منبع مقاله درباره حسابرسی اعمال

منبع مقاله درباره حسابرسی اعمال

دانلود پایان نامه

1.3.3. پیام‌های اعتقادی  

1.1.3.3. اعتقاد به معاد: 1ـ آسمان در آستا‌نه‌ی قیامت از هم گسیخته شده و اجزای آن می‌گسلد 2ـ آسمان دارای استحکامی ویژه و اجزای آن دارای پیوندی خاص و قا‌بل از هم گسستن است که تابع شرایط خاص و تأثیرات اسباب و علل می‌باشد،إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ، وَ أَذِنَتْ لِرَبهَِّا وَ حُقَّتْ 3ـ زمین در آستا‌نه‌ی بر پایی قیامت، گسترده و مسطح شده و مساحت آن افزایش می‌یا‌بد 4ـ زمین دارای اجزای متراکم و قابل انبساط و سطح آن قابل توسعه است، وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ 5ـ زمین در آستانه‌ی قیامت تمام آنچه در دل خود جایی داده را بیرون می‌افکند و به کلی تخلیه خواهد شد،وَ أَلْقَتْ مَا فِیهَا وَ تخََلَّتْ 6ـ انبساط یافتن زمین در آستا‌نه‌ی قیامت زمینه‌ی تخلیه‌ی کامل آن را فراهم می‌آورد، (آیه‌ی قبل) 7ـ حوادث عظیم که با تسلیم کا‌مل همه‌ی موجودات، همراه است از یک‌ سو بیانگر فنای این دنیاست و از سوی دیگر دلیل بر ایجاد نقطه‌ی عطفی در جهان آفرینش و نشا‌نه‌ی قدرت خداوند بزرگ است،إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ،وَ أَذِنَتْ لِرَبهَِّا وَ حُقَّتْ … إِلی رَبِّکَ … فَمُلَاقِیهِ 8ـ انسان‌ها با شتابی، طاقت‌فرسا به سوی خداوند در حرکت هستند، یَأَیُّهَا الْانسَنُ إِنَّکَ کاَدِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیه 9ـ مرگ انسان رجوع به خداوند است، (آیه‌ی قبل) 10ـ قیامت میعادگاه ملاقات انسان با خدا است، (آیه‌ی قبل) 11ـ ربوبیّت خداوند مقتضی وجود یافتن قیامت و ملاقات انسان‌ها در آن با خدا است،(آیه‌ی قبل).
2.1.3.3. اعتقاد به رحمت الهی در حق نیکوکاران و حسابرسی اعمال: 1ـ کسی که نامه‌ی عملش به دست راستش داده می‌شود أهل بهشت است که این نشا‌نه‌ی پاکی عمل و صحت ایمان و نجات است، فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ‏َ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ، فَسَوْفَ یُحَاسَبُ حِسَابًا یَسِیرًا 2ـ امتناع کردن از دریافت نامه‌ی اعمال در قیامت امکان پذیر نیست فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ‏َ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ 3ـ تحویل دهندگان نامه‌ی اعمال به انسان‌ها در قیامت از سرانجام آنها آگا‌هند و خود انسان نیز به کردار خویش آگاهی می‌یابد، می‌دانند نامه‌ی عمل هر کس را چگونه بدهند، (آیه‌ی قبل). 4ـ حسابرسی، در قیامت مرحله‌ای پس از دریافت نامه‌های اعمال است،‌ فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ‏َ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ، فَسَوْفَ یُحَاسَبُ حِسَابًا یَسِیرًا 5ـ اعطای نامه‌ی عمل به دست راست حاضران در قیامت، نشا‌نه‌ی چشم‌پوشی از لغزش‌های آنان است، (آیات قبل) و با توجه به روایات. 6ـ کسانی که نامه‌ی عمل آنان به دست راستشان داده می‌شود در قیامت با خویشاوندان بهشتی خود مأنوس خواهند بود،فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ‏َ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ … وَ یَنقَلِبُ إِلی أَهْلِهِ مَسْرُورًا 7ـ اینان کسانی هستند که در مدار اصلی آفرینش یعنی همان مداری که خداوند برای انسانها تعیین کرده حرکت می‌کنند. إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لهَُمْ أَجْرٌ غَیرُْ مَمْنُونِ 2ـ مؤمنانی که عمل صالح دارند از عذاب الهی در امان هستند.3ـ پاداش‌های الهی گسسته نمی‌شود و همراه با منّت نیست،(آیه قبل).
3.1.3.3. اعتقاد به فرجام شوم نافرمانان: 1ـ نامه‌ی عمل برخی از انسان‌ها در قیامت از پشت سرشان به آنها واگذار خواهد شد که این نوعی برخورد تحقیر آمیز و خفت بار است،وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِه 2ـ مشاهده‌ی نامه‌ی اعمال در قیامت و گرفتن نامه‌ی عمل از پشت سر، سرآغاز گرفتاری در موقعیتی دشوار است که فریاد هلاکت خواهی را بلند می‌کند،وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِه، فَسَوْفَ یَدْعُواْ ثُبُورًا 3ـ کسانی که نا‌مه‌ی عمل خود را از پشت سر دریافت می‌کنند به آتش افروخته‌ی جهنم گرفتار شده و در آن خواهند سوخت. ،وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِه… وَ یَصْلی‏ سَعِیرًا 4ـ آه و نا‌له‌ی اهل جهنم به جایی نمی‌رسد. فَسَوْفَ یَدْعُواْ ثُبُورًا 5 ـ جهنمیان که در آرزوی هلاکت، ناله سر می‌دهند روزگاری در کنار خویشاوندان خود دنیایی شاد و خرم داشتند، فَسَوْفَ یَدْعُواْ ثُبُورًا … إِنَّهُ کاَنَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُورًا 6ـ دوزخیان در آخرت از حضور شادمانه، نزد خویشاوندان خود محروم خواهند بود و شادی‌های دنیایی کافران پایدار نخواهد ماند. إِنَّهُ کاَنَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُورًا إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن یحَُور 7ـ دوزخیان در دنیا به این گمان سر می‌کنند که هرگز پس از مرگ حیات دوباره نخواهند یافت، إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن یحَُور. 8ـ انکار معاد و تکذیب قرآن در پی‌دارنده‌ی عذابی دردناک است،وَ إِذَا قُرِئَ عَلَیهِْمُ الْقُرْءَانُ لَا یَسْجُدُونَ بَلِ الَّذِینَ کَفَرُواْ یُکَذِّبُونَ … فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیم.
4.1.3.3. اعتقاد به بصیر و علیم بودن خداوند: 1ـ بصیر بودن خداوند نسبت به اعمال آدمی مقدمه‌ای برای حساب و جزا است،إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن یحَُور، بَلی إِنَّ رَبَّهُ کاَنَ بِهِ بَصِیراً 2ـ حیات بشر غیر قابل انفکاک از معاد است و آگاهی دقیق خداوند به حقیقت انسان، دلیل سامان دادن معاد در مراحل هستی او است، بَلی إِنَّ رَبَّهُ کاَنَ بِهِ بَصِیراً ، [ با توجه به آیه، هر کس با ویژگی‌های این مخلوق آشنا باشد، معاد را برای او ضروری می‌داند.] 3ـ خداوند به ا‌سرار درو‌نی انسان احاطه دارد، وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا یُوعُون.
5.1.3.3. اعتقاد به توحید ربوبی: 1ـ زمین و آسمان مطیع و گوش به فرمان خداوند هستند، إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ، وَ أَذِنَتْ لِرَبهَِّا وَ حُقَّتْ، وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّت … 2ـ گسترش و مساحت زمین در آستانه‌ی قیامت و خالی شدن درون آن و شکافتن آسمان جلو‌ه‌ای از ربوبیّت خداوند و در راستای تکامل یافتن زمین است،با استناد آیات قبل و وَ أَلْقَتْ مَا فِیهَا وَ تخََلَّت 3ـ ربوبیّت با عبودیّت بنده و مسئول بودن او و برگشت به سوی خداوند و بودن جزا، تمام می‌شود، یَأَیُّهَا الْانسَنُ إِنَّکَ کاَدِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیه. 4ـ غروب خورشید خبر از یک تحول عمیق در جهان می‌دهد و آن اعلام پایان روز و آغاز شب است، فَلَا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ 5ـ موجوداتی که شب آنها را جمع می‌کند و ماه در حالت بدر کا‌مل مجموعه‌ای زیبا و منسجم را تشکیل می‌دهد که اندیشه‌ی انسان را تحریک می‌کند، و نشان از ربوبیت الهی است، وَ الَّیْلِ وَ مَا وَسَقَ، وَ الْقَمَرِ إِذَا اتَّسَق.
6.1.3.3. اعتقاد به هشدارها و بشارت‌های قرآن: 1ـ توجه به هشدارهای قرآن درباره‌ی بررسی نامه‌‌های عمل و پیا‌مدهای آن، برای ایمان آوردن کافی است، فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ‏َ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ، فَسَوْفَ یُحَاسَبُ حِسَابًا یَسِیرًا،وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِه، فَسَوْفَ یَدْعُواْ ثُبُورًا2ـ شنیدن آیات قرآن باید مایه‌ی خضوع و فروتنی انسان گردد، وَ إِذَا قُرِئَ عَلَیهِْمُ الْقُرْءَانُ لَایَسْجُدُونَ 3ـ گروهی از مردم هشدارهای قرآن را نشنیده پنداشته و در برابر آن سر تعظیم فرود نمی‌آورند، (به استنادآیه‌ی قبل) 4ـ کافران نسبت به فروع دین نیز توبیخ می‌شوند،وَ إِذَا قُرِئَ عَلَیهِْمُ الْقُرْءَانُ لَا یَسْجُدُونَ بَلِ الَّذِینَ کَفَرُواْ یُکَذِّبُونَ5ـ اصل اختیار و آزادی اراده با سجده نکردن و سجده کردن بر قرآن ثابت می‌شود،(آیات قبل) 6ـ کافران به مجرد شنیدن آیات قرآن آن را تکذیب کرده و معارف آن را دروغ می‌پندارند، وَ إِذَا قُرِئَ عَلَیهِْمُ الْقُرْءَانُ لَا یَسْجُدُونَ بَلِ الَّذِینَ کَفَرُواْ یُکَذِّبُونَ7ـ گردن فرازی در برابر تعالیم قرآن نشا‌نه‌ی کفر است، ( آیات قبل).
2.3.3. پیام‌های اخلاقی
1.2.3.3 پیام‌های اخلاقی اعتقاد به معاد: 1ـ حیات دنیوی انسان همواره آمیخته با زحمت و رنج است، یَأَیُّهَا الْانسَنُ إِنَّکَ کاَدِحٌ إِلی رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیه. 2ـ عدم ایمان به رستاخیز، سرچشمه‌ی غفلت و غرور و آلودگی به انواع گناهان است، إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن یحَُور … وَ إِذَا قُرِئَ عَلَیهِْمُ الْقُرْءَانُ لَا یَسْجُدُونَ 3ـ منشأ اصلی بدبختی اهل دوزخ، اعتقاد فاسد و گمان با‌طل است، وَ یَصْلی سَعِیرًا … إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن یحَُور. 4ـ مؤمن باید به لطف خدا مسرور و در معاشرت گشاده رو باشد، فَسَوْفَ یحَُاسَبُ حِسَابًا یَسِیرً وَ یَنقَلِبُ إِلىَ أَهْلِهِ مَسْرُورًا.5ـ به شادی‌ها‌ی دنیا مغرور نشوید که گذرا هستند بلکه به شادی‌های پایدار آخرت بیندیشید، إِنَّهُ کاَنَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُورًا، إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن یحَُور 6ـ ریشه‌ی خوشی‌های مستانه، غفلت از آخرت است، (آیات قبل).7ـ سروری که انسان را از یاد خدا غافل کند و در شهوات، غوطه‌ور سازد مذمون، است، (آیات قبل).
2.2.3.3. پیام اخلاقی مبنی بر تأثیر گذشته بر آینده: 1ـ انسان‌ها مرحله‌‌های گوناگونی پیش رو دارند که یکی پس از دیگری بر همه‌ی شئون آنان اثر خواهد گذاشت، لَترَْکَبنُ‏َّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ 2ـ حالت‌ها و مراحل آینده‌ی انسان هر یک پایه و مقدمه‌ای برای حالت و مرحله‌ی بعد است، (آیه‌ی قبل). 3ـ پیدایش مراحل گوناگون در طبیعت، (شفق، تاریکی شب و نور ما‌ه)، نشا‌نی از امکان تغییر و تحول در نظام حیاط بشر در دنیا و آخرت می‌باشد، فَلَا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ، وَ الَّیْلِ وَ مَا وَسَقَ، وَ الْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ 4ـ در مسیر حرکت به سوی خداوند انسان از مراحلی گوناگون و مرتبط با یکدیگر خواهد گذشت،یَأَیُّهَا الْانسَنُ إِنَّکَ کاَدِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ…. لَترَْکَبنُ‏َّ طَبَقًا عَن طَبَقٍ.
نتایج
نتیجه‌های مربوط به متن روایات و آیات: 1ـ مواقف قیامت متعدد است، صحنه‌ی محشر یک موقف آن برخواستن از قبر و حضور در پیشگاه الهی است و موقفی دیگر حضور برای حسابرسی اعمال می‌باشد.
2ـ انسان لحظه به لحظه برای تثبیت ایمانش در حال آزمایش است.
3ـ اعتقاد به معاد بیشترین سرمایه را برای بهبود زندگی دنیایی در بردارد.
4ـ روایات مربوط به این سوره به ترتیب فزونی در گونه‌های، تفسیر مفهومی، جری و تطبیق، روایات سوره شناخت مربوط به قسمت فضیلت قرائت سوره، معناشناخت و تأویلی قرار گرفته‌اند.
نتیجه‌ها‌ی مربوط به مطالعه‌ی کتاب‌های تفاسیر روایی: 1ـ تفسیر نورالثقلین و سپس تفسیر الصافی به ترتیب بیشترین نقل را از روایات أهل سنت داشته‌اند.
5ـ تفسیر الدرالمنثور در این سوره در حد یک مورد از روایات شیعه استفاده کرده است.
6ـ روایات فریقین در اکثر موارد از نظر مفهوم یکسان بودند.
7ـ روایات در موضوع واحد بیشترین حالت همپوشانی را دارا بودند.
شکل ها
سوره إنشقاق، تفسیر قمی
تعداد روایات و فراوانی روایات به نقل از هر معصوم، شکل (3-1)

مطلب مرتبط :   قانون آیین دادرسی مدنی

بستن منو