منبع مقاله درباره روایات تفسیری

منبع مقاله درباره روایات تفسیری

دانلود پایان نامه

 

1ـ ناپسند دیدن رفتاری خاص در را‌بطه با خویش معیار و قاعده‌ای اخلاقی در تشخیص کردار ناپسند است، الَّذِینَ إِذَا اکْتَالُواْ عَلی النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ، وَ إِذَا کاَلُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یخُْسِرُونَ، 2ـ روا داشتن عملی بر دیگران به رقم ناپسند شمردن آن برای خود رفتاری نکوهیده و مذمون است،(آیات قبل) 3ـ کردار هر کس تنها گریبان‌گیر شخص او بوده و نامه‌ی عمل او با دیگر نامه‌های اعمال مشتبه نخواهد شد،وَ مَا أَدْرَاکَ مَا سجِِّینٌ، کِتَابٌ مَّرْقُومٌ. 4ـ گناه زیاد و مستمر، سرانجام انسان را به تکذیب روز جزا منتهی می‌کند،کلاََّ إِنَّ کِتَابَ الْفُجَّارِ لَفی سِجِّین … وَیْلٌ یَوْمَئذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ. 5ـ کم‌فروشی و خیانت در معامله، تکذیب عملی روز قیامت است، وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ …. وَیْلٌ یَوْمَئذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ، الَّذِینَ یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّین. 6ـ گناه کبیره به تنهایی موجب خلود در آتش نیست بلکه احاطه‌ی گناه به تمام وجود انسان که او را به سوی کفر سوق می‌دهد سبب خلود می‌شود،کلاََّ بَلْ رَانَ عَلی‏ قُلُوبهِِم مَّا کاَنُواْ یَکْسِبُونَ. 7ـ اعمال زشت، صفا و جلای نفس را تیره کرده به آن نقش و صورتی می‌دهد که از درک حق مانع می‌گردد،کلُ‏ُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ، إِذَا تُتْلی عَلَیْهِ ءَایَاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِین،کلاََّ بَلْ رَانَ عَلی‏ قُلُوبهِِم مَّا کاَنُواْ یَکْسِبُونَ. 8ـ قلب منکران قرآن زنگار گرفته و چرکین است و از درک مفاهیم آن ناتوان می‌باشند، إِذَا تُتْلی عَلَیْهِ ءَایَاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِین،کلاََّ بَلْ رَانَ عَلی‏ قُلُوبهِِم مَّا کاَنُواْ یَکْسِبُونَ، 9ـ قلب، مرکز دریافت حقایق و رهنمو‌د‌های الهی و پیدایش گرایش‌ها و اعتقادات است و تلاوت آیات قرآن برای افرادی که قلبشان سیاه شده تأثیری ندارد،(آیات قبل). 10ـ به کار گرفتن تمام تلاش، برای رقابت با دیگران تنها شایسته‌ی خوش‌گذرانی در جهان آخرت است و خداوند، انسانها را به تلاش در دنیا برای ربودن پاداش‌های آخرت از یکدیگر دعوت کرده است،…. وَ فِی ذَالِکَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ، 13ـ دنیا عرصه‌ی تلاش برای رسیدن به لذت‌های آخرت است،کلاََّ إِنَّ کِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ… وَ فِی ذَالِکَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ .
نتایج
نتیجه‌های مربوط به متن روایات و آیات: 1ـ جهل و عدم اعتقاد به روز رستاخیز رابطه‌ی دو سویه دارند که وجود یکی مبتنی بر ایجاد دیگری می‌شود. 2ـ محافظین انسان بسیار بزرگوار و محترمند که باید در همه حال مراقب رفتار و کردار و حتی نوع پوشش در مقابل آنها بود. 3ـ اعمال انسان است که سرنوشت او را می‌سازد و انسان اختیار دارد که زندگی‌اش را چگونه بسازد. 4ـ أهل بیت به عنوان انسان‌های کا‌مل، کامل‌ترین الگوها برای رسیدن به حق و انجام عمل مطابق با حق برای دیگر انسان‌ها هستند. فجّار، دشمنان أهل بیت هستند زیرا آنان به علت دشمنی، عمل خلاف عمل أهل بیت را انجام می‌دهند و همیشه خلاف حق عمل می‌کنند و علّیّین، دوستداران و شیعیان أهل بیت هستند زیرا سعی می‌کنند عملشان مطابق با عمل أهل بیت باشد پس سعی در انجام عمل مطابق با حق دارند. 5ـ اعتقاد راسخ به اصول دین و شناختن فروع دین و عمل به آنها انسان را در رتبه‌ی أبرار قرار می‌دهد. 6ـ سخت‌ترین حالت، پس از مرگ برای دشمنان اولیای الهی است. 8ـ با دقت در معنای کلمات به کار رفته در روایات و تحلیل‌های انجام شده می‌توان دریافت که با انجام ترجمه‌ی صحیح، تا حدود قابل ملاحظه‌ای می‌توان از تحلیل روایت بی‌نیاز شد. 9ـ بیشتر حجم روایات تفسیری در سوره‌ی مطففین به ترتیب به گونه‌ها‌ی تفسیر مفهومی، جری و تطبیق، معنا شناخت، تأویلی و سوره شناخت تعلق دارد.
نتیجه‌‌های مربوط به مطالعه‌ی کتاب‌های تفاسیر روایی:
10ـ تفسیر نورالثقلین بیشترین تعداد روایات تفسیری را ذیل آیات سوره‌ی مطففین نسبت به دیگر تفاسیر دارد.
11ـ در تفاسیر نورالثقلین و الصافی حدود سه روایت از روایات أهل سنت به نقل از پیامبر بیان شده است.
12ـ در تفسیری الدرالمنثور روایاتی بیان شده است که با روایات تفسیری شیعه از نظر مفهوم یکسان می‌باشد و برخی از آنها مکمل روایات شیعه است.
شکل‌ها

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد با موضوع سبک زندگی

سوره مطفّفین، تفسیر قمی
تعداد روایات و فراوانی روایات به نقل از هر معصوم، شکل (2-1)
تعداد آیات تفسیر شده و بیان آیه در روایت، شکل (2-2)
سوره مطفّفین، تفسیر فرات کوفی
تعداد روایات و فراوانی به نقل از هر معصوم، شکل (2-12)
تعداد آیات تفسیر شده و بیان آیه در روایت، شکل (2-13)
سوره مطفّفین، تفسیر البرهان
تعداد روایات و فراوانی روایت، به نقل از هر معصوم، شکل (2-3)
تعداد آیات تفسیر شده و بیان آیه در روایت، شکل (2-4)
تعداد روایات بیان شده از منابع، شکل (2-5)
سوره مطفّفین، تفسیر الصافی
تعداد روایات و فراوانی روایت به نقل از هر معصوم، شکل (2-6)
تعداد آیات تفسیر شده و بیان آیه در روایت، شکل (2-7)

بستن منو