تحقیق درباره مقام معظم رهبری

تحقیق درباره مقام معظم رهبری

دانلود پایان نامه

د-کتاب خدا ،کتاب معرفت و اخلاق و دعوت به سعادت و کمال است، کتاب تفسیر نیز باید کتاب عرفانى- اخلاقى و مبیّن جهات عرفانى و اخلاقى و دیگر جهات دعوت به سعادت آن باشد. مفسّرى که از این جهت غفلت کرده یا صرف نظر نموده یا اهمّیّت به آن نداده، از مقصود قرآن و منظور اصلى انزال کتب و ارسال رسل غفلت ورزیده است.(خمینی، 1388الف، اقتباس ازصص192-194 )     

با توجه به آنچه در مورد اهمیت تفسیر قرآن گفته شد،رهبر فرزانه انقلاب با توجه به این مطلب مهم توصیه می فرمایند که در قرائت قرآن و برای تدبر وتفکر در مفاهیم قرآنی «به تفاسیر مختصر، در حد وسع ـ به قدری که مجال دارید ـ حتماً نگاه کنید.» (خامنه ای،پیشین، 16/07/1381)
از آنچه بیان شد ضرورت رجوع به تفسیر برای فهم آیات روشن می گردد،برای این مهم باید به منابع آن رجوع نمود همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله)توصیه می فرمایند: «انس با قرآن، باید به این صورت باشد که در کلمات قرآن تعمیق کنید و بکوشید مفاهیم قرآن را دریابید. البته برای غوطه‌ور شدن در اعماق این اقیانوس، بی‌شک راهنمایی کسانی لازم است که قرآن، خود را به آنها داده وگوهرهای خود را در اختیار آنها گذاشته است. یعنی در درجه اول ائمه معصومین(علیهم السلام)و پس از آنها، عارفان به معارف قرآنی. کسانی که همین کاری را که ما به شما توصیه می‌کنیم، در طول سال‌های متمادی انجام داده‌اند و بیست سال، سی‌ سال، پنجاه سال، با قرآن مأنوس شده‌اند، می‌توانند راهنمایان خوبی باشند. با راهنمایی آنها، خیلی می‌شود از قرآن استفاده کرد.»(خامنه ای،پیشین، 6/2/1374)
3-4-1-2-مفهوم تدبر
به دلیل اهمیت فراوان بحث تدبردر سخنان امام خمینی(ره)ومقام معظم رهبری(مدظله)برای تبیین این بحث،به توضیحات بیشتری در این موضوع در بخش مجزایی پرداخته می شود.
الف-تدبر در لغت:
برای دریافت معنای تدبر باید توجه داشت که تدبر از ریشه (د-ب-ر)گرفته شده است وهیات یعنی ساختار لفظی آن( تفعُّل) می باشد.در مورد معنای ریشه این کلمه نظرات زیر در کتب لغت بیان شده است:
1-الدُّبُر مِنْ‏ کُلِ‏ شَیْ‏ءٍ: عَقِبُه و مُؤَخَّرُه‏(حسینی زبیدی،1414ق ، ج‏6، ص383)
2-أصله ما أَدْبَرَ عنه‏ الإنسان( مصطفوی،حسن، 1360 ش،ج‏3، ص 173)
3-هو آخِر الشَّى‏ء و خَلْفُه‏ خلافُ‏ قَبُلِه‏( ابن فارس، 1404 ق ، ج‏2 ،ص 324)
4-انّ الأصل الواحد فی هذه المادّه: هو ما یقابل‏ القبل‏ و الإقبال، و هذا المفهوم یختلف باختلاف الصیغ و الهیئات و الموارد.(مصطفوی، حسن، پیشین)
بنابر آنچه از کتب لغت بیان شد،ماده دبر در لغت به معنی پشت وپشت سر اشیاء است.
و اما کاربردهای قرآنی این ریشه عباتند از:«دابر،دبر،اَدبار،اَدبر،اِدبار،مدبِر،مدبِرین،یُدَبِّر،مُدَبِّرات،یَتَدَبّرون،یَدَّبَّروا»؛ ملاحظه می شود که همه دارای معنای ریشه نیز هستند.
نکته لازم به ذکر این است که کارشناسان لغت هیات تفعل را برای مطاوعه «تفعیل»می دانند.بنابر این اصل به بررسی مفهوم تدبیر می پردازیم:
1-و التَّدْبِیرُ: النَّظَرُ فی عاقِبَهِ الأَمْر، أَی إِلى ما یَؤُول إِلیه عاقِبَتُه، کالتَّدَبُّر. و قیل: التَّدَبُّر التَّفکُّر أَی تَحْصِیل المَعْرِفَتَیْنِ لتَحْصِیل مَعْرِفهٍ ثالثه، و یقال عَرَف الأَمرَ تَدَبُّراً، أَی بأَخَرَهٍ.(حسینی زبیدی،پیشین،ج‏6 ،ص : 389 )
2- طلب دبر الشی‏ء، و تَدَابَرَ القوم: إذا ولّى بعضهم عن بعض، و الدِّبَارُ مصدر دَابَرْتُهُ‏، أی: عادیته من خلفه، و التَّدْبِیرُ: التفکّر فی‏ دبر الأمور( راغب اصفهانی ،1412 ق،ص 307)
3- أمّا التدبیر: هو تصییر الشی‏ء ذا دبر و جعله ذا عاقبه، بأن یکون الشی‏ء على عاقبه حسنه و نتیجه مطلوبه، و هذا معنى العمل عن فکر و رویّه
معنى التدبیر بالنسبه الى اللّه تعالى معلوم، و تدبیره تعالى عباره عن تنظیم امور العالم- و ترتیبه و جعل الأمور على أحسن نظام و أتقن صنع منتج. (مصطفوی ،حسن،پیشین، ج‏3 ،ص 175)
ملاحظه می گردد که تعریف سوم کاملترین تعریف بیان شده در معنای تدبیر است.زیرا در تعارف اول ودوم روی نظر وتفکر تکیه کرده وبخش اصلی که به ریشه اشاره دارد را مورد توجه قرار نداده است.
ریشه لغوی وساختار لفظی کلمه تدبر اقتضاء می کند که معنای کلمه «تدبیر»را چنین بدانیم که عبارت است از:پشت سر هم چیدن حکیمانه.(صبوحی طسوجی،پیشین، ص 21)
لازم به ذکر است که این معنا با تعریف سوم (مذکور در فوق) وکاربردهای قرآنی این کلمه در قرآن هماهنگ ومنطبق است.علاوه بر این سخنانی از علامه طباطبایی نیز موید این مطلب می باشد.ایشان در ذیل آیهیُدَبِّرُ الْأَمْرَ یُفَصِّلُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ بِلِقاءِ رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ؛( رعد/ 2)می فرمایند:
” «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ”” تدبیر” به معناى این است که چیزى را دنبال چیزى بیاورى، و مقصود از آن این است که اشیاى متعدد و مختلف را طورى تنظیم کنى و ترتیب دهى که هر کدام در جاى خاص خود قرار بگیرد، بطورى که به محض تنظیم، آن غرضى که از هر کدام آنها دارى و فائده‏اى که هر کدام دارد، حاصل گردد و به خاطر متلاشى شدن اصل، و فساد اجزاء، و تزاحم آنها با یکدیگر غرض مختل نشود.

مطلب مرتبط :   مقاله درباره مصلحت و مفسده

Close Menu