دانلود پایان نامه درباره گروه های تکفیری

دانلود پایان نامه درباره گروه های تکفیری

دانلود پایان نامه

تلاش استکبار برای تفرقه بین مسلمانان و ایجاد دودستگی و اختلافات بین مذاهب إسلامی را می توان در دو عامل خلاصه کرد؛  

عامل اعتقادی: بدین معنی که استکبار در تلاش است برتری ایدئولوژی شکست خورده دموکراسی غربی را در مقابل جریان رو به رشد اسلام گرایی در جهان حفظ نماید.
عامل اقتصادی: استکبار وجود و بقای خویش را در گرو تفرقه و دودستگی مسلمانان می داند.
استکبار با تمسک به این دو عامل در تلاش است که اسلام را دینی غیر پاسخگو در برابر نیازهای جهانی و امروزی بشر معرفی کند و از این رو در کشورهای اسلامی در صدد ایجاد مشکلات و بحران های پیچیده است تا جلوی رشد و توسعه آنها را بگیرد. تلاش برای تفرقه میان مذاهب اسلامی به ویژه در میان شیعه و سنی از مهم ترین روش های استکبار در این راستا است و از این رو است که علما و اندیشمندان در مبارزه با این سیاست شیطانی نقش و رسالت مهمی دارند و بیداری أمت إسلام و تدبیر علمای إسلام می تواند این توطئه را خاموش کند.
بحران سوریه که مولود سیاست های استکبار است، خطری است که منطقه را تهدید می کند و اگر بیداری مسلمانان و علمای مسلمان نباشد چه بسا دامن لبنان و دیگر کشورها را آلوده سازد.
شکی نیست که بحران و ناهنجاری های منطقه از سوی رژیم صهیونیستی به نمایندگی از استکبار جهانی هدایت می شود.
فصل دوم: جریان های مذهبی با محوریت سلفی گری و وهابیت
در کنار قدرت های استکباری و استعماری که برای ضربه زدن به إسلام از هبچ فعالیت و تلاشی فروگذار نبودند امروزه شاهد ظهور فرقه ای هستیم که بنام إسلام ظهور کرده است و با تکفیر سایر مذاهب و ایجاد نفاق و تفرقه و فتنه در میان مسلمانان، دانسته یا ندانسته اساس إسلام را تهدید می کند.
بزرگترین چالش پیش روی وحدت إسلامی و اتحاد مسلمانان در مقابل دشمنان إسلام، گروه های تکفیری و وهابیت می باشد، که به صورت فزاینده ای نیز در حال رشد هستند. خطر فرقه تندروی وهابیت که با نام سلفی گری نیز شناخته می شود بارها از خطر استکبار و استعمار بیشتر است چرا که ایشان به نام دین و به نام إسلام ظهور کرده اند و به نام دین بر علیه دین فعالیت می کنند و به جرأت می توان گفت یکی از بزرگ‌ ترین مصیبت های کنونی جهان اسلام فعالیت های تکفیری وهابیت و سلفی ها است و بیشتر حوادث تروریستی در کشورهای اسلامی و غیر إسلامی به دست ایشان انجام می شود.
وهابیت توهین های فراوانی به علمای شیعه و سنی داشته و تا زمانی که وهابیت ظهور نکرده بود، شیعه و سنی با وجود اختلاف زندگی خوبی با یکدیگر داشتند ولی با ظهور وهابیت و جریان سلفی گری و گروه های تکفیری، مانع و مشکل بزرگی بر سر راه وحدت مسلمانان ایجاد شد. امروزه یکی از فعالیت های مهم وهابیت تکفیر سایر فرقه های إسلامی است در حالی که تکفیر در اسلام جایگاهی ندارد.
علامه یزبک فعالیت های سفلی ها را در لبنان این گونه بیان داشتند که: در لبنان مثل سایر کشورهای إسلامی فعالیت های تکفیری وجود نداشت و شیعیان و اهل سنت زندگی مسالمت آمیزی با یکدیگر داشتند واحدی از اهل سنت یا شیعه تکفیری نشنیده بودیم، شیعیان در مراسمات دینی و مذهبی اهل سنت و اهل سنت در مراسمات مذهبی شیعیان شرکت می کردند و می کنند ولی با ورود سلفی ها و وهابی ها به لبنان، در صدد جدایی بین مسلمانان هستند و نه جدایی بین شیعه و سنی بلکه در بین خود اهل سنت هم دوگانگی و تفرقه می افکنند و این خطری است که متوجه اصل اسلام است.
علمای لبنان بزرگترین چالش پیش روی اسلام، تکفیر می دانند و بر لزوم مبارزه با آن تأکید دارند.
علما و اندیشمندان لبنانی مسئولیت شرعی خود می دانند که مردم لبنان را به عمل به اسلام صحیح به دور از هر گونه تکفیر دعوت کنند و با جلوگیری از هر گونه تفرقه در راه قرآن و سنت رسول خدا قدم بر دارند.
احمد قبلان فرزند شیخ عبدالأمیر قبلان می گوید: کلمه «لا اله الا الله محمد رسول الله» بیانگر وحدت و الفت بین مسلمانان است و احکام شرعی حرمت خون مسلمان، آبرو و خونش را بدون هیچ مجادله ای حفظ کرده است و هیچ توجیهی برای قتل و تکفیر برجای نمی گذارد.
ایشان در راستای مقابله با فکر تکفیری و سلفی گری معتقد است: فقه تکفیر به مکتب نسل کشی، قتل و تخریب متحول شده است.
با اینکه علمای لبنان جریان های سلفی گری و وهابیت را در لبنان توانسته اند تا حدود زیادی کنترل کنند ولی هستند افرادی که با شعارهای ضد تقریبی و ردای سلفی گری بر طبل اختلاف می کوبند. شیخ الشهال و شیخ أحمد الأسیر نمونه ای از این افراد هستند که آموزه های سلفی گری و وهابیت را در لبنان تبلیغ می کنند و چه بسا فعالیت های تقریبی جریان های شیعه و سنی را تهدید و منکوب می نمایند. عمده شعار و فعالیت های این افراد با ندای سلفی گری بعد از بحران سوریه شروع شد و تبلیغات گسترده ایشان بر محور حمایت از معارضین سوریه بر ضد بشار أسد می باشد.
جریان سلفی گری که توسط شیخ سالم الشهال در سال 1946 در طرابلس تأسیس شده بود و در طول حیات خود مؤسسات و گروه های نظامی را تدارک دیده بود ولی واقعیت این است که این جریان رشد و گسترش چشمگیری نداشت تا این که پایگاه مذهبی اهل سنت در لبنان از الازهر مصر به عربستان سعودی تغییر کرد، به این معنی که واعظان لبنانی در زمان ریاست جمهوری ناصر در مصر، بورس های تحصیلی زیادی از سوی الأزهر دریافت می کردند که با روی کار آمدن انور سادات این کمک ها قطع شد و عربستان سعودی به محل جدید آموزش واعظان لبنانی تبدیل گردید که بدین شکل وهابیت به لبنان راه یافت و با تأسیس دارالفتوای اهل سنت در لبنان این جریان تثبیت شد.
در کنار این تغییر پایگاهی، ترور رفیق حریری و عقب نشینی نیروهای سوری از لبنان در 2005م تأثیر زیادی در افزایش قدرت سلفی ها داشت.
امروزه جریان سلفی گری با شعار دفاع از مظلومان بحران سوریه، می تواند فعالیت های تقریبی را تحت الشعاع قرار دهد، علی الخصوص بعد از این که این بحران تعداد بی شماری از مردم سوریه را آواره و بی خانمان کرده و تعداد زیادی را به کام مرگ کشانده است. یکی از کشته شدگانی که می تواند در لبنان تأثیر منفی در موضوع وحدت داشته باشد فرزند شیخ الشهال رهبر جریان سلفی لبنان است که در درگیری های سوریه کشته شده است و رسانه های جمعی از زید الشهال فرزند شیخ شهال به عنوان شهیدی که به دست حکومت بشار أسد به شهادت رسیده است یاد می کنند.
از یک سو مخالفین حکومت بشار أسد از اهل سنت هستند و از سوی دیگر حامیان بشار أسد یا شیعه هستند و یا به نوعی گرایشات شیعی دارند، پس طبیعی است که این دعوا و جنگ، با عنوان دعوای مذاهب در اذهان باقی بماند و موضوع اصلی این جنگ که قدرت طلبی برخی استعمارگران است در حاشیه باشد.
دکتر رضوان السید از نویسندگان لبنانی بحران سوریه و حمایت احزاب و گروه های شیعی از حکومت بشار أسد را مانع بزرگی بر سر راه تقریب می داند و پیامدهای حمایت برخی گروه های شیعی را گوشزد می کند.
اگر جریان سلفی گری و وهابیت به صورت صحیح و عقلانی اصلاح و کنترل نشود، چه بسا ضربات سنگین این جریان به مراتب مهلک تر خواهد بود و صدمات ناشی از آن نیز قابل جبران نخواهد بود.
هر چند کشور لبنان به جهت ظرفیت های مهم و بنیادین تقریبی تا حدودی از فعالیت ها و اندیشه های تکفیری در امان مانده است و فعالیت های سلفی های لبنان بر سر بحران سوریه قوت گرفته است ولی بعید نیست تبلیغات نابرابر این گروه مرزهای لبنان را نیز در نوردد و دامن مسلمانان لبنان را نیز آلوده نماید. اکنون کشور سوریه ماهیت بحران خود را از دست داده است و جنگ سوریه از موضوع سیاسی به موضوع مذهبی تغییر ماهیت داده است و مخالفین و معارضین سوریه با بیرق وهابیت و سلفی گری ادامه فعالیت می دهند. تهدید به تخریب حرم حضرت زینب و حضرت رقیه در دمشق و اهانت به مزار صحابه رسول خدا در مرج عذرا مؤید این مطلب می باشد.
علمای مسلمان و رهبران دینی و حتی سیاسی، باید با تدبیر و هوشیاری لبنان و مسلمانان لبنان را از نفوذ این جریان خطرناک نوظهور پاک نگاه دارند تا بحران هایی که در برخی کشورهای إسلامی از سوی وهابیت ایجاد شده است، در لبنان ظهور و بروز نداشته باشند.
فصل سوم: زمینه های چالش و ظرفیت جریان های سیاسی و إجتماعی

مطلب مرتبط :   نیاز دارد

بستن منو