تحقیق درباره مقام معظم رهبری

تحقیق درباره مقام معظم رهبری

دانلود پایان نامه

تطبیق

 

تاویل
تاویل
عمل به قرآن
عمل به قرآن
شکل (3-1)
فصل 4:
عوامل انس
با قرآن
پیش درآمد:
برای دست یابی به هر هدفی فراهم نمودن عوامل مورد نیاز برای آن از ضروریات بدیهی می باشد.برای انس با قرآن نیز باید به بررسی عوامل دست یابی به آن پرداخت.
با بررسی ومطالعه آیات قرآن ، روایات ائمه معصومین (علیهم السلام)، بیانات امام خمینی(ره)ومقام معظم رهبری(مدظله)، وتحلیل وبررسی نتایج حاصل از آنها در یافته می شود که عواملی در انس با قرآن دخیل است که در این گفتار به بیان آنها پرداخته می شود:
4-1-پاکی درون
یکی از مهم ترین عوامل ضروری برای انس با قرآن پاکی جان انسان از آلودگی های درونی است که حجاب ومانع ورود نور قرآن به قلب انسان می باشند.این مسئله به کَرّات در سخنان ائمه معصومین وبزرگان دینی بیان شده است.
در آیات نورانی سوره واقعه آمده است: إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَریمٌ *فی‏ کِتابٍ مَکْنُونٍ *لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ ؛ که این [پیام‏] قطعاً قرآنى است ارجمند،در کتابى نهفته، که جز پاک‏شدگان بر آن دست نزنند.»(77-79/واقعه)
علامه طباطبایی به ضرورت این پاکی درونی اشاره نموده در تفسیر آیات فوق می فرمایند:«منظور از مس قرآن دست کشیدن به خطوط آن نیست، بلکه علم به معارف آن است، که جز پاکان خلق کسى به معارف آن عالم نمى‏شود.»(طباطبایی،پیشین،ج 19،ص238)
امام خمینی نیز در تفسیر این آیه علاوه بر اینکه آن رابه معنای ممنوع بودن شرعی مسّ کتاب بدون طهارت ،می دانند؛این معنا را نیز بیان کرده اند که «کسى که قلبش متلوّث به ارجاس تعلّقات دنیویّه است؛ از معارف و مواعظ آن و باطن و سرّ آن ممنوع است. »(خمینی،1388الف،ص 202)
امام خمینی (ره)در مواردی به تبیین مفهوم فوق پرداخته اند؛از جمله اینکه می فرمایند زمانی انسان لیاقت پیدا می کند آیات نورانی قرآن را درک نماید که قلب وروحش را حجابهای متعدد در ظلمت فرو نبرده باشند.اگر این حجابها رفع گردند،نور الهی در قلب انسان منعکس می گردد وانسان محتوای قرآن را می فهمد. »(خمینی، بی تا، ج‏14 ، ص 389 )
این نکته در آیات دیگرقرآن نیز بیان شده است که از جمله آنها می توان به آیه لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی‏ ضَلالٍ مُبین‏؛ به یقین، خدا بر مؤمنان منت نهاد [که‏] پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت، تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند.»(164/آل عمران)وآیه 2 از سوره جمعه که در آن آمده است:هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی‏ ضَلالٍ مُبینٍ؛ اوست آن کس که در میان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت، تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد، و [آنان‏] قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند.»
نکته قابل توجه در این آیات این است که تزکیه بر تعلیم کتاب وحکمت مقدم شده است،امام (ره)با توجه وتاکید بر اهمیت این تقدم در شرح این آیات نکاتی را بیان داشته اند که نشان می دهد برای ایجاد ظرفیت درک وتعلیم کتاب وحکمت باید ابتدا تزکیه صورت بگیرد.
از نظر ایشان:«مسئله تزکیه نفس اهمیتش بیشتر از مسأله تعلیم کتاب و حکمت است، مقدمه از براى این است که کتاب و حکمت در نفس انسان واقع بشود. اگر تزکیه بشود انسان، تربیت بشود و به تربیتهایى که انبیا- علیهم السلام- براى بشر هدیه آوردند، بعد از تزکیه ،کتاب و حکمت هم در او به معناى حقیقى خودش، در نفس انسان نقش مى‏بندد و انسان به کمال مطلوب مى‏رسد و لهذا بعد از یک آیه دیگر مى‏فرماید که: مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْراهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً مى‏خواهد بفرماید که علم تنها فایده ندارد. علمى که تربیت در او نباشد، تزکیه در او نباشد، این علم فایده ندارد.» ( همان،ج‏13 ،ص 505)، (همان،ص 388)

مطلب مرتبط :   تحقیق رایگان درباره ارزش ویژه نام و نشان تجاری

Close Menu