تحقیق رایگان درمورد 
تنظیم خانواده

تحقیق رایگان درمورد تنظیم خانواده

دانلود پایان نامه

اى تقدیر، ظاهر این است که مراد از اختیارى که شارع مى‌گوید، در دو چیز است، یکى ازدواج ثانى، و یکى هم کنیز گرفتن است، اما هجر و ترک المضاجعه جایز نیست.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ب) روایت دعائم که به این امر تصریح کرده است: « رُوِّینَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ص عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ أَنَّ عَلِیّاً ع قَالَ لِلرَّجُلِ أَنْ یَتَزَوَّجَ أَرْبَعاً فَإِنْ لَمْ یَتَزَوَّجْ غَیْرَ وَاحِدَهٍ فَعَلَیْهِ‌ أَنْ یَبِیتَ عِنْدَهَا لَیْلَهً مِنْ أَرْبَعِ لَیَالٍ » در این روایت امیرالمومنین (ع) می فرماید : مرد می تواند چهار زن بگیرد ، پس اگر جز یک زن نگرفته است باید که یک شب از چهار شب را نزد وی بماند و میتواند در سه شب باقی مانده هرگونه که دوست دارد عمل کند. این روایت نظریه مشهور یعنی لزوم قسم و مضاجعت را در صورت داشتن یک همسر ثابت می کند که به این امر تصریح شده است.
ج) «عن زراره قال سئل أبو جعفر علیه السلام عن الجاریه یشترط علیها عند عقده النکاح أن یأتیها ما شاء أو بین کل جمعه أو أسبوع أو شهر یوماً و من النفقه کذا و کذا، قال علیه السلام فلیس ذلک الشرط بشى‌ء من تزوج امرأه فلها ما للمرأه من النفقه و القسمه و لکنه اذا تزوج امرأه فخافت منه نشوزاً أو خافت أن یتزوج علیها أو یطلقها فصالحته من حقها على شى‌ء من نفقتها أو قسمتها فان ذلک جائز لا بأس به». در این روایت مرد با زن شرط مى‌کند که ماهى یک مرتبه یا هفته‌اى یک مرتبه نزد تو مى‌آیم، با زن شرط مى‌کند که شرط را هم موافقت مى‌کند که قهراً معنایش این است که ترک حق المضاجعه را شرط مى‌کند، ماهیانه باشد، هفته‌اى باشد، «ما شاء» هر وقتى که دلم خواست بیایم، نفقه هم هر مقدارى که خودم دلم خواست بدهم، که امام مى‌فرماید نفقه همان مقدارى است که شرع تعیین کرده و با شرط نمى‌شود آن را تغییر داد، حق القسم هم همان چهار شب یک مرتبه است . مرحوم شیخ انصاری به این روایت استدلال کرده است.
2-1-3-4 ادله مباشرت
همانطور که اشاره شد مباشرت به معنای عمل زناشویی و نزدیکی کردن است و چون نخستین منظور و مقصود از ازدواج، تولید نسل و تکثیر آن می باشد مباشرت و نزدیکی حق زوجین است ، بنابراین عمل مزبور وظیفه ایست که به عهده هر یک از زوجین گذاشته شده و موظفند با قواعد و آداب مخصوص با آن، عمل زناشویی را انجام دهند به قسمی که به هیچ وجه از ناحیه طرفین یا یکی از آن دو استنکافی در بین نباشد چه آنکه اگر یکی از آن دو در این مورد امتناع نموده و استنکاف ورزد اصل معنی حقیقی زناشویی را نقض نموده و نتیجه حاصله از آن را که عبارت تکثیر و تولید نسل باشد زیر پا گذاشته است. در قرآن کریم آیه ای وجود دارد که دلالت می کند مباشرت از حق متقابل زن است نه حق اختصاصی مرد، چنانچه خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: … وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوف‏…؛ و براى آنان (زنان)، همانند وظایفى که بر دوش آنهاست، حقوق شایسته‏اى قرار داده شده است‏.
2-1-3-4-1 قرآن
الف)آیه شریفه: « نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُم وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُم‏ ». «زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند پس هر زمان که بخواهید، مى‏توانید با آنها آمیزش کنید. و (سعى نمائید از این فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نیکى براى خود، از پیش بفرستید». مستفاد از این آیه شریفه این می شود که هر نوع رابطه جنسی و مباشرت با زن جایز است. البته این را هم باید بدانیم که آوردن جمله: (زنان شما کشتزار شمایند) قبل از بیان (فاتوا حرثکم) و نیز تعبیر از زنان براى بار دوم به (کشتزار) خالى از این دلالت نیست، که مراد توسعه و آزادى دادن در عمل زناشویى است، یا از نظر مکان و یا از نظر زمان البته مکانى که زنان انتخاب کنند، نه آنجایى که مردان از زنان انتخاب کنند.
ب) آیۀ مباشرت: «أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِکُمْ هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏ » آمیزش با زنان در ماه رمضان بطور کلى حرام بوده است و آیه شریفه نه تنها آنرا نسخ نموده بلکه انجام آنرا در طول شب نیز جائز شمرده است بنابراین آیه بر جواز آمیزش با همسر در شب ماه رمضان و عدم جواز آن در حال روزه دلالت دارد. گذشته از این در جمله «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ» حکمت اباحه ذکر شده و بیان اینستکه آمیزش با همسران یک سنّت طبیعى است. از این آیه می توان جواز آمیزش در غیر شبهای رمضان را استفاده نمود.
ج) آیه شریفه: «وَ الَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ * إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومینَ» این آیات درباره صفات مومنان آمده ومی فرماید: (مومنین کسانی هستند) که دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ مى‏کنند و تنها آمیزش جنسى با همسران و کنیزانشان دارند، که در بهره‏گیرى از آنان ملامت نمى‏شوند. از جمله صفات فاضله اهل ایمان و تقوى آنستکه از هر گونه مباشرت و همزیستى خوددارى مى‏نمایند و نیروى احتراز از بکار بردن نیروى و غریزه جنسى را در خود تقویت مى‏نمایند جز در باره بانوانى که با آنها عقد زوجیت و همسرى بسته و با یکدیگر پیمان منعقد نموده مباشرت و زناشوئى با آنان مانعى ندارد این آیه صریحا حکم مباشرت و زناشوئى با زوجه چه بعقد دائم و یا بعقد منقطع و همچنین بانوان و کنیزانى که مالک تصرف در آنان میباشد را اعلام میکند و از طرفی هر که در باره مباشرت و زناشوئى غیر این قسم برآید مجرم و گناهکار معرفى میشود.
روشن است که یکی از مهمترین نیازهایی که زن و شوهر باید مرتفع سازند نیاز جنسی است. بویژه آن که شریعت اسلام رفع این نیاز را منحصرا در رابطۀ زناشویی مجاز دانسته و این وظیفه را بر عهده زن و شوهر گذارده است تا نیاز طبیعی همسر خود را به نحو کامل برطرف کنند.
2-1-3-4-2 روایات
همانطور که قبلا هم اشاره شد اسلام به عنوان یک مکتب آسمانی ازدواج و مباشرت زوجین را نه تنها کاری زشت نمی داند بلکه کاری محبوب و مقدس دانسته و جوانان را مؤکدا بدان توصیه کرده است ؛ تاجایی که آن را عامل تکمیل دین معرفی نموده است. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «من تزوج فقد احرز نصف دینه » هر کس ازدواج کند نیمی از دینش را باز یافته است. در جای دیگر، فرمودند: «ما من شاب تزوج فی حداثه سنه الا عج شیطانه یا ویله عصم منی ثلثی دینه » هر کس در ابتدای جوانی ازدواج کند شیطان فریاد می کند: ای وای، دو سوم دین خود را از شر من حفظ کرد.
– امام صادق(علیه السلام) فرمودند: « لَیْسَ شَیْ‌ءٌ مُبَاحٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنَ النِّکَاحِ فَإِذَا اغْتَسَلَ الْمُؤْمِنُ مِنْ حَلَالِهِ بَکَى إِبْلِیسُ وَ قَالَ یَا وَیْلَتَاهُ هَذَا الْعَبْدُ أَطَاعَ رَبَّهُ وَ غَفَرَ لَهُ ذَنْبَهُ‌ » امام صادق ( علیه السلام ) : هیچ مباح و حلالی نزد خداوند ، دوست داشتنی تر از آمیزش با همسر نیست پس زمانی که مومن با همسرش نزدیکی و غسل جنابت می کند ، شیطان به گریه می افتد و می گوید : ای وای ! این بنده از پروردگارش اطاعت نموده و گناهانش بخشیده شده است .
– احادیثی که ازعزوبت نهی می کنند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : « رُذَالُ مَوْتَاکُمُ الْعُزَّابُ » و در حدیثی دیگر هم می فرماید:« أَکْثَرُ أَهْلِ النَّارِ الْعُزَّاب» بیشتر اهل جهنّم مجردها هستند.
« عَنِ النَّبِیِّ (ص) أَنَّهُ قَالَ: شِرَارُکُمْ عُزَّابُکُمْ وَ الْعُزَّابُ إِخْوَانُ الشَّیَاطِینِ » بدترین شما کسانی هستند که در حال عزوبت اند و مجردها برادران شیطان اند. در اسلام عزب ماندن را در صورت فراهم بودن وسایل ازدواج، ناروا و حرام دانسته و زناشویی را محبوب و مقدس شمرده اند. همه این روایات مجرد ماندن را مذموم شمرده و به ازدواج و زناشویی سفارش شده است.
– احادیثی که تشویق به تولید نسل نموده است : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : تناکحوا تناسلوا، انّى اُباهى بکُم الاُمم فى یوم القیامه و در حدیثی دیگر فرمودند:«تَزَوَّجُوا فَإِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ الْأُمَمَ غَداً فِی الْقِیَامَهِ»ازدواج کنید زیرا من به زیادتی شما نسبت به امت های دیگر در قیامت مباهات می کنم. واضح است که یکی از ثمرات بزرگ ازدواج، بقای نسل بشریت است که مطابق هدف آفرینش است. همسران جوان از طریق فرزنددار شدن موجب پیوند بین نسل ها می گردند و با پرورش فرزندان صالح و مؤمن، در اصلاح جامعه انسانی شریک می شوند و روح بندگی خالق متعال را، که هدف اساسی خلقت انسان است، در عرصه گیتی گسترش می دهند. این نکته بسی واضح و روشن است که پیامبر گرامی (ص) به صِرف زیادی جمعیت مباحات نمی کند، بلکه مباحات پیامبر اعظم(ص) به خاطر جمعیتی است که بندگی خدا کرده باشند.
– احادیثی که زن را تشویق به عرضه کردن بر شوهر می کند.
«عَنِ النَّبِیِّ (ص) قَالَ: لَایَحِلُّ لِامْرَأَهٍ أَنْ تَنَامَ حَتَّى تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَى زَوْجِهَا- تَخْلَعَ ثِیَابَهَا وَ تَدْخُلَ مَعَهُ فِی لِحَافِهِ- فَتُلْزِقَ جِلْدَهَا بِجِلْدِهِ فَإِذَا فَعَلَتْ ذَلِکَ فَقَدْ عَرَضَتْ» رسول خدا می فرمایند: هر زنی که می خواهد بخوابد موظف است خود را بر شوهر عرضه نماید لباسهای خود را درآورد و در کنار شوهرش در رختخواب بخوابد و تن خود را به تن شوهرش بچسباند. بنابراین زن باید همواره آمادگی خود را برای رابطه جنسی حفظ کند، در حدیثی دیگر از رسول اکرم سؤال شد که حق شوهر بر زن چیست؟ رسول خدا در جواب می فرمایند: «عَلَیْهَا أَنْ تَطَیَّبَ بِأَطْیَبِ طِیبِهَا وَ تَلْبَسَ أَحْسَنَ ثِیَابِهَا وَ تَزَیَّنَ بِأَحْسَنِ زِینَتِهَا وَ تَعْرِضَ نَفْسَهَا عَلَیْهِ غُدْوَهً وَ عَشِیَّهً وَ أَکْثَرُ مِنْ ذَلِکَ حُقُوقُهُ عَلَیْهَا» بر زن لازم است که از بهترین عطرها استفاده کند، زیباترین لباسش را بپوشد، خود را به نیکوترین وجه آرایش دهد، و صبح و شب همچون طاووس خرامان خود را به شوهر عرضه نماید، باز هم حقوق شوهر بیش از اینهاست. با توجه به این روایات و روایات دیگر بر زن لازم است که در مسائل جنسی خود را در اختیار شوهر قرار دهد، و بر شوهر لازم است که به خواسته های جنسی همسر خود پاسخ بدهد ومباشرت با همسر را ترک نکند.
2-1-5 حق عزل
تولید مثل و داشتن فرزند زیاد در اسلام ذاتاً مطلوب است و فرزند داشتن حق طبیعی و متعارف هر یک از زوجین است و اگر مرد بخواهد که از همسر خود اصلا بچه دار نشود یا باید در ضمن عقد ازدواج با آن زن شرط کند و یا بعد از عقد زن به این کار راضی باشد ، زیرا داشتن یک یا دو فرزند از حقوق طبیعی و متعارف زوجین بوده و کسی نمی تواند هیچ حقی را بدون رضایت صاحبش اسقاط کند. چون از مواردی که اطلاق عقد ازدواج و تشکیل خانواده بدان منصرف می شود، داشتن فرزند است و این امر مخصوصا برای زن یک اصل و رکن و ثمره مهم در ازدواج تلقی می شود. از طرفی آیین اسلام بلکه تمامى ادیان آسمانى، پیروان خود را به افزایش جمعیت با ایمان و شایسته، به اندازه‌اى که در توان آنان باشد، فرا مى‌خواند. در روایات زیادى از پیغمبر و ائمه (ع) داریم که ترغیب و تشویق به داشتن فرزند نموده اند از جمله : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):(تَزَوَّجُوا بِکْراً وَلُوداً وَ لَا تَزَوَّجُوا حَسْنَاءَ جَمِیلَهً عَاقِراً فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ) پیامبر خدا (ص) فرمود: . شما با زنان باکره و فرزند آور ازدواج کنید و با زنان نیکو و زیباى نازا ازدواج نکنید، زیرا من به جمعیت انبوه‌تان در روز قیامت بر امت‌ها مباهات مى‌کنم.
– عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):(إِنَّ مِنْ خَیْرِ نِسَائِکُمُ الْوَلُودَ الْوَدُودَ السَّتِیرَهَ الْعَفِیفَهَ الْعَزِیزَهَ فِی أَهْلِهَا الذَّلِیلَهَ مَعَ بَعْلِهَا…) جابر بن عبدالله از رسول خدا روایت می کند که فرمود: بهترین زنان شما زنى است که زایا و مهربان و عزیز در میان خویشاوندان خود و فرمان بردار شوهرش باشد.
– قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص):(مَایَمْنَعُ الْمُؤْمِنَ أَنْ یَتَّخِذَ أَهْلًا لَعَلَّ اللَّهُ أَنْ یَرْزُقَهُ نَسَمَهً تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‌) پیامبر خدا (ص) فرمود: چه چیزى انسان مؤمن را از این باز مى‌دارد که همسرى برگیرد، تا شاید خداوند فرزندى براى او روزى کند که زمین را با «لا إله إلّا اللّه» آکنده سازد. با تمامى تأکیدها و سفارشهاى مکرّر افزایش نسل، واجب نبودن آن مسلم و بى‌تردید است، بلکه براى انسان جایز است که به طور کلى از داشتن فرزند خوددارى کند و عزل بدون لحاظ داشتن اوضاع و شرایط خاص ، عملی مباح و بدون منع شرعی می باشد.
2-1-5-1 عزل
یکی از قدیمى‌ترین راه پیشگیرى عزل می باشد که رایج ترین و عملی ترین روش جلوگیری از بارداری و مورد قبول علماء و دانشمندان اعم از دینی و پزشکان بوده است ، چرا که طبق ادعای برخی از نویسندگان ، این روش را دانشمندان و پزشکان مسلمان از جمله ابو حامد غزالی، ابن قیوم جوزیه، بو علی سینا، ابن جامی، محمدبن زکریا رازی، اسماعیل بن حسین جرجانی ، ابن بیطار و شیخ داوود انطاکی ، عموما مورد بحث قرار داده اند. همانطور که اشاره شد عزل در زن حره در صورت عدم رضایت زوجه و عدم اشتراط ضمن عقد، مکروه است و مشهور بین علماى ما این است که بدون اذن کراهت دارد و حرام نیست. مرحوم شیخ طوسی در خلاف عزل از حُرّه را بدون رضایت او جایز نمی داند ومعتقد است که اگر بدون رضایت حُرّه عزل کند، گناه کرده و باید ده دینار به زن بدهد، البته مرحوم شیخ در نهایه عزل از حُرّه را مکروه ولی جایز‌ می داند.
2-1-5-2 مشروعیت عزل

از دلایل عمده جواز کنترل نسل ، مشروعیت عزل است، در روایات متعددى که از طریق خاصّه و عامه روایت شده ، عزل به عنوان یکى از راههاى تنظیم خانواده جایز شمرده شده است و فقهاى بزرگ به تبعیت از این روایات فتوا صادر نموده‏اند ،حال به چند روایت اشاره می شود: ( مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ علیه السلام عَنِ الْعَزْلِ؟ فَقَالَ: ذَاکَ إِلَى الرَّجُلِ یَصْرِفُهُ حَیْثُ شَاءَ) در این صحیحه محمد بن مسلم از امام صادق(ع) روایت می کند که درمورد عزل سؤال کردم حضرت فرمود: اختیار آن با مرد است، که هر طوری می خواهد، آن را صرف کند.
– عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ:( سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الْعَزْلِ فَقَالَ ذَاکَ إِلَى الرَّجُلِ‌) در این موثقه عبدالرحمن بن أبی عبداله از امام صادق(ع) روایت می کند که در مورد عزل سؤال نمودم، فرمود: اختیار آن با مرد است.
– عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: (کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع لَایَرَى بِالْعَزْلِ بَأْساً) عبدالرحمن الحذّاء، از قول امام صادق(ع) نقل می کند که امام سجّاد علیه السلام در مورد عزل، منعی نمی دیدند.
همانطور که ملاحظه شد در این روایات به طور مطلق، حکم به جواز عزل شده است، اعم از این که زن راضى باشد یا نباشد چه حین عقد شرط کرده‌ باشند یا شرط نکرده باشند.
– مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: (لَا بَأْسَ

دیدگاهتان را بنویسید

Close Menu