دانلود پایان نامه درمورد آیات و روایات

دانلود پایان نامه درمورد آیات و روایات

دانلود پایان نامه

با توجه به اینکه در روایات اسلامی حسد یکی از اصول سه گانه کفر محسوب می شود و همچنین شرک خفی و یکی از ریشه های تمام بدی هاست و با استناد به آیات الهی فوق وبیانات حضرت علی (ع) که آنراسر چشمه صفات رذیله می دانند و بدترین بیماری اخلاقی می شمارد و همچنین آفت دین و ایمان می شمارد و اینکه اگر دوستی نسبت به دوست دیگری حسادت می ورزد از نادرستی و تاخالصی دوستی اوست و سبب بیماری روحی و جسمی خواهد شد و تندرستی را در کمی رشک بردن می بینند پس نمی توا ن آن را در موقعیت های مختلف خوب یا بد در نظر گرفت و در این باره این نوع از اخلاق مطلقا از نظر مولا علی (ع) مردود است. اما مولانا نیز با مطرح کردن نام ابلیس که به دلیل حسادت بر آدم (ع) سجده نکرده و پاک بودن کالبد پیامبران و اولیا خدا از حسد و واسطه بودن آن میان مردم حسود وحق تعالی و گرگ نامیدن آن جهت دریدن پیراهن یوسف مصری و مرگ جاویدان نامیدن آن و اینکه آن دلی که حسد در او کار ساز باشد دل نیست و تاثیر آن فقط بر موجود عدم، ملاای روم نیز آن را نکوهش می کند و مطلقا آنرا مردود می داند.  

4-2-5- بخل
نعمتها و مواهبی که پروردگار در اختیار انسان ها گذاشته، در بسیاری از موارد، بیش از نیاز آنهاست، به گونه ای که می توانند دیگران را نیز در آن سهیم کنند، بدون آن که زیانی به زندگی خودشان برسد، ولی گروهی به خاطر صفت رذیله «بخل» از این کارامتناع ورزیده و هیچ کس را در این مواهب خدادادی سهیم نمی کنند. گاه نیز با نمایش ثروت و قدرت به محرومان، نمک بر جراحات قلبشان پاشیده و گویی از این کار زشت و غیر انسانی خویش لذت هم می برند.
گاه این صفت با «انحصار طلبی» و «خود برتر بینی» و «حرص و آز» نیز آمیخته شده وزشتی آن را چند برابر می کند.
اگر نگاهی به جهان آفرینش بیندازیم، همه جا سخاوت و انفاق و بذل و بخشش رامشاهده می کنیم. خورشید دائم می سوزد و بخشی از وجودش را تبدیل به نور و حرارت می کند و آن را به تمام منظومه شمسی می رساند و با نور و گرمای خود به همه مخلوقات، زندگی می بخشد.
زمین با انواع مواهبی که در دل دارد، از مواد غذایی گرفته تا معادن گران بها وآب های زیرزمینی، همه را رایگان در اختیار بشر نهاده و سخاوتمندانه انسان را یاری می دهد. سایر موجودات جهان نیز هر کدام دست های سخاوتمند خود را سوی انسان ها گشوده اند تا سخاوت خویش را نشان دهند.
علاوه بر عالم کبیر در عالم صغیر، یعنی، وجود یک انسان نیز همین مساله حکم فرماست. قلب، دستگاه تنفس، معده، چشم، گوش، دست و پا هیچ کدام تنها برای خودشان کار نمی کنند و هرگز در خدمت به سایر اجزاء بدن، «بخل» نمی ورزند، بلکه آنچه را که دارند سخاوتمندانه در میان خود و تمام سلولهای بدن تقسیم می کنند.
در جهانی که همه جا «سخاوت» حکم فرماست، آیا جایی برای انسان بخیل وجوددارد؟ آیا ناهماهنگی با عالم هستی او را به فساد و مرگ نمی کشاند؟
روی این اصل، نکوهش «بخل» و مدح و ستایش «سخاوت» به طور گسترده در آیات و روایات اسلامی به چشم می خورد که در آنها «جود و سخاء» به عنوان یکی از بارزترین صفات فعلی الهی و یکی از ویژگی های پیشوایان معصوم علیهم السلام معرفی شده است.
با این اشاره، به آیات قرآنی باز می گردیم و بازتاب گسترده «بخل» و «سخاوت» را دربخشی از ایات قرآن مورد بررسی قرار می دهیم.
ان قارون کان من قوم موسی فبغی علیهم و آتیناه من الکنوز ما ان مفاتحه لتنوءبالعصبه اولی القوه اذ قال له قومه لا تفرح ان الله لا یحب الفرحین×و ابتغ فیما اتاک الله الدار الآخره و لا تنس نصیبک من الدنیا و احسن کما احسن الله الیک و لا تبغ الفساد فی الارض ان الله لا یحب المفسدین. (سوره قصص، آیه 76 تا 77)
انا بلوناهم کما بلونا اصحاب الجنه اذ اقسموا لیصرمنها مصبحین×و لا یستثنون×فطاف علیها طائف من ربک و هم نائمون×فاصبحت کالصریم (سوره قلم، آیه 17 تا 20)
و منهم من عاهد الله لئن آتانا من فضله لنصدقن و لنکونن من الصالحین- فلماآتاهم من فضله بخلوا به و تولوا و هم معرضون×فاعقبهم نفاقا فی قلوبهم الی یوم یلقونه بما اخلفوا الله ما وعدوه و بما کانوا یکذبون (سوره توبه، آیه 75 تا 77)
و لا یحسبن الذین یبخلون بما آتاهم الله من فضله هو خیرا لهم بل هو شر لهم سیطوقون ما بخلوا به یوم القیامه و لله میراث السماوات و الارض و الله بما تعملون خبیر (سوره آل عمران، آیه 180)
الذین یبخلون و یامرون الناس بالبخل و یکتمون ما آتاهم الله من فضله و اعتدناللکافرین عذابا مهینا (سوره نساء، آیه 37)
و اما من بخل و استغنی×و کذب بالحسنی×فسنیسره للعسری (سوره اللیل، آیه 8 تا 10)
ها انتم هؤلاء تدعون لتنفقوا فی سبیل الله فمنکم من یبخل و من یبخل فانما یبخل عن نفسه و الله الغنی و انتم الفقراء و ان تتولوا یستبدل قوما غیرکم ثم لا یکونواامثالکم (سوره محمد، آیه 38)
و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون (سوره تغابن، آیه 16 و سوره حشر، آیه 9)
و الذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما (سوره فرقان، آیه 67)
قل لو انتم تملکون خزائن رحمه ربی اذا لامسکتم خشیه الانفاق و کان الانسان قتورا (سوره اسراء، آیه 100)
ترجمه
قارون از قوم موسی بود، اما بر آنان ستم کرد، ما آن قدر از گنجها به او داده بودیم که حمل کلیدهای آن برای یک گروه زورمند مشکل بود! (به خاطر آورید) هنگامی را که قومش به او گفتند: «این همه شادی مغرورانه مکن که خداوند شادی کنندگان مغرور را دوست نمی دارد! …
و در آنچه خداوند به تو داده، سرای آخرت را جستجو کن و بهره ات را از دنیا فراموش مکن وهمان گونه که خدا به تو نیکی کرده، نیکی کن و هرگز در زمین به دنبال فساد مباش که خدامفسدان را دوست ندارد.
ما آنها را آزمودیم، همان گونه که «صاحبان باغ» را آزمایش کردیم، هنگامی که سوگندیاد کردند که میوه های باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچینند- و هیچ از آن استثناء نکنند- اما عذابی فراگیر (شب هنگام) بر (تمام) باغ آنها فرود آمد، در حالی که همه درخواب بودند و آن باغ سرسبز مانند شب سیاه ظلمانی شد!
بعضی از آنها با خدا پیمان بسته بودند که: «اگر خداوند ما را از فضل خود، روزی دهد، قطعا صدقه خواهیم داد و از صالحان (و شاکران) خواهیم بود! » – اما هنگامی که خدا از فضل خود به آنها بخشید «بخل» ورزیدند و سرپیچی کردند و روی برتافتند- این عمل، (روح) نفاق را تا روزی که خدا را ملاقات کنند، در دل هایشان برقرار ساخت، این به خاطر آن است که ازپیمان الهی تخلف جستند، و به خاطر آن است که دروغ می گفتند.
کسانی که بخل می ورزند و آنچه را که خدا از فضل خویش به آنان داده، انفاق نمی کنند، گمان نکنند این کار به سود آنهاست، بلکه برای آنها شر است، به زودی در روزقیامت آنچه را نسبت به آن «بخل» ورزیدند، همانند طوقی به گردنشان می افکنند و میراث آسمانها و زمین، از آن خداست و خداوند، از آنچه انجام می دهید آگاه است.
آنها کسانی هستند که «بخل» می ورزند و مردم را به «بخل» دعوت می کنند و آنچه راکه خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده کتمان می نمایند (این عمل، در حقیقت ازکفرشان سرچشمه گرفته) و ما برای کافران عذاب خوارکننده ای آماده کرده ایم.

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد با موضوع ارزش ویژه نام و نشان تجاری

Close Menu