا نرسد خشمناک نشود.»
آثار و پیامدهاى حُسن خُلق
در روایاتى که در بالا آمد نکات مهمّى درباره پیامدهاى مادّى و معنوى حُسن و خُلق آمده بود، که نیاز به تحلیل دارد.
از آثار اجتماعى و دنیوى آن این که حُسن و خُلق مایه جلب محبّت است، این مساءله به تجربه تقریبا براى همه کس ثابت شده است که با حُسن و خُلق و برخوردهاى محبّت آمیز و مؤ دّبانه مى توان صید دل ها کرد، نه تنها افراد عادى مجذوب اخلاق حسنه مى شوند، بلکه به گفته حافظ:
به حُسن و خُلق توان صید اهل نظر
به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را
دیگر این که حُسن و خُلق و خوشرویى شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند چرا که ویرانى آبادى ها بر اثر کشمکش ها و پرخاشگرى ها است. هرگاه پرخاشگرى جاى خود را به خوش رویى و حُسن و خُلق دهد، الفت و مودّت و اتحاد که سرچشمه هرگونه آبادى و خیر و برکتى است، حاصل مى شود.
افزون بر این آرامش روح که یکى از آثار مستقیم برخوردهاى محبّت آمیز است سبب افزایش عمر مى شود زیرا امروز ثابت شده عامل بسیارى از مرگ و میرها استرس ها و فشارهایى است که بر انسان وارد مى شود که یکى از عوامل اصلى بیماریهاى مختلف است و مسلّم است که حُسن و خُلق و برخوردهاى محبّت آمیز، از فشارهاى روحى مى کاهد و بدین سبب عامل طول عمر محسوب مى شود، دیگر این که حُسن و خُلق سبب فزونى روزها و درآمدها است زیرا یک تاجر و کاسب و صنعتگر و طبیب هنگامى مى تواند در کار خود موفّق باشد که جلب اعتماد مراجعین کند، یکى از عوامل جلب اعتماد حُسن و خُلق است بسیار مى شود که افراد ترجیح دهند خرید اجناس متوسطى را از افراد خوش برخورد و خوش اخلاق بر اجناس بهترین از افراد عبوس و ترش رو و بد برخورد ترجیح دهند، به همین دلیل در مؤ سسات مهم اقتصادى خصوصى دنیا سعى دارند افرادشان را براى چگونگى برخورد با مراجعین آموزش دهند و از این طریق اعتماد افراد را به آن مؤ سسه تجارى یا صنعتى جلب کنند.
بسیار دیده ایم که در هواپیماها از سوى مهماندارها بازیچه هاى رایگان به تک تک کودکانى که در هواپیما سوار مى شوند داده مى شود، ممکن است در مجموع ارزش چندانى نداشته باشد ولى این برخورد اثر عمیقى در روح افراد مى گذارد و این برخورد به طور ناخودآگاه مشتریان را جلب مى کند.
البتّه اسلام طرفدار حُسن و خُلق به عنوان ریاکارانه، آن گونه که در دنیاى مادّى امروز معلوم است، نیست، ولى در عین حال حُسن و خُلق را گنج روزى مى شمرد و روى تاءثیر آن در فزونى نعمت ها انگشت مى گذارد.
در جنبه هاى معنوى ثواب حُسن و خُلق همسان ثواب مجاهد فى سبیل اللّه شمرده شده و دلیل آن روشن است زیرا مجاهدان براى عظمت اسلام مى کوشند و صاحبان خُلق حُسن نیز سبب جلب قلوب به سوى اسلام و مسلمین مى شوند.
و نیز در روایات اجر صاحبان حُسن و خُلق، اجر صائم و قائم شمرده شده چرا که صائمان و قائمان به عبادت شبانه از این طریق خودسازى مى کنند و کسانى که در برابر ناملائمات به خاطر خدا برخورد نیکى دارند نیز روح و جان خود را از این طریق پرورش مى دهند.
کوتاه سخن این که آنها که داراى حُسن و خُلقند هم در پیشگاه خدا محبوبند و هم نزد خُلق خدا، هم در زندگى شخصى موفقند و هم در زندگى اجتماعى .
به یقین حُسن و خُلق یکى از ارکان اصلى مدیریّت قوى و کارساز است، و اگر دهها شرایط مدیریّت در کسى جمع باشد، امّا حُسن و خُلق در او نباشد، شکست خواهد خورد در حالى که حُسن و خُلق او مى تواند بسیارى از ضعف هاى او را بپوشاند و یا جبران کند.
فصل سوم
اخلاق از دیدگاه حضرت علی (علیه السلام) و مولانا
اسناد و مدارک نهج البلاغه- ابتدا باید این نکته را ذکر کرد که نهج البلاغه مرسل است یعنى از سند رها شده است و در علم الحدیث مرسل به خبرى مى گویند که راوى واسطه حذف شده باشد. زیرا مرحوم سید رضى “ره” که جامع نهج البلاغه بوده است مستقیما از حضرت امیر “ع” نقل کرده است. بر خلاف خبر مسند که سلسله ى راویان حدیث ذکر شده و هیچیک از وسط حذف نگردیده است. یعنى یک راوى از راوى دیگر و او از رواى دیگر و راوى آخر از پیامبر یا امام معصوم با ذکر مشخصات همه ى راویان، حدیثى را نقل کرده است. بنابراین خود نهج البلاغه مرسل و فاقد پیوستگى سند است. و چون حدود هزار سال از عمر این کتاب مى گذرد اشخاصى به فکر افتاده اند که اسناد آنرا پیدا کنند و نویسنده، مقاله اى تحت عنوان مدارک و اسناد نهج البلاغه نوشته و در آن مقاله کتابهایى را که دربارهى اسناد و مدارک کتاب شریف نهج البلاغه نوشته شده با مشخصات کامل آورده است.
دربارهى خطبه هاى نهج البلاغه خبرى داریم که حضرت امیر وقتى در مجلسى خصوصى صحبت مى کردند دستور مى دادند که مطالبشان نوشته شود و به سایر مردم و مسلمانها برسد این خبر در کتاب سفینه البحار مرحوم آقا شیخ عباس قمى “ره” هست ولى مدرکى که نویسنده پیدا کرده کتاب مصادر نهج البلاغه دکتر سید عبدالزهراء حسینى است.

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه با موضوع جرایم سازمان یافته

بستن منو