تحقیق درباره مقام معظم رهبری

تحقیق درباره مقام معظم رهبری

دانلود پایان نامه

 

امام خمینی (ره )در کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل به توضیحات مبسوط وزیبایی در بحث تهذیب وتزکیه نفس بیان نموده اند.ایشان اولین گام در این مسیر سلوک انسانى را خالص نمودن نیّت را در تحصیل معارف و حقایق ایمانیه بیان نموده اند. (خمینی، 1387 ش، ص 104)
مقام معظم رهبری(مدظله)با تشبیهی زیبا قرآن را آینه ای دانسته اند که انسان باید خود را در آن ببیند تا با مشاهده آلودگیهایش وپاکی از آنها قلب خود را برای دریافت نور قرآن آماده گرداند:«با قرآن باید مثل آینه مواجه شد؛ پاکیزه، براق و بی‌زنگار؛ تا قرآن در دل ما منعکس شود. قرآن باید در جان ما انعکاس پیدا کند؛ این همیشه و برای همه نیست؛ برای کسانی است که دلشان را با صفای باطن و نفس پاکیزه کنند؛ با ایمان، با باور و با قبول با قرآن مواجه شوند؛ و الاّ کسانی که دل معاند دارند، بنای بر نشنیدن و نفهمیدن دارند، نوای قرآن، کلام قرآن و پیام قرآن در دل آنها اثری نمی‌کند؛ وَ لَوْ أَنَّنا نَزَّلْنا إِلَیْهِمُ الْمَلائِکَهَ وَ کَلَّمَهُمُ الْمَوْتى‏ وَ حَشَرْنا عَلَیْهِمْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ قُبُلاً ما کانُوا لِیُؤْمِنُوا إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّه‏؛ اگر برای برخی افراد زمین را به آسمان بدوزی، این دلِ ناباور و زنگار گرفته، نزدیک نمی‌شود و ایمان نمی‌آورد. لذا قرآن را هم می‌خواند، اما به قرآن نزدیک نمی‌شود … ما وقتی در دنیا غرق می‌شویم، خود را محروم می‌کنیم؛ مثل این است که آینه‌ای را گل‌اندود کنید؛ معلوم است که چیزی را منعکس نمی‌کند. ما نباید خود را از قرآن محروم کنیم.»(خامنه ای،پیشین، 14/7/1384)
4-2-پرهیز از مادی گرایی
یکی از موانع مهم در ایجاد انس با قرآن مادی گرایی یا همان حب دنیا می باشد.امام خمینی(ره)می فرمایند بر اساس فطرت قلب به هر چه توجه ومحبت پیدا کند،قبله توجهش می گردد؛و حتی در صورت ایجاد مانع ؛پس از رفع آن دوباره به محبوب خود توجه می نماید.(خمینی،1388الف،اقتباس ازص47)
در ادامه می فرمایند:«دل ما چون با حبّ دنیا آمیخته شده و مقصد و مقصودى جز تعمیر آن ندارد، ناچار این حبّ مانع از فراغت قلب و حضور آن در محضر قدس شود. و علاج این مرض مهلک و فساد خانمان سوز با علم و عمل نافع است.امّا علم نافع براى این مرض، تفکّر در ثمرات و نتایج آن و مقایسه کردن بین آنها و مضارّ و مهالک حاصله از آن است.( همان ،ص 48)
ایشان در ادامه با اشاره به حدیث «رأس کلّ خطیئه حبّ الدّنیا» از امام صادق (علیه السلام ) اشاره می فرمایندکه برای آگاهی انسان بیدار از خطر حب دنیا، همین حدیث کافی است.زیرا قدرى تأمّل معلوم شود تمام مفاسد اخلاقی ناشی از آن است وفضائل نفسانیه نیزبه هیچ وجه، با آن قابل جمع نیست. (همان ، اقتباس ازص 49)
در ادامه به حدیثی از امام علی (علیه السلام )اشاره نموده اند:
« دیلمى در ارشاد القلوب از حضرت امیر المؤمنین( علیه السلام) روایت کند که رسول اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «در شب معراج خداى تعالى فرمود: اى احمد، اگر بنده‏اى نماز اهل آسمان و زمین را بخواند و روزه اهل آسمان و زمین را بگیرد و چون ملائکه طعام نخورد و جامه عابدان را بپوشد پس از آن در قلب او ببینم ذرّه‏اى از حبّ دنیا یا سمعه آن یا ریاست آن یا اشتهار آن یا زینت آن، با من مجاورت نمى‏کند در منزلم و از قلب او محبّت خود را بیرون مى‏کنم و قلب او را تاریک مى‏کنم تا مرا فراموش کند و نمى‏چشانم به او شیرینى محبّت خود را.»(همان،ص 50)
علاج عملی حب دنیا این است که« معامله به ضدّ کند: پس اگر به مال و منال علاقه دارد، با بسط ید و صدقات واجبه و مستحبّه ریشه آن را از دل بکند.»(همان،ص 51)
ایشان در ادامه با بیان احادیثی این نکته مهم را مورد تاکید قرار می دهند که ویژگی دنیا به گونه ای است که
تلاش برای تحصیل آن سبب افزایش علاقه انسان وافزایش تاسف از فقدانش میگردد.( همان)
رهبر کبیر انقلاب پس از بیان نکات مهم در باره خطرناک بودن حب دنیا واهمیت اعراض از آن،به طالب حق وسالک الی الله توصیه می فرمایند:«پس، «عزم» خود را قوى کن و اراده خویش را محکم نما که اوّل شرط سلوک عزم است و بدون آن راهى را نتوان پیمود و به کمالى نتوان رسید. و شیخ بزرگوار، شاه آبادى، ( روحى فداه) آن را مغز انسانیّت تعبیر مى‏کردند.» (همان ، ص 52)
مقام معظم رهبری (مدظله)نیز یکی از عوامل محرومیت از قرآن را غرق شدن در دنیا بیان فرموده اندوتوصیه می کنند:«ما وقتی در دنیا غرق می‌شویم، خود را محروم می‌کنیم، ما نباید خود را از قرآن محروم کنیم. امروز دنیای اسلامی متأسفانه خود را محروم کرده است. ما امت اسلامی، خود را محروم کرده‌ایم.» (خامنه ای،پیشین،14/7/1384)
4-3- اعتراف به احساس نیاز به قرآن:
انسان دارای دو بعد کلی جسمی وروحی می باشد همان گونه که به مراقبت از جسم خویش می پردازد وسعی در حفظ ودرمان آن از بیماریها دارد باید از روح خود نیز مراقبت کند.
اولین گام اساسی در انس با قرآن این است که انسان احساس شدید نیازمندی به منبع نورانی از جانب خداوند متعال وانس با آن را در خود احساس نماید.وقتی انسان دردمند که به نقایص فراوان خود پی برده وبیماریهای فراوانی را در خود یافته است،وناامید از همه ی انسانها،که خود چون او نیازمند ودردمندند،به جستجوی درمان دردهای خود می پردازد ،انس با خداوند را استوارترین پناهگاه خود می یابد.بنابر این به دنبال انس با تجلیات معبود حقیقی خود دردمندانه به قرآن روی می آورد وانس با آن را تسکین دهنده ی وجود ناآرام خود می یابد.
این تسکین وآرامش تا آنجاست که آن چنان که امام سجاد (علیه السلام)فرموده اند تنها انس با قرآن انسان را از وحشت وتنهایی کفایت می کند.
حضرت صادق (علیه السّلام )فرمودند: «همانا این قرآن (کتابى) است که در آن است جایگاه نور هدایت و چراغهاى شب تار، پس شخص تیز بین باید که در آن دقت کند و براى پرتوش نظر خویش را بگشاید، زیرا که اندیشه کردن زندگانى دل بینا است، چنان که آنکه جویاى روشنى است در تاریکى‏ها بسبب نور راه پیماید. »(کلینی، 1369 ش، ج‏4، ص400)
امام خمینی (ره)در سخنان زیبایی این احساس نیاز به انس با معبود را به تصویر کشیده اند ومی فرمایند:
« با محجوبان، ما محجوبان چه گوییم و خود ما چه مى‏دانیم که گوییم و آنچه هست گفتنى نیست و از افق وجود ما برتر است، ولى باشد که یاد حبیب و ذکر او در دل و جان اثرى کند هر چند از آن خبرى دریافت نشود، همچون عاشق بى‏سوادى که به سوادنامه محبوب نظر کند و دل خوش دارد که این نامه محبوب است و همچون پارسى زبانِ پریشانِ عربى ندانى که قرآن‏ کریم را خوانَد و چون از اوست لذّت بَرَد و حالى به او دست دهد که هزاران بار بهتر از ادیب دانشمندى است که به اعراب و مزایاى ادبى و بلاغت و فصاحت قرآن‏ سر خود را گرم کند، و فیلسوف و عارفى است که به مسائل عقلى و ذوقى آن بیندیشد و از محبوب غافل باشد چون مطالعه کُتب فلسفى و عرفانى که به محتواى کتاب مشغول و به گوینده آن کارى ندارد.»(خمینی، بی تا، ج‏18،ص 451)    
سه عامل فوق در ارتباط کامل با یکدیگر قرار دارند ،به این نحو که در اثر پاکی درون انسان از بیماریها وامراض نفسانی ،وپرهیز از خطر ناکترین آنها ،که همان «حب دنیاست»، احساس نیاز به انس با آیات نورانی قرآن را شدیدا درک می نماید ؛و در این صورت است که به درگاه قرآن پناه می برد ودرمان دردهای خود ورفع نیازهایش را از او می خواهد.
4-4-حضور قلب

مطلب مرتبط :   تحقیق درباره نظام بانکی ایران

بستن منو