منابع تحقیق درباره صرفه جویی در هزینه ها

منابع تحقیق درباره صرفه جویی در هزینه ها

دانلود پایان نامه

تلفن همراه شخصی ترین و پرکاربردترین وسیله ارتباطی زندگی امروز است. این ابزار ارتباط باواسطه درست مثل تلفن تسهیل کننده ارتباطات از راه دور بین فردی است با این تفاوت که محدودیتهای زمانی و مکانی در این ابزار مرتفع شده است و علاوه بر آن وجود گزینه های رفاهی غیر از کاربرد ارتباطی، آن را کاملا از تلفن متمایز کرده است. اولین تلفن همراه به منظور مصارف تجاری و به منظور تسهیل امور تجاری و ارتباطات تجاری از راه دور در سال 1970مورد استفاده قرار گرفت. درسالهای اولیه، تلفن همراه معمولاً از سوی طبقات بالا و متوسط به بالای جوامع مورد استفاده قرار می گرفت و بیشترین مصرف آن هم برای راه انداختن موارد شغلی و کاری بوده است.  

در سالهای اخیر ، ارتباطات سیار سریع ترین آهنگ رشد و گسترش را در میان دیگر تکنولوژی های ارتباطی در بین کشورهای مختلف داشته است. هرچند این رشد و گسترش که هم شامل تلفن همراه و هم شامل بقیه اشکال ارتباطات سیار مانند ارتباطات بی سیم می شود، در تمام دنیا به یک اندازه نبوده است. در میان دلایل این اختلاف نرخ رشد و بکارگیری این تکنولوژی ، باید به فاکتورهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و سیاست گذاری های دولت ها اشاره کرد. در حال حاضر الگوی رشد و گسترش استفاده از تکنولوژی موبایل در سراسر دنیا کاملا منطبق با الگوی سنتی شکاف دیجیتالی بین کشورهای فقیر و غنی است. اساساً بالاترین نرخ رشد و بهره برداری از این تکنولوژی متعلق به اروپا، امریکای شمالی، استرالیا و کشورهای خاص و محدودی در آسیاست. در این حال کشورهای افریقایی، امریکای لاتین و کشورهای فقیرتر در رده های پایین تر در استفاده و بکارگیری از تکنولوژی ارتباطات سیار قرار دارند. هرچند که در حال حاضر تلفن موبایل در بعضی کشورهای فقیر، به دلیل ارزان بودن و قابل دسترس بودن بیش از تلفن ثابت مورد توجه قرار گرفته است. بعنوان مثال بالاترین نرخ رشد تلفن موبایل در حال حاضر در آفریقا وجود دارد، اما این رشد بصورت نامساوی و نامتوازن در این قاره تقسیم شده و بعنوان مثال بالاترین نرخ دسترسی به این تکنولوژی مربوط به کشورهای بیشتر توسعه یافته این قاره مانند افریقای جنوبی و متعلق به مناطق شهری و پر جمعیت این قاره است. درباره پراکندگی استفاده از تلفن موبایل در بین گروه های سنی مختلف، طبق آمارهای ارائه شده در ابتدا تلفن همراه در بین بزرگسالان و میانسالان رشد یافت و همزمان با ارزان تر شدن این تکنولوژی جوانان و نوجوانان هم از آن بعنوان وسیله ای برای تعاملات اجتماعی استفاده کردند. نکته قابل توجه این است که در میان این گروه های سنی، افراد بزرگسال معمولا استفاده کنندگان از تماس های تلفنی هستند و جوانان و نوجوانان جزء استفاده کنندگان اصلی از پیامک و بقیه سرویس های ارائه شده هستند ( جولا، 1390: 111).
اکسمن و تورتیانن که استفاده جوانان فنلاندی از تلفن همراه را مورد مطالعه قرار داده‌اند، معتقدند که برای اغلب جوانان فنلاندی، تلفن همراه بخشی ارگانیک از زندگی روزمره‌شان را تشکیل می‌دهد و تنها شاخص پایگاه اجتماعی آنان نیست.از همه مهم‌تر اینکه جوانان و نوجوانان از تلفن همراه برای حفظ شبکه‌های اجتماعی خود و شکل دادن روابط جدید استفاده‌ می‌کنند.تلفن همراه به ابزار مهمی تبدیل شده که جوانان از آن برای تعیین فضای شخصی‌شان‌ استفاده می‌کنند.جنبه‌هایی مانند گفت‌وگوهای ظریف و متنوع از طریق سرویس پیام کوتاه، بازی با گیم‌های موبایل بخشی الزامی از فرهنگ تلفن همراه نوجوانان هستند (Oksman and Turtiainen,2004:6) .
در حقیقت تلفن همراه موجب شده پاسخگوتر باشیم، چه در برابر کنشهایمان و چه در برابر افرادی که فرض میشود در برابر آنها مسئولیم. در نتیجه هر چه بیشتر به سوژه ای برای کنترل اجتماعی تبدیل می شویم. البته این ویژگی میتواند در مورد جوانان به اعمال کنترل و اقتدار بیشتر والدین و افزایش نظارت آنها منجر شود. بنظر می رسد حداقل یکی از دلایلی که در ایران منجر میشود والدین برای فرزندان جوان خود تلفن همراه خریداری نمایند، تمایل آنها به نظارت و کنترل بیشتر آنهاست (Katz,1999:17).
به گفته کارونیا و کارون، جوانان و نوجوانان براساس شیوه تبیین و روایت‌شان از کاربرد تلفن همراه الگوی فرهنگی خاص خودشان را از این فناوری ارتباطی می‌سازند. بر این مبنا موبایل دلالت‌گر تفکر اجتماعی است که تفکر بازتابی درباره اخلاق، طرز رفتار و زیبایی‌شناسی‌ کنش روزمره و زندگی اجتماعی را برانگیخته می‌سازد. جوانان از طریق منعکس کردن اشکال‌ گوناگون کاربرد تلفن همراه در جست‌وجوی فرایندهای هویت‌سازی، که در نمایش فرد در یک‌ صحنه اجتماعی دخیل‌اند، نیز هستند. به معنای دیگر، آن‌ها عمل استفاده از تلفن همراه را به منزله دستور زبانی تفسیر می‌کنند که تصور می‌شود از طریق آن، افراد خودشان و کسانی که‌ پیرامون‌شان هستند را متعین می‌سازند (Caronia and Caron,2004:26) .
دلالت‌های اجتماعی تلفن همراه با الگوهای تماس شخصی، شبکه‌های اجتماعی و ملاقات‌های رودررو مرتبط اند. پژوهش‌های گوناگون نشان داده که موبایل در میان جوانان‌ به منزله یک پیوند شخصی همیشه گشوده به روی شبکه محلی بزرگ دوستان درک شده و به کار رفته است.از طریق این شبکه شخصی، جوانان به‌سادگی می‌توانند تقریبا از هر مکان، از هر زمان و به هر دلیلی، اقدام به برقراری تماس کنند.این رسانه تماس‌های اضافی‌ را برانگیخته می‌کند که این تماس‌ها تکانشی‌تر (فاقد انگیزه قبلی)، کوتاه‌تر، تکه‌تکه و پخش شده در زمان و مکان‌اند.
دلالت دوم درباره تحرک فیزیکی افراد است، یعنی اینکه رفتارها و الگوهای سفر تحت تأثیر تلفن همراه واقع شده است.تلفن همراه به مثابه یک مصنوع کوچگرانه و«نیروی محرک‌» برای سبک‌های زندگی سیال‌تر به تصویر کشیده شده و پیش‌بینی شده است که کاربرد فزاینده ارتباطات موبایلی و کاربردهای بی‌سیم باعث تولید سفرهای بیشتر می‌شود و سبب‌ می‌شود تا جوانان زمان بیشتری را در حوزه‌های عمومی شهری از قبیل رستوران‌ها، کافه‌ها و… به جای خانه‌ها بگذرانند. بنابراین موبایل موانع زمانی و مکانی زندگی روزمره را کاهش می‌دهد و سفرها و فعالیت‌های خارج از خانه بیشتری را ترویج می‌کند.
دلالت سوم در مورد کاربرد موبایل، با زمان‌بندی فعالیت‌های روزانه، هماهنگی و کاربرد عملی زمان برای فعالیت‌ها و کنش‌های اجتماعی است.گرچه پیش از این، ساعت وسیله‌ای‌ برای زمان‌بندی فعالیت‌های روزمره بوده اما اکنون موبایل این امکان را فراهم کرده است که‌افراد به‌طور دائم برای ترتیب دادن ملاقات چانه‌زنی کنند و در زمان واقعی همراه با تغییر شرایط، فعالیت‌های خود را انجام دهند.برنامه‌هایی که برای یک روز ترتیب داده می‌شوند، انعطاف پذیرتر شده‌اند و برنامه‌های زمانی کمتر به زمان و مکان متصل‌اند و امکان‌ تصمیم‌سازی آنی‌تر یا تکانشی‌تر را-دست کم در میان جوانان-امکان‌پذیر کرده‌اند (Thulin and Vilhelmson,2007:238-340).
اثر عاملی و همکاران (1387) با عنوان «مطالعات تلفن همراه» را شاید بتوان جامع ترین کتاب موجود به زبان فارسی قلمداد کرد که سعی دارد پدیده تلفن همراه و در ذیل آن پیامک فارسی را مطالعه کند. از نظر آنان، تغییر پارادایمی که در حوزه «حکمرانی» بوجود آمده است، پارادایم مدیریتی«حکمرانی الکترونیک» را، که بر ظهور رایانه ناظر بود، به «پارادایم حکمرانی تلفن همراه» تبدیل کرده است. این تغییر معنای مبهم، تلفن همراه را از ابزار ساده ارتباطی به ابزار زندگی و ابزار حکمرانی فردگرا نه صرفاً در قلمرو زندگی فردی، بلکه زندگی فرد به عنوان یک شهروند الکترونیک منتقل می کند. با این نگاه، تلفن همراه واسطه و کد ارتباطی فرد و خانواده، فرد و بازار، فرد و یادگیری، فرد و امور زندگی روزمره زندگی و سرانجام فرد و حکومت است (عاملی، 1387: 4). براساس پژوهش انجام شده در ایران در سال 1384 ، 32 درصد ارتباطات موبایلی بمنظور انجام کار است و مابقی ارتباطات مربوط به ارتباطات دوستانه است. پژوهش یاد شده نشان می دهد که به رغم توسعه پیامک در ایران، همچنان جایگاه آن در فرایندهای کار بسیار ضعیف است و بالاترین فراوانی ها به جوک و پیامهای معمولی متعلق است (عاملی، 1387: 176-142).
پیامک
سیستم ارسال پیام کوتاهShort Messaging System (SMS) ، در طی اوائل دهه‏ی 1990 میلادی به عنوان متممی برای سیستم جدید تلفن‏های همراه یا سیستم جهانی ارتباطات همراه، گسترش یافت. مطابق با گزارش‏ پایگاه وب موبایل، پیامک یک موفقیت تصادفی بود که تقریبا هرکسی را در صنعت موبایل تعجب‏زده کرد .اولین پیام متنی تلفن‏های‏ همراه، در سال 1992 به وسیله‏ی شرکت ودافون بین یک مهندس کامپیوتر و تلفن‏همراه‏ ارسال شد.این سیستم به کاربران تلفن همراه این امکان را می‏داد تا پیام‏های متنی کوتاه را با استفاده از هم‏کنشگری که تسلط بر آن مشکل و کم‏سرعت است به سایر کاربران ارسال کنند (جوینسون، 2003: 7 به نقل از کیا، 1389: 6).
خدمات پیام کوتاه در واقع پروتکلی است که انتقال و تبادل پیامهای کوتاه متنی بین دستگاه های تلفن همراه، دستگاه های فکس وآدرسهای آی پی را تسهیل می کند . هنگامی که یک پیام کوتاه ارسال می شود، ابتدا توسط یک مرکز خدمات پیام کوتاه، دریافت و سپس از طریق این مرکز به تلفن همراه مورد نظر فرستاده می شود. بر اساس استاندارد تعیین شده، طول پیام مبادله شده بین دو دستگاه تلفن همراه، می تواند حداکثر 160 کاراکتر باشد که با توجه به چگونگی ذخیره سازی داده ها در 140 بایت ذخیره می شود. این سیستم قابلیت فرستادن پیام از یک مشترک به مشترک دیگر و همچنین از یک مشترک به چند مشترک را داراست .
اکنون کاربردهای اصلی پیام کوتاه یا در میان دوستان رایج است یا در میان‏ شرکای تجاری. درحال‏حاضر بسیاری از بانک‏ها حساب‏های مشتریانشان را از طریق‏ پیام کوتاه به اطلاعشان می‏رسانند و در برخی موارد، با همین سرویس می‏توان‏ فعالیت‏های تجاری گوناگونی را پیگیری کرد.پیگیری ارسال بسته‏های پستی، زمان‏ پرواز هواپیماها، خلافی اتومبیل و همه‏پرسی‏های تلویزیونی را هم می‏توان به این‏ فهرست افزود.حتی مدارس و بیمارستان‏ها هم می‏توانند برای تذکر به والدین‏ دانش‏آموزان یا بیمارانشان از این سرویس بهره بگیرند(محمودی بختیاری، 1388: 178). این سرویس اکنون در میان جوانان و اهالی تجارت خواهان بسیار دارد و هم‏اکنون پس از اروپا و آسیا، در ایالات متحده نیز به پدیده‏ای فراگیر تبدیل شده است. به اعتقاد برخی از محققان، سرویس پیام کوتاه‏ می‏تواند به سرعت در کنار پست الکترونیک به رسانه‏ای فعال و فراگیر تبدیل شود و دربسیاری از موارد، جایگزین کاربرد سنتی تلفن گردد.با توانمندی رایانه‏ها در دریافت‏ مقادیر بالایی از پیام‏های کوتاه باید منتظر تحولات بعدی این رسانه هم بود؛کما اینکه‏ هم‏اکنون استفاده از این سرویس در نظرخواهی‏ها و رأی دادن‏ها کم‏کم رایج شده است. علاوه‏براین، سرویس پیام چندرسانه‏ای(MMS)که اجازه می‏دهد تا متون به همراه‏ صدا و تصویر بر روی تلفن‏های همراه منتقل شوند، بر جذابیت سرویس پیام کوتاه‏ نسبت به پست الکترونیک افزوده است. باوجوداین، آنچه پیام کوتاه را از پست‏ الکترونیک متمایز می‏کند، حجم داده‏های ارسالی است، به‏طوری که فقط حد اکثر تا 160 حرف را می‏توان با این سیستم منتقل کرد.
این حجم فزاینده پیامک حاکی از محبوبیت وجهه آن در ایران است. دلایل محبوبیت این فناوری نوین نزد ایرانیان عبارت است از:
صرفه جویی در هزینه ها
کمبود محدودیت های فیلترینگ و اعمال کنترل دولتی و خصوصی و فراهم شدن فضایی برای جوانان جهت ابراز عقاید و نظریات خود
امنیت نسبی فضای پیام کوتاه
نیاز روحی جامعه به تفریح و تفنن
پیامک ها به خاطر ایجاد زنگ تفریحی کوتاه در بین کارهای روزانه طرفداران فراوانی دارد. فرستادن لطیفه بیشترین کاربرد پیامک در ایران است. عمده ترین دغدغه های اجتماعی، محدودیت ها و یا تابوهای موجود در جامعه با بیانی لطیف و ظریف مورد نقد قرار می گیرد. بعبارتی دیگر طنز این اجازه را به افراد می دهد که بصورت کم و بیش صریح از وضع سیاسی اجتماعی کشور انتقاد کنند. نقد اجتماعی با زبانی کنایی، طنزآلود و ظریف که بخشی از سنت شفاهی مردم ایران را تشکیل می دهد و ریشه در فرهنگ و ادبیات ایران زمین دارد ، در نبودن و یا ضعف احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و ابزارهای رسانه ای و اطلاع رسانی در پیامک ها تبلور یافته و بصورت گسترده به اقشار و گروه های مختلف اجتماعی و سیاسی انتقال می یابد (مقصودی و عرب،1386: 42).
پیامک ها را می توان از نظر موضوعی به شش گروه تقسیم کرد: 1- پیامک های احوالپرسی. 2- پیامک های خبری. 3- پیامک های پرسشی. 5- پیامک های مناسبتی. 6- پیامک های ادبی و طنز
زبان پیامک زبانی غیر معیار است که مشخصاتی منحصر به فرد دارد از جمله : 1- عدم توجه به مرزهای جغرافیایی و سیاسی جوامع. 2- سوق به جهانی شدن و استفاده از کلمات قرضی و جهانی. 3- سرعت قابل توجه در انتقال اطلاعات. 4- انتقال بیشرین اطلاعات با کمترین نمادها. 5- شباهت به زبان تلکس و تلگراف. 6- بکار گیری زبان مصور. 7- زایایی قابل ملاحظه (شریفی،1389: 171) .

مطلب مرتبط :   مقاله رایگان درباره خواجه نظام الملک

Close Menu