دانلود پایان نامه ارشد درباره مالیات بر درآمد

دانلود پایان نامه ارشد درباره مالیات بر درآمد

دانلود پایان نامه

 

همان طور که بارها اشاره کردیم مؤلف به تمام امور و وقایع جامعه و عصر خود با دقت و تیزبینی خاصی می نگریسته است و می توان چنین گفت که او از هیچ مسأله ای و هیچ زمینه ای از زندگی مردم غافل نبوده است. شاید به خاطر همین دقت و تیز بینی هم باشد که مؤلف علیرغم نوع خاص طنز که برای نوشتن نثر برگزیده است، گاهی اعتقادات دینی و مذهبی را هم موضوع سخن خود قرار می دهد.
البته باید گفت که در این آثار هرگز اساس اعتقادات دینی و مذهبی درجامعه، محور خلق طنز قرار نگرفته است و آنچه که باعث ناراحتی مؤلف در این زمینه می شده، نحوه ی برخورد بعضی از افراد با مسائل و اعتقادات دینی و مذهبی بوده است.
عمده ترین نقص و کمبود در این زمینه که مؤلف به آن اشاره کرده، مسأله ی ریاکاری بعضی از افراد در دین ورزی است. مؤلف استفاده ی ابزاری و تظاهر گرایانه از دین را به شدت نقد و رد کرده است.
همچنین مسأله ی حفظ ظواهر احکام شرعی بدون توجه به نفس و نیت اصلی دستورات هم مسأله ای است که مؤلف به عنوان یک نقص در این زمینه مطرح کرده است.
مسأله ی بی توجهی افراد به دستورات واضح و روشن شرعی، مثل حرمت رباخواری و رشوه خواری ـ به خصوص در دستگاه های اداری و دولتی ـ که نهایتا باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای افراد می شده، نیز در این آثار مطرح شده است.
ـ اگر کسی امروز بخواهد کاری را انجام دهد صد دلیل برای محسناتش ذکر می کند و فردا که نمی خواهد آن کار را بکند هزار دلیل درباره ی معایبش می آورد. کسی که تصمیم به روزه گرفتن دارد روزه می گیرد ولو اینکه بی سحری بماند یا حتی دکتر او را منع کند برای کسی هم که می خواهد از زیرش در برود بهانه کم نیست .
ـ کسانی هستند که همه جور مال حرام از گلویشان پایین می رود و فقط دلشان را خوش کرده اند به این که مشروب نمی خورند.
ـ بعد موضوع کسانی پیش آمد که حرام خوری را حرفه ی خود کرده اند و نه از خدا شرم دارند و نه از بندگان خدا. یکی گفت: من آقایی را می شناسم که عسل فروش است و مدعی است که زنبور عسل پرورش می دهد. این آقا هزار جور قسم می خورد و دوازده امام و چهارده معصوم را گواه می گیرد که عسل های تولیدی خودش کاملا طبیعی است…… اما همین آقا هر هفته با همان کامیون که قوطی های ظاهرا عسل را به تهران می آورد، پس از فروش آن ها کیسه های شکر را بار می کند و بر می گرداند .
ـ هر کس که چک بی محل کشیده یا بدهکار است و طلبکارنزدیک است او را به زندان بیاندازد، دست او را می بوسد و می گوید که من زن دارم هفت تا بچه دارم. اگر به زندان بیفتم همه در به در خواهند شد و روز قیامت دامنت را خواهند گرفت….
هر بازرگانی موقع پرداخت مالیات در برابر مأموران اداره ی مالیات بر درآمد، به تمام مقدسات سوگند یاد می کند که در سراسر سال گذشته ضرر کرده است. این حرف ها را سال پیش و سال های پیش هم تکرار کرده.
ـ خطیب هم در مجلس ترحیم اولی ـ مجلس ترحیم پدر یک کارمند دون پایه ـ راجع به مرگ و معاد و محشر که موضوع موعظه اش بود خیلی کم حرف زد و به اصطلاح کوتاه آمد. ولی در مجلس ترحیم دومی ـ مجلس ترحیم پدر یک کارمند عالی رتبه ـ راجع به همین موضوع چنان داد سخن داد که همه ازوسعت اطلاعاتی که در این مدت کم پیدا کرده بود، انگشت به دهان ماندند.
4 ـ 2 ـ 4 مسائل مربوط به اخلاق در جامعه
از عمده ترین موضوعات و مسائل فرهنگی جامعه که در این آثار بسیار مطرح شده است، مسأله ی اخلاق در میان افراد جامعه است. مؤلف همواره از رواج رذائل اخلاقی خاص در میان افراد اظهار تأسف می کند. البته می توان گفت که بعضی از مسائل خاص اجتماعی و مشکلات اقتصادی هم در نحوه ی برخورد افراد با یکدیگر در جامعه تاثیر گذار بوده است.
رواج رفتارهای ضد اخلاقی مثل ریا کاری، حرص و طمع، چاپلوسی، دروغگویی، بی احترامی به حقوق افراد، سوء استفاده از اشخاص، فریب کاری، ظاهر بینی، چشم و هم چشمی و حسادت و مسائلی از این قبیل که همگی نهایتا منجر به بدبینی افراد به یکدیگر و به تمام امور می شده است، از مسائلی است که مؤلف به عنوان مسائل بسیار پر اهمیت به آنها پرداخته و به خاطر وجود این مسائل در جامعه ی خود اظهار تاسف کرده است.
علاوه برمسائلی که ذکر شد مؤلف به بعضی از رفتارهای مغایر با اخلاق هم اشاره کرده است که البته این رفتارها تا حدودی شخصی تر است و آسیب های آن متوجه افراد محدودتری می شده است. مسائل خاصی از قبیل خساست افراد، عادت به پرخوری و شکمبارگی، بی احتیاطی و بی توجهی به خطرات و مسائلی از این قبیل را می توان به عنوان نمونه های مطرح شده از سوی مؤلف عنوان کرد.
ـ اما رئیس این اداره هر روز از صبح تا ظهر هیچ ارباب رجوع نمی پذیرد و ساعات اداری را صرف تلفن ها و مذاکرات خصوصی با دوستان خصوصی می کند…. آن وقت از بعدازظهر تا دو سه ساعت پس از وقت اداری در اداره می ماند و کارمندان بیچاره را هم نگه می دارد فقط برای ظاهر سازی و ریاکاری تا در نظر مقامات مافوق وانمود کند که کار اداره اش بیش از کار سایر ادارات است و بیش از سایرین مستحق ترفیع و اضافه حقوق است.
ـ اگر هر کسی آنچه برزبان دارد و در دل داشت و هر چه می گفت راست بود، الان سراسر این خاک پر از بیمار و بیمارستان بود و حتی یک دهم این جمعیت انبوه هم تندرست نبودند. چون هر کارمندی که می خواهد نیم ساعت از اداره قاچاق شود با گردن کج پیش رئیس خود قسم می خورد که مادرش مریض مشرف به موت است و اگر در این دم واپسین بر بالین او نباشد ازآخرین دیدار جگرگوشه ی خود محروم خواهد شد و این حسرت را به گور خواهد برد
ـ هر کس که می خواهد در یک جلسه یا یک مهمانی حاضر نشود تلفن را بر می دارد و صدای خود را هم قدری تغییر می دهد و می گوید: الان دارم در تب چهل و یک درجه می سوزم. لابد خودت از صدای من می فهمی که چه حالی دارم.
ـ در نتیجه ی این ظاهر بینی ماست که امروز اغلب اشخاص از حسن شهرت خود سوء استفاده می کنند… فلان استاد دانشگاه یا فلان نویسنده که زمانی زحمتی کشیده و ذوقی به خرج داده و تحقیق و تتبعی کرده و یکی دو کتاب خوب و خواندنی نوشته و به خاطر همان ها بلند آوازه شده، حالا دیگر ول کن معامله نیست. تند و تند قلم انداز کتاب می نویسد اما به اصطلاح امروزی ها « حرفی برای گفتن» ندارد فقط حرصی برای پول درآوردن و حق التألیف گرفتن دارد.
ـ هندسه را هم باید به خوبی یاد بگیری که بتوانی مثلا چند میلیون متر از اراضی نزدیک کویر حوض سلطان را به قطعات پانصد متری و هزار متری تقسیم کنی و چند خیابان هم وسطش بیاندازی و یک اسم قشنگ هم روی شهرک چاخان آباد خود بگذاری و چنان دهن یک مشت ساده لوح را آب بیندازی که همان روز اول با فروش دو قطعه از آن ها پول تمام زمین هایت را در بیاوری.
ـ شب تمام رستوران ها و اغذیه فروشی ها پر از جمعیت است و شاید نصف این جمعیت کسانی باشند که صبح رژیم لاغری گرفته اند و قصد داشته اند که کم بخورند و شب همین که بوی اطعمه و اشربه به مشامشان خورده رژیم را شکسته اند…….
عادت کرده ایم که پر بخوریم و با این پرخوری هزار جور کار به دست خود بدهیم.
4 ـ 2 ـ 5 مسائل مربوط به فرهنگ عمومی جامعه
علاوه بر مسائل اخلاقی که ذکر شد، نقص ها و معایب فرهنگی دیگری هم در جامعه وجود داشته که کم کم تبدیل به معضلی برای فرهنگ عمومی جامعه شده و به نحوی فرهنگ های خاصی را در جامعه تولید و رایج می کرده که برای افراد جامعه و همچنین فرهنگ کلی جامعه مضر و آسیب رسان بوده است.
این مسائل در مقایسه با رذائل اخلاقی که قبلا ذکر شد کلی تر و فراگیر تر بوده و البته میزان آسیب مردم از این مسائل هم ـ به خصوص در طول زمان ـ بیشر و عمیق تر بوده است.

مطلب مرتبط :   منبع پایان نامه درباره غریب القرآن

Close Menu