تحقیق رایگان درمورد 
زوجه

تحقیق رایگان درمورد زوجه

دانلود پایان نامه

لذا از حکم حرمت درگذشت و گناه شما را بخشید، از اکنون (در شب رمضان) رواست که با زنهاى خود (به حلال) مباشرت کنید.
در ماه رمضان بعد از نماز عشاء، نزدیکی با زن و خوردن طعام بر مسلمانان حرام بود، تا شب بعد، در این میان جمعى از مسلمانان بر خلاف دستور طعام خوردند، و با زنان آمیختند، یکى از ایشان عمر بن خطاب بود، لا جرم نزد رسول خدا ص شکایت بردند، و به دنبالش این آیه نازل شد که در شبهاى ماه رمضان مباشرت با زنانتان حلال است. سیوطی می نویسد که آیه شریفه می فرماید:( کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ یعنى تجامعون النساء و تأکلون و تشربون بعد العشاء فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ یعنى جامعوهن) شما به خود خیانت مى‏کردید یعنی کارِ ممنوع را انجام مى‏دادید که مجامعت با زنان و خوردن وآشامیدن بود. پس خداوند شما را بخشید، اکنون با آنها آمیزش کنید. این آیه شرفه صریحاً اعلام میکند که در شبهای ماه رمضان مباشرت با زنانتان بر شما حلال است و این همان چیزی است که از راه تمکین بدست می آید ، پس زن وظیفه دارد در مقابل شوهر خود تمکین کند.
– آیه شریفه: (یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحیضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِی الْمَحیضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىیَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوَّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ ) و از تو، در باره خون حیض سؤال مى‏کنند، بگو: «چیز زیانبار و آلوده‏اى است از این رو در حالت قاعدگى، از آنان کناره‏گیرى کنید! و با آنها نزدیکى ننماید، تا پاک شوند! و هنگامى که پاک شدند، از طریقى که خدا به شما فرمان داده، با آنها آمیزش کنید! خداوند، توبه‏کنندگان را دوست دارد، و پاکان را (نیز) دوست دارد.
یهود نسبت به زنان در حال حیض بسیار سخت گیری می کردند و در دوری از آن افراط و مبالغه می نمودند. در جاهلیت نیز زنان حائض را از خود دور می کردند، و با آنان غذا نمی خوردند و یکجا نمی نشستند وحتی در یک منزل زندگی نمی کردند و مثل یهود سخت گیری می کردند. عده ای از مسلمانان از پیامبر(ص) در مورد این مساله سوال کردند این آیه نازل شد وفرمود: در حالت حیض با آنان نزدیکی نکنید تا پاک شوند، وقتی پاک شدند از طریقى که خدا به شما فرمان داده، با آنها آمیزش کنید. عده ای از مردم چنین فهمیدند که معنای(نزدیکی نکنید) این است که با زنان در حال حیض یکجا سکونت نکنید، ولی پیامبر فرمود:(إنما أمرتکم أن تعتزلوا مجامعتهن إذا حضن، و لم آمرکم بإخراجهن من البیوت کفعل الأعاجم) همانا من به شما دستور دادم که از مجامعت با زنان حائض دوری کنید و نگفتم که آنان را از منزلشان بیرون کنید، همان کاری که عجم آن را انجام می دهد.
در پیوند زناشویی، مباشرت وسیله است، نه هدف. هدف تولید نسل و امتداد حیات است و سرانجام پیوستن همه آن چیزها به خداست. بنابراین همخوابی در وقت پاکی ، لذّت طبیعی را تحقق می بخشد و هدف فطری نیز تحقق می پذیرد و این همان چیزی است که مرد براثر حق تمکین به آن می رسد.
3-1-1-1-2 حدیث
– قال رسول الله (ص):(وَالَّذِى نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ لاَ تُؤَدِّى الْمَرْأَهُ حَقَّ رَبِّهَا حَتَّى تُؤَدِّىَ حَقَّ زَوْجِهَا وَلَوْ سَأَلَهَا نَفْسَهَا وَهِىَ عَلَى قَتَبٍ لَمْ تَمْنَعْهُ) پیامبر (ص) می فرماید: سوگند به کسی که جانم در دست اوست ، زن تا حق همسرش را ادا نکند، حق پروردگارش را ادا نکرده است، حتی اگر بر پشت شتر از زنش در خواست همخوابگی کند نباید با او مخالفت ورزد. با توجه به این حدیث اگر در خواست مرد در چنین حالتی هم قابل رد کردن نباشد در بقیه حالت ها هرگز نباید رد شود. پس اگر مرد زنش را به همخوابگی فراخواند اما او خودداری کند ، تا سپیده دم ملائکه بر او لعنت می کند، چون پیامبر(ص) فرمود:(إِذَا بَاتَتِ الْمَرْأَهُ مُهَاجِرَهً فِرَاشَ زَوْجِهَا لَعَنَتْهَا الْمَلاَئِکَهُ حَتَّى تَرْجِعَ) هرگاه زن دور از بستر شوهرش شب را به روز برساند ملائکه بر او لعنت می فرستد تا زمانیکه به سوی شوهرش بر می گردد.
– قال رسول الله (ص):( لو أمرت شیئا أن یسجد لشیء لأمرت المرأه أن تسجد لزوجها والذی نفسی بیده لا تؤدی المرأه حق ربها حتى تؤدی حق زوجها حتى لو سألها نفسها وهی على قتب لم تمنعه) ‌اگرکسی را به سجده‌کردن به‌کسی غیرازخدا دستورمی‌دادم‌، به زن می‌گفتم که برای شوهرش سجده‌کند، ‌ولی سجده برای غیراز خدا جایز نیست سوگند به کسی که جانم در دست اوست ، زن تا حق همسرش را ادا نکند، حق خداوند را ادا نکرده است، حتی اگر بر پشت شتر از زنش در خواست مباشرت کند نباید با او مخالفت ورزد. این حدیث نیز مانند حدیث قبل است و حاکم نیشابوری آن را صحیح می داند. بنابراین هرگاه مردی زنش را برای مباشرت فراخواند، بدون درنگ باید پاسخ مثبت بدهد.
– قال النبی (ص): (إن حق الزوج على زوجته إذا أرادها على نفسها وهی على ظهر بعیره لا تمنعه ومن حق الزوج على الزوجه أن لا تعطی من بیتها إلا بإذنه وإن فعلت کان الإثم علیها والأجر لغیرها ومن حق الزوج على الزوجه أن لا تخرج من بیته إلا بإذنه فإن فعلت ذلک لعنتها الملائکه حتى ترجع أو تتوب) پیامبر گرامی (ص) فرمودند: همانا حق شوهر بر همسرش آنست‌ که زمانیکه اراده کرد، زن خویش را دراختیارشوهربگذارد حتی اگربرروی شتر باشد، هم چنین نباید چیزی از مال او ببخشد مگر با اجازه او، اگر بدون اجازه شوهر چیزی از مال او بخشید، اجر و پاداشش برای شوهر وگناهش برای زن است و نباید بدون اجازه شوهر از خانه‌اش بیرون رود. اگرچنین‌کرد خداوند وفرشتگان غضب بروی نفرین‌کنند تا برگردد یا اینکه توبه کند.
– قال رسول الله(ص): (إذا الرجل دعا زوجته لحاجته فلتأته وإن کانت على التنور) «هرگاه مرد همسرش را برای نیازش فرا خواند، باید نزد او برود اگرچه بر تنور(مشغول پخت و پز) باشد.
بنا براین بر زوجه واجب است زمانیکه زوج اراده کرد، خود را دراختیارشوهربگذارد و از شوهر تمکین و اطاعت کند ، البته در صورتی که عذر شرعی نداشته باشد،بنابراین در صورتیکه بدون عذر تمکین نکند، مورد خشم خدا و فرشتگان قرار میگرید زیرا رسول خدا(ص) فرمود: (إذا دعا أحدکم امرأته إلى فراشه فأبت أن تجئ، لعنتها الملائکه حتى تصبح) ‌هرگاه مردی زنش را بررختخواب خویش خواند و زن ازرفتن امتناع ورزد ، فرشتگان تا صبح آن زن را نفرین می‌کنند.
3-1-2 حق استمتاع
یکی دیگر از حقوق زوج این است که حق بهره وری جنسی یا حق استمتاع از همسر خود را پیدا می‏کند طبق نظر علمای اهل سنّت بر زن واجب است که چنانچه زوج اراده کرد که از زوجه خود استمتاع کند ، فورا باید زوجه پاسخ بدهد. نووی می گوید:(أن الزوج له حق الاستمتاع بها فی کل الأیام وحقه فیه واجب على الفور). ابن حجر عسقلانی می گوید:( للزوج حق الاستمتاع بها فی کل وقت وحقه واجب على الفور) ، شبیه همین عبارت را شوکانی در نیل الاوطار آورده و می گوید:( أن للزوج حق الاستمتاع بها فی کل وقت وحقه واجب على الفور). بنابراین زوج حق استمتاع دارد و مباح است که از زوجه هر گونه لذت جنسی، اعم از نگاه کردن به جمیع بدن زوجه ، لمس کردن، بوسیدن، آمیزش و غیره را ببرد؛ از این رو، بر زن روا نیست بدون اجازه شوهر، خود را به کارهایی مشغول سازد که منافات با این حق داشته باشد. ابن حزم می گوید:( فإن امتنعت لغیر عذر فهی ملعونه) اگر زن بودن عذر امتناع کند ، ملعون است.
3-1-3-1 ادله حق استمتاع
ادله حق استمتاع در واقع همان ادله ای حق تمکین است ، همانطور که بیان شد، زوجه باید در مقابل شوهر تمکین کند، براین مبنا اجازه هرگونه استمتاع و بهره ورى جنسى را بر شوهر داده و این همان حق استمتاع است. حال به صورت مختصر به این ادله اشاره میگردد.
3-1-3-1-1 قرآن
– آیه شریفه:« نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُم وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُم‏». زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند پس هر زمان که بخواهید، مى‏توانید با آنها آمیزش کنید. و (سعى نمائید از این فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکى براى خود، از پیش بفرستید. فخر رازی می گوید: (أی وقت شئتم من أوقات الحل: یعنی إذا لم تکن أجنبیه، أو محرمه، أو صائمه، أو حائضا)، جمله «أَنَّى شِئْتُمْ » یعنی در هر وقت که خواستید از اوقات حل(یعنی وقتی اجنبی، محرم یا صائم یا حائض نباشد) می توانید به سراغ همسرتان بروید. همچنین سیوطی ذیل این آیه در تفسیرش می گوید: رسول خدا(ص) فرمود:(ائْتِهَا عَلَی کُلِّ حَالٍ إذَا کَانَ فِی الْفَرْجِ) به هر کیفیّت و به هر صورتی میخواهی میتوانی با ایشان در آمیزی، مشروط به آنکه در خصوص فرج باشد(نه در دبر). به این ترتیب این آیه به مرد اجازه استمتاع کامل داده است.
3-1-3-1-2 روایت
– قول النبی(ص): «کل ما یلهو به الرجل المسلم باطل إلا رمیه بقوسه ، و تأدیبه فرسه ،و ملاعبته اهله»پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: هر لهوی برای مسلمان باطل است مگر در سه مورد: 1. تیراندازی 2. تربیت و رام کردن اسب 3. ملاعبت و بازی با همسرش این سه امر درست هستند. پرواضح است که ملاعبت همراه با استمتاع است، بنابراین حق استمتاع از این حدیث اثبات می شود.
– قول النبی(ص):« فی بضع أحدکم صدقه» پیامبر (ص) می فرماید: همبستری با زن نوعی صدقه دادن است. لذا اصحاب سوال کردند چنانچه یکی از ما شهوت خودرا بر آورده بسازد در آن اجر و ثواب هست. حضرت فرمود:« أرأیتم لو وضعها فی حرام أکان علیه وزر ؟ قالوا : بلى قال : فکذلک إذا وضعها فی حلال کان له أجر» آیا اگرقضای شهوت خودرا در حرام می نهادید وزر و گناهی بر شما نبود؟ اصحاب گفتند بله، حضرت فرمود: همینطور است اگر آن را در حلال بنهد دارای ثواب خواهد بود.
اسلام پاسخ دادن به غریزه جنسی را جزء حقوق و و ظایف هر یک از زوجین می داند و قوانین شریعت تا آن اندازه به روابط جنسی میان زوجین اهمیت قائل شده است که آن را عبادت و تقرّب جستن به پروردگار به شمار آورده است. بر این مبنا بهترین دلیل برای حق استمتاع همین است که نه تنها استمتاع زوجین از همدیگر مباح است، بلکه نوعی عبادت هم محسوب می شود.
3-1-3-2 استمتاع حرام
استمتاع به نحو آمیزش با زنی که در حال حیض و نفاس‌ باشد، حرام است. حنفی ها قائل به حرام بودن استمتاع از زن حائض بین ناف و زانو می باشند، مالک و شافعی آن را جایز نمی دانند. همچنین به اتفاق علمای عامه در حال احرام هر نوع استمتاع و مباشرت حرام است. چنانچه زن روزه واجب گرفته باشد نمی تواند با همسرش مباشرت کند و اگر در اعتکاف باشد، بنابر اجماع فقهاء عامه مباشرت حرام است واعتکاف باطل میشود . همچنین اگر مردی همسرش را لعان یا ظهار یا ایلاء کند نمی تواند از او استمتاع کند. همچنین استمتاع به صورت نزدیکی از پشت بنابر فتوای فقهای اهل سنّت حرام است. همچنین عده ای از علمای اهل سنّت افشای رابطه جنسی که بین زن وشوهر گذشته است را حرام می داند.
3-1-4 حق مباشرت
قبلاً اشاره شد که دین مبین اسلام تا آن اندازه به روابط جنسی میان زوجین اهمیت قائل شده است که آن را عبادت می داند. بنابر مقتضای فطرت و عادت مرد طالب رابطه جنسی است و زن پیوسته مطلوب این موضوع ، زیرا علاقه و اشتیاق مرد به این موضوع بیشتر و صبر او در برابر مهار آن کمتر است. بنابراین بر زن واجب است که هر گاه شوهرش به او پیشنهاد همخوابی بدهد ، خواهش اورا پاسخ دهد ، مگر این‌که موانعی مانند: عذر شرعی یا بیماری وجود داشته باشد. قرآن کریم هم سفارش به نکاح و ازدواج میکند و می فرماید:(وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ) مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز مى‏سازد خداوند گشایش‏دهنده و آگاه است. ابن کثیر در تفسیرش ذیل این آیه می گوید:(هذا أمر بالتزویج وقد ذهب طائفه من العلماء إلى وجوبه على کل من قدر علیه) این آیه به ازدواج کردن دستور می‌دهد، به همین دلیل تعدادی از علما بر این نظرند که ازدواج واجب است بر هر فردی که توان آن را داشته باشد. از طرفی نخستین منظور و مقصود از ازدواج، تولید نسل و تکثیر آن می باشد و این اصل است، که نکاح برای این وضع شده است. بنابراین مباشرت و نزدیکی حق زوجین است، و وظیفه ایست که به عهده هر یک از زوجین گذاشته شده و موظفند با قواعد و آداب مخصوص ، عمل زناشویی را انجام دهند.
3-1-4-1 ادله حق مباشرت
شکی در شرعی بودن مباشرت با همسر نیست تا آنجایی که عده ای از علمای عامّه آن را واجب می دانند. ابن قدامه می گوید: (الوطء واجب على الرجل إذا لم یکن له عذر) آمیزش با همسر بر مرد واجب است، اگر عذری نداشته باشد. ابن‌حزم گوید: (وفرض على الرجل أن یجامع امرأته التی هی زوجته وأدنى ذلک مره فی کل طهر إن قدر على ذلک وإلا فهو عاص لله تعالى) بر مرد فرض است در صورت توانایی حداقل یک مرتبه در هر دوره پاکی با همسرش آمیزش کند وگرنه مرتکب عصیان خدا می‌شود. ابن جزی می گوید:(الجماع واجب على الرجل للمرأه إذا انتفى العذر) بر مرد اقدام به آمیزش با همسرش واجب است هرگاه عذر قابل قبول نداشته باشد. حال به ادله ای از قرآن کریم و سنّت نبوی به صورت مختصر اشاره می گردد.
3-1-4-1-1 قرآن
– آیه شریفه:« وَ الَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ * إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومینَ» و آنها که دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى)حفظ مى‏کنند و تنها آمیزش جنسى با همسران و کنیزانشان دارند، که در بهره‏گیرى از آنان ملامت نمى‏شوند. این آیه صریحا حکم مباشرت و زناشوئى با زوجه و کنیزانى که مالک تصرف در آنان میباشد را اعلام میکند و می فرماید: مومنین کسانی هستند که دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ مى‏کنند مگر در صورتی که با کسی ازدواج کرده و یا ملک یمینی در اختیار داشته باشند. بنابراین مباشرت با زن و کنیز حق زوج است.
– آیه شریفه:« نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُم » زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند پس هر زمان که بخواهید، مى‏توانید با آنها آمیزش کنید. زمخشری می گوید: (أنّ المأتى الذی أمرکم اللَّه به هو مکان الحرث… و دلاله على أنّ الغرض الأصیل فی الإتیان هو طلب النسل لا قضاء الشهوه. فلا تأتوهنّ إلا من المأتى الذی یتعلق به هذا الغرض) یعنی جایگاهی که خداوند فرمان داده که آمیزش در آن رواست، همان جایگاه کشت است و دلالت می کند بر اینکه هدف اصلی در آمیزش جنسی تولید نسل است، نه قضاء شهوت. پس از آنجا با زنان آمیزش کنید که برای همین هدف مقرّر شده است. فخر رازی می گوید: جمله «أَنَّى شِئْتُمْ » یعنی در هر وقت که خواستید (غیر از عذر شرعی) می توانید به سراغ همسرتان بروید. سیوطی می گوید: رسول خدا(ص) فرمود: به هر کیفیّت میتوانی با ایشان در آمیزی، مشروط به آنکه در خصوص فرج باشد(نه در دبر). با توجه به نص این آیه، روشن است که به مرد اجازه مباشرت را داده است تا هر زمانیکه

مطلب مرتبط :   پایان نامه ارشد درباره خدمات عمومی شهر

دیدگاهتان را بنویسید

بستن منو