منابع پایان نامه ارشد درباره چگونه است

منابع پایان نامه ارشد درباره چگونه است

دانلود پایان نامه

 

انتقاد چرا؟
چرا مردم انتقاد می کنند؟ مفید است که بدانید چرا فرد مقابل دارد فلان حرف را می زند و یا فلان کار را می کند، زیرا به شما کمک می کند تا با انتقاد کنار بیایید.
1- ممکن است فردی از شما به خاطر مسأله ای انتقاد کنید که خودش نیز آن مسأله را دارد ولی نمی خواهد آن را بپذیرد، بنابراین این انتقاد بیشتر به رفتار خود او بر می گردد تا شما.
2- ممکن است کسی از شما انتقاد سازنده ای کند، به این دلیل که به شما اهمیت می دهد و یا به این دلیل که می خواهد شما بدانید که او چه فکر می کند و یا به این دلیل که می خواهد با شما رابطه ای صریح و صادقانه ای داشته باشد و یا به این دلیل که وظیفه حرفه ای او ایجاب می کند. مثلاً اگر شما کارتان را خوب انجام ندهید، آیا ترجیح می دهید به خاطر آن که احساساتتان جریحه دار نشود هیچ کس به شما چیزی نگوید؟ و یا ترجیح می دهید که ای کاش به شما گفته می شد تا بتوانید عملکرد خود را در آینده بهتر کنید.
3- گاهی اوقات چیزی که به نظر انتقاد می آید درواقع یک شوخی است. بنابراین مراقب باشید زیرا که شوخی های نیشدار می توانند نوعی انتقاد یا تحقیر پوشیده باشند. به طور مثال، وقتی کسی می گوید: «بازهم کیک می خواهید، این طور نیست؟» می تواند یک گوشزد تند در یک شوخی خوب باشد و یا می تواند یک انتقاد در مورد اضافه وزن شما باشد.
بالاخره مردم ممکن است به دلیل انتقام از شما انتقاد کنند. آن ها ممکن است بنا به دلایلی نسبت به شما حسادت کنند. شاید به این دلیل که آن ها روز خوبی نداشته اند و یا می خواهند تلافی کنند.
برخورد مناسب و مؤثر با انتقاد
انتقاد ممکن است مفید یا غیر مفید، معتبر یا نامعتبر، مستدل یا نامستدل باشد. بستگی به ما دارد که چقدر بخواهیم به یک انتقاد خاص توجه کنیم. اغلب تمایل داریم که انتقادها را خیلی شخصی تلقی کنیم وحتی اگر بدانیم آن انتقاد زیاد به ما مربوط نیست ولی آن را می پذیریم، صرفاً به دلیل این که یک نفر دیگر آن را مطرح کرده است.
حقیقت یا عقیده؟
از خودتان بپرسید چیزی که آن منتقد می گوید آیا یک واقعیت صحیح است و یا این که صرفاً یک عقیده است.
مثلاً: «شما در این کار اشتباهات زیادی مرتکب شده اید»، می تواند یک واقعیت باشد اما «فکر نمی کنم آن لباس آستین کوتاه مناسب شما باشد» یک عقیده است.
به هر حال ما تمایل داریم که برای عقاید دیگران بیش از عقاید خودمان ارزش قایل شویم خصوصاً اگر آن زمان احساس عزت نفس ما پایین باشد.
به عبارت دیگر عقاید دیگران به خودشان مربوط است و ما باید تصمیم بگیریم که چقدر می خواهیم به آن ها اهمیت دهیم.
تصدیق کردن یا رد کردن
اگر فکر می کنید انتقاد صحیح است، باید حرف کسی را که از شما انتقاد کرده است تصدیق نمایید. ولی بیش از حد عذرخواهی نکنید و خودتان را دست کم نگیرید. مثلاً اگر کسی به شما بگوید در آن کار سهل انگاری کرده اید و فکر کنید درست می گوید بگویید «بله شما حق دارید. من آن طوری که باید آن کار را انجام ندادم» و احتمالاً چیز دیگری نیز برای آینده اضافه کنید، مثلاً بگویید «دفعه دیگر مطمئناً وقتی بیشتری را برای این کار اختصاص خواهم داد».
و اگر فکر نمی کنید درست می گوید باید با حالتی بدون تردید انتقاد او را رد کنید. وقتی انتقاد در مورد شما صدق نمی کند و بنابراین احساس ناخوشایندی به شما دست می دهد، فقط به خودتان گوش کنید. یعنی در مورد اطلاعاتی که از خودتان دارید شک نکنید. شما باید چنین بگویید: «تو اشتباه می کنی. این درست نیست من تنبلی نکرده ام برعکس فکر می کنم خیلی سخت کار کرده ام.»
انتقاد نامناسب
کسی که تازه شما را دیده، ممکن است از شما انتقاد کند. ممکن است احساس کنید که آنها حق چنین اظهارنظر شخصی را ندارند و ای اصلاً به آن ها مربوط نیست. شما می توانید این مطلب را به آن ها بگویید.
در مورد خودتان «خوب» فکر کنید نه «بد». شک را به نفع خودتان فیصله دهید. به خودتان اجازه اشتباه کردن بدهید. دائماً عزت نفس خود را توسعه دهید. مدام کوشش کنید که ندای قضاوت درونی خود را ساکت کنید. توجه کنید که آیا دارید در مورد خودتان به شیوه ای محکوم کننده قضاوت می کنید و یا این که دارید صرفاً این مسأله را ارزیابی می کنید که تا کجاها گام برداشته اید و وضع فعلی شما چگونه است. همان طوری که قبلاً گفته شد اگر خود را به شیوه ای منفی ارزیابی کنید، در معرض این خطر قرار دارید که انتقاد دیگران را جدی تر از حد لازم تلقی کرده اید.
پرهیز از خود کم گیری
به یاد داشته باشید که وقتی از شما انتقاد می کنند، یک دفعه ناراحت نشوید و حتماً فکر نکنید که درباره شما صدق می کند. مجبور نیستید انتقاد را به خود نسبت دهید. این کار را خفیف کردن می گویند. با گفتن عباراتی که خود شما را تحقیر می کند، مثلاً فکر نمیکنم این کار، خیلی خوب شده باشد، نگاهی به آن بینداز» از انتقادهای بیشتر استقبال نکنید، چرا که باعث می شود دیگران نیز با این خود تحقیری شما موافقت نمایند.
جریحه دار شدن احساسات

مطلب مرتبط :   مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی

Close Menu