دانلود پایان نامه ارشد درمورد تقریب بین مذاهب

دانلود پایان نامه ارشد درمورد تقریب بین مذاهب

دانلود پایان نامه

 

شاکر: با سلام و احترام؛ حضرتعالی وحدت اسلامی و تقریب مذاهب را چگونه تعریف می کنید و در نظر شما وحدت اسلامی و تقریب مذاهب چه اهمیتی دارد؟
شیخ محمد یزبک: بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و علی صحبته الأخیار المنتجبین؛ ابتدا به شما خوش آمد می گویم؛
اما بحث وحدت اسلامی و ایجاد و تاسیس دارالتقریب بین مذاهب اسلامی از ضروریات اساسی برای حفظ اسلام است. دارالتقریب به دست عده ای از علمای بزرگ اسلام قبل از ده ها سال تاسیس شد و در راستای تحقق وحدت امت اسلام فعالیت داشت و مجله ای داشتند که مجموعه ای از مذاهب را جمع کرده بود. چون مردم به چیزی که به آن جهل دارند دشمن هستند با گفتگو و مباحثات علمی مردم به یکدیگر نزدیک می شوند و از این رهگذر می توان اموری که زاییده اوهام است را از بین برد و حقیقت را آشکار کرد و ماموریت دارالتقریب از میان برداشتن موانع بر سر راه وحدت مسلمانان بود و این عمل، عمل واجب و مهمی بود که مسلمانان را قدرت می بخشید. باید دانست که معنای وحدت یکی شدن مذاهب نیست هم چنانکه امام خمینی فرمودند: ما از وحدت اسلامی دنبال یکی کردن مذاهب اسلامی نیستیم بلکه هر مذهب باید روش و اجتهاد خود را دنبال کند و لکن باید مذاهب اسلامی با هم اتحاد و وحدت داشته باشند. از این رهگذر است که وحدت را با تمرکز بر اندیشه سالم و فکر و گفتگوی سالم دنبال می کنیم تا بفهمیم آنچه اهل سنت می گویند و ایشان بفهمند آنچه ما می گوییم و واجب است که بین ما یک نوع بحث تطبیقی فقهی، کلامی، سیاسی و اخلاقی باشد و چه بسا انسان با وارد شدن در این مباحث دریابد که بیش از هشتاد در صد مشترکات بین شیعه و سنی وجود دارد و اختلافات در فروع یافت می شود که این نوع اختلافات در مذهب واحد هم یافت می شود و این نوع اختلافات، باعث تباعد نمی شود.
امام خمینی و مقام ممعظم رهبری در جمهوری اسلامی ایران با این دید وحدت اسلامی را مطرح کردند و وحدت اسلامی با این نوع نگاه، عملی و جدی است که می توانیم جلوی کسانی که بر علیه اسلام دسیسه می کنند را بگیریم. عمده دسیسه بر علیه اسلام با تفرقه افکنی بین مسلمانان و از بین بردن وحدت اسلامی صورت می گیرد. بر ما واجب است که در راه وحدت قدم برداریم و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنیم و متفرق نشویم و ریسمان الهی که از آسمان تا زمین امتداد دارد همان قرآن کریم و سنت رسول خداست و این اسلام حقیقی است که همه مسلمانان را در بر می گیرد و بر ما واجب است که با تمسک به قرآن و سنت رسول خدا، به وحدت اسلامی پایبند باشیم و تفرقه افکنی نکنیم که مبادا ضعیف شده و در نتیجه اثری از ما نماند. اگر با تمسک به قرآن و سنت رسول خدا، به وحدت پایبند نباشیم، امت اسلام در مقابل دشمنان ضعیف می ماند هم چنان که حال و روز امروز امت اسلام را در اثر تفرقه مشاهده می کنیم.
شاکر: به نظر حضرتعالی لبنان چه ظرفیت هایی دارد که اتباع ادیان و مذاهب اسلامی را در خود جمع کرده است و در عالم به همزیستی مسالمت آمیز شهرت یافته است؟ ظرفیت های تقریبی لبنان را در چه می دانید؟
شیخ محمد یزبک: از سال 1983 در لبنان تاسیس تجمع علما مسلمین را با حمایت جمهوری اسلامی ایران شروع کردیم و در حقیقت تجمع علما مسلمین نقش زیاد و روشنی در وحدت امت اسلام ایفا می کند و فعالیت های مهم و قابل توجهی دارد که عده بسیاری از علمای شیعه و سنی را در خود جمع کرده است و مجله اسلامی و کتاب های مهم و علمی دارند و این عمل بزرگی که در لبنان انجام شد بسیار نتیجه بخش و مفید بوده است. بدین صورت که تقریب عملی را بین مذاهب اسلامی رقم زده است و علمای مسلمان در این مرکز نقش زیادی را در وحدت آفرینی بین مسلمانان لبنان و حتی جهان اسلام ایفا کرده اند که اجلاس های علمی و دینی در لبنان و اقصی نقاط جهان اسلام و حتی در آفریقا برگزار کرده است و برخی از جریانات سیاسی در مقابل فعالیت های این مرکز هستند که نگذارند امت اسلام به وحدت برسند چرا که می خواهند امت همواره در تفرقه و فتنه بماند و لکن ما در لبنان گفتگوی های اسلامی و مسیحی داریم و در مرکز تجمع علمای مسلمین گفتگو و دیدار با رهبران اسلامی داریم.
در سالهای اخیر، در انقلاب هایی که بهار عربی نام گرفته است، دسیسه هایی انجام گرفته است که به فتنه و تفرقه مذهبی دامن می زند و این امر خطیری است و برای همین ما در مرکز تجمع علمای مسلمین، برای دفع این فتنه های مذهبی تلاش داریم.
شاکر: برخی از حوادث که از سوی مذهبی ها صورت می گیرد و به وحدت و تقریب مذاهب اسلامی خلل وارد می کند چالش هایی هستند که بر سر راه تقریب قرار می گیرند؛ حضرتعالی چه چالش ها و موانعی را در لبنان بر سر راه وحدت اسلامی می بینید؟
شیخ محمد یزبک: امروزه اولین حرکت های تفرقه افکنانه بین امت اسلام، از سوی استکبار و اسرائیل است که پیاده کردن طرح های آمریکایی درصدد این هستند که امت اسلام را به سوی تفرقه و جدایی سوق می دهد و به جای اینکه در بین دولت های اسلامی تفاهم و یکدلی باشد، تفرقه و نفاق حاکم است. مثلا بین حکومت ایران و حکومت سعودی و حکومت مصر و سایر دول خیلج یا دول اسلامی عربی، تلاش بر تباعد و دور کردن این دولت هاست و هدف آمریکا فقط ایجاد سیطره بر منطقه نیست بلکه هدف آمریکا تضعیف نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و برای همین ایشان دنبال راه های هستند که آتش فتنه و تفرقه را شعله ور کنند و در نتیجه مسلمانان را از هم دور نگه دارند و مانع اساسی امروز در رسانه ها و شبکه های ماهواره ای است که در صدد ایجاد تفرقه بین مذاهب هستند و برخی شبکه های ماهواره ای و لو اینکه با عنوان گفتگو فعالیت دارند و لکن گفتگو را با منطق شتم و دشنام و تفرقه افکنی دنبال می کنند در حالی که گفتگو با منطق دوستی و وحدت می تواند مثمر ثمر باشد.
شاکر: از بزرگترین موانع و چالش های وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب اسلامی، دشنام و لعن و سب ارزش های مذهبی است و این موانع در بسیاری از روایات و کتاب های مذهب شیعه وجود دارد. حضرتعالی این مشکل و مانع سر راه تقریب را چگونه درمان می کنید؟
شیخ محمد یزبک: هر چه که در کتابی و روایتی وارد شده است نمی تواند صحیح باشد و نمی توان به آن تمسک کرد و برخی از اینها در از روی تعصب می باشد. اگر به سیره اهل بیت و امامان و خصوصا سیره امام علی مراجعه می کنیم می بینیم که این نوع رفتارها را محکوم می کردند مثلا در جنگ صفین امام علی به اصحاب خود فرمودند که من راضی نیستم شما از دشنام دهندگان باشید و از رفتار کسانی که دشنام می دادند انتقاد نمودند یعنی زمانی که معاویه به جدال با امام علی می رود، امام علی راضی نیست که به او دشنام دهد و به اصحابش می فرمود که دشنام ندهید و بر ما واجب است که به آداب اهل بیت خود را زینت بخشیم و از آداب اهل بیت خارج نشویم و تعصبات ما را به وادی دیگری وارد نکند و بر دیگران نیز واجب است که به آداب اسلامی تادیب شوند تا اینکه عکس العمل های غیر انسانی و غیر اسلامی روی ندهد.
ما در تاریخ می بینیم که بنی امیه لعن را تاسیس کرده و بنیان نهاد و بر منابر امام علی را لعن می کردند و طبیعی است که این کارها اثری در دل ها گذاشت و چه بسا این آثار لعن و دشنام در روایات شیعه، آثار همین لعن و دشنام امام علی از سوی بنی امیه بوده باشد ولی ما نه به چنین افعالی اجازه می دهیم و نه عکس العمل در برابر این افعال.
کسی که می خواهد بر اساس قرآن و سنت رسول خدا، در راستای مصالح اسلام حرکت کند باید بر اساس و منطق قرآنی گفتگوی صحیح را در پیش بگیرد و آرا و شخصیت دیگران را محترم بشمارد یعنی هرآنچه که در نزد دیگری محترم است ما هم باید به دیده احترام بنگریم و به صورت کلی احترام اهل سنت واجب است.
شاکر: فعالیت های سلفی ها نقطه مقابل فعالیت تقریبی است. حضرتعالی فعالیت های وهابیت و سلفی ها را در لبنان چگونه ارزیابی می کنید؟ و آیا فعالیت های ایشان به وحدت اسلامی آسیب می رساند؟
شیخ محمد یزبک: طبیعی است که سلفی ها هم مختلف هستند و برخی از آنها مردم را به اسلام دعوت می کنند ولی برخی دیگر مردم را به غیر از اسلام دعوت می کنند و غیر از خودشان را غیر مسلمان معرفی می کنند در حالی که تکفیر مسلمان در اسلام جایگاهی ندارد و امور سیاسی در این امر داخل شده است و در لبنان این گونه فعالیت ها وجود نداشته است؛ یعنی شیعه و سنی با همدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشتند و از احدی از اهل سنت یا شیعه تکفیری نشنیده بودیم و در مراسمات دینی و مذهبی یکدیگر شرکت می کردیم و می کنیم ولی با ورود سلفی ها و وهابی ها به لبنان، در صدد جدایی بین مسلمانان هستند و نه جدایی بین شیعه و سنی بلکه در بین خود اهل سنت هم دوگانگی و تفرقه می افکنند و این خطری است که متوجه اصل اسلام است.
شاکر: جمهوری اسلامی ایران از منادیان وحدت اسلامی در جهان اسلام است و بسیاری از علما و اندیشمندان به این نکته اذعان دارند، به نظر حضرتعالی، جمهوری اسلامی ایران چگونه در وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی در لبنان تاثیر گذاری می کند؟
شیخ محمد یزبک: جمهوری اسلامی ایران وضعیت خاصی دارد، و چون دارای یک نظام و کیان بزرگ و مستقلی است از هیچ تلاشی برای ایجاد وحدت اسلامی دریغ نمی کند. جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر قضیه فلسطین که بارزترین نقطه مشترک مسلمانان است بر وحدت مسلمانان اهمیت داده و تأکید خاصی می کند و مسأله فلسطین و یاری مسلمانان فلسطین، برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد و مشکلات مسلمانان فلسطین را مشکلات خود می داند؛ معنایش این است که وحدت اسلامی برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد و بر وحدت اسلامی تمرکز کرده است مثلا سفارت اسرائیل در تهران بعد از پیروزی به سفارت فلسطین تبدیل شده است و این دعوت عملی به وحدت اسلامی است و جمهوری اسلامی ایران خواهان سیطره و استیلا بر احدی نیست بلکه جمهوری اسلامی دنبال این است که مسلمانان متحد باشند و تفاهم داشته باشند و اندیشه وحدت و تقریب را در جهان اسلام گسترش دهند چرا که تفاهم و گفتگوی سالم بین مسلمانان برای جهان اسلام مفید است ولی دشمنان جمهوری اسلامی ایران گمان می کنند که ایران در قالب مباحث وحدت و تقریب مذاهب اسلامی به دنبال تحکم و زورگویی به مسلمانان و کشورهای اسلامی عربی است یا اینکه به دنبال انتشار فکر شیعی است در حالی که این چنین نیست. جمهوری اسلامی ایران با مطرح کردن مباحث تقریبی و وحدت اسلامی به دنبال اتحاد مسلمانان جهان بوده و آرمان ایران وحدت امت اسلام می باشد.
در اندیشه دینی جمهوری اسلامی ایران، شیعیان دور از اهل سنت نیستند و اهل سنت دور از شیعیان نیستند که این همان اندیشه اسلام ناب است ولی دشمنان اسلام که به دنبال اغراض سیاسی و سیطره بر منطقه می باشند هیچ گاه نمی پذیرند که مسلمانان با هم وحدت داشته باشند.
شاکر: برخی از علمای شیعه با عنوان تحقیقات علمی و تاریخی اختلاف های تاریخی را نبش می کنند و چه بسا موانعی بر سر راه وحدت ایجاد می کنند. آیا شما در لبنان که مدافع وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی هستید، موانع و مشکلاتی از سوی برخی شیعیان و علمای شیعی دارید؟ یعنی آیا گروه ها و احزاب شیعی در لبنان بر علیه وحدت اسلامی فعالیت دارند؟
شیخ محمد یزبک: طبیعی است که تعصبات مذهبی در شیعه و سنی وجود داشته باشد و چنان که از اهل سنت کسانی هستند که بر علیه تقریب مذاهب اسلامی فعالیت دارند، شیعیانی هم هستند که چنین فعالیت هایی را دارند و این گونه تندروی ها در بستر تعصبات مذهبی به وجود می آید و این گونه فعالیت ها و افراد نیاز به ارشاد و توجیه و راهنمایی دارند.
شاکر: آیا پیشنهاد و راهکاری برای تقویت وحدت اسلامی و تعالی تقریب مذاهب اسلامی در لبنان دارید؟
شیخ محمد یزبک: ما ابتدا از جمهوری اسلامی ایران که حافظ اسلام اصیل محمدی است تشکر و قدردانی می کنیم که فعالیت های وحدت آمیز را در لبنان ادامه داده است و مسلمانان را اعم از شیعه و سنی در خلال دارالتقریب و مرکز تجمع علمای مسلمین، جمع نموده است که علما و اندیشمندان شیعه و سنی را یاری نموده است و بین هیچ مسلمانی فرق نگذاشته است که بسیار مهم می باشد و این شایسته تقدیر است و بسیاری از علمای شیعه و سنی از جمهوری اسلامی ایران در وحدت امت اسلام تشکر کرده اند.
جمهوری اسلامی ایران که مقابل استکبار و دشمنان اسلام ایستاده است باید تقدیت شود و بر تمام مسلمانان واجب است که این حکومت اسلامی را حمایت کنند.
شیخ نعیم قاسم

مطلب مرتبط :   آموزش فراگیری زبان انگلیسی، آسان و بی دردسر

Close Menu