دانلود پایان نامه درباره علامه فضل الله

دانلود پایان نامه درباره علامه فضل الله

دانلود پایان نامه

اعتقاد به این که اسرائیل دشمن مشترک مسلمانان لبنان است و ضرورت دارد مسلمانان با حفظ وحدت، با آن مبارزه کنند، اعتقاد مشترکی بین تمام مذاهب و جریانات سیاسی لبنان است. ولید جنبلاط نیز در این باره می گوید: در لبنان یک اجماع ملی وجود دارد که اسرائیل را یگانه دشمن لبنان می داند و این امر باید از بروز اختلافات جلوگیری کند زیرا هیچ کدام از مردم لبنان تجاوز بالگردها و تانک های اسرائیلی به لبنان را نمی پذیرند.  

وی می گوید: لبنانی ها به رغم اختلاف های سیاسی خود در مقابله با اسرائیل جدی و متحد هستند و مسلمانان لبنان هیچ گاه در برابر تجاوز بیگانگان از جمله اسرائیل سر تعظیم فرود نیاورده و در مقابله با این دشمن که از درس های گذشته عبرت نمی گیرد تسلیم نخواهد شد.
وجود مرز مشترک لبنان با اسرائیل غاصب و تجاوز این رژیم اشغالگر به مرزهای لبنان و اشغال قدس شریف، موجب شده است که مسلمانان لبنان تنها راه نجات مسلمانان و قدس شریف را در اتحاد خویش بدانند و تمام تلاش خود را در این راه صرف کنند.
فصل هفتم: پایبندی به حقوق دیگران در تعامل با اتباع مذاهب؛
به رسمیت شناختن ادیان و مذاهب دیگر در یک جامعه و احترام به حقوق پیروان آن ها و آزادی در انجام فعالیت های دینی و مذهبی افراد، که از آن به همزیستی مسالمت آمیز مذاهب نیز یاد می شود، یکی از ظرفیت های مهم وحدت در جامعه إسلامی، است. چرا که هر چقدر اختلاف مذهبی عمیق باشد، نباید آثار غیر اخلاقی در بین مسلمانان بگذارد.
در فرهنگ اجتماعی لبنان همزیستی مسالمت آمیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است ودر حقیقت، یک ارزش تلقی می شود و این فرهنگ به جهت زندگی طولانی مدت پیروان ادیان و مذاهب در کنار هم می باشد.
مردم لبنان دریافته اند که همه مذاهب دارای ریشه الهی هستند و آموزه های آن برگرفته از تعالیم دینی است، و از این جهت برای رسیدن به زندگی سالم در جامعه سالم، به این اصل تفاهم و نقطه مشترک ایمان دارند و طبیعی است که اختلاف ایشان به حداقل رسیده است. در لبنان وجود عقیده مخالف، مجوز رفتار ناهنجار و خصمانه علیه مذهب دیگر نیست و هیچ یک از پیروان مذهب به خود اجازه قتل و کشتار پیروان مذاهب دیگر را نمی دهد.
نباید نقش علمای إسلام را در این فرهنگ إجتماعی دور از ذهن داشت. علمای شیعه و سنی لبنان با توجه به ترکیب جمعیتی لبنان و خطری که می تواند جامعه سیاسی، إجتماعی و دینی، فرهنگی لبنان را تهدید کند بر اصل وحدت إسلامی با پایبندی به حقوق شهروندی مردم لبنان تأکید داشته اند.
علمای لبنان این اصل که رعایت حقوق دیگر افراد به نفع همه می باشد، را در جامعه دینی و مذهبی لبنان نهادینه نموده اند. چرا که اگر حقوق شهروندی رعایت نشود، همه شهروندان با هر مذهب و دینی که دارند دچار مشکل خواهند شد.
بی توجهی به حقوق شهروندی، به دلیل جهل افراد است و یا به جهت منافع شخصی است. اگر شهروندان نسبت به وظایف شهروندی آگاه شوند و پایبندی عملی داشته باشند اختلاف و نزاع روی نمی دهد و اگر هم روی دهد، قابل حل است.
مسلمانان لبنان در برابر برادر دینی خود متواضع هستند و از تکبر و خود رأیی به دورند. افراد با چهره گشاده با دیگران برخورد می کنند و این امر اتفاق مثبتی است که انرژی مثبتی در روابط افراد به وجود می‌آورد. وفای به عهد و پایبندی به وعده های خود، در این زندگی مسالمت آمیز تأثیر داشته است چرا که خیلی از مشکلات به خاطر وفادار نبودن به تعهدات روی می دهد.
این اندیشه که مسلمان باید آبروی مسلمان را در غیاب وی حفظ کند، از سوی مسلمانان تحصیل کرده و مؤمن لبنان رعایت می شود و دستگیری از نیازمند، در حد توان باعث رونق همزیستی مسالمت آمیز بوده است. علمای لبنان نسبت به همزیستی مشترک با تمامی مذاهب إسلامی لبنان متعهد هستند.
اندیشمندان لبنان بر این باورند که خداوند مردم را به واسطه ی پیامبران به راه حق هدایت کرد و محبت را برای رابطه ی بندگان با خدا و مردم با یکدیگر قرار داد بنابراین روابطه بین مومنان باید مبتنی بر محبت، صلح و رحمت باشد و این که دین اسلام واجب گردانده است که تمامی منافع بشر مراعات شود و تعامل بین آنها بر اساس نیکوکاری، تقوا مبتنی باشد نه بر اساس گناه و خصومت.
حسین علی المصطفی در این باره می نویسد: نیاز جهان امروز به مدارا و سعه صدر و همزیستی مسالمت آمیز بیش از هر زمان دیگری است. چرا که نزدیکی فرهنگ ها و تأثیر متقابل تمدن ها روز به روز به واسطه انقلاب علمی و تکنولوژی بیشتر می شود و در واقع مردم دنیا در دهکده ای زندگی می کنند که از احوال یکدیگر آگاه هستند.
و همو دین إسلام را دینی معرفی می کند که مسلمانان را به مدارا با اتباع دیگر ادیان و فرهنگ ها دعوت می کند.
احترام اهل سنت جزئی از فرهنگ دینی مردم لبنان می باشد. مرجع دینی شیعیان لبنان علامه فضل الله فتوی به حرمت غیبت برادران اهل سنت داده اند.
شیخ حسین علی مصطفی در کتاب أدبیات التعایش بین المذاهب بحث مفصلی درباره حرمت غیبت مسلمان اعم از شیعه و سنی ارائه داده است و غیبت اهل سنت را با استناد به فتاوی فقهای شیعه از محرمات شرعی دانسته و احترام ایشان را واجب شمرده است.
ایشان در یک نتیجه گیری کلی می نویسد: غیبت و آزار و اذیت و هر گونه تحقیر مسلمانان اهل سنت و حتی مناقشه در اندیشه و اعتقادات ایشان جائز نمی باشد.
علامه فضل الله از مراجع دینی شیعیان لبنان در خصوص احترام اهل سنت می گوید: بر انسان واجب است که تزکیه نفس داشته باشد و زبان خود را از هرگونه دشنام و ناسزا به دیگران (اهل سنت) پاک بدارد، چرا که بدزبانی با مسلمانان، انسان را به خشم الهی دچار می کند. باید تعامل صحیح را از امام علی بیاموزیم که بعد از مواجهه مشکلات فراوان از سوی مخالفانش در جنگ صفین به شیعیان فرمودند که حق ندارید ناسزا و دشنام دهید.
سید علی فضل الله درباره همزیستی مسالمت آمیز معتقد است: در عصر امام صادق مجال فراوانی برای اهل کتاب و حتی کسانی که هیچ دینی نداشتند، به وجود آمد تا به گفت وگوی محترمانه بپردازند. در لبنان نیز هیچ گونه مشکل مذهبی به طور اساسی وجود ندارد و تمامی مسلمانان و مسیحیان در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند.
علامه عفیف نابلسی زندگی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب و حفظ ارزشهای انسانی و ملی و اجتماعی را از مهم ترین واجبات می داند.
ایشان روابط شیعه و سنی را نشانه پیشرفت و سلامت جامعه إسلامی می داند و به شیعیان لبنان توصیه می کند که با اهل سنت روابط نیک و معتمدانه ای داشته باشید.
علامه نابلسی بر ارتباط شیعیان با دروز را نیز تأکید دارد و می گوید: تقریب شیعه و دروز باید از جایگاه مذهبی و دین برخوردار باشد و بین این دو مذهب نباید مانع سیاسی یا فرهنگی باشد بلکه شایسته است شیعیان و دروز گفتگوی سالم و وحدت إسلامی داشته باشند.
ایشان با دعوت مسلمانان لبنان به وحدت می گوید: امید من از مردم لبنان این است که راه وحدت و همدلی و گفتگو را در پیش بگیرند و از هرگونه کینه و تعصبات مذهبی به دور باشند.
دلیل علامه نابلسی بر تأکید بر همدلی و اتحاد این است که شیعه و سنی، دو روح در یک بدن هستند و هر ناراحتی و آسیبی که متوجه اهل سنت شود در واقع متوجه شیعه شده است.

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد با موضوع ابوسعید ابوالخیر

Close Menu