منبع پایان نامه ارشد درمورد اخلاق در نهج البلاغه

منبع پایان نامه ارشد درمورد اخلاق در نهج البلاغه

دانلود پایان نامه

3-1-6- عمده ترین بخشهای نهج البلاغه:  

از مجموع 239 قطعه ای که سید رضی تحت عنوان «خطب» جمع کرده است(هر چند همۀ آنها خطبه نیست) 86 خطبه موعظه است و یا لا اقل مشتمل بر یک سلسله مواعظ است و البته بعضی از آنها مفصل و طولانی است، نظیر خطبۀ 174و 191
از مجموع 79 نامه، 25 نامه تماماً موعظه است.مانند:نامۀ31که اندرز نامۀ آن حضرت است به فرزند عزیزش امام مجتبی (ع) و نامۀ45 همان نامۀ معروف آن حضرت است به «عثمان ابن حنیف» والی بصره از طرف حکومت امام.
3-1-7- اخلاق در نهج البلاغه
أَنَّ یَسِیرَ اَلرِّیَاءِ شِرْکٌ وَ مُجَالَسَهَ أَهْلِ اَلْهَوَى مَنْسَاهٌ لِلْإِیمَانِ وَ مَحْضَرَهٌ لِلشَّیْطَانِ جَانِبُوا اَلْکَذِبَ فَإِنَّهُ مُجَانِبٌ لِلْإِیمَانِ اَلصَّادِقُ عَلَى شَفَا مَنْجَاهٍ وَ کَرَامَهٍ وَ اَلْکَاذِبُ عَلَى شَرَفِ مَهْوَاهٍ وَ مَهَانَهٍ وَ لاَ تَحَاسَدُوا فَإِنَّ اَلْحَسَدَ یَأْکُلُ اَلْإِیمَانَ کَمَا تَأْکُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَبَ وَ لاَ تَبَاغَضُوا فَإِنَّهَا اَلْحَالِقَهُ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ اَلْأَمَلَ یُسْهِی اَلْعَقْلَ وَ یُنْسِی اَلذِّکْرَ فَأَکْذِبُوا اَلْأَمَلَ فَإِنَّهُ غُرُورٌ وَ صَاحِبُهُ مَغْرُورٌ(خطبه 86، ص 68شهیدی، صص208-205 فیض الااسلام، صص 118-116 صبحی صالح)
و بدانید اندک ریایی شرک است و همنشینی با هواپرستان باعث فراموشی ایمان و محل حضور شیطان است! از دروغ دوری گزینید! که نسبت به ایمان بیگانه است. راستگو برکناره رستگاری و برزگواری است ودورغگو بر لبه ی پرتگاه هلاکت و خواری. بر یکدیگر حسد مورزید! زیرا حسد، ایمان را می خورد؛ آن سان که آتش چوب را؛ و با یکدیگر دشمنی مکنید! که خیرو برکت را می سازد. بدانید که آرزو، فرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به راموشی می سپارد.
لَقَدْ عُلِّقَ بِنِیَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَهٌ هِیَ أَعْجَبُ مَا فِیهِ وَ ذَلِکَ الْقَلْبُ وَ ذَلِکَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِکْمَهِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَکَهُ الْحِرْصُ وَ إِنْ مَلَکَهُ الْیَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَیْظُ وَ إِنْ أَسْعَدَهُ الرِّضَى نَسِیَ التَّحَفُّظَ وَ إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحَذَرُ وَ إِنِ اتَّسَعَ لَهُ الْأَمْرُ اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّهُ وَ إِنْ أَفَادَ مَالًا أَطْغَاهُ الْغِنَى وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِیبَهٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ وَ إِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَهُ شَغَلَهُ الْبَلَاءُ وَ إِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ کَظَّتْهُ الْبِطْنَهُ فَکُلُّ تَقْصِیرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ کُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِدٌ . (حکمت 108، صص379-378 شهیدی، ص1136 فیض الاسلام،ص 487 صبحی صالح)
به رگ هاى درونى انسان پاره گوشتى آویخته که شگرف ترین اعضاى درونى اوست ، و آن دل است. این دل را مایه های خرد است و اضدادی ناسازگار با خرد. اگر امید درآن پدید آید، طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع آن را بیاشوبد، حرص تباهش سازد و اگر نومیدی بر آن دست یابد، دریغ واندوه آن را بکشد و اگر خشم بر آن روی نماید برآشوبد و اگر خرسندی در آن راه یابد، از خود بی خود شود و اگر خوف بر او دست یابد، پرهیز کردن آن را فراگیرد و اگر گشایشی یابد، غرور او را برباید، اگر از مالی سود برد، توانگری او را به سرکشی کشاند و اگر مصیبتی به او رسد، از بی قراری رسوا شود و اگر به فقر و تنگدستی گرفتار آید، اسیر بلا شود و اگر گرسنگی او را به رنج اندازد، از نا توانی بر جای بماند و اگر سیری را از اندازه بگذراند، شکمبارگی آزارش دهد. پس هر کوتاهی و تقصیری به او زیان رساند و هر زیادهروی مایهی فساد و موجب تباهی اوست.
خِیَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا کَانَتِ الْمَرْأَهُ مَزْهُوَّهً لَمْ تُمَکِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا کَ

مطلب مرتبط :   خشونت علیه زنان

Close Menu