دانلود تحقیق با موضوع آیات و روایات

دانلود تحقیق با موضوع آیات و روایات

دانلود پایان نامه

 

(بیت 3007، دفتر2، ص 727)
صداقت تو، تو را به وادهی طلب کشاند، در حالی که تکاپو و جستجوی من، مرا به صداقت رهبری کرد.
کاذبی با صادقی چون شد روان
آن دروغش راستی شد ناگهان
(بیت 2993، دفتر 2، ص 734)
هرگاه آدم دروغگویی با انسان راستگویی همنشین و همراه شود صفت دروغگویی او ناگهان به صفت راستگویی تبدیل می شود.
گفته است : الکذب ریب فی القلوب
گفت : الصدق طمأنین طروب
(بیت 2374، دفتر 2 ،ص 662).
پیامبر (ص) فرموده است : دروغ، مایهی تردید قلبها و ر استی مایه ی آرامش خاطر
( اشاره است به حدیثی از پیامبر (ص) : وَع ما لایَریبُکَ اِلی مالا یَریبُکَ ؛ فَإنَّ الصدقَ طمأنینه وَاِنَّ الکذب رَیبه « رها کن آنچه را که تو را به شک می اندازد و بگیر آنچه را که تو را به شک نمی اندازد، زیرا درستی، آرامش خاطر است و در دروغ شک و تردید.
جزمگر دزد ی که خدمت ها کند
صدق او، بیخ جفا را برگند
(بیت 3160، دفتر 5، ص 865)
دزدی که در راه خدا خدمت می کند و صداقت او ریشه جفا را برکنئ. (این بیت میان دزدان استثناء و تمایز قائل است. می فرماید دزدی که از فعل قبیح خود توبه کند و با تمام جدیت در راه حق بکوشد دیگر دزد محسوب نمیشود، زیرا صدق باطنی ریشهی درخت جفا و خیانت را بر می اندازد).
4-1-7-3- تحلیل صدق و راستی
یکی از بحث بر انگیزترین فضایل اخلاقی صدق و راستی و در مقابل دروغگویی و ناراستی است آیا راست گویی جزء صفات مطلق انسان است و انسان هرگز نباید در هیچ شرایطی راستگویی را ترک کند یا اینکه در شرایطی می تواند راست نگوید یا دروغ بگوید؟!
با توجه به شواهدی که در قسمت فوق به آن اشاره شد.راستگویی در همه حال به سود فرد صادق خواهد بود و خداوند منافقان دروغگو را البته در صورت توبه خواهد بخشید و راستگویی را برای مردان با ایمان و زنان با ایمان بهتر میداند، حضرت علی (ع) آن همه مقام را نزد رسول خدا (ص) به خاطر راست گویی و ادای امانت پیدا کرد، پیامبر اکرم(ص) به محمد امین معروف بود، و امام علی(ع) در پاسخ این که چه کسی نزد خداوند متعال گرام یتر است فرمود: کسی که همه جا راست بگوید و خداوند متعال نیز گرامی ترین افراد را با تقوا ترین می شمارد و باز امام علی (ع) میفرماید: هرگز راست گویی را رها نکنید، چرا که سبب نجات انسان می شود و صدق و راستی را اساس دین می دانند و همینطور جمال انسان و ستون ایمان. و صدق را شریف ترین اخلاق افراد صاحب یقین می دانند. دروغ را که انسان را دوزخی می کنند و می فرمایند چهار چیز است که به هر کس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده می شود: 1-راست گویی 2-امانت داری 3-نگهداری شکم از حرام 4-حسن خلق.
امام علی (ع) دروغگو و مرده را یکسان می داند زیرا برتری انسان زنده بر مرده راهمان اعتماد به او می داند و هنگامی که به گفتار او اعتمادی نباشد زنده بودن را بی اثر می دانند. و صدق و راستی را سبب بالا رفتن قدر و مقام انسان می دانند و در نظر امام اول ما شیعیان شخص راست گو به خاطر صداقتش سه چیز را به دست می آورد : 1-حسن اعتماد مردم 2-جلب محبت و دوستی 3-ابهت و شخصیت و اینکه راستگویی را مانند راه اشکار به سوی آب و دروغگویی را مانند راه بیراهه به سوی بیابان بی آب و علف می دانند و راستگویی را بیرون آمدن از تیرگی و رسیدن به سپیده روشن و ایمان به آن را رفتن به سوی حق و ترک باطل می دانند. اما در مواردی و با شرایطی با توجه به نتایج آن راست نگفتن را جایز می شمرد: سوگند دروغ را برای نجات برادر مؤمن از کشته شدن به نا حق (وسائل الشیعه، جلد16، ص134)
و همینطور دروغی که میان دو نفر صلح بر قرار کند را جایز می شمارد (المحجه البیضا، جلد 5، ص245)
و مواردی که در اثتثنائات دروغ ذکر شده با این توضیحات صدق و راستی یک امر مطلق است در همه شرایط، اما در شرایطی که ذکر شد که جزءِ مسائل فرعی است مورد تائید حضرت علی (ع) می باشد. که اینها دلیل بر نسبیت نخواهد بود چون ماهیت موضوع تغییر می کند واین تغییر ماهیت موضوع با توجه به نتایج آن دیگر نم یتوان آن را نسبی کرد باتوجه به تعریف مسائله نسبیت. اما مولانا جمال الدین محمد بلخی نیز صدق را باطنی می داند و ریشه در بطن وجود انسان می شمارد و حتی تبدیل و تاثیر صدق بر دروغ و تبدیل آن به صدق و از میان رفتن دروغ مانند از میان رفت باطل در برابر حق می داند و دروغ را مایه شک و تردید و صدق و راستی را مایه آرامش خاطر می داند حتی دروغ را بر خواسته از راستگویی می داند وشاید آن را اصلا به حساب نمی آورد حتی دروغگو به خاطر اینکه مردم دنبال سخنان راست هستند به امید اینکه سخنان دروغ اورا راست بپندارد دروغ می گوید. از ابیات یافت شده توسط محقق از مثنوی معنوی و استنباط و برداشت نویسنده در مورد مولانا چنین به نظر می رسد وی دروغ را مطلقا مطرود و مردود می شمارد و صدق و راستی را هم جزء فضایل اخلاقی ذاتی می داند وترک صدق و راستی را جایز نمی داند.
4-2- رذایل اخلاقی
4-2-1- ریا
نقطه مقابل اخلاص “ریا ” است، که در آیات و روایات اسلامی از آن مذمت شده است و آن را عاملی برای بطلان اعمال و نشانه ای از نشانه های منافقان و نوعی شرک به خدا معرفی کرده اند. ریاکاری تخریب کنند فضائل اخلاقی و عاملی است برای پاشیدن بذر رذائل در روح جان انسانهاست. ریاکاری اعمال انسان را تو خالی می کند و انسان را از پرداختن به محتوا باز می دارد.
ریاکاری یکی از مهمترین ابزار شیطان برای گمراهی انسانها ست. آیات متعددی هم به مساله ریا پرداخته است. من جمله آیه 264 سوره بقره “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ کَالَّذِی یُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا ۖ لَا یَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَیْءٍ مِمَّا کَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ”. “ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بخششهای خود را با منت و آزار، باطل نسازید!همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم، انفاق می‌کند؛ و به خدا و روز رستاخیز، ایمان نمی‌آورد؛ (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن، (قشر نازکی از) خاک باشد؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود؛) و رگبار باران به آن برسد، (و همه خاکها و بذرها را بشوید،) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند. آنها از کاری که انجام داده‌اند، چیزی به دست نمی‌آورند؛ و خداوند، جمعیت کافران را هدایت نمی‌کند.”
4-2-1-1- ریا در روایات اسلامی
در احادیث اسلامی فوق العاده به این مساله اهمیت داده شده و ریاکاری به عنوان یکی از خطرناکترین گناهان معرفی شده است که به گوشه ای از آن در ذیل اشاره می شود:

مطلب مرتبط :   منبع تحقیق با موضوع جایگاه اجتماعی

بستن منو