دانلود پایان نامه درباره تقریب بین مذاهب

دانلود پایان نامه درباره تقریب بین مذاهب

دانلود پایان نامه

فصل سوم: اعتقادات کلامی و فتاوای علمای شیعه و سنی  

مشترکات اعتقادی و فقهی، مهم ترین محور وحدت بین مذاهب اسلامی می باشد. به هر اندازه مشترکات مذاهب إسلامی بیشتر تبیین شود، جهان إسلام به تقریب مذاهب إسلامی نزدیک تر می شود. چرا که هر چه مشترکات بین دو شخص بیشتر باشد، أهمیت تعامل بیشتر درک خواهد شد. بین مذاهب إسلامی مشترکات بسیاری وجود دارد و بدین جهت است که وحدت و تقریب بین مذاهب أهمیت دارد.
هر مذهبی از مذاهب إسلامی اعم از شیعه دوازده امامی و مذاهب چهارگانه اهل سنت و مذهب زیدی و أباضی، تلاش گسترده ای برای رسیده به حق داشته اند و بر حسب برداشت خود از قرآن و سنت رسول خدا اجتهاد کرده اند، هم چنان که صحابه رسول خدا بعد از وفات رسول خدا از قرآن وسنت اجتهاد کردند و در موضوع واحدی به احکام متفاوتی دست یافتند ولی هیچ گاه با یکدیگر نزاع نکردند و اجتهادات هر یک را مقدس می شمردند و احترام می گذاشتند.
با وجود تمام اختلافاتی که از اجتهاد و استنباط ناشی می شود مشترکات فراوانی برای جمع مذاهب وجود دارد که هر یک از عالمان بیداردل و دوراندیش و مخلص برای روشن شدن این مشترکات و هم چنین برای معذور دانستن پیروان مذاهب تلاش کردند.
شیخ ماهر حمود از علمای اهل سنت صیدا در لبنان، مشترکات مسلمانان را این گونه دسته بندی کرده است:
ایمان به خدای واحد
ایمان به نبوت و خاتمیت حضرت رسول الله
ایمان به روز معاد و رستاخیز و میزان و حساب و بهشت و دوزخ
ایمان به ملائکه و أنبیا همچنان که در قرآن آمده است
ایمان به قرآن کریم همچنان که بر رسول خدا نازل شده است
ایمان به خیر بودن أمت هم عصر رسول خدا که نص صریح قرآن است (کنتم خیر أمۀ أخرجت للناس)
ایمان به ارتباط محکم و روشن اهل بیت با صحابه رسول خدا
ایمان به مرجعیت علمی و عرفانی و اجتماعی اهل بیت و وجوب احترام و تکریم ایشان در بین مسلمانان
احترام خلفای إسلام و اصحاب رسول خدا .
إحصای مشترکات فقهی شیعه و سنی مجال وسیع و مفصلی را می طلبد. مرکز تجمع علمای مسلمین لبنان به همت شیخ دیاب مهداوی کتابی با عنوان الإصابۀ فی مختصر فقه اهل البیت و الصحابه منتشر نموده است که مفصلا به مشترکات فقهی إشاره کرده است و اختلافات بین مذاهب را اجتهاد مرسومی دانسته است که در بین مجتهدین مذهب واحد هم یافت می شود.
شیخ صهیب حبلی مشترکات شیعه و سنی را بیش از ۹۰ درصد می داند و از این جهت وحدت إسلامی در لبنان را به منظور جلوگیری از توسعه اختلافات مذهبی ضروری می داند.
برای رسیدن به وحدت إسلامی باید بر مشترکات إسلامی تأکید شود و موارد اختلافی بین مذاهب را به دیده اجتهاد بنگریم.
فصل چهارم: احترام به مقدسات و ارزشهای دینی و مذهبی
یکی از مهم ترین عوامل وحدت و تقریب، احترام به مقدسات مذاهب و رعایت ادب در بازگوکردن نام ایشان است. احترام به مقدسات از بدیهیات عقلی و شرعی است. اصل عقلی می گوید: آنچه را بر خود نمی پسندی بر دیگران مپسند. هیچ کس ناسزا شنیدن به مقدسات خود را دوست ندارد پس نباید به مقدسات دیگران ناسزا گفت. قرآن می فرماید: به معبود کسانى که غیر خدا را مى‏خوانند دشنام ندهید.
توهین به مقدسات دیگران نمی تواند یکدلی و اتحاد را در پی داشته باشد. اکنون که إسلام بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت و همبستگی مسلمانان دارد، باید از هر گونه عمل و رفتاری که موجب بروز شکاف و کینه بین مذاهب إسلامی می شود پرهیز شود، در کلام الهی و سنت رسول خدا احترام مقدسات دیگر مذاهب جایگاه ویژه ای دارد و قرآن می فرماید حتی کسی حق ندارد کسانی کافران را دشنام و ناسزا گوید و هم چنین امامان نیز به شدت شیعیان را از دشنام دادن و ناسزا گفتن برحذر می داشتند.
ولی متأسفانه برخی افراد در مذاهب به نام علم یا دین اقدام به توهین به مقدسات می کنند و برخی صحابه و ام المؤمنین عایشه را ناسزا می گویند و برخی دیگر حرم امامان را ویران کرده و مراسمات مذهبی را به سخره می گیرند. در بین علمای تأثیر گذار لبنان اعم از شیعه و سنی، احترام مذاهب دیگر مهم بوده و همگان برای از بین بردن تعصبات کوری که منجر به اهانت به ارزشهای دیگران می شود، در تلاش هستند. حتی برخی عالمان شیعه که با تألیفات و مواضع خود، احساسات اهل سنت را جریحه دار می کنند، قائل به احترام متقابل هستند و مباحث تاریخی خود را در قالب مباحث علمی و تاریخی پی می گیرند.
علامه سید جعفر مرتضی درباره ارزش های دین اهل سنت و وجوب احترام آن می نویسد: بین توهین و دشنام به صحابه رسول خدا و عدم رضایت از رفتار ایشان فرق بزرگی است. دشنام دادن و ناسزا گفتن اهانت به شخص و انتقام شخصی است که امام علی از آن نهی کرده است.
ایشان می گوید: دشنام دادن و ناسزا گفتن در قاموس شیعه جایگاهی ندارد و مرفوض است و اختلافات باید در فضای سالم و علمی حل و فصل شود.
علامه محمد حسین فضل الله امام تقریب و وحدت در لبنان در فتوایی صریح هر گونه دشنام و ناسزا به صحابه رسول خدا و ام المومنین عایشه را تحریم نموده و می گوید: من شخصا هر گونه بی احترامی به صحابه رسول خدا را حرام می دانم چرا که قرآن می فرماید: محمّد فرستاده خداست و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود مى‏بینى در حالى که همواره فضل خدا و رضاى او را مى‏طلبند و در مسأله امامت نیز آرا و عقائد خود را داریم.
ایشان می گوید: نظر ما در مورد خلفا مثل نظر و تعامل امام علی با ایشان بود که امام علی همواره معاون و مشاور خلفا بوده و امام صادق می فرماید: ولدنی أبوبکر مرتین و هم چنین در مورد همسران رسول خدا نیز حرام است هرگونه بی احترامی و اهانت به ایشان بلکه واجب است به احترام رسول خدا ایشان همواره احترام شوند و بزرگداشت ایشان بزرگداشت رسول خداست.

مطلب مرتبط :   تحقیق درباره هنجارهای اجتماعی

Close Menu