دانلود پایان نامه ارشد درمورد آیت الله خامنه ای

دانلود پایان نامه ارشد درمورد آیت الله خامنه ای

دانلود پایان نامه

شیخ حسان عبدالله: بار دیگر تأکید می کنم که منظور از وحدت یا تقریب، الغای مذاهب و ایجاد مذهب واحد نیست و این یک درخواست غیر عقلی و غیر ممکن است که اگر می خواهی اطاعت شوی باید از مستطیع طلب کنی.  

نتیجه اندیشه تقریب این است که مذهب طریق فهم دین باشد بدین معنی که همه مسلمانان در راه فهم دین و اعتلای دین قدم برداریم و همدیگر را در این راه دوست داشته باشیم و یاری کنیم. سخنی از حسن البنا رهبر حرکت إخوان المسلمین است که می گوید: در امور مشترک با هم باشیم و در امور اختلافی همدیگر را معذور بدانیم. خداوند مردم را بر اندیشه واحد قرار نداده است و اگر خداوند می خواست مردم را امت واحدی قرار می داد و این را نخواسته است و اندیشه اساسی بنیادین این است که اگر همه بر یک راه بودند دیگر بهشت و جهنم و آتش برای چه بود.
تلاش انسان برای رسیدن به کمال و وحدت، بدون دخالت خداوند ممکن نیست و این در آخر الزمان به دست صاحب الزمان رخ خواهد داد و این که من اسلام واحد و اسلام بدون مذاهب را دنبال کنم ممکن نیست چرا که مثل این است که بگوییم حوزه علمیه قم و حوزه علمیه نجف را از بین ببریم و دنبال یک مرجع واحدی باشیم که محال است. چرا که محال است بگوییم آن طور که من فکر می کنم باید فکر کنی.
باید تنافس و رقابت باشد ولی این رقابت و تنافس باید در راه خدا و برای رسیدن به خدا باشد و اختلاف های فکری نباید منجر به اختلاف های شخصی و اجتماعی شود ولی آنچه امروز در جامعه حاصل می شود این است که اختلاف فکری، کل جامعه را تحت الشعاع قرار می دهد در حالی که اختلاف فکری من و تو، نباید ما را دشمن یکدیگر قرار دهد. آنچه ما در موضوع وحدت به دنبال آن هستیم این است که مسلمانان با هم اتحاد داشته باشند و در جبهه واحدی باشند و در همین جبهه واحد می توانند اختلاف فکری داشته باشند و همه اختلاف های فکری زیر چتر اسلام باشند و اختلاف ها باید در راستای رسیدن به هدف اسلام باشد و نباید اختلاف ها نباید موجب نزاع باشد که قرآن می فرماید: لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ (أنفال 46).
شاکر: پیشنهاد و راهکاری در راستای تقویت وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی دارید؟
شیخ حسان عبدالله: اولاً این که باید دانست که نقش علما در وحدت اسلامی بسیار موثر و کلیدی است ولی نباید در موضوع وحدت به علما اکتفا کرد بلکه باید عمل و طرح وحدت سازماندهی شده در تمام سطوح جامعه پیاده شود و این کاری است که مرکز تجمع علمای مسلمین به دنبال آن است مثلا جامعه پزشکی باید داخل بحث وحدت شوند و جامعه مهندسین و جامعه وکلا و غیره باید داخل مباحث وحدت و تقریب شوند و جامعه اسلامی را به صورت امت واحد اسلامی در آورند چرا که جامعه امروز متشکل از اصناف مختلفی است و اگر صنفی بر مدار وحدت باشد و دیگر اصناف به دور از مباحث وحدت باشند طرح وحدت اسلامی به سر انجام نمی رسد و ما به دنبال انتشار طرح وحدت اسلامی در بین اصناف جامعه هستیم.
در لبنان از مجموعه ای موسوم به دیدار وحدت اسلامی برگذار شد که جمعی از اندیشمندان در آن به طرح آرای خود پرداختند و این دیدار وحدت اسلامی در سطح سایر اصناف جامعه بود و منحصر به حضور علمای دینی نبوده است.
سید علی فضل الله
سید علی فضل الله فرزند موحوم علامه فضل الله از علمای شیعه لبنان می باشد. ایشان مدیر دفتر شرعی علامه فضل الله و امام جمعه ضاحیه بیروت است.
این گفتگو در 3 فروردین 1392 در دفتر علامه فضل الله بیروت- لبنان با سید علی فصل الله انجام شده است.
شاکر: سلام و ادب و با احترام خالصانه به روح پرفتوح علامه فضل الله رحمه الله؛ به عنوان اولین سوال عرض می کنم که در اهمیت و ضرورت تقریب مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی، شکی نداریم و وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی را از نصوص قرآنی و سنت رسول خدا می دانیم. حضرتعالی چه تعریفی از وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی دارید و مبانی تقریب و وحدت را چه می دانید؟
سید علی فضل الله: بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله رب العالمین و الصلاۀ علی نبیینا محمد و آله الطاهرین؛
مسأله ای که شایسته است مسلمانان به آن توجه کنند این است که اختلاف های مذهبی همواره بوده و خواهد بود و مهم این است که بر مشترکات اسلامی و ایستادن در صف واحد برای مواجهه با قضایایی که مسلمانان را دور از هم نگه می دارد، تأکید شود و ما همواره بر این موضوع تأکید داشتیم و به آن دعوت می کنیم و این منطق و اندیشه قرآنی است که هر زمان از اختلاف ها سخن گفته به وحدت هم اشاره کرده است. خداوند می فرماید: فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ (نساء 59) یعنی هر زمان در هر امری اختلاف کردید به خداوند و رسول خدا مراجعه کنید. بدین معنی که در اختلاف های بین مسلمانان، مشترکاتی وجود دارد که می توان به آن مراجعه کرد. مسلمانان بعد از رسول خدا اختلاف کردند پس واجب است که به قرآن و رسول خدا مراجعه کنند که به سبب آن وحدت اسلامی حاصل می شود. اصل اولی عدم اختلاف است و لکن در صورت بروز اختلاف باید به قرآن رجوع کرد. قرآن همواره در کنار ذکر هر اختلافی تأکید فراوان بر وحدت و رجوع به مشترکات دارد. قرآن، اختلاف را با رجوع به مشترکات، مادامی که به حد نزاع نرسیده باشد مذموم نمی داند که خداوند می فرماید: وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ (أنفال 46) چرا که دشمنان اسلام از نزاع مسلمانان بهره مند می شوند و اسلام برای مسلمانان مفید فایده نخواهد بود، برای همین ما همیشه در دعوت وحدت بر تقویت مشترکات تأکید می کنیم و دشمنان تلاش دارند که اختلاف ها را بزرگ نمایی کنند و متأسفانه برخی مسلمانان معتقدند اختلاف ها بین مسلمانان حاکم است و مشترکات اسلامی را نادیده گرفته و یا فراموش می کنند در حالی که واجب است که همواره بر نقاط مشترک بین مسلمانان تأکید شود و دانسته شود که اختلاف ها محدود بوده و چهارچوب خاصی دارد و بر مسلمانان واجب است که اختلاف ها را بزرگ نمایی نکرده و اختلاف ها را قانون و مشترکات را استثنا قرار ندهند.
شاکر: به نظر حضرتعالی لبنان چه ظرفیت هایی دارد که اتباع مذاهب و ادیان را در خود جمع کرده است به نحوی که لبنان در جهان به همزیستی مسالمت آمیز شهرت یافته است؟ ظرفیت های تقریبی لبنان چیست؟
سید علی فضل الله: لبنان به تنوع مذهبی و طائفه ای از دیگر کشورها متمایز گشته است و لبنان چاره ای جز همزیستی مسالمت آمیز ندارد و همه لبنانی ها ضرورت این همزیستی مسالمت آمیز را درک کرده اند و نتیجه این شده است که هر اختلافی در لبنان به اختلافات ریشه دار و مذهبی کشانده نشده است و همه بر سر میز گفتگو و صلح بنشینند و برای همین ما همواره به لبنانی ها تأکید می کنیم که واجب است که اکنون راه صلح و گفتگو را انتخاب کنید چرا که بعدها همین راه را انتخاب خواهید کرد و هر اختلافی که اکنون گریبانگیر شما شده است فردا مجبور هستید که از راه صلح و دوستی با همان اختلافات کنار آیید و لبنان نمی تواند تقسیم شود و چاره ای جز توافق و وحدت ندارد و در نتیجه این کار را برای لبنانی ها آسان کرده است که با یکدیگر توافق و وحدت داشته باشند و برای همین ما همیشه این تلاقی را در سطح رهبران دینی و سیاسی و هم چنین در سطح مردمی شاهد هستیم ولی با این همه می بینیم که لبنان همیشه در حال نوسان است و مشهور است که در مورد لبنان می گوییم لبنان نه تقسیم نه فروپاشی و نه استقرار. لبنان همواره مشکلات منطقه را بر دوش می کشد، یعنی هر مشکلی در خارج اتفاق می افتد در لبنان منعکس می شود و اکنون مشکلاتی که در عراق یا در سوریه اتفاق می افتد دقیقا در داخل لبنان انعکاس دارد و توان لبنان را از بین می برد و غالبا مشکلات رنگ و بوی طائفه ای و مذهبی به خود می گیرد مثلا مشکلات داخل عراق، رنگ و بوی مذهبی و اختلافات شیعه و سنی دارد یا در سوریه می بینیم که برخی از بزرگان اهل سنت با نظام موافق هستند و شهید علامه بوطی از بزرگان اهل سنت بود که همراه نظام سوریه محسوب می شد و بسیای از علوی ها ضد نظام محسوب می شوند و با این همه اختلاف ها سوریه بروز و ظهور سیاسی ندارد و تصور می شود که اختلاف های مذهبی بین شیعه و سنی است و همه این قضایا در داخل لبنان انعکاس و تاثیر دارد و ما اکنون از اینکه اوضاع سوریه بر لبنان تاثیر منفی بگذارد بیمناکیم و از همین جهت است که گفته می شود لبنان مشکلات منطقه را بر دوش می کشد. هر کشوری و هر دولتی در داخل لبنان تابع و حامی دارد و لبنان کشور تسویه حساب های دولت ها و کشورهاست و از این رو روابط مسلمانان و مسیحیان با توجه به حوادث خارج لبنان، در نوسان است.
بر لبنانی ها و علمای لبنانی واجب است که برای خاموش کردن آتش ویرانی لبنان که از خارج شعله ور می شود، تلاش کنند و با وجود جو مسالمت آمیزی که هست، تلاش هایی برای تخریب این همزیستی مثالی و فعالیت های تقریبی در لبنان دیده می شود. بر جمهور مردم و علما واجب است هر چند که تلاش بر ارعاب شیعه از سنی و سنی از شیعه باشد و هم چنین خسارت اهل سنت به تلاش شیعه و بالعکس مثل استعفایی که اکنون از سوی نخست وزیری مطرح شده است و بر سر مسائل سیاسی است و اختلاف بر سر انتخابات آتی لبنان است ولی تلاش می شود این استعفا مذهبی و زیان اهل سنت از سوی شیعه ظاهر شود. سرانجام اینکه لبنان هرچقدر امکانات و ظرفیت تقریبی داشته باشد به همان اندازه امکانات و ظرفیت تخریب هم دارد.
شاکر: متأسفانه لعن و سب صحابه که از ارزش های اهل سنت است، جزء ضروریات شیعه شده است و در روایات و کتاب های شیعه آمده است، این امر یکی از موانع بزرگ سر راه تقریب می باشد. شما برای مواجهه و مقابله با این مانع و چالش چه تدبیری اندیشیده اید؟
سید علی فضل الله: ما لعن صحابه را بارزترین وسایل برای شعله ور کردن آتش فتنه و اختلاف بین شیعه و سنی می دانیم چرا که بسیاری لعن کننده صحابه رسول خدا را کافر می دانند و کافر هم باید کشته شود و این گونه جماعت تکفیری شکل می گیرد و آنچه که امروز در عراق و پاکستان شاهد آن هستیم را رقم می زنند و از اینکه جماعت تکفیری فعالیت های خود را در لبنان از همین رهگذر شروع کنند بیمناکیم و حضرت آیت الله علامه فضل الله رحمت الله علیه با تحریم لعن و سب و بی احترامی به صحابه و أم المومنین عایشه و سایر همسران رسول خدا، این مشکل را تا حدود زیادی معالجه کردند و همواره دعوت به احترام این ارزش های اسلامی داشتند و بر منطق قرآن که دشنام و سب را رد می کند، تأکید می کردند. قرآن می فرماید: وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ (أنعام 108)
برخی می گویند که خداوند فرمود دشنام ندهید و نفرموده است که لعن نکنید. ولی مهم این است که به علت ممنوعیت دشنام دقت کنیم که همان مقابله به مثل است خداوند نفرمود که ایشان مستحق دشنام نیستند بلکه فرمود دشنام ندهید چرا که ایشان هم به خداوند دشنام می دهند حال می گوییم لعن نکنید چرا که عکس العمل لعن همان است که اکنون شاهد آن هستیم و هم چنین کلام امام علی در جنگ صفین به اصحابشان فرمودند: من دوست ندارم شما از دشنام دهندگان باشید. امام علی فرمودند: إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ وَ لَکِنَّکُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَکَرْتُمْ حَالَهُمْ کَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَکَانَ سَبِّکُمْ إِیَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَیْنِنَا وَ بَیْنِهِمْ (نهج‏البلاغه، ص 323، خطبه 206)
برخی دیگر می گویند که خداوند ظالمین را لعن کرده است که باید دقت کرد که خداوند این گونه الفاظ را در مقام تخاطب و گفتگو به کار نبرده است و معنای لعن در این آیات طرد از رحمت الهی است و خداوند در مقام تخاطب و گفتگو امر کرده است به: ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ (النحل 125) خداوند تخاطب و گفتگو به صورت صحیح را می خواهد و لعن گفتگو و تخاطب صحیحی نیست.
و ادعای برخی که لعن در روایات و ادعیه و حتی زیارت عاشورا وارد شده است، حضرت علامه فضل الله می فرمودند که این گونه روایات و ادعیه که با مضامین سب و لعن در کتب آمده است، نمی تواند صحیح باشد و زیارت عاشورا سند صحیحی ندارد و حتی اگر سندش هم صحیح باشد، سیره امامان شیعه لعن و دشنام نبوده است و امامان همواره شیعیان را دعوت می کردند که در نماز جماعت ایشان شرکت داشته باشند و جنازه های ایشان را تشییع کنید و بیمارانشان را عیادت کنید تا اینکه بگویند خدا رحمت کند بر جعفر بن محمد.
چگونه می تواند منطق امامان با اللهم العن اول و الثانی و الثالث سازگار باشد. برخی اینها را از باب تبری واجب می دانند، در حالی که تبری، خطاب با اهانت و لعن و دشنام به دیگران و ارزش های اعتقادیشان نیست. تبری حقیقی را باید در سیره امامان جستجو کرد که امام علی فرمود: لَکِنَّکُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَکَرْتُمْ حَالَهُمْ کَانَ أَصْوَبَ فِی الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِی الْعُذْرِ وَ قُلْتُمْ مَکَانَ سَبِّکُمْ إِیَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَیْنِنَا وَ بَیْنِهِمْ (نهج‏البلاغه، ص 323، خطبه 206)
بر ما واجب است که حرکتمان مثل حرکت امام علی باشد و امام علی با صحابه و امهات المومنین چه رفتاری داشته است ما هم باید همان رفتار را داشته باشیم.حتی اگر لعن و سب از راه علم دینی ثابت شد اکنون به عنوان امر ثانوی باید کنار گذاشته شود و برای همین ما همواره تارع فتوای حرمت لعن و سب ارزشهای دینی اهل سنت هستیم و به شکر خدا در همین راستا فتوایی از رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت الله خامنه ای حفظه الله صادر شده است و ما از سایر مراجع معظم شیعه هم درخواست داریم که برای حمایت از خون شیعیان چاره ای بیندیشند، که چرا بهانه ای دست دشنمان بدهیم که خون شیعیانی که در اقلیت هستند، ریخته شود. در حالی که می توانیم این امور را با منطق امامان و سیره امامان که منطق بصیرت و آگاهی است، حل و فصل کنیم.
شاکر: بدون مبالغه، علامه فضل الله، در دعوت به همزیستی مسالمت آمیز و وحدت امت اسلام، یگانه بودند و در بین همه مسلمانان و حتی مسیحیان محبوبیت داشتند در حالی که حضرت علامه در دروس و حوزه هایی شرکت داشتند که دیگران هم شرکت کرده اند. چرا بین علما و اندیشنمندان، علامه فضل الله ظهور کرد و ایشان چه خصوصیتی داشتند که از دیگران متمایز شدند؟

مطلب مرتبط :   دانلود پایان نامه ارشد با موضوع سبک زندگی

بستن منو