دانلود تحقیق با موضوع فضایل اخلاقی

دانلود تحقیق با موضوع فضایل اخلاقی

دانلود پایان نامه

العدلُ یضعُ الأُمورَ مواضعها والجودُ یُخرجُها من جهتها و العدلُ سائسٌ عامٌّ و الجودُ عارضٌ خاصٌّ فالعدلُ أشرفُهُما و أفضلُهُما.(حکمت437،ص440شهیدی،ص1290فیض الاسلام، ص553صبحی صالح)  

عدل آن است که هر کار را در جای خود قرار دهند؛ اما بخشندگی، کار را از جایگاه خود بیرون می گذارد. دادگری، نگهبان تودۀ مرئم است و بخشندگی، سود بخش برای مردم خاصّ. پس داد گری شریف تر و برتر است.
فی العدلِ سعۀً و من ضاقَ علیهِ العدلُ فالجورُ علیهِ أضیقُ.( خطبۀ15، ص16 شهیدی، ص66 فیض الاسلام ، ص57صبحی صالح)
در عدل گشادگی است. پس آن کس که عدالت بر او گران آید، تحمل ستم بر او سخت تر است.
عدل چه بود؟ آب ده اشجار را
ظلم چه بود؟ آب دادن خار را
(بیت 1089، دفتر5)
عدل، وضعِ نعمتی در موضعش
نه به هر بیخی که باشد آب کَش
(بیت1090، دفتر5)
عدل چه بود؟ وضع اندر موضعش
ظلم چه بود؟ وضع در ناموقعش
(بیت 2596، دفتر6)
4-6-1-1- تحلیل عدل
امام علی (ع) عدل را نیکو میداند و آن را قرار دادن هر کار جای خود .و دادگری را نگهبان توده مردم وسبب گشادگی. و اگر کسی را عدل را نپذیرد، ستم را خواهد پذیرفت بنابر این عدل را نیزیکی از فضایل اخلاقی اجتماعی باید دانست که رعایت آن هم به عهده فرد و هم به عهده والی مردم و رهبران جامعه است و مطلق است.
اما مولانا عدل را سبب زندگی جامعه و ظلم را سبب نابودی آن می داند و نهادن نعمت در جای مناسب را عدل می داند و ظلم را سبب بلا و فتنه انگیزی می داند و آن را با تطابق نظر حضرت علی (ع) سبب اصطلاح جامعه می داند. او نیز مانند حضرت علی (ع) آن را جزء فضایل اخلاقی مطلق جامعه میداند.
4-1-7- صدق و راستی
این صفت یکى از بارزترین نشانه هاى شخصیت هر انسانى است، و هنگامى که با امانت همراه شود و به عنوان راستى و درستى مطرح گردد، مجموعه شخصیت انسان را نشان مى دهد به گونه اى که نمى توان نام انسان واقعى را بر کسى که از این دو بى بهره است گذاشت.
این دو ریشه مشترکى دارند، زیرا راستگویى چیزى جز امانت در گفتار، و امانت چیزى جز صداقت در عمل نیست و به همین دلیل در کلمات پیشوایان اسلام، صدق الحدیث و اداء الامانه با هم ذکر شده است، همان گونه که در گفتگوهاى عادى نیز راستى و درستى را با هم مى آورند.
در کنار این صفت صفات ممتاز دیگرى است که در واقع لازم و ملزوم یکدیگرند چه اینکه راستگویان غالباً افرادى شجاع، صریح اللّهجه، کم طمع، با اخلاص و دور از حب و بغض هاى افراطى و تعصبند، در حالى که دروغگویان معمولا افرادى ترسو، ریاکار، متعصب و لجوج، طمّاع و یا گرفتار حب و بغض هاى غلط مى باشند.
افراد راستگو در زندگى خود پایبند به اصولى هستند، در حالى که دروغگویان ابن الوقت و منافقند.
در یک کلمه مى توان گفت: راستى و درستى دو کلید براى کشف باطن اشخاص از جنبه هاى مختلفند، و لذا همان گونه که در بحث روایات خواهد آمد در کلمات معصومین(علیهم السلام) این دو را وسیله آزمون افراد قرار داده اند که اگر مى خواهید خوبى و بدى کسى را بشناسید، او را در مسأله راست گویى و اداى امانت، به آزمایش بگذارید.
با این اشاره به سراغ آیات قرآن و روایات اسلامى در زمینه صدق و راستى مى رویم. از انگیزه ها و نتیجه هاى این صفت و سایر امور مربوط به آن سخن مى گوییم و سپس به بحث درباره دروغ و آثار آن مى پردازیم.
در قرآن آیات زیادى درباره اهمیت صدق و راستى وارد شده که آیات زیر گلچینى از آنها است.
قالَ اللّهُ هذا یَومُ یَنْفَعُ الصّادِقِینَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنّاتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الاَنْهارُ خالِدِینَ فِیهَا اَبَداً رِضىَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِکَ الْفَوزُ الْعَظِیمُ. (مائده ـ 119).
یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقِینَ. (توبه ـ 119).
…لِیَجْزِىَ اللّهُ الصّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَ یُعَذِّبَ المُنافِقِینَ اِنْ شاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ اِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحِیماً. (احزاب ـ 24)

مطلب مرتبط :   مقاله با موضوع خدمات پس از فروش

بستن منو