فایل پایان نامه 
کنترل اجتماعی

فایل پایان نامه کنترل اجتماعی

دانلود پایان نامه

از مخاطبان بر علایق شخصی استوار است.
6-2- سایتهای اشتراکگذاری فایل (کامیونتیهای محتوایی)
اینگونه رسانهها اندکی شبیه شبکههای اجتماعی هستند. کاربران برای استفاده باید ثبتنام کنند و پس از آن دارای صفحهای شخصی خواهند شد که امکان اتصال به دوستان را خواهند یافت. نکته مهم این است که این نوع وبسایتها بر اشتراکگذاری نوع خاصی از محتوا متمرکز هستند: فلیکر، یوتیوب و دیگی رسانههایی هستند که به ترتیب برروی اشتراکگذاری عکس، فایلهای ویدیویی و اخبار و محتوای متنی تاسیس شدهاند و امکان مدیریت کردن بر آنها را به کاربر میدهد. وادکستها یکی از مصادیق اینگونه سایتها هستند. وادکست نوعی از ارائه محتوای ویدئویی در بستر وب هست.

7-2- میکروبلاگها
میکروبلاگها ابزاری هستند که ترکیبی از وبلاگنویسی (با پیامهای فوری) و شبکههای اجتماعی محسوب میشوند. معروفترین سایت در این زمینه، توییتر است که بالغ بر یک میلیون عضو دارد. اعضای توییتر با عضویت در سایت میتوانند مطالب کوتاهشان را منتشر کنند. هر کاربر دارای یک صفحه شخصی است که با مراجعه با آن میتوان از جدیدترین مطالب ارسالی برای وی مطلع شد.
بند سوم: سایر موارد
در این بند به جهت تناسب موضوع به مواردی اشاره میکنیم که در خصوص اطلاق عنوان رسانه بر آنها بین صاحبنظران اختلاف عقیده است؛ لکن از آنجایی که در آییننامه ساماندهی رسانههای دیجیتالی به عنوان رسانه دیجیتالی معرفی شدهاند؛ بر همین اساس اشاره به آنها اجتنابناپذیر است. این موارد شامل پست الکترونیکی، ابزارهای تلفن همراه، اینفرارد و بلوتوث میباشد.
الف: پست الکترونیکی (ایمیل)
منظور از ایمیل، یک نشانی پستی است که از طریق این نشانی میتوان با هر شخص یا ارگانی از
طریق شبکه جهانی اینترنت ارتباط پیدا کرد. کاربران اینترنت روزانه میلیونها نامه الکترونیکی را برای یکدیگر ارسال مینمایند. مبادله نامههای الکترونیکی یکی از اولین سرویسهای اینترنت محسوب شده و امروزه از آن به عنوان یک ابزار ارتباطی قدرتمند استفاده میگردد. امروزه امکانات زیادی توسط پست الکترونیکی ایجاد شده است. خبرنامه‌های نوظهور الکترونیکی به عنوان بسته‌های اطّلاعاتی تولید شده مرتباً به میلباکسهای جمع کثیری از مخاطبان ارسال می‌شوند.
ب: ابزارهای تلفن همراه
امروزه یکی از رایجترین وسیلهی ارتباطی داخلی و فرامرزی تلفن همراه است. شاید بتوان از تلفن همراه به عنوان یک رسانه نام برد که وسیله‌ای برای اطلاع‌رسانی به صورت دیجیتال است. با وجود این، به اعتقاد برخی کارشناسان به صورت کلی، رسانه‌هایی که از تکنولوژی‌های دیجیتال و ابزارهای منطبق بر این تکنولوژی استفاده می‌کنند جزء رسانه‌های دیجیتال محسوب می‌شوند. آنها معتقد هستند که هر وسیله‌ای که به نوعی حامل یک پیام بوده و از ابزار دیجیتال نیز استفاده کند، یک رسانه‌ی دیجیتال نامیده می‌شود و تلفن همراه نیز چنین وضعیتی دارد. همین موارد نیز خود شاهدی بر این است که به راحتی نمیتوان مرزی میان الکترونیک و دیجیتال قائل شد. بر این اساس در صورتی که خود تلفن همراه را نیز در زمره رسانه های دیجیتال محسوب ننماییم، ولی برخی ابزارهای موجود در تلفن همراه با تشکیک، مشمول عنوان رسانههای دیجیتال میگردند. انواع خدماتی که تلفن همراه مشابه یک رسانهی دیجیتال ارائه میدهد، به شرح موارد ذیل قابل ذکر است:
1- پیام‌کوتاه متنی
سرویس پیامکوتاه از جمله خدمات تلفن همراه بوده و به کاربران اجازه میدهد تا پیامهای کوتاهی را به صورت متن به تلفنهای دیگر ارسال و یا دریافت نمایند. پیام کوتاه به عنوان یک رسانه‌نوین دیجیتالی ﺗﺄﺛﻴﺮات قابل توجّهی حتی در کشورهای در حال توسعه نهاده است. خدمات پیام کوتاه از جمله خدماتی است که بیشتر برای تلفن‌های همراه و برخی وسیله‌های همراه دیگر مانند رایانه جیبی و گاه برای رایانه‌های شخصی امکان فرستادن پیام کوتاه را به تلفن‌های همراه دیگر وجود می‌آورد. پیام کوتاه یکی از فعّالیّت‌های پرسود برای شرکت‌های مخابراتی محسوب می‌شود. استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۸۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به‌تدریج در بین کاربران ایرانی تلفنهمراه فراگیر شد. در سال ۱۳۸۵، هشت میلیارد پیام کوتاه در ایران مبادله شد. در این سال روزانه ۲۰ میلیون پیام کوتاه توسط کاربران تلفن همراه رد و بدل می‌گردید که این رقم در روزهای خاص و اعیاد مختلف بیشتر می‌شد. خدمات پیام کوتاه از طریق GSM مودم نیز یکی دیگر از راه‌های ارسال انبوه پیامکوتاه ‌است. در این سیستمها، نرم‌افزاری به همراه مودم روی کامپیوتر افراد نصب شده و مدیریت پیامکوتاه انجام می‌گیرد.
2- پیامکوتاه تصویری
پیامک تصویری یا «اماماس» امکان و فرصتی ویژه برای ارتباط در اختیار افراد قرار میدهد که بتوانند از طریق آن نوع تصویری و دیداری پیامهای متنی را برگزینند. سرویسهای مهم ارائه شده توسط MMS شامل سرویسهای زیر میباشد:
آلبوم تصویر موبایل
MMSاطّلاعات و اخبار
سرگرمی
کارتپستالهای تصویری موبایل

پیامهای فوری
نکته قابل توجه در این خصوص این است که بر طبق آییننامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال، ارسال پیامک یک نوع رسانه برخط محسوب میگردد.
ج: اینفرارد
قابلیت تبادل اطّلاعات مانند عکس، فیلم‌ و یا دیگر موارد را از راه بیسیم به وسیلهی پرتوی نامرئی فروسرخ بین گوشیهای تلفنهمراه را اینفرارد گویند. البته باید توجّه داشته باشید سرعت انتقال اطّلاعات با فروسرخ بسیار پایین است و برای انتقال فایل‌ها با حجم بالا از نظر زمانی مناسب نیست.
د: بلوتوث

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

با توجه به اینکه بلوتوث کاربرد گستردهای داشته و علاوه بر موبایلها در رایانهها نیز قابل استفاده میباشد؛ از این روی لازم دانسته شد تا جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. بلوتوث یک استاندارد برای ارتباط کوتاهبرد، با مصرف انرژی اندک، کمهزینه و بیسیم می‌باشد، که از تکنولوژی رادیویی استفاده می‌کند. بلوتوث یا دندان آبی، اتصال بیسیمی با فاصله‌های نزدیک برای ارسال پیام، عکس یا هر اطّلاعات دیگر است. فناوری بلوتوث شامل چندین نکته کلیدی می‌باشد. از جمله این که در دسترس عموم و استفاده از آن آزاد می‌باشد. توانایی بیسیم و کوتاهبرد آن به دستگاه‌های جانبی این اجازه را می‌دهد که توسط یک واسط هوایی ارتباط برقرار کنند و جایگزین کابل‌ها بشوند. بلوتوث هر دو نوع داده و صوت را پشتیبانی می‌کند که آن را به یک فناوری ایدهآل تبدیل نموده‌است که بسیاری از وسایل را قادر به ارتباط کرده ‌است. به عنوان نتیجه باید گفت با وجود اینکه ابزارهای تلفن همراه و همچنین بلوتوث و پست الکترونیک کارکردی مشابه رسانههای الکترونیک دارند اما نگارنده معتقد است که در مفهوم مضیق رسانههای الکترونیک نمیگنجند و توسعه این مفهوم و بار نمودن مسؤولیت کیفری بر این موارد میتواند برخلاف اصل تفسیر مضیق قوانین کیفری باشد. البته لازم به ذکر است که ارسال محتوای مجرمانه (توهینآمیز، مستهجن و … ) طبق قانون مجازات اسلامی قابل مجازات خواهد بود. اما بررسی این موارد تحت عنوان رسانههای الکترونیکی قرار نخواهد گرفت.
مبحث سوم: گونهها و روشهای توزیع مسؤولیت کیفری
از نقطهنظر حقوقی، تحولات نظام‌های مسؤولیت کیفری منجر به ترسیم قالب‌هایی از مسؤولیت کیفری شده است تا ارتباطات اجتماعی را براساس آن قالب‌ها تنظیم کند؛ پاره‌ای از این قالب‌های مسؤولیت را در بررسی مسؤولیت کیفری در تمامی حوزه‌های حقوقی می‌توان مشاهده کرد؛ لیکن برخی دیگر اختصاص به رسانه‌ها دارد و در فضای متأثر از کارکرد گروهی رسانه‌ها بسط یافته است. به‌طور کلی عمده قالب‌هایی که مسؤولیت کیفری را شکل داده‌اند دو گونه مسؤولیت کیفری واقعی و اعتباری هستند که نخستین آنها بر سرزنش پذیری اخلاقی شخص استوار گشته و دومی نه بر مبنای سرزنش پذیری یا اثبات آن که براساس تئوری‌های مربوط به کنترل اجتماعی و نظم عمومی تکوین یافته‌اند. مسؤولیت کیفری حقیقی مبتنی بر انگاره‌های سنتی تاریخی است، لیکن مسؤولیت کیفری اعتباری برخاسته از تحولات عمیق صنعتی اطلاعاتی از سویی و ایجاد نهاد‌های نوین با کارکردهای مختلف از سوی دیگر بوده است. افزون بر این، عملکرد گروهی در رسانه‌ها که فعالیت یک عده منجر به ایجاد یک محصول مشترک می‌شود، این پرسش را ایجاد کرده که در صورت ارتکاب جرمی از طریق رسانه‌ها همچون نشر مطالب کذب چه کس یا کسانی باید مسؤول تلقی گردند؟ پرسش برای یافتن شخص مسؤول نیز قالب‌های خاصی از مسؤولیت کیفری را برای رسانه‌ها ارائه داده است که از مسؤولیت یک شخص تا مسؤولیت همگی در نوسان بوده است. در مبحث حاضر، ابتدا گونه‌های کلی مسؤولیت کیفری مورد بررسی واقع می‌شود (گفتار یکم) که در آن ابتدا مسؤولیت کیفری حقیقی (بند یکم) ‌و سپس مسؤولیت کیفری اعتباری (بند دوم) مورد تحلیل قرار می‌گیرد؛ سپس گفتار دوم به روشهای توزیع مسؤولیت کیفری در این رسانه‌ها میپردازد؛ بدین شرح که در آن به مسؤولیت همگانی (بند یکم)، مسؤولیت ترتیبی (بند دوم)‌ و مسؤولیت شخص واحد (بند سوم) اشاره میگردد.
گفتار اول: گونههای مسؤولیت کیفری
حقوق کیفری برای اعمال سیاست‌ جنایی خاصی در هر حوزه و از جمله در حوزه رسانه‌های الکترونیکی ممکن است به گونه‌های مختلفی از اقسام مسؤولیت کیفری متوسل شود. در واقع، گونه‌های مختلف مسؤولیت کیفری ابزاری در دست حقوق کیفری است که با یاری جستن از آنها سیاست جنایی مورد نظر را اعمال می‌کند. مسؤولیت کیفری را از دیدگاه انواعی که دارد، می‌توان به دو دسته عمده مسؤولیت کیفری حقیقی و مسؤولیت کیفری اعتباری تقسیم کرد؛ در پاره‌ای از اوقات، ‌به‌طور سنتی پایه‌های مسؤولیت کیفری بر مسؤولیت حقیقی بنا نهاده شده است. در این فرض، ‌اساس مسؤولیت کیفری مبتنی بر اثبات تقصیری است که مرتکب رفتار مجرمانه دارد؛‌ به‌ عبارت دیگر، باید قانونی قبلاً رفتار را مشمول ضمانت اجرای کیفری قرار داده باشد و در صورتی که رفتار ارتکابی توسط مرتکب، واجد آن ویژگی‌های قانونی باشد و شخص به لحاظ درونی نیز آن شرایط مورد نظر قانون را داشته باشد، مقصر و قابل سرزنش شناخته شده و ضمانت اجرای کیفری بر او بار می‌شود. اما تحولات اخیر در حوزه‌های مختلف فکری و اجتماعی، توسل به گونه‌های مختلف مسؤولیت کیفری اعتباری را قوت و شدت بخشیده است؛ اساس تئوری‌های راجع به مسؤولیت اعتباری رهایی یافتن و دوری جستن از کمند شرایط بعضاً اثبات دشوار مسؤولیت کیفری یا نهادن قسمتی از مسؤولیت بر دوش دیگری است تا بدین ترتیب نظم و کنترل اجتماعی بهینه‌تری حاصل شود. در چنین فرضی معمولاً قانونگذار شرایط اثبات تقصیر را در تحقق مسؤولیت کیفری تسهیل می‌کند تا برای مثال به فرض تحقق رفتار مادی، تقصیر هم مفروض باشد؛ یا اینکه شخص دیگری را به واسطه تحقق رفتار سرزنشباری که متوجه دیگری است مسؤول می‌‌شناسد تا بدین ترتیب بر دایره افراد پاسخگو بیفزاید؛ و افزایش افراد پاسخگو، خودبخود کنترل اجتماعی را بیشتر تقویت می‌کند؛ رسانه‌های الکترونیکی از جمله نهادهایی هستند که هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم تحت ﺗﺄﺛﻴﺮ تحولات اجتماعی مزبور بوده‌اند و بنابراین این موضوع که خود در جریان تحولات معاصر، تحت ﺗﺄﺛﻴﺮ انگاره‌هایی از مسؤولیت کیفری اعتباری قرار گیرند موضوعی در خور توجه است.
ذیلاً با بررسی گونه‌های مسؤولیت کیفری حقیقی و اعتباری، گفتار حاضر شروع میگردد.
بند اول: مسؤولیت کیفری حقیقی
مسؤولیت کیفری حقیقی خود به دو قسم مسؤولیت کیفری شخصی و مسؤولیت کیفری اشتراکی قابل تقسیم است. پیش از بیان این انقسام، بهتر است مفهوم مسؤولیت کیفری حقیقی بیان گردد. توضیح این مسؤولیت بدین شرح است که هرگاه مسؤولیت کیفری با وجود جمیع شرایط مسؤولیت یعنی دارا بودن شرایط عینی، معنوی و حقوقی بر شخص خاطی بار شود؛ به عبارت دیگر آنگاه که قانونی رفتاری را مجرمانه دانسته باشد و شخصی به تقصیر (به معنای کلی) مرتکب آن رفتار شود حقیقتاً مسؤول خواهد بود.
الف: مسؤولیت کیفری شخصی
تحقق موضوع مسؤولیت کیفری شخصی منوط است به فعل و یا ترک فعل مجرمانهای که به وسیله مباشر و یا مسبب (توسط شخص واحد) به وقوع بپیوندد. مشروط بر اینکه ارکان آن نیز به منصهی ظهور درآمده باشد. منظور از ارکان قصد مجرمانه و حاکمیت قانون بر رفتار مجرمانه شخص مرتکب است. بنابراین هنگامی که قانون رفتاری را مجرمانه بداند و شخصی مرتکب آن شود و شرایط درونی مسؤولیت را هم داشته باشد، آن شخص حقیقتا و اصالتاً دارای مسؤولیت کیفری خواهد بود.
مسؤولیت کیفری حقیقی شخصی در واقع مسؤولیت مباشر جرم و یا مسبب جرم است که ضمن داشتن اهلیت بدون شرکت دیگری مرتکب جرمی شده است. طبق اصل شخصی بودن مجازات چنین شخصی مستوجب تحمل مجازات جرم ارتکابی خویش است و چون شخصاً و اصالتاً مرتکب جرم شدهاست مسؤولیت کیفری او از نوع مسؤولیت کیفری شخصی است.
در کلیه این موارد، چون مرتکب شخصاً عملیات اجرایی و عنصر مادی جرم را انجام میدهد، بدین سبب تمامی بار مسؤولیت کیفری متوجّه اوست. به همین علت هم اکثر مواد قوانین کیفری با کلمهی «هرکس» شروع شده است؛ تا بدین وسیله بار مسؤولیت را متوجّه مباشر مستقیم جرم نماید.
یکی از حالتهای مسؤولیت کیفری شخصی موضوع شرکت در جرم است، مشارکت در ارتکاب جرم موجب تحقق مسؤولیت کیفری شخصی مرتکب جرم میشود. تحقق این موضوع منوط به سه شرط است: 1- وجود مجرم دیگر 2- علم و اطلاع از جرم بودن عمل 3- تشریک مساعی در عملیات اجرایی به صورت فیزیکی یا روانی. اینک درباره هر یک از این شرایط سهگانه مختصر توضیح داده میشود. الف: وجود شخص یا اشخاص دیگر، لازمه تحقق شرکت در جرم و حتی اولین شرط آن، وجود شخص یا اشخاص دیگر است. زیرا مفهوم لغوی شرکت متضمن آنست که بین دو نفر یا بیشتر که هدف و آرمان مشترک دارند، توافقی برای انجام جرم خاصی به عمل آمده باشد. در صورت فقدان «شخص یا اشخاص دیگر» موضوع شرکت در ارتکاب جرم هم به خودی خود منتفی است. ب: علم و اطلاع، شرط دوم تعقیب شریک جرم آنست که وی با علم و اطلاع کامل و اراده آزاد، با شخص مجرم همکاری نموده باشد. هرگاه شخصی بدون علم و اطلاع از سوءنیت مجرم اصلی با او همکاری نموده باشد، و یا به اجبار به این کار تن داده باشد، نمیتوان او را شریک جرم و قابل مجازات دانست. لازمه شرکت در جرم توافق قصد و عمد شرکتکنندگان و اطلاع آنان از جرم‌ بودن عمل است. ج: انجام عملیات اجرایی، شرط سوم تحقق شرکت در جرم آنست که شریک جرم در «عملیات اجرایی جرم» همکاری و مشارکت نموده باشد.
ب: مسؤولیت کیفری اشتراکی (مشارکتی)
مبنای مسؤولیت مبتنی بر آگاهی (مشارکتی)، آگاهی شخص و مشارکت یا کمک وی در اقدامات شخص ثالث است. بدین سبب هرگونه مساعدت و کمک آگاهانه در وقوع جرم اعم از اینکه به صورت مادی یا به صورت معنوی باشد داخل در اینگونه مسؤولیت قرار میگیرد، ولو اینکه نتیجۀ حاصله ناخواسته باشد. چنین آگاهی و اطلاعی باید واقعی و اصطلاحاً جزمی باشد و صرف احتمال به اینکه با کمک و مساعدت شخص به دیگری وی مرتکب جرم خواهد شد موجب مسؤولیت نخواهد گردید. این نوع مسؤولیت شامل معاونت در جرم هم میشود که مجرم (معاون) به هیچ وجه در عملیات اجرایی شرکت نمیکند ولی مسؤولیت کیفری او بعد از ارتکاب جرم توسط مباشر اصلی تحقق پیدا میکند. شرط مسؤولیت کیفری معاون این است که علاوه بر فعل خودش نیاز به تحقق فعل و ترک فعل مباشر هم دارد به همین لحاظ است که مسؤولیت او را مسؤولیت اشتراکی میگویند. بنابراین مسؤولیت معاون فقط در اثر فعل خودش (تحریک) محقق نمییابد و نیاز به فعل مباشر هم دارد. در عین حال به این خاطر مسؤولیت مشارکتی حقیقی است که علاوه بر فعل مباشر نیاز به تحریک معاون هم دارد.
بند دوم: مسؤولیت کیفری اعتباری (انتسابی)
مسؤولیت اعتباری را میتوان مسؤولیتی دانست که بر شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) بدون داشتن تمامی

مطلب مرتبط :   شرکت کنندگان

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو