دانلود پایان نامه ارشد درمورد مقام معظم رهبری

دانلود پایان نامه ارشد درمورد مقام معظم رهبری

دانلود پایان نامه

 

علامه عفیف نابلسی: شکی نیست که علم و دانش بین برادران، تقارب و نزدیکی ایجاد کرده است. اگر بخواهم یادآوری کنم روزی را که در آمریکا بودم و با برادرم آقای شیخ احمد الزین به اجتماع گروهی از مسلمانان پاکستان رفتیم و حدود سه ساعت با مباحث علمی و مناقشات علمی با ایشان نشستیم، آقای احمد الزین می خواست به مناقشه ای که دیگران مطرح کرده بودند جواب دهد که برادران پاکستانی گفتند شما سنی هستید و ما می خواهیم سخن امام شیعه را بشنویم و من با ایشان صحبت کردم و تبیین کردم که ما باید با دل باز، با یکدیگر گفتگو داشته باشیم در حالی که هیچ کینه ای در دل و هیچ زمینه ذهنی نداشته باشیم. ما برای همدلی و همیاری و همکاری آمده ایم و نیامده ایم بین سیاه پوست و سفید پوست و سرخ پوست فرقی قائل شویم و ما برای روح وحدت آمده ایم و اگر با این رویه به میدان بیابیم به مطلوب خواهیم رسید و اگر با پیش زمینه جدال به میدان بیابیم هیچ گاه نمی توانیم کاری از پیش ببریم. باید در میدان گفتگو بدون زمینه قبلی مذهبی و قومی و طائفه ای، حاضر شویم. باید با روح تساهل و تسامح و لطف و محبت به میدان گفتگو با برادرانمان بیابیم و فرقی بین برادران مسلمان نیست چه در پاکستان باشد یا اندونزی یا سوریه یا لبنان یا خاور دور یا نزدیک یا خاور میانه.
ما در لبنان مذاهب متعددی داریم و حدود هفده هجده طائفه داریم و در سوریه بیست و سه طائفه داریم و با این حال، اسلام همه طوائف را در خود جمع کرده است و جائز نیست با اختلاف های اجتهادی و ساده، یکدیگر را دشنام دهیم یا یکدیگر را مورد ضرب و شتم قرار دهیم بلکه ما باید این اختلاف ها را حل کنیم و باید مسایل اختلافی را حل و فصل کرد مثلا اگر شخص شیعی، یکی از اهل سنت را مورد اهانت یا ضرب قرار داد، آیا باید دنیا را به آتش کشید یا باید به قرآن مراجعه کرد و مسأله را حل کرد؟ طبیعی است که باید مسأله را با حکم شرعی حل کرد هم چنانکه اگر شخصی دیگری را با اتومبیلش مجروح کرد یا کشته شود و یکی از طائفه ای بود و دیگری از دیگر، باید با قانون مسأله را حل کرد و نه با درگیری های طائفه ای. هر کسی ممکن است دچار خطا یا اشتباه شود و خطاکار معمولا در جامعه با قانون و حکم شرعی مجازات می شود نه با درگیری ها و اختلاف ها.
بر صاحب منصبان و علما و فقها واجب است که اتحاد را حفظ کنند. دو گروه هستند که اگر صالح باشند جامعه دینی صالح می شود، یک گروه، گروه علما هستند و دیگری حاکمان هستند. این سخن رسول خداست که فرمود: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِی إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِی وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِی قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ (بحارالأنوار، ج2، ص49 ، باب 11- صفات العلماء و أصنافهم) عالمی که صالح باشد امور صالح می شود و اگر امیر و حاکم هم صالح باشد، امور صالح می شود. جایز نیست که اختلاف ها و دشمنی ها را به خانه هایمان بکشانیم بلکه بایسته است که خیرو دوستی را به خانه هایمان بیاوریم.
شاکر: در نزد شیعه برخی مسائل وجود دارند که متأسفانه از ضروریات مذهب هم شمرده می شوند و آن لعن و دشنام به دیگران و ارزش ها و نمادهایی مذهبی دیگران است و این مسابل از چالش ها و موانع وحدت می باشند. موضع حضرتعالی در مقابل این مسائل و قضایا چیست؟ و اتباع مذهب شیعه را در چنین اموری، چگونه توجیه و ارشاد می کنید؟
علامه عفیف نابلسی: ما در این باره به قرآن و سنت رسول خدا و عملکرد امام علی مراجعه می کنیم. اما قرآن می فرماید: وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ (أنعام 108) و کسانی که به غیر از خدا را می خوانند از مشرکان هستند و همین مشرکان که خدا را بدون علم سب می کنند سبب ساب اول است و کسی که ابتدا سب کرده است مسئول است. قرآن دستور می دهد که هرگز دشنام ندهیم و ممنوع است. اگر بین مسلمان و مشرکی سباب صورت گرفت به مسلمان می گوئیم کرامت و بزرگی مشرک را حفظ کن و مشرک نظر و اندیشه خود را دارد و هرگز او را و اعتقادش را دشنام نده که چه بسا او هم به اعتقاد تو که همان خداوند توست دشنام دهد (فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ).
امام علی در جنگ صفین به اصحابش که سخنان رکیک رد و بدل می شد، فرمودند: من دوست ندارم شما ار دشنام دهندگان باشید (نهج‏البلاغه، ص323 ، خطبه 206- إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِین‏)
بنده در این مورد متذکر می شوم که از خدا بخواهید که بین مسلمانان صلح و خیر حاکم کند و تأکید می کنم که شیعه باید به روش و سیره امام علی و امامان خود التزام داشته باشد که اخلاق امامان ما بسیار بزرگوارانه و عظیم بود و اگر کسی به امامان ما دشنام می داد، امامان با بزرگواری به ایشان می فرمود: آیا چیزی لازم داری؟ من در خدمت شما هستم اگر بتوانم کمکی کنم. اگر گرسنه ای یا فقیری یا در راه مانده ای به هر صورت می توانم مساعدت کند. که معمولا دشنام دهنده پشیمان می شد و اظهار ندامت می کرد.
ما باید ملتزم شویم به اخلاقی که امامان ملتزم بودند که در این صورت زندگی ما حالتی از خیر و برکت و رشد و تعالی خواهد داشت. دوری از دشنام در دین ما مهمترین چیز است.
شاکر : در لبنان، شیعه و سنی زندگی می کنند و طبیعی است میان هر دو گروه تندروهایی وجود دارد. کدام یک از تندروهای شیعه و سنی فعالیت بیشتری دارند؟ و کدام یک از تندروهای شیعه یا سنی، تاثیرات منفی بیشتری بر وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی در لبنان دارند؟
علامه عفیف نابلسی: مسأله تندروها باید توسط مرجعیت دینی حل و بررسی شود و باید به واسطه صاحبان عقلانیت و معرفت به رویارویی تندروها رفت، کسانی مثل شیخ محمود شلتوت و سید جمال الدین أفغانی و شیخ محمد عبده و مرحوم بروجردی و سید عبدالحسین شرف الدین و عبدالمجید سلیم.
مساله تندوروها اگر از این طریق حل شود بسیار سهل خواهد بود ولی غیر از این طریق، با آنچه که امروز شاهد آن هستیم مواجه می شویم. مثل تکفیر، امروز بدون هیچ گونه سوال و جواب، دیگری را تکفیر می کنند. یعنی به مجرد اینکه تندروها شما را عمامه شیعی ببینند تکفیر می کنند و حکم به نجاست می دهند. باید هر مسلمان با عطوفت و لطف با دیگران تفاهم داشت باشد و در این صورت مسلمانی شخص برای خود و جامعه مفید است اما برخی هستند که در جهل مرکب هستند و خودشان را عالم می دانند در حالی که عالم نیستند و از جاهلان می باشند. کسی که هزار بیت شعر حفظ کرده و دو هزار حدیث حفظ کرده عالم نیست و نمی توان مردم را به او ارجاع داد چرا که حفظ بدون فهمیدن ارزشی ندارد بلکه باید در معنی و مفهوم اندیشه کند و بسیار تفکر داشته باشد و چه نیکوست کسی که درست سخن گفتن بلد نیست، سکوت کند. سکوت چنین شخصی نیکو سخن گفتن است و می تواند فتنه را خاموش کند.
شاکر: جمهوری اسلامی ایران و حزب الله چه نقشی در ایجاد و تقویت وحدت اسلامی در لبنان داشته اند و تاثیر جمهوری اسلامی ایران و حزب الله در لبنان را چگونه ارزیابی می کنید؟
علامه عفیف نابلسی: به یاد دارم اولین بار که در انقلاب اسلامی برای نشستی با علما و اندیشمندان به ایران رفتیم، جو را آرام و جرقه های وحدت اسلامی در بین امت اسلامی را در ایران دیدیم و طبیعی است که برخی با افکار و عقاید متفاوت آمده بودند و درصدد بودند ایران را قانع کنند که این پیروزی، شروع دوباره خلافت اسلامی بعد از خلافت عباسی ها و عثمانی ها و لو با عنوان دیگری است و مسلمانان اهل سنت که مهمان هم بودند، به نقش کلیدی ایران و أهمیت نقش ایران در وحدت اسلامی بین مسلمانان اهتمام داشتند.
در زمان قبل از انقلاب اسلامی، مرحوم بروجردی و شیخ و شلتوت در دارالتقریب فعالیت داشتند و دارالتقریب اکنون هم فعالیت دارد و در ایران بعد از سقوط دولت های عربی که اولش تونس بود و بعد مصر و لیبی سقوط کرد که به بهار عربی شهرت یافت. در بهار عربی نگارش نامه بر محور اخلاق و برادری مسلمانان با یکدیگر شروع شد. به نظر من سبب این تفاهم و عطوفت بین مسلمانان این است که برخی می دیدند که ایران وحدت اسلامی به صورت سازمان یافته با اعزام اساتید و مبلغین دنبال می کند و ایشان دریافته بودند که ایران نقش زیادی در وحدت اسلامی دارد و در حقیقت جمهوری اسلامی ایران نقش زیادی در وحدت اسلامی بین مسلمانان جهان اسلام داشته است و این فعالیت های وحدت آمیز هم باید از حکومت اسلامی باشد چرا که آمریکا و اسرائیل و استعمار که راضی نیستند در جهت وحدت امت اسلام گام بردارند و با وحدت مسلمانان که جایی برای استعمار و استکبار نمی ماند و اگر دولت های عربی اسلامی منطقه قادر باشند که مثل جمهوری اسلامی ایران در وحدت اسلامی نقش آفرینی کنند، اسرائیل از بین می رود و اگر پرچم اسلام به دست شیعه و سنی باشد دیگر کسی جرأت نمی کند نزدیک کشورهای عربی اسلامی شود.
شما می دانید که اروپا برادر اسرائیل است و اسرائیل را تنها نمی گذارد و از رئیس جمهور گرفته تا وزرا و مسئولین با هم یک صدا مدافع اسرائیل هستند و آنها هیچ مسلمان و عربی را بر اسرائیل ترجیح نمی دهند بلکه بر عکس از اسرائیل دفاع می کنند و لو اینکه حق با عرب و یا مسلمان باشد مثل آنچه در فلسطین می گذرد. حق مسلمانان فلسطین را پایمال کردند و اسم ما را تروریست گذاشتند. مثلا اکنون بحران سوریه، جنگ برای اسلام نیست و کسانی که در سوریه جنگ می کنند برای اسلام نیست بلکه برای اسرائیل جنگ می کنند و قسم می خورم که اگر جنگ ایشان به خاطر خدا و اسلام بود من اولین نفر بودم که همراهی ایشان می کردم و در خط مقدم با ایشان می جنگیدم ولی این جنگ دفاع از اسلام نیست بلکه برای کوبیدن اسلام است و غرب و آمریکا و اسرائیل پشتوانه این جنگ است. آمریکا می خواهد که جنگ و نا آرامی در سوریه ادامه داشته باشد. سوریه در این جنگ و بحران، هدف قرار داده شده است که از بین برود چرا که سوریه حامی و پشتیبان مقاومت اسلامی است و مقاومت اسلامی بر علیه اسرائیل از سوریه پشتیبانی می شود و ایشان بر علیه سوریه جنگ می کنند قبل از اینکه سوریه به قدرتی تبدیل شود برای از بین بردن اسرائیل. ولی سوریه با وجود همه آسیب ها و صدمه ها و تجاوزها، همچنان قوی و قدرتمند است.
شاکر: حضرتعالی فعالیت های موسسات تقریبی را چگونه ازریابی می کنید؟ آیا فعالیت موسسات تقریبی در لبنان و به صورت کلی در خارج از ایران می تواند موثرتر باشد؟ به نظر شما اگر مؤسسات تقریبی از ایران به یکی از کشورهای إسلامی منتقل شود بازدهی بهتری خواهد داشت یا نه؟
علامه عفیف نابلسی: جمهوری اسلامی نمی تواند به تنهایی وحدت اسلامی و تقریب مذاهب را به سرانجام برساند چرا که مردم مسلمان عرب با هم تعامل دارند و جمهوری اسلامی در تلاش است که این ارتباطات مردم مسلمان عرب بهتر شود و از این نقش آفرینی استفاده می کند و این نقش آفرینی را به عنوان برادری اسلامی دنبال می کند و از ظرفیت های مردم مسلمان عرب بهره مند می شود و وحدت اسلامی را مهم معرفی می کند. امروز مذاهب اسلامی زیاد نیستند نزد اهل سنت چهار مذهب است و نزد شیعه، امامیه و زیدیه و دروز و اسماعیلیه است که برخی از ایشان بسیار کم هستند و شیعه امامیه و اهل سنت بیشترین اهمیت را در وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی دارد.
امروز جمهوری اسلامی ایران، حکومت بزرگ و تاثیرگذاری است و دستاوردهای بزرگی که دارد نزد هیچ دولتی از دولت های عربی نیست. امروز نمی دانم در روزنامه السفیر خواندید یا نه که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قدرت دریایی است و وجود قدرت برای ایران برای مسلمانان است و در دست مسلمانان است قبل از اینکه در دست غیر مسلمانان باشد و به این جهت ما دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را به نفع عرب و مسلمانان می دانیم و امیدوارم ارتباطات دولت های عربی اسلامی همواره پابرجا باشد.
شاکر : چه راهکار و پیشنهادی برای تقویت وحدت اسلامی و پیشبرد اتحاد امت اسلام دارید؟
علامه عفیف نابلسی: ما وقتی افرادی از برادران می بینیم می گوئیم که ما از شما هیچ نمی خواهیم و فقط تنها درخواست ما از شما در خواست قرآنی است که خداوند فرمود: قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبى‏(شورى 23) شما می گوئید ما رسول خدا و اهل بیت او را دوست داریم و در این باره اختلافی بین ما وجود ندارد مادامی که این محبت پا برجاست و بر ما واجب است که به اخلاق اهل بیت، متخلق شویم و از کاری که به وحدت آسیب برساند دوری کنیم، هر گونه دشنام و لعن و قتل را متوقف کنیم و برادری بین مسلمانان را تقویت کنیم و ما دست دوستی با مسلمانان دراز می کنیم و هر چه که از میراث ارزشمند شیعه داریم تقدیم می داریم و ما حاضریم در راستای وحدت اسلامی به دیدار ایشان برویم و با ایشان مراوده داشته باشیم و پشت سر ایشان نماز بخوانیم و ایشان پشت سر ما نماز بخوانند. مثلا امام خمینی به حجاج می گوید: زمانی که در محلی با اهل سنت با بودید پشت سر امام اهل سنت نماز بخوانید حتی اگر شما را دشنام دهند و در هر شرایطی واجب است که به ایشان اقتدا کنید چرا که ایشان شما را کافر می دانند و زمانی که شما با ایشان نماز خواندید چگونه می توانند شما را کافر بخوانند و این یک عکس العمل بسیار خوب و موثر است در برابر تکفیر. امام خمینی توانست که وضعیت بسیار خوبی برای وحدت و تقریب ایجاد کند و بنده هم هفته قبل با حجت الإسلام أراکی دیدار داشتم که با او در لندن هم دیداری داشتم، وعده کردم که هر کمکی که بتوانم در پیشبرد اهداف وحدت اسلامی دریغ نخواهم کرد.
علامه محمد یزبک
شیخ محمد یزبک در سال 1950م در روستای بودای از استان بعلبک به دنیا آمد، ایشان در سال 1965م برای تحصیل علوم دینی راهی حوزه علمیه نجف شد. تقریرات فقه و اصول وی در حملات رژیم صهیونیستی به منزل ایشان در ژوئیه 2006م از بین رفت.
علامه محمد یزبک اکنون نماینده ویژه سید حسن نصرالله و عضو شورای رهبری و فرماندهی حزب‌الله لبنان و نماینده شرعی مقام معظم رهبری در لبنان می باشد.
این گفتگو در 1 فروردین 1392 در بیروت با شیخ شیخ محمد یزبک انجام شده است.

مطلب مرتبط :   پایان نامه با موضوع اعلامیه جهانی حقوق بشر

بستن منو