منابع تحقیق درمورد مهارتهای هوش هیجانی

منابع تحقیق درمورد مهارتهای هوش هیجانی

دانلود پایان نامه

5)در یکی از برنامه های افزایش تاب‌آوری که مربوط به دانشگاه پنسیلوانیاست، رایویچ  

و شاته(2002) چند مهارت که مستقیماً با تاب‌آوری در ارتباط هستند را مورد تأکید قرار داده‌اند که از جمله این مهارت‌ها می توان به تنظیم هیجانی، کنترل تکانه‌ها، تحلیل علل مشکل و سبک‌های تفکر، حفظ خوش بینی واقع بینانه، خودکارآمدی و همدلی با دیگران اشاره کرد.
6)فریدمن (2003) در برنامه‌ای که مربوط به افزایش تاب آوری است، موضوعاتی مانند آموزش در زمینه تاب آوری و درک تاب‌آوری مثبت و منفی، آموزش مهارتهای هوش هیجانی، آموزش خودکار آمدی، درک ارزش خوش بینی و کسب مهارت هایی برای افزایش آن و کسب مهارت هایی برای افزایش شادکامی را محور مداخله خود قرار داده است.
7)کارلتون و همکاران(2006)، در تحقیق خود با عنوان «در زمینه تاب آوری»، شرایط ناگوار خانوادگی و بهزیستی در میان نوجوانان اهل هاوایی و غیر هاوایی به این نتیجه رسید که اصلی ترین عامل تاب آوری در برابر اختلال های درون نمود برای هر دو گروه از نوجوانان عبارت بودند از شاخص حمایت خانوادگی، سلامت، و تناسب بدنی. در مقابل اصلی ترین عامل تاب آوری در برابر اختلال های برون نمود به پیشرفت تحصیلی و حمایت خانوادگی وابسته بود. سلامت جسمی برای نوجوانان اهل هاوایی به عنوان عامل تاب آوری در مقابل اختلال های برون نمود، نسبت به نوجوانان غیرهاوایی، شاخصه موثرتری بود. در حالی که برای گروه دوم، پیشرفت تحصیلی به عنوان عامل تاب آوری در مقابل اختلال های درون نمود، نسبت به گروه اول، شاخصه موثرتری بود. همچنین آنها به این نکته دست یافتند که عامل خوش بینی به عنوان شاخصه ای در مقابل اختلال های درون نمود، مخصوصاً برای نوجوانان اهل هاوایی بود.
2-4 برنامه های مداخله ای برای کودکان طلاق
برای اینکه مداخله‌های درمانی برای این دسته از کودکان با موفقیت صورت گیرد متخصصان
می بایست از برنامه‌هایی استفاده کنند که از لحاظ میزان کارائی و اثر بخشی مورد حمایت پژوهش های تجربی قرار گرفته باشد. شواهد پژوهشی حاکی از آن است که برنامه های CODIP و NBP برای این دسته از کودکان و نوجوانان دارای اثر بخشی بیشتری بوده و حمایت‌های تجربی بیشتری را کسب کرده‌اند. در هر دو برنامه که در ادامه به تشریح آنها خواهیم پرداخت، از شیوه های شناختی – رفتاری به منظور یاری رساندن به کودکان جهت بررسی و کشف احساسات و واکنش هایشان نسبت به طلاق استفاده می شود. با توجه به نوع شرکت کنندگان، این برنامه ها می تواند در موقعیت های مختلفی نظیر مدارس، انجمن ها، مراکز مذهبی و کلینیک ها مورد استفاده قرار گیرد. هدف اصلی تمام برنامه های گروهی برای کودکان طلاق این است که با ایجاد یک فضای امن و راحت برای آنها در کنار سایر همسن و سالانشان بتوانند عواطف و واکنش هایشان رانسبت به طلاق بیان کرده و سوء تفاهمات پیشین را در این زمینه از بین ببرند و همچنین مهارت های مقابله ای لازم جهت فائق آمدن بر عواطف منفی
و مشکلات غیر قابل حل را بیاموزند ( بوتلر، اسکانلن، رابیسون، داگلاس و مارس، 2003 ) برخی
از موانعی که رهبران گروه در تشکیل چنین گروههایی با آن مواجه هستند عبارتنداز: شناسائی و ثبت نام از اضای گروه و نیز کسب رضایت والدین مبنی بر شرکت کردن کودکان در این برنامه ها. به منظور ثبت نام کردن وگزینش اعضای گروه در مدارس، پیشنهاداتی توسط کوری و کوری (1992) ارائه شده است که می تواند به همین نحو در سایر زمینه ها نظیر مراکز مذهبی و کلینیک ها نیز مورد استفاده درمانگران قرار گیرد که برخی ار آنها عبارتند از: نصب پوستر و آگهی در مجامع عمومی، درج مقاله ها و آگهی در روزنامه ها، تماس با پرسنل مدارس و … ( پدرو – کارول ، 2005 ) در ادامه به برخی از مهمترین برنامه هائی که برای کودکان طلاق طراحی شده است بطور مختصر اشاره خواهیم کرد.
برنامه کودکان سنین متوسط( CIM): یک برنامه یک یا دو جلسه ای است که هر جلسه حدود 90 الی 120 دقیقه طول می کشد. در این برنامه یک فیلم ویدیوئی 37 دقیقه ای جهت آموزش مهارت های لازم همراه با سناریوهایی از تعاملات مناسب و نامناسب والدینی و نیز مهارت های ارتباطی آموزش داده می شود. همچنین به والدین آموزش داده می شود که چطور نسبت به احساسات و واکنش های کودکان به طور مناسب عکس العمل نشان دهند . این برنامه از دو کتابچه ی کار برای والدین و یک کتابچه ی کار برای معلم بهره می گیرد ( آربوتنات، کرامر و گوردون ، 1996) نسخه کودکان این برنامه، مشابه با نسخه ی والدین از یک فیلم ویدیوئی 30 دقیقه ای تشکیل شده است که مکانیزم‌های مقابله ای مناسب را به کودکان می آموزد . همچنین یک کتابچه کار نیز در اختیار کودکان قرار می گیرد. برنامه های دیگری که والد – محور هستند عبارتنداز:
برنامه گروهی حمایت از والدین مطلقه( SPSG ): که یک برنامه 12 جلسه‌ای ویژه والدین است.
برنامه تغییر والدگری( PTC ): برای مادران مطلقه‌ای که دارای فرزند پسر هستند، این برنامه 14 جلسه است.
برنامه شروع مجدد(NBP): که یک برنامه 11 جلسه‌ای است.
برنامه گروهی جهت تسهیل رشد کودکان طلاق(CDDFG): یک برنامه 8 جلسه‌ای برای کودکان مقطع دبستانی است که جهت شناسائی و برخورد با مسائل و مشکلات که این دسته از کودکان با طلاق والدینشان دارند، بکار می‌‌رود( کالتر، پیکر و لزو ئیتز ، 1988، به نقل از جانت ، 2009 ).
برنامه سازگاری با طلاق(DAP): یک برنامه 12 هفته‌ای برای کودکان 7 تا 13 ساله است که همان اهداف برنامه قبلی را تحت پوشش قرار می‌دهد(استولبرگ و گریسون، 1985؛ به نقل از جانت، 2009).
برنامه رنگین کمان(RP): این برنامه برای کودکان سنین 5 تا 8 ساله قابل اجراست و شامل 20 جلسه یک ساعته می باشد. علی‌رغم اینکه این برنامه را می توان در موقعیت‌های مختلفی اجرا کرد اما مدارس زمینه مناسبی برای اجرای آن است. اهدافی که در این برنامه دنبال می شود تقریباَ مشابه با برنامه های قبلی است ( یهل – مارتا و اولبرایش، 1997 به نقل از جانت ، 2009 ).
برنامه قصر های ماسه ای ( SC): یکی دیگر از برنامه های بسیار شناخته شده برای کودکان طلاق است که توسط گری نیومن طراحی شد. در این برنامه سعی بر این شده است تا از طریق وارد شدن به دنیای این دسته از کودکان، محیط مناسبی جهت برقراری ارتباط صادقانه و مؤثر با آنها فراهم آید . کودکان بر خلاف بزرگسالان، افکار و عواطف درونی خودرا از طریق بازی، نقاشی، نوشتن، پختن و ساختن بیان می کنند. از اینرو یکی از اهداف این برنامه آن است تا با بررسی این موارد بتواند با افکار درونی این کودکان راه یابد(نیومن و رومانسکی، 1385).
برنامه مداخله ای برای کودکان طلاق(CODIP): در واقع یک برنامه مداخله‌ای مدرسه – محور است که در اصل نخستین بار برای کودکان پایه ی چهارم تا ششم طراحی شده بود. هدف اصلی این برنامه ایجاد یک محیط و فضای گروهی صمیمی توام با اعتماد و حمایت لازم است تا کودکان بتوانند به راحتی تجاربشان را در اختیار هم قرار داده ، سوء تفاهمات خویش را رفع کرده و مهارتهای مقابله‌ای لازم جهت فائق آمدن بر استرس هایی که پس از طلاق والدین به سراغشان می آید فرا بگیرند
(پدرو– کارول، 1997 ). برنامه CODIP در اصل با توجه به برنامه DAP طراحی شده است ، اما توانسته است مداخلات گسترده ای در کار با کودکان طلاق نظیر مداخلات مبتنی بر مدرسه فراهم کرده و نتایج مثبت بیشتری در گروهای سنی مختلف کسب کند. این برنامه نخستین بار برای کودکان پایه چهارم تا ششمی طراحی شده بود که طلاق والدین را تجربه کرده بودند و سعی داشت تا مهارتهای مقابله ای را به آنها بیاموزد. بعدها از این برنامه برای کودکان پیش دبستانی تا پایه هشتم نیز استفاده شد. در این برنامه به انواع احساسات ، ادراکات و واکنش های کودکان نسبت به طلاق پرداخته می شود و از طرف دیگر به منظور بهبود عزت نفس کودک از بازی ها و فعالیت های هدفمند نیز استفاده شده‌است
( پدرو – کارول، آلپرت گیلیس و کوئن ، 1992) نتایج مثبت حاصل از اجرای این برنامه طی پایلوت اولیه ی آن برای کودکان پایه ی چهارم با پیشینه های متفاوت شد و چهار نسخه ی متفاوت از این برنامه برای کودکان سنین مختلف طراحی شد که عبارتند از:
برنامه CODIP برای کودکان پیش دبستانی و پایه‌ی اول دبستان.

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد درمورد امپراطوری عثمانی

بستن منو