دانلود پایان نامه درمورد تحف العقول

دانلود پایان نامه درمورد تحف العقول

دانلود پایان نامه

اما کسی که «بخل» ورزد و (از این راه) بی نیازی طلبد، – و پاداش نیک الهی را انکارکند- به زودی او را در مسیر دشواری قرار می دهیم.  

آری! شما همان گروهی هستید که برای انفاق در راه خدا دعوت می شوید، بعضی ازشما (بخل) می ورزید و هر کس «بخل» ورزد، نسبت به خود «بخل» کرده است و خداوند بی نیاز است و شما همه نیازمندید و هرگاه سرپیچی کنید، خداوند گروه دیگری را جای شمامی آورد، پس آنها مانند شما نخواهند بود (و سخاوتمندان در راه خدا انفاق می کنند).
و کسانی که از «بخل» و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارانند!
و کسانی که هر گاه انفاق کنند، نه اسراف می نمایند و نه سخت گیری، بلکه در میان این دو حد اعتدال دارند.
بگو: «اگر شما مالک خزائن رحمت پروردگار من بودید، در آن صورت (به خاطر تنگ نظری) امساک می کردید، مبادا انفاق مایه تنگدستی شما شود» و انسان تنگ نظر است!
4-2-5-2- بخل در آینه روایات اسلامی
در احادیث اسلامی، روایات تکان دهنده ای درباره «بخل» دیده می شود، از جمله:
رسول خدا صلی الله علیه و اله در حدیثی می فرمایند: «البخیل بعید من الله بعید من الناس، قریب من النار(بحار الانوار، ج 73، ص 308)، بخیل از خدا دور است، از مردم نیز دور است و به آتش دوزخ نزدیک است». همین مضمون (با مختصر تفاوتی) از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل شده است.
در حدیث دیگری، امام امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: «النظر الی البخیل یقسی القلب (تحف العقول، ص 214) نگاه کردن به بخیل، انسان را سنگدل می کند». این تعبیر نشان
میدهد که باطن بخیلان آن قدر تاریک و آلوده است که بازتاب آن در چهره آنان، سبب سنگدلی نگاه کننده می شود.
در حدیث دیگری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نقل شده است که «آن حضرت در حال طواف خانه خدا بود، مردی را مشاهده کرد که در پرده خانه کعبه در آویخته و می گوید: خداوندا! به حرمت این خانه سوگندت می دهم که گناهان مرا ببخش.
رسول خدا صلی الله علیه و اله خطاب به آن مرد فرمود:مگر گناه تو چیست؟ آن را توصیف کن.
عرض کرد:بزرگتر از آن است که بتوانم توصیف کنم.
حضرت صلی الله علیه و اله فرمودند:وای بر تو! گناه تو بزرگتر است یا خشکی ها؟ !
عرض کرد:گناه من بزرگتر است ای رسول خدا!
حضرت فرمودند:گناه تو بزرگتر است یا دریاها؟ !
عرض کرد:گناه من ای رسول خدا!
حضرت صلی الله علیه و اله فرمودند:گناه تو بزرگتر است یا آسمانها؟ !
عرض کرد:گناه من.
باز حضرت صلی الله علیه و اله فرمودند:گناه تو بزرگتر است یا عرش خدا؟ !
عرض کرد:گناه من بزرگتر است ای رسول خدا!
حضرت صلی الله علیه و اله فرمودند: (بگو ببینم) گناه تو بزرگتر است یا خداوند؟ !
عرض کرد:خدا بزرگتر و بالاتر و گرامی تر است.
حضرت صلی الله علیه و اله فرمودند:وای بر تو! بگو ببینم چه گناهی کرده ای (که از آن به این بزرگی یادمی کنی) ؟
عرض کرد:ای رسول خدا! من آدم ثروتمندی هستم، ولی هنگامی که نیازمندی به سراغم می آید، گویی شعله آتشی را در برابر من قرار داده اند. (آری! من از دیدن نیازمندان وحشت دارم و متنفرم). پیامبر صلی الله علیه و اله فرمودند: از من دور شو و مرا به آتش خود نسوزان. سوگند! به خدایی که مرا به هدایت و کرامت مبعوث کرده، اگر در میان رکن و مقام (گرامیترین نقاط روی زمین در کنارخانه خدا) بایستی و دو هزار سال عبادت کنی و گریه کنی، به حدی که از چشمت نهر آب جاری شود و درختان را سیراب کند، سپس بمیری، در حالی که لئیم و بخیل هستی، خداوند تو رابه صورت در آتش خواهد افکند، آیا نمی دانی که خداوند می گوید:هر کس «بخل» کند، درباره خود «بخل» کرده و هر کس از «بخل» خویش در امان باشد، رستگار است (جامع السعادات، ج 2، ص 111).
این حدیث نشان می دهد که «بخل» سرچشمه انواع گناهان و مفاسد می شود که انسان را تا این حد از خدا دور می سازد.
در حدیث دیگری، پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرمایند: «یقول قائلکم الشحیح اعذر من الظالم و ای ظلم اظلم عند الله من الشح حلف الله بعزته و عظمته و جلاله لا یدخل الجنه شحیح و لا بخیل، بعضی از شما می گویند:بخیل از ظالم معذورتر است، ولی چه ظلمی نزدخدا از بخل برتر می باشد، خداوند به عزت و عظمت و جلال خود سوگند یاد کرده است که هرگز حریص و بخیل وارد بهشت نشود.( همان)

مطلب مرتبط :   پایان نامه رایگان با موضوع طبیعت گرایی

Close Menu