دانلود رایگان پایان نامه مدیریت با موضوع
مدیریت موجودی

دانلود رایگان پایان نامه مدیریت با موضوع مدیریت موجودی

دانلود پایان نامه

 
  که با افزایش مهارت و دانش در هر دو شرکت سبب افزایش مزیت رقابتی و برتریهای فنی آنها می گردد .
شتاب بخشیدن به توسعه : از طریق بهره برداری و نفوذ در سیستمها ، فرآیندها و توانمندی توسعه یافته تامینکننده ( نگاه به برونسپاری به عنوان یک رویکرد یادگیری و الگوگیری ) .


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

دسترسی به خدمات جدید : دستیابی به خبرگی ، مهارتها و تکنولوژیهایی که دستیابی به آنها از طریق دیگر غیر ممکن یا دشوار است .
بهبود خدمات مشتری
بهبود مدیریت و کنترل
بهبود مدیریت زمان : صرفه جویی در وقت برای انجام فرآیندهای داخلی سازمان
بهبود مدیریت ریسک : کاهش ریسک از طریق شریک شدن با یک واحد دیگر در محیط تجاری نامطمئن
کسب ایده های نوآورانه : برونسپاری اجازه می دهد تا سازمان ، نوآوریها و ایده های سازمانهای دیگر را در تبادل با آنها فرا گرفته و از آنها در ارزش افزایی محصولات جدید و رضایتمندی مشتری نهایی بهره گیرد .

شکل4- 2 : دلایل حرکت به سمت برونسپاری ( Vincke , 1992 )
2-8-2-دلایل مرتبط با امور مالی و هزینه ها : این دلایل عبارتند از :
کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده محصولات : به واسطه دستیابی به تامین کننده با عملکرد بهتر و ساختار هزینه های پایین تر .
ایجاد نقدینگی : ایجاد نقدینگی با واگذاری داراییها به تامین کننده یا کاهش سرمایه گذاری در داراییها و آزادسازی منابع برای اهداف دیگر
تغییر هزینه های ثابت به متغیر : در مورد برخی فعالیتها و وظایف ، برونسپاری منجر به افزایش توانایی شرکت در مدیریت بر هزینه ها می شود ( Buczkowski , 2003 ) .
3-8-2- دلایل مرتبط با نیروی انسانی : شامل مواردی از قبیل بهره مندی از خبرگی نیروی انسانی متعلق به پیمانکاران ، متمرکز کردن توان و تعهد افراد بر فعالیتهای محوری ، کوچک سازی سازمان و … می شود .
برخی از این موارد ممکن است همزمان مطرح باشند . بطور کلی این موارد می توانند سود برونسپاری را نشان دهند. موارد نامبرده نه تنها سود ناشی از برونسپاری را در کاهش هزینه نشان می دهند بلکه در برخی موارد ممکن است اهمیت آنها مهم تر از کاهش هزینه ها باشد .
در مورد علل برونسپاری باید به چند نکته توجه داشت :
اول آنکه هدف از برونسپاری ، آزاد شدن از انجام فعالیتهای ناخوشایند نیست ، بلکه دستیابی به نتایج ( وضعیت ) بهینه است . مدیرانی که فعالیتهای یک بخش از شرکت را برونسپاری می کنند ، مناسب است تا تجربیات و خبرگی های فنی مربوط به کار برونسپاری شده را برای نظارت و مدیریت بر تامین کننده در خود حفظ کنند .
هر سازمان بسته به شرایط خود، دلایل خود را برونسپاری دارد، اما مهم این است که علت روی آوردن به این رویکرد مشخص شده و منافع مورد انتظار، تعیین گردیده باشد.
نکته آخر این که اگر برونسپاری به درستی مورد استفاده قرار گیرد، ابزار بسیار قدرتمندی برای سازمان است. همچنین اگر برونسپاری بدرستی انجام نشده یا بیش میزان مناسب صورت گیرد، می تواند مضرات جبران ناپذیری برای سازمان بدنبال داشته باشد.

شکل5-2 : ارتباط بین میزان برونسپاری و منافع حاصله ( Benn , 2003 )

9-2- برونسپاری چیست؟
حال که ضرورت و دلایل برونسپاری بیان شد، به تبیین مفهوم آن می پردازیم. برونسپاری عبارت است از:
واگذاری برخی فعالیتهای تکراری و متناوب داخلی و نیز اختیارات تصمیم گیری شرکت ، به پیمانکاران خارج از آن در قالب یک قرارداد یا تفاهم نامه . مفهوم این عبارت ، این است که نه تنها خود فعالیتها واگذار می گردند ، بلکه غالباً عوامل تولیدی و اختیارات تصمیم گیری مرتبط با آن نیز واگذار می گردند .
یک تصمیم تجاری آگاهانه و مبتنی بر تفکر برای انتقال کار داخلی به یک تامین کننده خارجی .
باید توجه داشت که برونسپاری مترادف با کوچک سازی نیست ؛ چرا که با شناسایی شایستگیهای محوری ممکن است نیاز باشد در این سطوح ، تعداد کارکنان افزایش یابند .
برونسپاری ، در عمده ترین شکل خود اشاره به خرید محصول و خدمات دارد که قبلا در شرکت ساخته یا فراهم می شود . اما این تفکر در شرکتهای گوناگون مشاهده می شود که برونسپاری به خرید هر نوع خدمت صرفنظر از اینکه قبلاً توسط شرکت انجام می شده یا خیر اشاره دارد . تعریف دیگر برونسپاری چنین است :
دادن حق الزحمه برای تدارک خدمات به سازمانی دیگر، بجای آنکه خود سازمان به ارائه آن بپردازند .
بر اساس تعریف دیگر ، برونسپاری یا پیمان سپاری به خارج از سازمان ، عبارت از :
تلاشی است در جهت غلبه بر مشکلات مالی سازمانها و افزایش بهره وری و کارایی آنها .
تعریف زیر در ارتباط سازمانها با یکدیگر در مورد برونسپاری ارائه شده است :
برونسپاری کاری است که سازمانی برای سازمان دیگر انجام می دهد و به تدریج نوعی زنجیره مشارکت را در انجام فعالیتهای سازمانی ایجاد می کند .
در تعاریف دیگری ، داریم :
برونسپاری مستلزم انتقال قابل ملاحظه ای از اختیارات مدیریتی است که به سازمان و موسسه دیگری واگذار می شود و نباید با خرید خدمات از یک موسسه تامین کننده بیرونی تعریف شود .
برونسپاری ، یک فرآیند ارتباطی است که در یک سوی آن ، سازمان برونسپار ( کارفرما یا خریدار) و در سوی دیگر آن تامین کننده ( پیمانکار یا فروشنده ) قرار دارد و حلقه واسط بین این دو ، فعالیت مورد نظر برای واگذاری است .
لذا می توان اجزای اصلی تشکیل دهنده برونسپاری را سه جزء زیر نامید :
خریدار(واگذارنده)
تامین کننده(تدارک کننده)
فعالیت مورد برونسپاری

10-2- دلایل بررسی برونسپاری
بهبود مزیتهای تجاری ، مهمترین انگیزه و عامل برای اقدام به برونسپاری محسوب می شود . تیس و چسبروگ به این نکته اشاره دارند که آن دسته از شرکتهایی که شراکتهای خود را با تامین کنندگان بیرونی توسعه می دهند ، قادرند توان و امکانات نیروی بازار را برای تولید ، بازاریابی ، توزیع و پشتیبانی محصولاتشان به شکلی که شرکتهای کاملاً یکپارچه قادر به الگو برداری از آنها نباشد ، مهار کرده و بکار گیرند . با تغییرات سریع تکنولوژیکی ، شرکتها برای حفظ مزیت رقابتی شان نیاز به نوآوری ، انعطاف پذیری و استراتژی تجاری حساب شده و منطقی خواهند داشت ( Hood , 1997 ) .
شراکت استراتژیک با تامین کنندگان زبده(بویژه در کلاس جهانی)، مزیتهای شرکت را بالا می برد؛ زیرا علاوه بر اینکه به شرکت اجازه می دهد تا نوآوریها و ایده های سازمانهای دیگر را در تبادل با آنها فرا گیرد، انعطاف پذیری آن را برای مواجه شدن و پاسخگویی بهتر به تغییر شرایط بازار، تقاضای محصولات و تکنولوژی بالا خواهد برد.

شکل6-2 : پیوستار برونسپاری ( Robinson , 2003 )
تجربه نشان داده که اقدام به تحلیل گزینه های امکانپذیر برونسپاری ، چهار فایده و نتیجه برای شرکت دارد:
در ارزیابی فرصتها به مدیران کمک نموده و گزینه های انتخابی بیشتری را در پیش روی آنها قرار می دهد. به عبارت دیگر ، برونسپاری با طرح سئوالاتی از قبیل ( در داخل تولید کنیم یا برون سپاری کنیم ؟ کدام یک اثربخش تر بوده و هزینه کمتری دارد؟ ) گستره دسترسی شرکت به توانمندیها و خبرگیهای فنی را افزایش داده و توانایی آن را برای ایجاد راه حل های موثر بالا می برد .
در کار با تامین کنندگان و تعامل با آنها ، اطلاعات ذی قیمتی از منابع ارزشمند فنی و انسانی قابل دسترس حاصل می شود ( شناسایی منابع و ابزار کلیدی ) .
آگاهی بیشتر در مورد صلاحیتها و وضعیت رقابتی تامین کننده در حوزه کسب و کار شرکت فراهم می شود .
برای توسعه و حفظ هر ارتباط تجاری کلیدی ، مدیران باید در نظارت فعالیتهایی همچون سطوح خدمت ، رضایت مشتری ، هزینه ها و … ماهر شوند . به بیان دیگر ، در برونسپاری علاوه بر نیاز به حفظ مهارتهای موجود ( جهت نظارت اثربخش بر تامین کنندگان ) ، مهارتهای جدیدی در زمینه مدیریت روابط و … کسب می گردد .

مطلب مرتبط :   پایان نامه با موضوع بهینه سازی مصرف انرژی

11-2- سطوح برونسپاری
در یک تقسیم بندی ، برونسپاری را می توان در حوزه “محصولات” و “خدمات” مورد بررسی قرار داد . در حوزه محصولات ؛ امور تدوین تکنولوژی ، ساخت قطعات ، اجزاء و زیر مجموعه ها می توانند برای تولید ، به یک تامین کننده واگذار گردند . برونسپاری می تواند در اموری مانند خدمات پشتیبانی و تدارکات ، خدمات و سرویسهای اطلاعاتی ، برنامه ریزی و کنترل پروژه ، امور حقوق کارکنان ( لیست حقوق ) ، خدمات رفاهی ( تاسیسات و … ) ، امور نیروی کار موقت ، انبارداری و مدیریت موجودی ، خدمات مسافرتی ، خدمات رضایت مشتری و … انجام شود . اما از منظری دیگر نیز می توان برونسپاری را به سطوح زیر تفکیک کرد :
فردی ( نظیر واگذاری وظایف یک حسابدار یا فرزکار )
وظیفه ای( نظیر واگذاری وظایف بخش جوشکاری یا حسابداری )
فرآیند ( نظیر واگذاری کل فرآیند تولید یک قطعه یا … )

در یک تقسیم بندی دیگر ، برونسپاری را می توان به دو سطح عملیاتی و استراتژیک تقسیم کرد . بطور کلی ، برونسپاری زمانی استراتژیک محسوب می گردد که با استراتژیهای بلندمدت سازمان همسو بوده و بر آن اساس تنظیم گردد یا منافع برونسپاری ، چندین سال سازمان را متاثر کند و نتایج حاصل از برونسپاری ، چه مثبت و چه منفی برای سازمان مهم تلقی شود . به عبارت بهتر ، زمانی بحث برونسپاری استراتژیک مطرح می شود که تعامل تنگاتنگ و معنادار بین برونسپاری و نگرش و چشم انداز آینده آن، صلاحیتهای بنیادی ، ساختار ، عملکرد ، و مزیتهای رقابتی در حال و آینده به شکلی جدی مورد نظر باشد .

12-2- فرآیند اجرایی برونسپاری
اجرای هر تصمیمی نیاز به ساز و کار ، رویه و نظام دارد ، تا بتوان آن را به درستی پیش برد . از این رو اجرای تصمیمات برونسپاری در یک بنگاه اقتصادی ، نیاز به فرآیند و سازوکار دارد . در این جا در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان برونسپاری نمود و تصمیمات برونسپاری چگونه به مرحله اجرا در می آیند ، یک فرآیند عمومی ساختار یافته و گام به گام ارائه و تشریح خواهد شد .
الگوی اجرایی برونسپاری پیشنهادی در این پژوهش ، مشتمل بر پنج گام اصلی و یک گام با عنوان اقدامات اولیه و پیش نیازی است که هم در اجرای هر یک از گامها و هم در حین انتقال از هر گام به گام بعد ملاحظات ویژه ای مورد نیاز خواهد بود ( ماکوئی ، 1383 )
1-12-2- اقدامات اولیه و پیش نیازی : برای آغاز اجرای فرآیند برونسپاری در هر سازمانی ، انجام مجموعه ای از اقدامات اولیه ، الزامی و اجتناب ناپذیر است . نتیجه انجام این اقدامات ، فراهم کردن بستری مناسب برای اجرای فرآیند برونسپاری خواهد بود . اهم این اقدامات به ترتیب زیر قابل بحث هستند :
خواست و عزم قاطع مدیریت ارشد : مهمترین اقدامات اولیه در راستای استقرار فرآیند برونسپاری در یک سازمان ، خواست و عزم قاطع مدیر ارشد سازمان یا هیات مدیره مبنی بر لزوم و ضرورت برونسپاری برخی ( یا همه ) فعالیتها و فرآیندهای سازمان و ترسیم مزایای بالقوه منتج از اجرای آن است . طبعاً هر حرکتی در سازمان که مدیر ارشد حامی و پشتیبان آن نباشد ، حرکتی عبث و منجر به شکست خواهد بود و قاعدتاً هیچ یک از مدیران میانی یا عملیاتی سازما
ن ، بدون جلب حمایت مدیریت ارشد سازمان ، مجاز به برونسپاری فعالیتهای حیطه نظارت خود نخواهند بود ( آریانژاد ، 1382 ) .
انتخاب شورای راهبری و مسوول شورا : یکی از مهمترین اقدامات لازم در زمینه فراهم آمدن بستر مناسب برای اجرای برونسپاری اثربخش ، انتخاب شورای راهبری برونسپاری است . وظایف عمده این کمیته که تشکیل آن بر عهده مدیریت ارشد سازمان است ، به صورت زیر بیان می شود ( همان منبع ) :
سیاست گذاری کلان در زمینه تعیین حدود برونسپاری و مشخص کردن نامزدهای اصلی
تعیین سیاستها ، استراتژیها و چارچوبهای کلان تصمیم سازی در مقولات ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان ، مفاد قراردادها ، شیوه های اتخاذ تصمیمات برونسپاری و سایر نکات مربوط
تعیین اعضای کمیته اجرایی برونسپاری
نظارت بر چگونگی اجرای برونسپاری و تعاملات با تامین کنندگان
هدفگذاری شفاف : یکی از اقدامات اولیه و اساسی جهت بستر سازی اجرای برونسپاری ، هدفگذاری روشن است . هدفگذاری کلان در این ارتباط ، توسط مدیریت ارشد و شفاف سازی این اهداف به صورت اهداف قابل عملیاتی شدن توسط شورای راهبری انجام می شود . این اقدام می تواند با پاسخ به سئوالات زیر محقق شود ( تیموری ، 1383 ) .
با اجرای برونسپاری در سازمان ، چه مسائلی از سازمان حل می شود؟
به طور روشن و معین ، برای اجرای برونسپاری در سازمان چه ضرورتها و دلایلی وجود دارد؟
برای حل مسائل مورد نظر ؛ غیر از برونسپاری ، چه گزینه های دیگری قابل بررسی است؟
نتایج مورد انتظار از اجرای برونسپاری چیست؟
موانع و محدودیتهای اجرای برونسپاری در سازمان کدام اند؟
طراحی فرآیند اجرایی و تقسیم وظایف و مسئولیتها : در اینجا ، لازم است وظایف و مسئولیتهای شورای رهبری ، تیم اجرایی ، هر یک از اعضای آنها و نیز هر یک از بخشهای سازمان ( اعم از تولید ، طراحی انبار ، تضمین کیفیت ، مالی ، خرید ، برنامه ریزی و … ) در قبال فرآیند برونسپاری روشن و معین گردد .
ایجاد زبان مشترک بین افراد و گروه های درگیر در فرآیند : هم شورای رهبری و هم تیم اجرایی، باید تلاش خود را بر پدید آوردن زبان و برداشت مشترک از اهداف ، الزامات و چگونگی فرآیند برونسپاری متمرکز کنند ؛ ضمن اینکه در مورد کارکنانی که احتمالاً ممکن است تحت تاثیر اجرای برونسپاری ، شرایط شغلی آنها تغییر کند، باید ظرافت و دقت کافی داشته باشند .
تعیین شایستگیهای محوری سازمان : هر سازمانی باید شایستگیهای محوری خود را بشناسد و از واگذاری آنها به پیمانکاران بیرونی پرهیز کند . برونسپاری را بر فعالیتهای غیر اصلی متمرکز سازد و از ظرفیت آزاد شده جهت تقویت و بسط شایستگی های محوری و کسب بهتر مزیتهای رقابتی بهره گیرد . این وظیفه نیز باید توسط شورای راهبری برونسپاری و با الهام از دیدگاه های مدیریت ارشد و نیز نظر مشاوران مدیریت استراتژیک سازمان انجام پذیرد .
تعیین حدود و استراتژیهای برونسپاری و ملاحظات استراتژیک : شورای راهبری برونسپاری باید حدود برونسپاری را شفاف و فعالیت کاندیداها را تعیین نماید یا به عبارت دیگر ، خطوط قرمز واگذاری فعالیتها را مشخص کند . ضمن اینکه لازم است در مورد جهت گیریهای استراتژیک برونسپاری در هر دسته از فعالیت کاندیداها ( اعم از منبع یابی منفرد یا چندگانه برای آنها ، منبع یابی محلی ، منطقه ای یا جهانی ، تامین سطح یا چند لایه ، نوع و مدت قراردادها ، نوع ارتباط با تامین کنندگان ، خطوط کلی ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان و موارد دیگر ) تصمیمی اتخاذ شود ( جوانروح ، 1382 ) .
ارزیابی ریسکها : اگر برونسپاری به درستی مورد استفاده قرار گیرد ، ابزار قدرتمندی است که می تواند کامیابی سازمان را در عرصه رقابت شدید تجاری به همراه داشته باشد ؛ اما چنانچه در استفاده از این ابزار قدرتمند ، دقت و تامل کافی صورت نگیرد ، نه تنها ممکن است هیچ یک از منافع مورد انتظار حاصل نشود ، بلکه می تواند آسیبها و خسارات جبران ناپذیری بر منافع (بلندمدت) سازمان وارد کند . بنابراین لازم است شورای راهبری قبل از آغاز برونسپاری ، ریسکها و مخاطرات کلی برونسپاری را در مورد سازمان خود تحلیل نموده و در صورتی که مخاطرات احتمالی برونسپاری بیش از منافع مورد انتظار برآورد شود ، هشدارهای لازم را اعلام نموده و اقدامات پیشگیرانه لازم را طراحی و اجرا نماید . بندرت ممکن است این تحلیل ریسکهای کلان، بکلی سازمان را از برونسپاری برحذر دارد ( Karen , 2004 : 5 )
تامین منابع و امکانات : اجرای فرآیند برونسپاری نیز مانند هر فرآیند دیگری نیازمند مجموعه ای از منابع و امکانات است که در ابتدای فرآیند، این موضوع باید مورد دقت نظر قرار گیرد . این منابع می تواند شامل بودجه مورد نیاز ( به ویژه برای راه اندازی و استقرار فرآیند ) ، زیرساختها و سیستمهای

مطلب مرتبط :   منابع پایان نامه ارشد با موضوع عناصر داستانی

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو