منبع مقاله درباره انجام عمل صالح

منبع مقاله درباره انجام عمل صالح

دانلود پایان نامه

 

10.1. نَضْرهَ النَّعِیم، چشمه‌ای در بهشت: در تفسیر الدرالمنثور از امام علی روایتی آورده‌اند که، ‌‌«نَضْرَهَ النَّعِیم» چشمه‌ای در بهشت است که بهشتیان با آن وضو می‌گیرند و غسل می‌کنند و خود را با آن می‌شویند و این چشمه بر آنها جاری می‌شود.با توجه به مفاد ظاهری آیه‌ی (24) «نَضْرَهَ النَّعِیم» شادابی آشکاری است که در چهره‌ی بهشتیان به علت برخورداری از نعمت‌های فراوان دیده می‌شود که البته می‌تواند نام چشمه‌ای در بهشت نیز باشد اما این روایت نمی‌تواند با توجه به مفاد ظاهری آیه تفسیر «نَضْرَهَ النَّعِیم» در آیه‌ی (24) واقع شود.
11.1. به ریشخندگیری دشمنان اولیای خدا در قیامت: مسخره کردن مؤمنان در دنیا، عذابی متناسب با همان عمل در قیامت دارد. در روایتی امام حسن عسکری می‌فرمایند: آن مؤمنان از جایگاه والای خود به آن کافران و منافقان بنگرند و به آنها گویند: ای فلان کس و ای فلان کس و ای فلان کس، … در سرای ننگ و رسوایی خود چگونه به سر می‌برید؟ بیا‌ئید درهای بهشت را به رویتان بگشاییم تا از این عذاب برهید! … آنها چشم به درهای گشوده بهشت اندازند و گمان برند این درها به سوی دوزخ عذاب آور آنه باز شده و می‌توانند از آنجا به سوی بهشت رهایی یابند؛ به همین خاطر گریزان شروع به شنا در آب‌های جوشان می‌کنند و آنها را به زیر گرز و شلاق می‌گیرند. …. تا سرانجام به درها می‌رسند اما به ناگاه آن درها به رویشان آوار می‌شود … و آنها را به دوزخ بر می‌گردانند، در آن دم، مؤمنان در نشیمن‌گاه‌های خود بر فرش‌ها آرمیده‌اند و اینان را به خنده و ریشخند می‌گیرند.
روایت بالا و در منبعی دیگر روایتی برای شرح حالت کفار در تفسیر آیه‌ی فَالْیَوْمَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُونَ وارد شده است؛
امام صادق اشاره می‌فرمایند که؛ برای خداوند متعال دیواری است از نور که غرق در زبرجد و حریر …… پس زمانی که مغز سرها به جوش آمد و جان‌ها به گلو رسید و جگرها از طولانی شدن توقف‌گاه قیامت کباب شد اولیای الهی را به آن طرف دیوار می‌برند…… در حالی که دشمنان خدا را عرق، لجام زده است [جریان عرق بر اطراف دهان مانع سخن گفتن آنها شده است] و ترس آنان را ساکت کرده است. [آنان] نگاه می کنند به آنچه [ از عذاب ] که خداوند برای آنها آماده نموده است …….. پس اولیاء الهی به دشمنان خدا نگاه می‌کنند و به آنان می‌خندند که این سخن خداونداست.
با در کنار هم قرار دادن روایات پیامبردر بحث «حالت مردم در صحنه‌ی محشر» و روایت امام صادق در اینجا فهمیده می‌شود که این روایات مربوط به یک موقف خاص است و منظور از مقدار عمل هر کس در روایت پیامبر میزان اعمال بد و خلاف دستورات الهی است که؛ شدت گرما در آن موقف بنا به اعمال هر کس متفاوت می‌باشد. شدید‌ترین این حا‌لت طبق بیان امام برای دشمنان خدا که همان دشمنان اولیا‌ی الهی هستند می‌باشد. و روایت امام حسن عسکری حا‌لت دشمنان خدا در جهنم پس از حسابرسی را بیان می‌کند.
در مفاد ظاهری آیات به چگونه ریشخند شدن مجرمان مسخره کننده توسط مؤمنان اشاره نشده است اما در روایات جزئیات آن دقیق بیان شده است.
12.1. نوع مجازات مسخره کنندگان در قیامت: تناسب جرم و مجازات از نشانه‌های عدل الهی می‌باشد. در تفسیر الدرالمنثور یک روایت از پیامبر نقل شده است به این بیان، کسانی که در دنیا مردم را مسخره می‌کنند در روز قیامت دری از درهای بهشت به رویشان گشوده می‌گردد و گفته می‌شود بیا، بیا! پس با تمام غم و اندوه می‌رود، پس زمانی که او را مجازات کرد در بسته می‌شود و این کار ادامه می‌یابد، و سپس به خاطر مأیوس شدنش دیگر او را نمی‌رانند.این روایت نیز مانند ظاهر آیات به تناسب جرم و مجازات اشاره دارد اما شرح می‌دهد که این مجازات به شکل صورت می‌گیرد.
3.1.2. رابطه‌ی مفاد ظاهری آیات با مفاد روایات تفسیری
درآیات، چگونگی عمل کم فروشان توضیح داده شده و در روایت، برای بیان سنگینی عمل، به استناد آیات قرآن به طور مستقیم معادل کفر مشخص شده است.
آیه اشاره به ایستادن مردم در روز قیامت نزد پیشگاه خداوند دارد و در روایات، چگونگی این حالت و مدت آن بیان شده است.
در آیات فقط به سجین اشاره شده است و در روایات وارده، چگونگی جایگاه آن و این که مربوط به چه کسانی با چه اعمالی می‌باشد بیان شده است.
در آیه بیان شده است تکذیب کنندگان دچار تیرگی قلب می‌شوند و در روایات بحث شده که انجام هر گناهی به طور مداوم باعث سیاه شدن قلب و ضلالت می‌شود.
در آیه اشاره به محجوب بو‌دن گناه پیشگان دارد و در روایت بیان می‌کند که از چه چیز محجوب می‌شوند.
در آیه از این می‌گوید که پایان رحیق مختوم با مشک است و دقیق مشخص نیست که منظور چیست اما در روایت مشخص می‌کند که منظور، پایان طعم نوشیدنی است.
در آیه صحبت از رقابت برای رسیدن به نعمت‌های بهشتی می‌شود و در روایت مشخص می‌شود که این رقابت باید در اصل کار یعنی انجام عمل صالح برای رسیدن به ثواب الهی وگرفتن نعمت‌های خاص که در آیه به آن اشاره شده صورت می‌گیرد.
در آیه بیان شده که مسخره کنندگان، مثل آن عملی که انجام داده‌اند مجازات می‌شوند و در روایات شرح داده شده که این مجازات به چه حالتی و شکلی می‌باشد.
با بررسی در قسمت‌های قبل مشخص می‌شود که بین مفاد روایی ذیل آیات این سوره و مفاد ظاهری آیات در هر دو فرقه‌ی شیعه و اهل سنت تفاوت چندانی دیده نمی‌شود و نوعی توسعه در روایات برای معنای آیات به چشم می‌خورد.

مطلب مرتبط :   پایان نامه درمورد کلیسای نسطوری

فصل دوم: گونه‌شناسی روایات ‌تفسیری
درآمد
از 73 روایت بیان شده ذیل آیات این سوره از مجموع کتاب‌های روایات تفسیری، شش روایت در گونه‌ی سوره شناخت قرار می‌گیرد که سه مورد آن مربوط به قسمت فضیلت قرائت سوره و سه مورد دیگر مربوط به قسمت سبب نزول می‌باشد، 10 روایت مربوط به گونه‌ی معنا شناخت ، 15 روایت مربوط به گونه‌ی جری و تطبیق، نُه روایت مربوط به گونه‌ی روایات تأویلی و 33 روایت مربوط به گونه‌ی تفسیر مفهومی می‌باشد که به شرح ذیل است؛
1.2.2.‌ عناوین گونه‌ها و بیان روایات مربوط به آن

Close Menu