دانلود پایان نامه درباره فعالیت های اجتماعی

دانلود پایان نامه درباره فعالیت های اجتماعی

دانلود پایان نامه

مؤسسات فرهنگی و مطالعاتی زیادی نیز در لبنان فعال هستند که از جمله آنها به مراکز امام خمینی، امام موسی صدر، رسالات، الحضاره، باحث، الزیتونه، کارنگی، عصام فارس، دلتا، حمورابی، الأمان، الوحده العربیه، الدراسات الفلسطینیه، الشرق الجدید، المرکز الإستشاری للدراسات و التوثیق، مرکز الدراسات الإستراتیجیه، المعهد المعارف الحکمیه، جمعیه المعارف الاسلامیه الثقافیه، المرکز الکاثولیکی للإعلام، المرکز العربی للمعلومات، مرکز الإتحاد للتدریب الإعلامی، جمعیه إبداع می توان اشاره کرد.  

لبنان با بیش از یک و نیم قرن سابقه در حوزه مطبوعات و فضای باز سیاسی که ناشی از تعدد طوایف می‌باشد، همواره به بهشت رسانه‌ها معروف بوده و هیچ رسانه مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را در دنیا نمی‌توان یافت که در این کشور دارای دفتر و خبرنگار نباشد. در لبنان 15 روزنامه منتشر می‌گردد که شامل السفیر، النهار، الاخبار، المستقبل، الجمهوریه، اللواء، الدیار، البناء، الشرق، الانوار، البلد و دو روزنامه منطقه‌ای الحیات و الشرق الاوسط می‌باشند. مهم‌‌ترین تلویزیون های لبنان عبارتند از: المنار، المیادین، الجدید، المستقبل و تلویزیون لبنان.
از جمله مجلات منتشره در این کشور، می توان الصیاد، الأفکار، الثبات، الأنباء، الکفاح العربی، الاسبوع العربی، الأمان، العواصف، معلومات، ‌الوحده الاسلامیه را نام برد. همچنین علاوه بر خبرگزاری ملی لبنان و خبرگزاری های خصوصی مثل المرکزیه، پایگاه های اینترتی النشره، الانتقاد و تیّار نیز در صحنه خبری لبنان فعال هستند. از رادیوهای لبنان هم می‌توان اذاعه النور، صوت لبنان، رادیو الرساله، اذاعه الشرق، صوت المدی، صوت الغد، صوت بیروت و لبنان الحر را برشمرد.
رسانه های ایرانی نیز لبنان را به عنوان یکی از مهم‌ ترین مراکز منطقه ای خود برگزیده اند. هم اکنون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری جمهوری اسلامی، شبکه العالم، پرس تی وی، شبکه الکوثر، و شبکه آی فیلم دارای دفاتر فعال در این کشور می‌باشند.
درباره سیاست خارجی لبنان می توان گفت که موقعیت ژئوپولتیک و ژئواستراتژیک لبنان و به ویژه همسایگی آن با سرزمین های اشغالی فلسطین، باعث شده تا این کشور مورد توجه بازیگران بزرگ عرصه سیاست بین‌الملل قرار گیرد. اکنون بسیاری از نهادهای بین‌المللی نیز در بیروت دفتر دارند. عمده ترین بازیگران خارجی در صحنه لبنان پنج کشور ایران، سوریه، عربستان، آمریکا و فرانسه می‌باشند که نقش اصلی را در تحولات لبنان ایفا می‌کنند.
جمهوری اسلامی ایران: کشور ایران هم به لحاظ حمایت از مقاومت این کشور در برابر تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی، حضوری گسترده در صحنه لبنان دارد و از مقبولیت وسیعی نه تنها در صحنه شیعه بلکه در جامعه اهل سنت و مسیحیان لبنان نیز برخوردار می‌باشد.
سوریه: روابط لبنان با سوریه به دلیل پیوندهای تاریخی و طایفه‌ای، مرز مشترک، سی سال حضور نیروهای سوری در لبنان (از سال 1975 تا سال 2005)، و وجود دشمن مشترک صهیونیستی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و معمولاً تحولات این دو کشور بر یکدیگر اثرگذار هستند.
عربستان: حضور مؤثر اهل سنت در لبنان و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی تحولات این کشور باعث شده تا کشورهای بزرگ عربی همچون عربستان سعودی نیز توجه خاصی به صحنه لبنان داشته باشند. این حضور در دوره رفیق حریری به بعد گسترده و عمیق گردید.
فرانسه: سابقه حضور و سلطه فرانسه در لبنان، موجب شد تا فرهنگ و سیاست فرانسه در این کشور به خصوص در جامعه مسیحی رواج و سیطره پیدا کند. لذا زبان فرانسوی به عنوان زبان دوم در این کشور رایج گردیده و فرهنگ فرانسوی توانسته همچنان سیطره خود را بر بخش عظیمی از جامعه لبنان حفظ نماید. بر همین اساس لبنان اکنون کشوری فرانکوفون محسوب می‌گردد.
آمریکا: بواسطه سیاست حمایت همه جانبه آمریکا از منافع سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی، و همچنین حفاظت از منافع نفتی خود در منطقه، لبنان به مرکز مهمی برای حضور و نفوذ آمریکا تبدیل شده است.
ورود اسلام و تشیع به لبنان؛
شامات سرزمینی حد فاصل دریای مدیترانه، سواحل غربی فرات، مرز شمالی حجاز، و مرز جنوبی روم شرقی قدیم و ترکیه فعلی است که در حال حاضر شامل کشورهای سوریه، اردن، لبنان و فلسطین می شود.
دمشق در سال 14ه.ق، در زمان خلافت عمر بن خطاب به دست خالد بن ولید فتح شد و بدین سان إسلام به منطقه شامات (شامل سوریه و لبنان و اردن و فلسطین) وارد شد.
ورود تشیع به لبنان به صورت عام و جبل عامل به صورت خاص، از مسائل مبهم تاریخی است و مصدر و مرجعی که بتواند تاریخ دقیق و روشنی در این موضوع ارائه دهد، وجود ندارد.
پیشینه جغرافیایی تشیع لبنان به منطقه جبل عامل باز می گردد. برخی تشیع لبنان را به زمان فتح منطقه شامات ربط می دهند بدین بیان که در فتح شامات، قبیله خزاعۀ شرکت داشته اند و این قبیله به محبت و پیروی از امام علی شهرت داشته اند. و این اندیشه به صورت کامل تر در نظریه آن دسته از اندیشمندانی که تشیع لبنان را به ابوذر نسبت می دهند، ظهور یافته است. برخی اندیشمندان شیعه در منطقه جنوب لبنان، بر این باورند که شیعه در لبنان، از جوامع دیگر إسلامی به استثنای حجاز کهن تر است. ایشان تأسیس شیعه جبل عامل را به ابوذر غفاری نسبت می دهند که علامه حر عاملی نیز بر این باور بوده است . دو مسجد با قدمت تاریخی در جبل عامل واقع در روستای میس الجبل و روستای صرفند، مؤید این نظریه است. البته این نظریه محل تامل برخی از عالمان بوده است به طوری که برخی این نظریه را با دلایل قوی رد کرده اند.
آنچه درباره گرایش شیعی مردم لبنان مسلم است زوال حکومت أموی در 128هجری و دور شدن مرکز حکومت و خلافت از شام و همچنین تشکیل دولت های شیعی فاطمیان در مصر و شام (297- 576 هجری) و حمدانیان در حلب (293 – 394 هجری) می باشد. برخی اندیشمندان در تحقیقات خود، دولت های شیعی را عامل گرایش منطقه جبل عامل و لبنان به مذهب تشیع دانسته اند.
جامعه شیعه لبنان، از قرن سوم هجری به بعد در جبل عامل و بخش شمالی دره بقاع، طرابلس و کسروان ساکن بودند، اما در پی استیلای صلاح الدین ایوبی بر سوریه و حاکمیت حکام ایوبی، شیعیان ناچار شدند از منطقه شمالی لبنان به مناطقی کوچ کنند که امروزه نیز همچنان در آن ساکن هستند.
بسیاری از شیعیان آن منطقه جهت نجات خویش از قتل و إسارت و از شرایط دشواری که قرار داشتند، به مذهب اهل سنت گرویدند؛ تا این که برخی شیعیان طرابلس و شمال لبنان سنی شدند و بسیاری از شیعیان از شرایط دشوار و از ظلم حاکمان به مناطق أمن مهاجرت کرده و در آنجا سکنی گزیدند.
دور بدون مناطقی که شیعیان از ظلم حاکمان به آنجا مهاجرت می کردند و برخورداری ایشان از حمایت برخی شیعیان برجسته دیگر، سبب مهاجرت شیعیان از سایر مناطق به این منطقه و در نتیجه سبب استمرار فرهنگ شیعی در این ناحیه شد و این گونه بود که جبل عامل به منطقه نشر فرهنگ اهل بیت و محل تجمع اندیشمندان و عالمان شیعه مبدل شد.
در قرن 19م که لبنان یک تحول سیاسى، اجتماعى و فکرى را پشت سر گذاشت، شیعیان هیچ گونه سهمی در این تحولات نداشتند و در واقع از صحنه سیاسى به دور بودند. در این زمان بود که فاصله و شکاف میان شیعیان و همسایگان ایشان زیادتر شد. در این دوره مارونی ها با فرانسه، دروزى‏ ها با بریتانیا، ارتدوکس یونانى با روسیه و سنی ها با خلافت عثمانى روابط عمیقی داشتند و در این بین تنها شیعیان بودند که از هر گونه حمایت محروم بودند.
از دیگر مشکلات اساسى شیعیان قانون طایفه‏ اى لبنان بود که شیعیان به جهت عدم انسجام و اتحاد بهره ای از فواید این قانون نداشتند. این دو مشکل را می توان منشأ تمام نابسامانى ‏هاى سیاسى، اقتصادى و اجتماعى شیعیان در آن دوره ذکر کرد.
تا این که امام موسى صدر پس از گذراندن یک دوره علمی در عراق و ایران، برای بهبودی وضعیت شیعیان به لبنان بازگشت.
امام موسی صدر با ورود به لبنان اقدامات گسترده‌ای را شروع کرد. وضعیت نابسامان شیعیان نه تنها از تلاش و عزم وی نکاست، بلکه بر عزم و همت او افزود. مهم ترین اقدامات و فعالیت های اجتماعی‌، سیاسی‌، فرهنگی امام صدر در بهبود وضعیت شیعیان به شرح ذیل است:
تأسیس جامعه زنان؛
در لبنان و به ویژه در شهرها، جامعه را با زنان و زنان را با جامعه کاری نبوده است، حتی زنان در مجالس دینی و اعیاد و سوگواری‌ها نیز شرکت نمی کردند. آنان به تمام معنی فقط به کارهای درون خانه می‌پرداختند و روشن است که این عدم احساس مسئولیت چه بر سر جامعه اسلامی و خصوصاً جامعه زنان مسلمان خواهد آورد.

مطلب مرتبط :   منابع تحقیق درمورد آسیب های اجتماعی

بستن منو