دانلود پایان نامه درباره کلیسای جماعت ربانی

دانلود پایان نامه درباره کلیسای جماعت ربانی

دانلود پایان نامه

 

ثالثاً: آنها در بین جوانان باحرف‌های خود نوعی احساس تنفر به اسلام و بدبینی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و دولت ایجاد که از این جو بدبینی در زمانی مناسب به نفع اربابان خود استفاده کنند واین مهم هم در داخل کلیساهای رسمی میسر نیست.
باید تاکید نمود که کلیساهای خانگی در اصل ابزاری ساخته و پرداخته دست دشمنان اسلام هستند که در لوای تبلیغ مسیحیت وارد زندگی جوانان ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی شده و با استفاده از این پوشش سعی در جلب حمایت سازمانهای بین‌المللی و حقوق بشر و دیگر سازمانهایی خودشان بدین منظور ایجاد کرده‌اند داشته و می‌خواهند افکار انحرافی خود را در بین مردم جهان به ویژه مسلمانان تبلیغ نمایند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
2ـ2ـ5ـ6. اغواگران:
از دیگر روشهای تبلیغ مسیحیت استفاده از برخی زنان اغواگر در جذب افراد به محل تبلیغ مسیحیت می‌باشد. بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که گروه‌های مبلغ انجیل طیف وسیعی از اغواگران زن را در اختیار دارند که برای جذب افراد مذکر از آنها بهره‌برداری می‌کنند. این افراد با سخنرانی و تبلیغ چهره ‌به‌ چهره در محافل و با راه‌اندازی وبلاگ و چت‌کردن مبادرت به جذب جوانان هوس‌باز می‌کنند.
2ـ2ـ5ـ7. شبکه‌های هرمی:
کسانی که به مسیحیت می‌پیوندند آموزه‌هایشان را تکرار می‌کنند و بعد از مدتی به گسترش تشکیلات گروه‌های تبشیری به شکل شبکه‌های هرمی می‌پردازند. بر اساس پژوهش‌های معتبر گروندگان به مسیحیت از سه راه حضوری، تلوزیونی و یا اینترنتی به این آیین جذب شده‌اند. این افراد اغلب توسط فردی به آیین مسیحیت دعوت شده‌اند که در دانشگاه محل تحصیلشان و یا در محل کار و سکونت‌شان با آنها آشنایی داشته‌ است. گروه دیگر از طریق مشاهده برنامه‌های تلوزیونی و سایت‌های اینترنتی به این آیین‌نامه گرویده‌اند. برنامه‌های جذاب، سخنرانان توانا، دروغ‌های بزرگ در زمینه اعجاز و… گفتگوها و تبلیغ آزادیهای مفرط در این برنامه‌ها بر جذب جوانان کمک شایانی می‌کند.
در مرحله پیشرفته‌تر مخاطبین تلوزیونهای فارسی‌زبان اغلب با خارج از کشور تماس برقرار کرده و به وسیله مجریان و اپراتورهای تلفن به یکی از کلیساهای خانگی و کشیشهای فعال در آن جذب می‌شوند. در خصوص سایت‌ها و مراجعان حضوری نیز شماره همراه کشیش در اختیار مراجعین گذاشته می‌شود.
در مرحله سوم افراد جذب‌شده به یکی از محافل داخل یا خارج از کشور با در نظر گرفتن بضاعت مالی سفر برای مسافر و یا مجموعه دعوت‌کننده دعوت می‌شوند. این افراد جذب‌شده پس از طی مراحل فشرده آموزشی، خود به عنوان یک عامل جذب عمل کرده و به تکرار آموزه‌هایشان برای دیگران می‌پردازند و بدین ترتیب به یک شبکه هرمی دیگر تبدیل می‌شوند.
2ـ2ـ5ـ8. روش خانه به خانه:
در این روش عدهای با پخش تراکتی که یک طرف آن تبلیغات یک شرکت نظافتی و در طرف دیگر آن یک چیستان درج شده است و در درب منازل توزیع می‌شود سعی دارند اذهان مسلمانان را به سمت عیسی مسیح ببرند. این افراد تلاش می‌کنند که افراد هدف با نگاه کردن به یک شکل بی‌مفهوم این استنباط را در ذهن خود به وجود آورند که شمایل عیسی مسیح را دیده‌اند. از دیگر اقدامات مبلغان مسیحی، پخش کتاب مقدس و انجیل در نقاط مختلف به ویژه در مناطق شمالی تهران است. آنان این اناجیل را که در قطع جیبی و به شکلی بسیار نفیس چاپ می‌شوند به طور رایگان در صندوق پستی منازل قرار می‌دادند.
2ـ2ـ6. فرقه‌های مسیحی فعّال در جامعه ایران
2ـ2ـ6ـ1. کلیسای جماعت ربانی:
این کلیسا که با حمایت آمریکا در ایران شروع به کار نمود و اکنون به فعالترین گروه تبشیری مسیحی در ایران تبدیل شده که 4 شعبه فعال در ایران دارد و با ایجاد کلیساهای خانگی متعدد و واریز کردن مبالغ هنگفت، کار خود را ادامه می‌دهد. این کلیسا با سابقه‌ای حدود 45 سال، با اعضای مسیحی تندرو خود با توسل به شگردها و شیوه‌های تبلیغاتی مختلف سعی در عضوگیری و تغییر دین جوانان مسلمان دارد و تلاش می‌کند تا با خشن جلوه دادن دین اسلام، خلل‌هایی را در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند. لازم به ذکر است شعبه مرکزی این کلیسا که روبروی در دانشگاه تهران در خیابان طالقانی مشغول فعالیت است، تا مدّتی قبل برنامه‌های خود را در روز جمعه بلافاصله پس از اتمام نماز جمعه آعاز می‌کرد و به علت مراجعه بیش از ظرفیت این برنامه را در دو سانس اجرا می‌کرد و در هر دو نوبت کلیسا مملو از جوانان دانشجو می‌شد. کشیشان این کلیسا برادر سورس سرکیسیان و برادر وارتان از سخنوران مشهور کلیسا هستند ایشان پس از جذب نیروهای دلخواه و گذاشتن دورهای آموزشی هفتگی برای گرفتن تمعید راهی ترکیه می‌شوند و در صورت دلخواه می‌توانند پناهندگی خارجی هم دریافت کنند. البته برنامه‌های روزهای جمعه این کلیسا هم‌اکنون تعطیل شده است.
اما گروه دیگری نیز وجود دارد با نام کلیسای جیززاونلی که منشعب از کلیسای جماعت ربانی است و از سوی آنان، طرد شده‌اند. این گروه در اعتقاد به تثلیث با سایر مسیحیان تفاوت‌های الهیاتی دارند و بیشتر در شهرهای شمالی فعال هستند. جیزز در زبان انگلیسی به معنی«عیسی» است و قید «اونلی» به این معنی است که این فرقه انحرافی، مسیح را در جایگاه خدا قرار داده و بر این باور است که تنها مسیح همه‌چیز است و غیر از او به عنوان مبدا آفرینش کاینات چیزی را نمی‌توان متصور بود. جالب این‌که این فرقه حتی اعتقادات مسیحیان درباره تثلیث (پدر، پسر، روح‌القدس) را زیر سوال برده و حتی پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان را نیز تکفیر کرده و فرد بی‌دینی می‌نامند.
2ـ2ـ6ـ2. کلیسای اسقفی (انگلیکن):
کلیسای انگلیکن در بخشهای مرکزی و جنوبی ایران، خاصه در شهرهایی نظیر اصفهان، شیراز، کرمان، و اهواز فعالیّت می‌کند. میسیونرهای این کلیسا به مسلمانان و یهودیان بشارت می‌دادند. کلیسای انگلیکن در ایران به شورای کلیساهای خاورمیانه وابسته است و به ‌واسطه وابستگی‌اش به انگلیکن‌ها، عضو شورای جهانی کلیساها می‌باشد. این کلیسا هم اکنون فعّالانه مشغول تبلیغ است. از فعالیتهای این کلیسا می‌توان به مسیحی کردن حدود 300 مسلمان در شیراز در سالهای اخیر اشاره نمود. دایره اسقفی این کلیسا که فعالیت خود را از قرن نوزدهم در ایران آغاز کرده است، به خدای واحد حقیقی، پدر، پسر و روح القدس، تولد مسیح از مریم باکره، مصلوب شدن و قیام مسیح از مردگان و صعودش به آسمان و بازگشت دوباره او، روزه‌دای، لزوم پرهیز از گناه، لزوم توبه به نام عیسی مسیح و تعمید اطفال اعتقاد دارد.
2ـ2ـ6ـ3. شاهدان یهوه:
شاهدان یهوه یک فرقه نوظهور مسیحی است که تبلیغات کلان میلیاردی دارد و روش‌های جذابی در تبلیغ ارائه می‌دهد. مجله برج دیدبانی، ارگان رسمی شاهدان یهوه، به 80 زبان دنیا ترجمه می‌شود و 3500000 تیراژ دارد. هم‌اکنون یکی از فعالترین گروه‌های مسیحی در میان ایرانیان فرقه شاهدان یهوه است. ایشان به تثلیث و به فناناپذیری روح عقیده ندارند. شاهدان یهوه درباره رستاخیز معتقدند فقط کسانی که خدا آنان را نالایق می‌داند رستاخیز نخواهند یافت. همچنین به دوزخ آتشین عقیده ندارند، و طبقه روحانیت هم ندارند. آنها تمام قدرتهای جهان و نهادهای سیاسی را منتسب به شیطان می‌دانند.از نظر آنان، شیطان بر دنیای کنونی حکمرانی می­کند و هر حکومت، حرفه و دین سازمان­یافته­ای هم­پیمان با شیطان و در مقابله با خواست و اراده یهوه است.
شاهدان یهوه معتقدند که فقط انتخاب «یهوه» است که انسان را وارد حکومت خدا می‌کند. آنان بر مبنای همین اعتقاد، خود را بخشی از حکومت الهی می‌دانند.
2ـ2ـ6ـ4. بابتیستها:
بابتیست‌ها یا تعمیدگراها از دیگر فرقه‌های مسیحی است که به آنها تعمیدیون نیز می‌گویند. نام این گروه از واژه‌ای یونانی گرفته شده و به معنای غوطه‌ور شدن در آب، که همان غسل تعمید است، می‌باشد. این فرقه از اصلی‌ترین مدافعان جدایی دین از سیاست است. هیچ گونه سلسله مراتب مذهبی در این فرقه دیده نمی‌شود. پیروان آنان معتقدند که بدون واسطه می‌توان با خداوند سخن گفت و مخالف استعمال تنباکو و الکل هستند. نام این فرقه به غسل تعمید کودکان و نوزادان اشاره دارد که در مذهب پروتستان مخالفان زیادی داشت. تعداد اعضای این گروه مسیحی در جهان بالغ بر 47 میلیون نفر استتعدادی از مهمترین مشترکات اعتقادی آنها را می‌توان در زیر خلاصه کرد:

مطلب مرتبط :   منابع پایان نامه ارشد با موضوع سیره پیامبر (ص)

Close Menu