دانلود پایان نامه درباره تبلیغ و اینترنت

دانلود پایان نامه درباره تبلیغ و اینترنت

دانلود پایان نامه

درفصل چهارم و پایانی این پژوهش ابتدا فرصت‌های اینترنت برای تبلیغ مسیحیت را برشمردیم و سپس ارزیابی کلی از تبلیغات و میزان موفقیّت آنها ارائه شد.  

این پایان‌نامه با ارائه پیشنهاداتی برای کاهش آثار سوء و ضد دینی و ضد اسلامی تبلیغ مسیحیت تبشیری در ایران و بیان شیوه‌های مواجهه با مسیحیت تبشیری در اینترنت پایان می‌یابد.
فصل اول
تبلیغ و اینترنت
1ـ گفتار اول: تبلیغ
1ـ1. واژه‌ها و مفاهیم
انسان موجودی است دارای فکر و اعتقاد و برای منتقل کردن تفکرات و معتقدات خویش از هر وسیله ممکن یاری می‌جوید. واین همان «تبلیغ» است. یعنی رساندن و منتقل کردن افکار و عقائد و بازگوکردن ایده‌ها برای دیگران و سعی در گسترش آنها و جاودانه‌ساختن خویش از این طریق.
تبیین مفهوم تبلیغ، با توجه به واژه‌ها و اصطلاحاتی که در بیان این معنی بکار می‌رود، در مرحله نخست‌ کار ضروری است. در زبانها، فرهنگها و اصطلاحات گوناگون واژه‌های مختلفی بمنظور بیان مفهوم تبلیغ استعمال می‌گردد. مثلاً در لغت عرب «تبلیغ، دعوت، اعلام، دعایه» و امثال آنها،‌ در فرهنگ غربی معمولاً واژه «پروپاگاند» و یا «اینداکترینیشن» و گاهی نیز «میسیون» به معنی تبلیغ دینی مسیحیت و در عرف فارسی بیشتر از واژه تبلیغ و یا پروپاگاند استفاده می‌شود که واژه لاتینی به «آوازه‌گری» نیز ترجمه شده است و به همین نحو، هر زبانی واژه خاصی دارد. و اینک چند نمونه از واژه‌های مورد اشاره:
1ـ1ـ1. تبلیغ:
«تبلیغ، بلاغ و ابلاغ» سه واژه اند از یک ریشه به معنی «رسانیدن».
ابن منظور در «لسان العرب» گوید:
«والبلاغ: الابلاغ، ‌و فی‌التّنزیل «الّا بلاغاً من‌الله و رسالاته» و الابلاغُ: الایصالُ و کذلک التبلیغُ، والاسم منه البلاغُ و بَلّغتُ الرساله. التهذیب: یقال بَلّغتُ القومَ بلاغاً اسمٌ یقوم مقام التبلیغ.»
«بلاغ به معنای ابلاغ است، که در قرآن هم آمده «تنها وظیفه من ابلاغ از سوى خدا و رساندن رسالات اوست» و ابلاغ و تبلیغ هردو به معنی رساندن است. التهذیب: گفته می‌شود رساندم به مردم بلاغی(یک نوع رساندنی) را. بلاغ اسمی‌ است که قائم مقام تبلیغ می‌شود.»
راغب در «المفردات فی غریب القرآن» گوید:
«البلوغُ و البلاغُ: الانتهاء الی اقصی المقصد و المنتهی، مکانا کان او زماناً او امراً من الامور المقدره … و البَلَاغ: التبلیغ، نحو قوله عزّ و جلّ: هذا بَلاغٌ لِلنَّاسِ (إبراهیم/ 52) … و یقال: بَلَّغْتُهُ الخبر و أَبْلَغْتُهُ مثله، و بلّغته أکثر، قال تعالى: أُبَلِّغُکُمْ رِسالاتِ رَبِّی (الأعراف/ 62)، و قال: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ (المائده/ 67) … و یقال: بَلَّغْتُهُ الخبر و أَبْلَغْتُهُ مثله، و بلّغته أکثر، قال تعالى: أُبَلِّغُکُمْ رِسالاتِ رَبِّی (الأعراف/ 62)…»
«بلوغ و بلاغ رسیدن به نهایت مقصد است، چه آن مقصد مکان باشد یا زمان یا امر مقدّر دیگری باشد. بلاغ یعنی تبیلغ مانند قول خداوند عزّوجل در سوره ابراهیم: «این (قرآن،) پیام (و ابلاغى) براى (عموم) مردم است»… و گفته می‌شود: به او خبر رساندم. و أَبْلَغْتُهُ هم مثل بَلَّغْتُهُ است. ولی استعمال بَلَّغْتُهُ بیشتر است. خداوند متعال در سوره اعراف می‌فرماید: «رسالتهاى پروردگارم را به شما ابلاغ مى‏کنم.»
دیگر لغت‌نامه‌های عرب نیز تبلیغ را بدین گونه توضیح داده‌اند.
نکته قابل ذکر اینکه،‌ در تبلیغ رساندن یک امر فکری و نظری و به عبارت دیگر یک پیام و خبر مورد نظر است در حالیکه مثلا واژه «ایصال» که آن نیز به معنی رساندن است، در مورد رسانیدن یک شیئ خارجی و عینی استعمال دارد.
در فرهنگ دهخدا نیز تبلیغ را به معنای «رسانیدن و واصل‌کردن» دانسته و در تعریف آن آمده که:
«تبلیغ یعنی رساندن، ‌خواندن کسی به دینی، عقیده‌ای و مذهبی و مسلکی و روشی، کشیدن کسی به راهی که تبلیغ کننده قصد دارد.»
تبلیغ در مفهوم کلی آن عبارت است از: «‌رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط بمنظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار او و بر سه عنصر اصلی پیام دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام مبتنی است.»

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه با موضوع ترمینولوژی حقوق

بستن منو