دانلود پایان نامه با موضوع جمهوری اسلامی

دانلود پایان نامه با موضوع جمهوری اسلامی

دانلود پایان نامه

 

و در ادامه در بخش دیگری از وصیت‌نامه خود به برخی از مفاهیم مهم اسلامی می‌پردازد که عمقِ اعتقاد و معرفت نسبت به اسلام در آن آشکار است. ایشان در همین قسمت به فلسفه خلقت انسان از منظر اسلام می‌پردازد. اینکه “از کجا آمده ایم”، “چرا آمده ایم” و به “کجا می‌رویم”. و در آخر نیز راه سعادت انسان را اطاعت از ولایت، که در واقع اطاعت از خداست(اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم)، می‌داند. اصلاً مسئله بسیجی، با مسئله سایر انسان‌های دیگر متفاوت است چرا که نگاه ایشان به عالم و آدم به گونه‌ای دیگر شده است و البته همه اینها به دلیل قوت پیدا کردن اسلام در وجود ایشان است.
«… انسان باید هدف از تک تک اعمالی را که انجام می‌دهد بداند و با علم و فلسفه اعمال دست به کار بزند و کلاً انسان بداند که از کجا آمده و به کجا می‌رود و برای چه آمده و چه باید بکند و در چه زمان و مکانی از زمان قرار دارد و طبق این 5 عامل مذکور عمل کند و غرض از آمدن ما از نیستی به هستی “انا لله” است یعنی ما از خداییم و از سوی او آمده‌ام و او خالق ما است و از یک قطره آب گندیده بوجود آمده و اینکه اشرف مخلوقات هستیم، از اینکه به کجا می‌رویم “انا الیه راجعون” است که به طرف خودِ او باز می‌گردیم و فلسفه این رفت و برگشت بیهوده نیست و برای چه آمده ایم یعنی “ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون” ما برای عبادت آمده ایم و در این فاصله زمانی که در دنیا مسافر هستیم بیاد خدا و ذکر نعمتهای او باشیم، به عبادت او مشغول باشیم نه از آن جهت که خداوند به عبادت ما نیاز دارد و بالاخره چه کار باید بکنیم اولین شرط انجام عمل، ایمان به آن است و از آن جاست که کسانی که متوجه ایمان به خدا می‌شوند و صراط او و کسانی که منکر خدا می‌شوند اقرار به لسان است “ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی لالیمان ان امنوا بربکم فامنا” در اینجا روشن است که کار با ایمان آوردن تمام نمی‌شود خداوند می‌فرماید ای بشر تو در مرحله آزمایش قرار می‌گیری؛ خود را گول نزن مواظب انحراف و لغزش خودت باش و به وعده‌های خودت عمل کن و آنچه که اسلام به تو دستور داده اجرا کن تا راه سعادت را انتخاب کنی نه راه شقاوت. و تا راه فضیلت و نور را انتخاب کنی و نه راه ضلالت و تاریکی و از ولایت اطاعت کن اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم – و تابع دستور و اوامر ولایت باش تا بنده خالص خداوند باشی».
در این جملات کاملاً مشهود است که اسلام در تمامی تار و پود وجود این بسیجی نفوذ دارد و ایشان ابتدا و انتهای هستی خود و جهان را در اسلام می‌بیند و تفسیر می‌کند و این تنها محدود به این شهید نمی‌شود؛ تمامی شهدا متأثر از اسلام و جانباخته آن هستند. همچنانکه بسیجی شهید محمد اسلامی نسب نیز در جای جای وصیت‌نامه اش از اسلام سخن می‌گوید.
ایشان در ابتدای وصیت‌نامه اش به یگانگی خدا، پیامبر اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع) و اسلام و قرآن و… شهادت می‌دهد و مسلمان و معتقد بودن خود به اسلام و حقانیت آن را در اوج، و به صراحت اعلام می‌نماید. یک عبد و مخلوق همواره خود را نیازمند و فقیر نسبت به خدای خود می‌بیند، هر چند که خود را وقف معبود خویش کرده باشد چرا که معتقد است هرچه دارد از لطف و عنایت او دارد؛ لذا در ابتدای وصیت‌نامه خویش، خود را حقیر سراپا تقصیر و شرمنده و روسیاه و بنده‌ای ضعیف معرفی می‌کند و این در حالی است که آماده جان دادن در راه معبود خود است و این اوج بندگی را می‌رساند. اما یک انسان سرمایه سالار و سودجو، قدرت طلب و لذت جو که منافع خود را بر سایر انسان‌ها ترجیح می‌دهد، چگونه به این معانی راه پیدا می‌کند؟ گفتمان انقلاب اسلامی با معنادادن به دال هایی چون ایثار و شهادت، جهاد، ایمان و… و تشکیل زنجیره هم ارزی از این دال ها، توانسته است انسان هایی اینگونه تربیت کند.
«این حقیر سراپا تقصیر و شرمنده روسیاه، بنده ضعیف محمد اسلامى نسب با شهادت به یگانگى خداوند بزرگ وصیت خود را شروع مى‌کنم. پس از اقرار به وحدانیت و شهادت به رسالت حضرت رسول اکرم(ص) و امامت ائمه طاهرین و شهادت به حقانیت اسلام و قرآن و قیامت و حساب و کتاب و محشر، نکاتى چند به عرض خانوده و دوستان و ملت قهرمان و مسلمان ایران مى‌رسانم…».
ایشان در بخش دیگری از وصیت‌نامه خود، مخاطبین خود را به دفاع از اسلام و جهاد در مقابل دشمنانش توصیه می‌کند و این را تنها راه عزت مسلمانان می‌داند و اضافه می‌کند که مطالعه شیوه جنگ‌های اسلام و رزمندگان اسلام برای رزمندگان اسلام لازم است. و این خود میزان تأثیرپذیری حداکثری ایشان از اسلام را بازگو می‌کند که حتی نمی‌خواهد در نبرد با دشمن هم جز به شیوه اسلام رفتار نماید.
«در پایان مجدداً همه برادران را به جهاد فى‌سبیل‌الله سفارش مى‌کنم. چون جهاد براى مسلمانان عزت و افتخار است و مردن در رختخواب در حالى که دشمن اسلام براى محو اسلام قد علم کرده بجز خوارى و ذلت چیز دیگرى نخواهد بود. و بدانید که ما به جبهه احتیاج داریم و باید برویم تا ساخته و آبدیده شویم و براى تمام مبارزین و جنگجویان حقیقى که مى‌خواهند از کشور و ناموس خود دفاع کنند و از زیر بار جنایتکاران دنیا بیرون بیایند آشنایى با شیوه جنگهاى اسلام و رزمندگان اسلام را لازم مى‌دانم. به آزادیخواهان جهان بگویید علاج بیرون کردن دشمن از خانه فقط اسلحه گرم و خون سرخ است، نه بر سر میز مذاکره نشستن و خود را براى ابد فروختن به دشمنان اسلام و به دشمنان انسانیت».
این بسیجیِ شهید، در فراز دیگری از وصیت‌نامه خود تأکید می‌کند که اگر اسلام در خطر باشد باید همه چیز را برای نجات آن فدا کرد. «ما هم مثل دیگران احساس داریم و علاقه به فرزند و مادر و… ولى وقتى اسلام به میان مى‌آید همه‌چیزى حل مى‌شود، وقتى پاى دفاع از اسلام در میان است باید قید همه‌چیز را زد…». و این ادعایی پوشالی از طرف ایشان نیست چرا که پای این سخنان را با خون خویش امضا می‌زند و انسان ویژه گفتمان انقلاب اسلامی بودن نیز جز این نیست که تمام وجود خود را وقف آن گفتمان کردن و حول محور آن گردیدن است.
گفتمان اسلام ناب که به پشتوانه امام خمینی (ره) در ایران حکومت تشکیل داد و شکل عینی گرفت خصلتی ضد استعماری داشته و دارای مولفه هایی همچون ولایتمداری، نفی تجدد و استکبار جهانی، امت گرایی، ایثار و شهادت، استقلال، آزادی، مردم محوری و…. است که پس از انقلاب اسلامی ایران، نشانه‌ها و مفهوم‌های آن، خود را در یک منازعه سخت و در رویارویی با گفتمان‌های دیگر(که همگی ذیل تجدد تعریف می‌شوند) تثبیت کرد و توانست به یک منظومه مشخص معنایی دست یابد. (حسینی زاده، همان: 227) هدف این گفتمان بازسازی جامعه اسلامی بر اساس بازگشت به اصول اسلامی است و هرگونه وابستگی به غرب و تقلید از آن را طرد می‌کند.
امام، دشمنیِ اصلی مخالفان انقلاب را با اسلام می‌داند، چرا که دشمن از اسلام “سیلی خورده” و جان گرفتن ملت ایران را نیز از اسلام می‌داند. با توجه به تئوری‌های ارائه شده توسط صاحبنظران علوم اجتماعی، دین به گذشته تجدد تعلق دارد و با عالم گیر شدن تجدد، دین نیز قوت خود را از دست می‌دهد و از عرصه اجتماعی کنار می‌رود. اما گفتمان انقلاب اسلامی منادی آوردن دین به عرصه زندگی و بلکه حکومت بود و پیروز شدن این گفتمان، نشانه شکست تئوری‌های نظریه پردازان بوده و راهی غیر از تجدد را نیز نوید می‌دهد. بنابراین از نظر گفتمان تجددی، گفتمان انقلاب اسلامی باید از صحنه محو شود و این در سایر موضع‌گیری‌ها علیه این گفتمان و به خصوص جنگ نشان داده شده است. امام خمینی(ره) در این باره می‌فرماید:
«من هیچ خوفی از جنگ ندارم و شما هم ندارید و ملت ما هم ندارند، لکن آن خوفی
که هست که من برای شما، که می‏خواهید افسر باشید و در جبهه‏ها بروید و با کفّار جنگ کنید، باید تذکر بدهم ]این است[ که نقشه‏های حساب شده در کار است برای شکستن اسلام. مقصد اصیل این است؛ که اینها چون از اسلام سیلی خورده‏اند و با قدرت «اللّه‏اکبر» آنها را از ایران بیرون کرده‏اند و دست چپاولگرها را کوتاه کرده‏اند، لهذا، دشمن اصلی، اسلام است؛ نه ارتش است، نه روحانیت است و نه جمهوری اسلام و نه حکومت اسلامی و نه آنهایی که در راه اسلام دارند فداکاری می‏کنند. دشمن اصلی اینها نیستند، دشمن اصلی اسلام است. منتها با یک نقشۀ حساب شده دارند پیشروی می‏کنند».(در دیدار فارغ‏التحصیلان دومین دورۀ دانشکدۀ افسری جمهوری اسلامی ایران در 25/ 8/ 1359)
در این بیانات، امام، اسلام را اصل می‌بیند و سایر وقته‌ها و دال‌های دیگرِ انقلاب اسلامی را در کنار اسلام، فرعی می‌داند به گونه‌ای که اگر اسلام نباشد سایر عناصر دیگر هم ارزشی ندارند و قوت همه آنها از اسلام نشئت می‌گیرد و دشمن هم که در قاموس امام همان “کفر” است و “استکبار”، دشمنی‌اش به همین دلیلِ محوری بودن، با اصل اسلام ناب است. منطق شهدا نیز همچون پیر و مراد خود می‌باشد. شهدا همچون امام دشمنِ اصلی را “کفر” و “استکبار” می‌دانند ایشان تجلی اسلام را در امام می‌بینند و به همین دلیل از مردم می‌خواهند تا از امام پیروی کرده و از اسلام دفاع کنند وخود نیز تا آخرین لحظه در مقابل دشمنان برای تداوم اسلام و انقلاب اسلامی جنگیدند. همچنانکه بسیجیِ شهید علی محمد کرمی ابولوردی شیرازی در فرازی از وصیت‌نامه خود می‌نویسد :
«خدایا ای کاش هزاران جان داشتم و بخاطر رضای تو در راه اسلام و قرآن و انقلاب اسلامی و راه امام عزیز می‌دادم امام را دعا کنید؛ از روحانیت مبارز و خط امام حمایت کنید. مساجد را خالی نکنید. برای پیش برد فرهنگ اسلامی و دست آوردهای انقلاب اسلامی تا آخرین قطره خون با استکبار و کفر و نفاق بجنگید. حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست».
جدول 1 . خلاصه‌ای از وصیت‌نامه شهدا و تحلیل آنها برای دال اسلام ناب
دال نمونه تحلیل نام شهید
اسلام ناب تمام مقصد اسلام باشد. اسلام است که می‏تواند ما را به سعادت دنیا و آخرت برساند.
اسلام است که می‏تواند ما را مستقل کند. همه چیز ما اسلام است و با اسلام می‌توان به همه اهداف رسید. امام خمینی(ره)
با درود و سلام بر رسول خدا و ائمه معصومین و با سلام بر امام زمانمان این منجی عالم بشریت و نایب بر حقش امام خمینی این قلب تپنده امت حزب الله ایشان بر پیامبر اسلام(ص)، ائمه معصومین(ع)، امام زمان(عج)، امام امت و… سلام می‌فرستد که این خود، نشاندهنده تأکید بر اعتقاد و ایمانِ به اسلام است.
جاسم امامی
غرض از آمدن ما از نیستی به هستی “انا لله” است. اینکه به کجا می‌رویم “انا الیه راجعون” است. برای چه آمده ایم یعنی “ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون” ما برای عبادت آمده ایم. اشاره به فلسفه آفرینش انسان از منظر اسلام و قرآن دارد که این اوج اعتقاد قلبی را می‌رساند.
جاسم امامی

مطلب مرتبط :   تحقیق درمورد ویژگی‌های فردی

Close Menu